[Linux] Router probleem

Pagina: 1
Acties:

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Mensen, ik wil een routertje bouwen met Linux, hierin zitten twee ne2000 netwerkkaarten. Ik heb onder dos met DIAG de kaarten ingesteld op het volgende:
1)
io=0x300
irq=10
2)
io=0x320
irq=3

Ik gebruik kernel 2.0.36
Hierna start ik linux op, maar hij blijft hangen. Als ik met één kaart opstart, en dan met ifconfig probeer in te stellen: ifconfig eth0 io_addr 0x320 irq 3
Krijg ik de volgende foutmelding:

SIOCSIFMAP: Operation not supported
SIOCSIFMAP: Operation not supported

Hoe kan ik dit oplossen?

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Zou je iets meer info kunnen geven. Iig welke distro? Waarom zo'n oude kernel?

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Ik gebruik Debian 2.2, het gaat hierbij om een 486 100Mhz die via floppy geinstalleerd moest worden voordat de CD-Rom ging werken. Een nieuwe kernel compilen gaat ook niet, duurt a) te lang en b) mislukt. Ik heb geprobeerd om een kernel thuis te compilen en mee te nemen, maar deze start uberhaupt niet op.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Sorry dat ik hem omhoog haal, maar ik zit best wel te springen om een antwoord. Niemand tips?

• Sihaya
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

Met ifconfig configureer je de interfaces. Je zult eerst de module moeten laden met modprobe.

En ik zou wel een ander kernel nemen deze heeft beveiligings problemen. Die hoef je niet speciaal zelf te compilen.

signature has expired

Verwijderd

insmod ne2k

eventueel aangevuld met wat extra zaken, zoals de IO/IRQ etc.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Dit heb ik beide al gedaan, echter welbedankt voor de reacties.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als je een andere distro hebt liggen, met een nieuwere kernel zou ik daar toch zeker voor gaan... Linux is niet als windows dat hij bij elke nieuwe release weer een sneller en beter systeem nodig heeft, zelfs de nieuwste kernel draait perfect op een 486je

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 10:09
in debian doe je dat middels modconf

wellicht zijn het trouwens ISA kaartjes (neem ik aan) dus je zult inderdaad die IRQ info nodig hebben om de boel op te starten (parameters meegeven op de line bij het 'installeren' van de ne2k module in de kernel middels modconf)

als de module 'geinstalleerd' is kun je weer afsluiten en even 'update-modules' draaien om deze settings te bewaren.

middels ifconfig kun je de netwerkkaarten weer up brengen.

Als router pur-sang voldoet de kernelversie prima. Reken wel dat als je met packet-filtering (firewal) wilt werken je ipfwadm moet gebruiken met deze kernelversie. Als je een 2.2.x kernel hebt gebruik dan ipchains. Functioneel zijn beide commandos het zelfde.

suc6

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
IRQ 3 wordt normaal voor COM2 gebruikt. Wellicht ligt daar het probleem?
Pagina: 1