Op verzoek robb: Economisch nieuws op Frontpage?

Pagina: 1
Acties:

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Topicstarter

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
THX!
Het viel mij inderdaad op dat de laatste tijd de reacties op de economisch getinte Frontpage artikelen qua niveau de indruk wekken dat de doelgroep niet aansluit bij het onderwerp.
In dit topic opent Dune hierover de discussie.
Het lijkt mij beter deze discussie in het Forum te houden.

Mijn stelling:
als economisch nieuws al op de Frontpage komt, dan tenminste als een aparte rubriek, en niet onder Internet, want dat is "misleidend" en levert geen boeiende commentaren op.

[edit: het laatste deel van de laatste zin is een beetje lomper dan bedoeld geformuleerd, sorry]

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-03 17:49

Jake Blues

AKA Jake

Op maandag 14 januari 2002 11:54 schreef robbb het volgende:
Mijn stelling:
als economisch nieuws al op de Frontpage komt, dan tenminste als een aparte rubriek, en niet onder Internet, want dat is "misleidend" en levert geen boeiende commentaren op.
Het is inderdaad correcter om een nieuwe rubriek toe te voegen, anders wordt rubriek 'Internet' een vergaarbak. Ik vind dit soort onderwerpen overigens erg interessant en het verrijkt mijns inziens de frontpage-site.

Dat het plekken onder rubriek 'Internet' "geen boeiende commentaren" kan opleveren lijkt mij onwaarschijnlijk. Hooguit klikken sommige mensen niet door terwijl ze dit anders misschien wel zouden doen...

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Toevallig net nog over gehad in [topic=378891] :)

Professioneel Hyves-weigeraar

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Titel ietsje bijgewerkt n.a.l.: [topic=379800/1/50]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat het plekken onder rubriek 'Internet' "geen boeiende commentaren" kan opleveren lijkt mij onwaarschijnlijk. Hooguit klikken sommige mensen niet door terwijl ze dit anders misschien wel zouden doen...
Inderdaad. Volgens mij denkt men toch niet als volgt: "goh het staat onder internet, daar weet ik wel wat over dus laat ik een zinloze reactie plaatsen". Mensen klikken toch wel no matter wat voor categorie aan een nieuwsposting hangt.

• Spice

Spice

Topicstarter
MMM, ben dus Dune van de FP. Ik vind het goed dat er een discussie gevoerd wordt over deze postings. Ik weet dat de Frontpage er niet voor bedoeld is en robbb wees me er ook terecht op. De bedoeling was om een discussie hier op gang te brengen. (en dat is gelukt?).
Ik ben van mening dat er geen subcategorie moet komen maar dat die items gewoon niet op tweakers.net thuishoren. Zoals ik op de FP al meld: deze onderwerpen horen op een financiele pagina of form thuis.

edit:
Inderdaad. Volgens mij denkt men toch niet als volgt: "goh het staat onder internet, daar weet ik wel wat over dus laat ik een zinloze reactie plaatsen". Mensen klikken toch wel no matter wat voor categorie aan een nieuwsposting hangt.
Precies dus waarom zou je ze bij tweakers.net er uberhaupt erbij willen hebben? het lijkt mij toch beter om je bij core-activiteiten te houden dan je bezig houden met onderwerpen die niet sporen met je doelstellingen (vandaar die quote uit de FAQ). Het uithollen van je oorspronkelijke ideeen lijkt mij niet gezond. Let op het kan allemaal wel en ik ben een fervent tweakers.net liefhebber maar je moet af-en-toe stilstaan bij: wie ben ik en wat wil ik.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 14 januari 2002 13:13 schreef Femme het volgende:
Mensen klikken toch wel no matter wat voor categorie aan een nieuwsposting hangt.
Tsja, ik zou niet eens weten welk kleurtje wat betekend, ik klik op een titel die me interessant lijkt ;)

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Op maandag 14 januari 2002 13:16 schreef Spice het volgende:
Ik ben van mening dat er geen subcategorie moet komen maar dat die items gewoon niet op tweakers.net thuishoren.
Waarom niet? Ons publiek is al tijden veel breder dan alleen de groep met die-hard techies die een uur willen besteden om een MHz extra te krijgen.

• Spice

Spice

Topicstarter
Hierom dus wouter: Precies dus waarom zou je ze bij tweakers.net er uberhaupt erbij willen hebben? het lijkt mij toch beter om je bij core-activiteiten te houden dan je bezig houden met onderwerpen die niet sporen met je doelstellingen (vandaar die quote uit de FAQ). Het uithollen van je oorspronkelijke ideeen lijkt mij niet gezond. Let op het kan allemaal wel en ik ben een fervent tweakers.net liefhebber maar je moet af-en-toe stilstaan bij: wie ben ik en wat wil ik
Ik vraag dus beleefd om bij deze esentiele vraag stil te staan. Ik zeg dus niet: niet doen. Ik wil graag dat er een discussie komt daarom deponeer ik zo'n eenzijdige stelling. En die discussie moet meer gaan: wanneer en waarom je aktiviteiten uitbreidt en dit niet onbedachtzaam doet.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Onze 'core' is nieuws, en nieuws is nieuws als wij denken dat (een groot deel van) onze bezoekers / doelgroep het interessant vindt om te lezen en over te praten met anderen. Al een hele tijd geleden (nog voor de enquete het een keer benadrukte) werd duidelijk dat er behoefte was aan meer overig nieuws naast de hardware.

We streven op dit moment naar een verhouding van ongeveer 50/50 tussen hardware en "de rest". Dat er dan ook financieel nieuws bij komt lijkt mij onvermijdelijk, en ik zie het probleem ook niet zo. Ik weet niet wanneer dat stukje FAQ is geschreven, maar het lijkt er verdacht veel op dat gewoon de drie belangrijkste 'kleurtjes' zijn overgenomen, in plaats van dat het een daadwerkelijke visie/doelstelling is.

• AlterEgo
  • Niet online
Op maandag 14 januari 2002 13:24 schreef Wouter Tinus het volgende:
Waarom niet? Ons publiek is al tijden veel breder dan alleen de groep met die-hard techies die een uur willen besteden om een MHz extra te krijgen.
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt Wouter Tinus.
Echter, deze situatie is IMHO "ontstaan" en niet echt gecreeerd (no flame intended).
Als je er als Tnet crew bewust voor zou kiezen om "breder" te worden, neem dan ook maatregelen om dat bredere publiek aan te trekken en vast te houden: bv. meer duidelijk gescheiden rubrieken op de Frontpage, misschien een extra GoT forum Technologie en Economie. Dat is de beste manier om een levensvatbaar stuk content toe te voegen, en gericht een breder publiek aan te spreken.
Dan ontstaat ook de benodigde content met diepgang.

• Spice

Spice

Topicstarter
Onze 'core' is nieuws, en nieuws is nieuws als wij denken dat (een groot deel van) onze bezoekers / doelgroep het interessant vindt om te lezen en over te praten met anderen. Al een hele tijd geleden (nog voor de enquete het een keer benadrukte) werd duidelijk dat er behoefte was aan meer overig nieuws naast de hardware.
Is dat zo? Ik kan niet praten over wij maar ik vraag me af als wij inhoudelijk nadenken over wat wij willen of daar economisch nieuws bij hoort. En ik trek helemaal in twijfel of jullie bezoekers/doelgroep dit willen. De enquete daarover ging niet op de precieze soort van nieuws maar er werd een voorkeur gegeven m.b.t. tweakernieuws: hardware/sotware/internet.

Verwijderd

Ik kan me voorstellen dat het aanbod van nieuws op T.net breder wordt. Het is nu nog regelmatig zo dat er weinig of geen nieuws is op de site, alhoewel dat sinds een tijd al een stuk beter is geworden. :) Wat je zou kunnen doen is af en toe eens een 'niet-core-tweakers' artikel plaatsen en meten of deze artikelen ook gelezen worden en hoe vaak ze gelezen worden in vergelijking met andere artikelen. Op die manier kun je volgens mij bepalen waar er behoefte aan is en waar geen behoefte aan is.
En de rubricering is echt niet boeiend, de titel van het artikel bepaalt of ik het ga lezen, niet de rubriek.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Op maandag 14 januari 2002 13:50 schreef Spice het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik kan niet praten over wij maar ik vraag me af als wij inhoudelijk nadenken over wat wij willen of daar economisch nieuws bij hoort. En ik trek helemaal in twijfel of jullie bezoekers/doelgroep dit willen. De enquete daarover ging niet op de precieze soort van nieuws maar er werd een voorkeur gegeven m.b.t. tweakernieuws: hardware/sotware/internet.
Ik kan het zo voor je opzoeken, 11.8% van onze bezoekers vond "Algemeen economisch, financieel of juridisch IT nieuws" het meest interessant. Ik geef toe dat daarmee nog steeds de minst populaire keuze was, maar in verhouding met "Hardware" (27.4%) ligt het helemaal niet zo ver achter.

We proberen twee dingen te doen:

1. Discussie-onderwerpen aandragen voor 'de community'. Mogelijkheid bieden om samen met andere mensen in het Nederlands te praten over dingen die direct met PC's te maken hebben of die invloed hebben op de manier waarop PC's gebruikt worden.

2. Voor mensen met weinig tijd een snel overzicht bieden van de laatste ontwikkelingen op een aantal verschillende gebieden.

Om weer terug te vallen op de enquete, de meeste bezoekers (meer dan 70%) zijn tussen de 18 en 30 jaar oud. Bijna 70% werkt in de ICT, of wil later iets met ICT gaan doen. M.a.w.: "Jan Bezoeker" staat aan het begin van een carrière in de ICT. Vanuit dat oogpunt en doelstelling nummer twee lijkt het me dus wel degelijk nuttig om zo af en toe (want zo vaak komt het nou ook weer niet voor) iets te schrijven over 'de markt' enzo.

Dat doelstelling nummer 1 hiermee niet erg gebaat is geef ik toe, maar zo'n ramp is dat nou ook weer niet :)

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-03 17:49

Jake Blues

AKA Jake

Op maandag 14 januari 2002 13:24 schreef Wouter Tinus het volgende:
Inderdaad, waarom niet?

Het is belangrijk om wens van je 'klanten' in de gaten te houden. Als er voldoende behoefte is moet je mee gaan met de tijd. Daarbij is het goed om je oorspronkelijke kernactiviteit in het achterhoofd te houden, maar je moet daar niet krampachtig aan proberen vast te houden. Slaat iets niet aan dan is er toch geen man overboord?!?!

Overigens is het al langer zo dat een aanzienlijk deel van de hardware-onderwerpen sowieso niets meer met 'tweaken' te maken heeft (nog niet iemand horen klagen...) en dat is maar goed ook anders zou het hier een dooie boel zijn.

• Spice

Spice

Topicstarter
Hier gaan we weer: Het bedrijf heeft in de laatste drie maanden van 2001 ondanks de slechte markt maar liefst 7 miljard dollar omgezet.
maar liefst? Peanuts vergeleken met Koninklijke olie en gigantisch vergeleken met free recordshop. Het melden van dit soort feitjes en het kleuren ervan door woordgebruik als: "maar liefst" horen hier niet thuis. Je zou er beter aan doen om de context van een omzet van 7 miljard te geven. Omzet blijft ook altijd een indexcijfer dat verliezen en winsten in zich heeft en weinig concreets zegt over de financiele positie van Intel. Het geeft alleen de relativiteit t.o.v. oude omzetten weer.

Ik sluit me aan bij mijn bovenbuurman :Z :Z :Z :Z

ps: als je dan economisch nieuws brengt doe het dan neutraal en geef de context en geeft als poster niet je voorkeur voor Intel aan.

• Hielko
  • Laatst online: 20:29
Ja: maar liefst. 7 miljard is veel, en daar kunnen de woordgebruik zoals "maar liefst" is dan ook op zijn plaats. Om dat getal te vergelijken met de omzet van Shell oid is natuurlijk op zijn minst vreemd. Deze twee bedrijven zitten in een compleet andere sector.

Als je de omzet bijv. gaat vergelijken met die van AMD zul je tot de conclusie komen dat de omzet van Intel gewoon veel hoger is. Dat heeft niks met de persoonlijke voorkeur van de nieuwsposter te maken: dat zijn de feiten. :z

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Waarom geeft de toevoeging "maar liefst" in relatie tot een toegenomen omzet/winst in economisch 'slecht weer' aan dat de nieuwsposter een voorkeur zou hebben voor het desbetreffende bedrijf? 7 miljard dollar is veul geld - en ook opmerkelijk gezien de moeilijke economische situatie van de markt in dat kwartaal - ook voor een IT bedrijf en tot op zekere hoogte kan een poster dat aangeven. Komt de 'het stoort me'-factor niet juist voort uit de voorkeuren van de lezer zelf en daarmee gepaard gaande gevoelens?

Men kan dat soort toevoegingen in principe best weglaten, en ik vind ook dat men moet oppassen voor inobjectiveit, maar dan moeten we ook rekening houden met gevoelens van alle mogelijke lezers in alle andere nieuwsberichten en reviews over CPU's, prijzen, marktaandelen, enz., enz. Het is een optie...

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• Spice

Spice

Topicstarter
nee lezen hielko, het voorbeeld van shell is aan te geven van de relativiteit van getallen zonder context. >:)

edit 1: "maar liefst" is 100 procent subjectief
edit 2: natuurlijk is de omzet van intel hoger dan AMD, zet die getallen er dan bij.
edit 3: dat zijn de feiten je hoeft mij nix nieuws te vertellen :Z
edit 4: jij mag dit van mij zeggen testcase ik heb ooit een keer mijn voorkeur voor AMD uitgesproken. Alleen als ik nu objectief kijk naar prestaties/kwaliteits-verhoudingen en prijsontwikklingen zie ik een pentium 4 of 2 p3 steeds meer als een alternatief :) Waarmee ik alleen wil zeggen dat ik kijk naar: prestaties/kwaliteits-verhoudingen.

• AlterEgo
  • Niet online
Op woensdag 16 januari 2002 17:34 schreef hielko het volgende:
Zoals je zelf aan aangeeft zijn die feiten relevant op het moment dat je een zekere basiskennis bezit, anders zijn ze overbodig.

Dat is precies het punt:
Zonder het geschikte lezerspubliek krijg je geen diepgang in je commentaren.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik snap niet dat mensen zo kunnen vallen over twee woordjes. Ik zeg in die post helemaal nergens dat het goed of slecht gaat met Intel. Ik zeg alleen dat ze 7 miljard dollar hebben omgezet, en dat is nu eenmaal een groot bedrag. Wat kan mij het nou schelen of er bedrijven zijn die 10 keer zoveel omzetten, het is gewoon veel geld.

Dat het NRC handelsblad een andere verwoording zou kiezen.. tja.. we zijn nu eenmaal een site voor tweakers en niet voor economen.

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Op woensdag 16 januari 2002 18:32 schreef Wouter Tinus het volgende:
...Wat kan mij het nou schelen of er bedrijven zijn die 10 keer zoveel omzetten, het is gewoon veel geld.

Dat het NRC handelsblad een andere verwoording zou kiezen.. tja.. we zijn nu eenmaal een site voor tweakers en niet voor economen.
Daarom leest * KeX bijvoorbeeld het NRC of een soortgelijk alternatief op inet voor uitgebreid economisch nieuws. Dat T.net grotere economische nieuwsfeiten meepakt vind ik alleen maar fijn en hier wil ik het helemaal niet zo uitgebreid en zonder zout. Dus ja, ik behoor tot die 11.8%.

Met de gekleurdheid van de economische nieuwspostings vindt ik het iha reuze meevallen. Het is eerder de stortvloed aan eco-blaat en rulez/sux in de reacties, al is dat tegenwoordig ook al een stuk minder.

• Spice

Spice

Topicstarter
Even terzijde: schrijf gewoon: "Het bedrijf heeft in de laatste drie maanden van 2001 ondanks de slechte markt 7 miljard dollar omgezet". probleem opgelost.
Kern:
Waar deze draad mee begon was dat ik twijfel trok wat het nut van economisch nieuws op tweakers.net is. Economisch nieuws gaat vaak over cijfers. Het is dan essentieel dat de lezer weet waarover het gaat. Kleuring van deze cijfers trekt de subjectiviteit in twijfel. Ik wil hiermee aangeven dat als je economisch nieuws wil plaatsen dat je goed in de gaten houdt hoe je dit neutraal weergeeft. Ik krijg stellig de indruk dat we langs elkaar aan het heen praten zijn. Achter economische verklaringen/cijfers zit een hoop data en theorie die je terdege in je achterhoofd moet hebben wil je ergens serieus of inhoudelijk over kunnen praten.

• Cookie
Nu heb je ons nog steeds niet uitgelegd waarom "maar liefst 7 miljard" bewijst dat Wouter pro-Intel zou zijn, wat jouw "beschuldiging" was:
ps: als je dan economisch nieuws brengt doe het dan neutraal en geef de context en geeft als poster niet je voorkeur voor Intel aan.
En de context is hogere omzetcijfers in een slechte markt. Voor een processorfabrikant is 7 miljard omzet veel. Vergelijk maar. Dus dat "maar liefst" is dan misschien geen economentaal, maar wel toepasselijk als interpretatie. Maar goed, Wouter is eigenlijk een badaap >:)

• Spice

Spice

Topicstarter
dit?: ps: als je dan economisch nieuws brengt doe het dan neutraal en geef de context en geeft als poster niet je voorkeur voor Intel aan
Om deze draad levend te houden en iets verder te kijken dan er tot-nu-toe is gedaan.

• Spice

Spice

Topicstarter
Compliment voor Jack Leenders (wie hij of zij dan ook mogen zijn)http://www.tweakers.net/nieuws/20101

• Cookie
Op donderdag 17 januari 2002 09:14 schreef Spice het volgende:
[..] (wie hij of zij dan ook mogen zijn.
Dat vraag ik me ook wel eens af...Maar bedankt voor dit positieve geluid iig.

;)

Pagina: 1