Toon posts:

stabiel moederbord welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan deze week mijn comp te gaan opgraden, met een nieuw moderbord nieuwe proc, nieuw geheugen en een nieuwe koeler.

moederbord???
proc xp1800+
Geheugen 512mb pc2100 ddr (komt later nog 512mb bij)
cooler alpha pal8045st(Papst 8412NG fan)

Ik weet echt niet meer welk moederbord ik moet pakken.
Mijn vorige was een aopen ak33 en die was zo instabiel als de tering, daar heb ik echt anderhalf jaar lang alleen maar problemen mee gehad.
Daarom wil ook nu ook zo'n stabiel mogelijk moederbord hebben.
Was aan het denken aan een epox EP-8kha+ of een abit kr7-a RAID.
Of misschien een ander??
Ben niet van plan over te klokken en zou fijn vinden als het een snel bordje was, maar stabiliteit is toch een prioriteit.

Oh ja nog een vraagje welk geheugen ken ik het beste pakken.
Doe veel fotosoepen en 3ds max is er verschil in prestatie van de verschillende merken of is merkgeheugen zoals crucial alleen belangrijk voor overklokken?

verder zit al in mijn kast:

wd 20 gig 5400 rpm
ibm 60 gig 7200 rpm(binnenkort)
terratec xfire 1024
sitecom isdn modem
sitecom 56k modem
ati radeon vivo 64mb ddr

gegroet

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01
je zou kunnen kijken naar een AMD-chipset based mobo.
die geven bijna netzo weinig problemen als een Intel.
jij noemt nu 2 Via-based mobos op, en tja......

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33

Wok

Dakloos...

Van wat ik hoor en lees, is ECS (K7S5A geloof ik) ook een goede keuze als je een stabiel moederbord wilt.

Wil je zekerheid, neem dan merkgeheugen, maar zelf heb ik geen problemen met noname geheugen (2x256 MB).

edit:

typo's. het is al laat :P

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 14 januari 2002 01:35 schreef Derranged het volgende:
Ik weet echt niet meer welk moederbord ik moet pakken.
Mijn vorige was een aopen ak33 en die was zo instabiel als de tering, daar heb ik echt anderhalf jaar lang alleen maar problemen mee gehad.
Daarom wil ook nu ook zo'n stabiel mogelijk moederbord hebben.
Tja... als we dat nou eens gewoon konden zeggen....

Ik heb een anderhalf jaar geleden een Asus A7V gekocht voor m'n Tbird 750.
Ik had tot dusver altijd goede ervaringen met Asusplankjes...

2 maanden aan het K*tten geweest om de boel stabiel te krijgen.... Nu issie zo stabiel als ik weet-niet-wat.... Volgens mij nog stabiel al zou ik hem uit het raam flikkeren. (niet geprobeerd vanwege praktische problemen zoals de lengte van de powerkabel ;))

Bleek het gewoon een slechte plank te zijn.
Bord omgeruild voor een andere A7v.
Dit loste wel heel wat problemen op maar niet alle. Pas na een maand of 4 had ik de boel stabiel draaien. Ik vermoed dat het een driver probleem was maar zeker weten doe ik het niet (helaas)

Maar met een beetje 'mazzel' ben je dus sowiezo een tijdje zoet om de boel lekker aan het draaien te krijgen. (meestal niet is mijn ervaring maar soms dus helaas wel)

Verwijderd

"Ik weet echt niet meer welk moederbord ik moet pakken."

Asus asus en asUs.

Verwijderd

Draai hier alweer een poosje de Abit KR7A-Raid met de VIA KT266A chipset, naast de KG7-Raid(AMD 761/VIA 686B) ongeveer het meest stabiele moederbord ooit.

Verwijderd

er is tegenwoordig geen rommel meer te koop dus elk mobo is gewoon goed en behoort stabiel te zijn (vaak levert andere hardware problemen waar het moederbord de schuld van krijgt).. ik denk dat je eerder moet gaan kijken naar extra features en support. ECS levert bijv. ook goede borden maar de support is (mijn ervaring) gewoon wat minder. Ik heb zelf een msi k7t turbo. Was een stuk duurder dan die ECS, maar support is wel beter (handleiding, drivers, website etc.)

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 01:41 schreef dragak het volgende:
"Ik weet echt niet meer welk moederbord ik moet pakken."

Asus asus en asUs.
Zou je zeggen.
Mijn ervaring met Intel-gebasseerde moederborden van Asus zijn goed, met de AMD-based mobo's heb ik toch een stuk minder goede ervaringen.
Alleen met de Asus K7V heb ik goede ervaringen, de complete A7V-serie(van A7V-A7V266) kan wat mij betreft bij grofvuil worden gezet

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 14 januari 2002 01:47 schreef TweakGuy het volgende:
de complete A7V-serie(van A7V-A7V266) kan wat mij betreft bij grofvuil worden gezet
Dit is imho toch een beetje overdreven.

Ik heb m'n A7v echt vervloekt en de neiging gehad om hem in stukken te breken en in een envelop aan Asus te sturen.
Als ik had geweten wat voor problemen ik zou hebben met het plankje, had ik hem absoluut niet gekocht (dus tot zover ben ik het met je eens)

Maar nu is hij dus gewoon echt superstabiel. Totaal geen problemen meer gehad (maar dat heeft dus wel een maandje of 4 gescheld/getier/gevloek/gestamp/geïnstalleer/
/geherinstalleer/gedriverupdate/gebiosupdate/
/geinstaller-en-deïnstaller-hardware gekost

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 01:38 schreef Sjah het volgende:
je zou kunnen kijken naar een AMD-chipset based mobo.
die geven bijna netzo weinig problemen als een Intel.
jij noemt nu 2 Via-based mobos op, en tja......
Alsof VIA klote spullen maakt. Kom op zeg. Gewoon die $ in 1 drivers installeren en je bent het mannetje. Ik heb VIA en ik verkoop veel VIA en geen enkel probleem met de stabiliteit. Vooral de MSI plankjes ben ik erg over te spreken. De MSI KT7 266 Pro2 ben ik erg over te spreken. Nog een mooi kleurtje oof voor een eventuele casemod ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 14 januari 2002 01:46 schreef Flamer_de_Lamer het volgende:
er is tegenwoordig geen rommel meer te koop dus elk mobo is gewoon goed en behoort stabiel te zijn (vaak levert andere hardware problemen waar het moederbord de schuld van krijgt).. ik denk dat je eerder moet gaan kijken naar extra features en support. ECS levert bijv. ook goede borden maar de support is (mijn ervaring) gewoon wat minder. Ik heb zelf een msi k7t turbo. Was een stuk duurder dan die ECS, maar support is wel beter (handleiding, drivers, website etc.)
Tja, het hangt er gewoon vanaf- hier op GoT PMG wandelt iemand (xscence-ecs) die bij ECS werkt in de technische afdeling en iemand anders die (voor z'n lol?) BIOSsen ervan herschrijft/aanpast. Kortom, ECS support is niet slecht voor Tweakers. MSI hebben we dat helaas niet :'(

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met support van ECS, MSI (So3 en So4 planken dan wel >:) ) en Soyo, en mindere met ABIT, AOPEN, ASUS, Chaintech, Biostar en PC-Chips (wat gewoon ECS is :+ ), maar goed, dat verschilt van persoon tot persoon.

Wat betreft plankjes is bijna alles tegenwoordig in orde, maar zitten er altijd een of twee op honderd missers tussen. Net zo goed van ASUS en MSI als van Biostar en PC-Chips. Ik zou wegens goede ervaringen de ECS K7S5A aanraden, of de ABIT KR-7A, maar dat wil allerminst zeggen dat een ASUS A7V266 of MSI-6380 zuigt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik heb goeie ervaringen (7 computers hiermee gebouwd) met de Abit Kg7-raid met de AMD 761 chipset!

Hier moet bijgezegd worden:
- Geen noname DDR, vrijwel alleen merk-ddr werkt
- bij de gewone kg7 werkt creative zelfs na biosupdates niet
- wel superstabiel (xp 1500,1600,1700,1800)
- Iets duurder als bijv. Epox en ECS

Ik kan je deze aanraden!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01
dat die creative niet werkt, ligt dat aan de amd northbridge of de via southbridge?
en vreemd dat ie op de raid wel werkt en op de non-raid niet....
overigens moeten we misschien niet 't mobo de schuld geven, maar eerder creative, in xp had ik ook al gezeik met de live en de 440BX, tot er nieuwe creative drivers kwamen.

leve Abit

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 14 januari 2002 02:26 schreef Sjah het volgende:
dat die creative niet werkt, ligt dat aan de amd northbridge of de via southbridge?
en vreemd dat ie op de raid wel werkt en op de non-raid niet....
overigens moeten we misschien niet 't mobo de schuld geven, maar eerder creative, in xp had ik ook al gezeik met de live en de 440BX, tot er nieuwe creative drivers kwamen.

leve Abit
VIA Southbridge. Maar sowieso is de SBLive reeks niet helemaal PCI2.0 compliant met z'n IRQ share weigering. Ligt dus minstens zoveel aan Creative als aan VIA. Heb ook de nodige moeite gehad met m'n SiS chipset

Oslik blyat! Oslik!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 16:34

Exirion

Gadgetfetisjist

[topic=378757/1/50]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.