Toon posts:

IDE pin herstellen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Van mijn oude brander is een IDE pin afgebroken. Nu heb ik van een vriend begrepen dat het vrij eenvoudig scheen te zijn dit te verhelpen. Het fijne wist hij er verder ook niet van.

Misschien dat iemand mij kan helpen??

Verwijderd

solderen, je hebt pinnetje voor data en nutteloze (niet belangrijke) pinnetjes. Kijk of ie het nog doet. Zo niet dan heb je een datapinnetje te pakken -->solderen met een fijne soldeernaald.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 12:10 schreef flierefluiter het volgende:
solderen
Dat begreep ik zelf ook nog wel (!)

Maar ik bedoelde:

- kan ik zo'n pinnetje ergens kopen?
- wat zijn de gevaren?
- Is het wel de moeite het pinnentje terug te zetten?

etc. etc.

Verwijderd

[b]Op maandag 14 januari 2002 12:13 schreef - kan ik zo'n pinnetje ergens kopen?

Wat dacht je zelf |:(

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
als het een hele oude brander is zou ik de moeite er niet voor nemen maar als jij er veel waarde aan hegt om hem weer werkend te krijgen

het kost eigenlijk allen maar tijd en geen geld

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

je kunt een nieuwe header kopen (de hele connector zeg maar) of als je mazzel hebt heb je er een goedkope opzitten, waar je de 2 pinnen (waar er 1 van mist) er tussenuit/af kunt knippen.
Het gevaar is dat als de print meerdere lagen heeft (dwz meer dan 2 soldeerpunten) dat het zelf niet te doen is om em te vervangen.

Wat je ook kunt doen is een stukkie plastic weg halen, en gewoon een pinnetje aan het overgebleven stukkie solderen. Het is niet de stevigste oplossing, waarschijnlijk wel de makkelijkste..

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 12:13 schreef Cpt_RenoRichard het volgende:

[..]

Dat begreep ik zelf ook nog wel (!)

Maar ik bedoelde:

- kan ik zo'n pinnetje ergens kopen?
- wat zijn de gevaren?
- Is het wel de moeite het pinnentje terug te zetten?

etc. etc.
Losse pinnetjes gaat niet lukken denk ik. Je kunt gewoon een hele connector halen bij de elektronicaboer op de hoek (vraag maar male 40 pins, of neem je cd-rom speler mee)

Gevaren zijn er niet, maar doe wel een beetje voorzichtig met staische elektriciteit en gebruik een niet te zware soldeerbout, anders maak je meer stuk dan dat je repareert.

Of het de moeite is om het pinnetje terug te zetten weet ik niet, dat zul je moeten bekijken. Als je de cd-speler voor he houdt met de printplaat aan de onderkant (zoals je hem in zou bouwen), dan moet je even kijken of het missende pinnetje in de bovenste rij of in de onderste tij heeft gezeten. (als ik het goed heb mist er in de ondersterij ergens in het midden wel vaker een pin)
Om precies te zien of het missende pinnetje een signaal heeft kun je kijken op http://www.repairfaq.org/filipg/LINK/F_IDE-tech.html

edit: even wat onzin gewist

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 12:15 schreef MokerHamer het volgende:
als het een hele oude brander is zou ik de moeite er niet voor nemen maar als jij er veel waarde aan hegt om hem weer werkend te krijgen

het kost eigenlijk allen maar tijd en geen geld
Ik heb inmiddels al een nieuwe, maar ik geef 'm aan m'n Pa. Die heeft nog een P133.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA->OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Een soldering is niet stevig genoeg voor een IDE aansluiting, het beste kun je een nieuwe connector er op laten zetten, of als je goed kunt solderen het zelf proberen.

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Hartstikke simpel, heb dit zelf ook gehad.

Neem een huis-tuin&keuken speld, stop die in het gat van de pin die weg is. Kijk hoever ie er in moet om boven het aansluitpunt op de printplaat te komen en knip hem af.

Soldeer het stuk met de knop erop vast op de printplaat (haaks), met redelij wat soldeer, maar maak geen sluiting. Bij een Sony (die ik had) kon de speld zelfs gedeeltelijke de printplaat in. Als het goed is kruisen het gesoldeerde gedeelte en het stuk dat je in de connector hebt gestop elkaar. Soldeer ze op dat punt aan elkaar.

Druk rustig de IDE connector erop, en klaar.

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 21:06 schreef superbikkel het volgende:
Hartstikke simpel, heb dit zelf ook gehad.

Neem een huis-tuin&keuken speld, stop die in het gat van de pin die weg is. Kijk hoever ie er in moet om boven het aansluitpunt op de printplaat te komen en knip hem af.
..........
Druk rustig de IDE connector erop, en klaar.
prima tip, maar test van te voren of het soldeer wil hechten anders ontstaat er geen of een hele zwakke verbinding.
Bij mij gebeurde zoiets met de voedings connctor van de harde schijf. Dat gaat prima met stevigkoperdraad, rest van de truuk als superbikkel al schreef.
Pagina: 1