Toon posts:

Baptisten.. en Meisje :)

Pagina: 1
Acties:
  • 3.934 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beetje duidelijke topic-titel?

Ok, dan het uitgebreidde verhaal. (alvast sorry voor de typo's)

Ik kwam dus met Oud en Nieuw een leuke meid tegen (knap, aardig, etc.). Was op dat moment niet echt in de staat om fatsoenlijk te kunnen praten, en er dus ook niet aan denkend om tel.nr. te vragen. Gelukkig kon ik die nog via via achterhalen!! Dus ik smsen (niet bellen want ik ben een schijterd!) en afgesproken om elkaar vorige week zaterdag te zien (lees als: Dan kom ik je daar wel tegen). Een hele leuke gezellige avond gehad! Veel plezier en gekletst! Dus ik afgelopen zaterdag weer gezegt dat ik haar wel zou tegen komen.
Dat was dus gister avond! Ik kwam haar tegen en heb een hele tijd met haar gekletst en op een gegeven moment kwam er een gesprek over geloof etc. Toen zei ze dus dat ze een baptist is en dat God heel veel voor haar betekend. Ook gelooft ze in de Hemel en Hel. En dat God ook heel belangrijk voor haar is! Nu moet ik zeggen dat ikzelf ook vrij regelmatig naar een kerk ga (2 keer in de maand ongeveer). Maar dan toch een hele andere kerk.
Ik was dus nieuwschierig wat dat nou precies inhield, dus heb ik gezocht op internet en kwam dit terecht: http://baptisten.pagina.nl Maar ik kan nergens vinden wat voor regels baptisten hebben, zoals de strengheid (sex, drank, roken etc.) En ik vroeg me af of er onder ons ook een baptist-tweaker zit. En zoja, zou die mij dan evt. wat meer kunnen vertellen over het baptist zijn?!

Als diegene daar niet open voor wil uitkomen, stuur dan asjeblieft een mailtje naar wilsje@chello.nl..

Alvast bedankt!!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik zit dus op zo'n school met studenten van alle leeftijden. Zo was ik bevriend met een jongen (ben geen homo), en kwam er na een tijdje achter dat ie priester was :+ "wow" zei ik.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 00:21 schreef silentsnow het volgende:
Ik zit dus op zo'n school met studenten van alle leeftijden. Zo was ik bevriend met een jongen (ben geen homo), en kwam er na een tijdje achter dat ie priester was :+ "wow" zei ik.
Kan ik me voorstellen.. Maar dat kan mij even niet verder helpen.. (sorry.. ben op het moment een beetje egoistisch)

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

zover ik weet zijn er 'strenge' babtisten en 'vrijere' babtisten... net als bij alle grotere kerkgemeenschappen...

Vraag het haar zelf, dat lijkt me een goede informatie bron...

in de stad waar ik woon zijn ook meerdere babtistengemeente, waar een enkele erg conservatief en imho doemdenkend is, en andere waar ik denk, dat is een geloof met een frisse wind erdoor... en alles ertussen....

net als in de kerk waar ik actief ben...

oh ja, ik denk te weten dat ze aan volwassenen-doop doen, maar wat de verschillen verder zijn... geen idee...
maar ik ben er eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar wat het verschil is met gereformeerd...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 00:31 schreef Duur het volgende:
net als in de kerk waar ik actief ben...

oh ja, ik denk te weten dat ze aan volwassenen-doop doen, maar wat de verschillen verder zijn... geen idee...
Welke Kerk is dat dan? (als ik zo onbeleefd mag wezen)

Over die volwassen-doop, dat klopt ja.. Dat wist mijn pa ook al te vertellen..

Ik heb al voor volgende week zondag belooft dat ik meega.. Dus ik zal het met mijn eigen ogen kunnen bekijken.. Ben benieuwd..

Helaas liet ze wel doorschemeren (volgens mij dan) dat ze liever met iemand van hetzelde geloof heeft.. :( Ook zei ze dat de Kerk niet zo belangrijk voor haar was, maar God wel.. :? Ok dan..

Verwijderd

baptisten vind je vooral in de VS, dat zijn die kerkgemeenschappen die je meestal terugziet in films met swingende Gospel koren :) of dat in nederland ook zo is wee'knie

wat hun boodschap is en waarin het verschilt van andere weet ik niet.. wat wel opvalt is de "ik wil eigenlijk met iemand van hetzelfde geloof " wat wijst op de "alle andere die niet bij onze gemeenschap horen zijn slechte invloed " doctrine.. da's wel jammer ..

maarja als je haar echt leuk vind, moet je haar overtuigen dat jouw en haar God dezelfde zijn (tenzij je natuurlijk hindu, bhudda, wicca of satanist, etc. bent ;) ) en er heus wel een compromis is tussen de regels van de verschillende gemeenschappen

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:57

Lordy79

Vastberaden

Op maandag 14 januari 2002 00:46 schreef Fatal_Error het volgende:

Over die volwassen-doop, dat klopt ja.. Dat wist mijn pa ook al te vertellen..
Klopt.
Verder ligt de nadruk meer op 'gevoel' dan op dogma's. Je moet het geloof echt beleven en op den duur 'ben je er klaar voor' om gedoopt te willen worden. Dit in tegenstelling tot de RKK en veel protestantse kerken, waar er kinderdoop is. Ze zijn ook meer evangeliserend bezig dan 'tradiotionele' kerken als de RKK en bijv. gereformeerden.
Ik heb al voor volgende week zondag belooft dat ik meega.. Dus ik zal het met mijn eigen ogen kunnen bekijken.. Ben benieuwd..
Naar welke kerk ga je zelf? Het is sowieso erg leerzaam om in verschillende kerken te kijken vind ik, al ben ik zelf nog nooit naar een baptistenkerk geweest.
Helaas liet ze wel doorschemeren (volgens mij dan) dat ze liever met iemand van hetzelde geloof heeft.. :( Ook zei ze dat de Kerk niet zo belangrijk voor haar was, maar God wel.. :? Ok dan..
God is ook belangrijker dan de kerk. Gelukkig wel... Als het goed is geloven jullie allebei in dezelfde God en ook in Jezus Christus als verlosser van de zonden etc. etc. Dus daar zit niet zo gek veel verschil in. Als jullie de apostolische geloofsbelijdenis in jullie kerk hebben, kun je die eens aan haar laten lezen en vragen of 'haar geloof' die geloofsbelijdenis onderschrijft. Dan is de basis van jullie 'geloven' wel hetzelfde.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 10:55
Op maandag 14 januari 2002 00:17 schreef Fatal_Error het volgende:
Beetje duidelijke topic-titel?

Ok, dan het uitgebreidde verhaal. (alvast sorry voor de typo's)

Ik kwam dus met Oud en Nieuw een leuke meid tegen (knap, aardig, etc.). Was op dat moment niet echt in de staat om fatsoenlijk te kunnen praten, en er dus ook niet aan denkend om tel.nr. te vragen. Gelukkig kon ik die nog via via achterhalen!! Dus ik smsen (niet bellen want ik ben een schijterd!) en afgesproken om elkaar vorige week zaterdag te zien (lees als: Dan kom ik je daar wel tegen). Een hele leuke gezellige avond gehad! Veel plezier en gekletst! Dus ik afgelopen zaterdag weer gezegt dat ik haar wel zou tegen komen.
Dat was dus gister avond! Ik kwam haar tegen en heb een hele tijd met haar gekletst en op een gegeven moment kwam er een gesprek over geloof etc. Toen zei ze dus dat ze een baptist is en dat God heel veel voor haar betekend. Ook gelooft ze in de Hemel en Hel. En dat God ook heel belangrijk voor haar is! Nu moet ik zeggen dat ikzelf ook vrij regelmatig naar een kerk ga (2 keer in de maand ongeveer). Maar dan toch een hele andere kerk.
Ik was dus nieuwschierig wat dat nou precies inhield, dus heb ik gezocht op internet en kwam dit terecht: http://baptisten.pagina.nl Maar ik kan nergens vinden wat voor regels baptisten hebben, zoals de strengheid (sex, drank, roken etc.) En ik vroeg me af of er onder ons ook een baptist-tweaker zit. En zoja, zou die mij dan evt. wat meer kunnen vertellen over het baptist zijn?!

Als diegene daar niet open voor wil uitkomen, stuur dan asjeblieft een mailtje naar wilsje@chello.nl..

Alvast bedankt!!
ach het gelooft en zo te horen is ze nogal erg zeker van haar zaak... daar kan je nix mee beginnen! voor je het weet wil ze dat jij er ook bij gaat ofzo! en gaat ze je helemaal indoctrineren maar haar geloofspraatjes gewoon nie aan beginnen!

Metal to the bone

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-12 20:24
Op maandag 14 januari 2002 10:11 schreef BOCmetalhead het volgende:

[..]

ach het gelooft en zo te horen is ze nogal erg zeker van haar zaak... daar kan je nix mee beginnen! voor je het weet wil ze dat jij er ook bij gaat ofzo! en gaat ze je helemaal indoctrineren maar haar geloofspraatjes gewoon nie aan beginnen!
:? |:(

Topicstarter is ook gelovig (toch?) en ik snap je reactie niet helemaal.

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 15:41

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op maandag 14 januari 2002 10:11 schreef BOCmetalhead het volgende:

Volgens mij ga jij er maar van uit dat iedereen die hier post niet-christelijk is ofsow? Is dat een voorwaarde om Tweaker te zijn? :? Lees het topic de volgende keer wat beter aub.....

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 10:22 schreef MetHod het volgende:

Klopt ja, maar dan wel een een heel vrij geloof. Wij geloven ook wel in God, maar dan niet als een persoon zijnde maar als een scheppingskracht.

Maar als ik het goed begrijp zijn baptisten dus niet zo streng?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:57

Lordy79

Vastberaden

Op maandag 14 januari 2002 13:15 schreef Fatal_Error het volgende:

[..]

Klopt ja, maar dan wel een een heel vrij geloof. Wij geloven ook wel in God, maar dan niet als een persoon zijnde maar als een scheppingskracht.

Maar als ik het goed begrijp zijn baptisten dus niet zo streng?
Nee, niet streng. Maar ze gebruiken wel de bijbel als grond van hun geloof en geloven dus in God als persoon.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Topicstarter
Ok, iedereen bedankt!

Ik zal zondagmiddag wel ff posten hoe ik het heb gehad *D

[Modbreak]
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om
steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te
plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

Verwijderd

Baptisten zijn een fundamentalistisch geloofsgenootschap. Ze noemen hun kerken dan ook "Independant Fundamental Baptist Church". Baptisten zetten zich af van de "ketterij" van RK en protestantse geloofsgemeenschappen; ze beweren (terecht) dat de RK kerk een heleboel heidense rituelen heeft ingevoerd die niet in de bijbel terug te vinden zijn; en dat protestantse denominaties een deel van deze heidense rituelen hebben overgenomen.

Baptisten beschouwen zichzelf noch als een katholieke, noch als een protestantse denominatie (independant dus). De primaire "ketterij" waartegen zij ageren is de kinderdoop, ze beweren dat het volgens het nieuwe testament verboden is te dopen voor de volwassenheid.

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

het zou bestw el eens interesant zijn, dat als het echt wat mocht woprden, ik hoop hete cht voor je om eens een stukje te posten van jou wat er in julie opvatting is veranderd nadat julie al een tijdje bijelkaar waren. Bijvoorbeeld, ho waren de verschillen aan het begin dat julie elkaar ont,oeten en hoe na een jaar ofzo.
Ik eet het, het is erg vooruit kijkend, maar het zou wel een intresant klein onderzoekje zijn.

[Modbreak]
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om
steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te
plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

8 )

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 14:12 schreef hetisik het volgende:
het zou bestw el eens interesant zijn, dat als het echt wat mocht woprden, ik hoop hete cht voor je om eens een stukje te posten van jou wat er in julie opvatting is veranderd nadat julie al een tijdje bijelkaar waren. Bijvoorbeeld, ho waren de verschillen aan het begin dat julie elkaar ont,oeten en hoe na een jaar ofzo.
Ik eet het, het is erg vooruit kijkend, maar het zou wel een intresant klein onderzoekje zijn.
Dat zou het inderdaad zijn ja! Ik hop het ook voor mezelf!
Ik heb ook tegen haar gezegt, ik ga met jou mee, op 1 voorwaarde, dat jij ook een keer met mij mee gaat ;).. We zullen het zien!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een vriendin van haar gesproken, en die zei dat ze nu liever een Christelijke vriend heeft ivm de keuzes die ze in deze tijd gaat maken.. Dan houdt het dus op voor mij :(

Maar sowieso, de liefde zal wel niet zo diep zitten als ze dat als excuus gebruikt dat het niks zal worden.. Helaas!

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Dat sux dude :(

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

ojee, ik hoop dat die vriendin ongelijk heeft, misschien is ze wel jalours en probeert ze jou voor zich te krijgen lol!!
ik hoopd at het niet zo is.

8 )

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 05:20 schreef hetisik het volgende:
ojee, ik hoop dat die vriendin ongelijk heeft, misschien is ze wel jalours en probeert ze jou voor zich te krijgen lol!!
ik hoopd at het niet zo is.
LOL, dat hoop ik ook niet nee :P Maar ik geef het niet op! Desnoods wordt ik baptist >:)

• Arnout
  • Laatst online: 20-12 20:24
Op dinsdag 15 januari 2002 10:21 schreef Fatal_Error het volgende:

[..]

LOL, dat hoop ik ook niet nee :P Maar ik geef het niet op! Desnoods wordt ik baptist >:)
Je bent wel vastberaden, dat is zeker.

• LangTall

LangTall

Op maandag 14 januari 2002 17:41 schreef Fatal_Error het volgende:
Ik heb net een vriendin van haar gesproken, en die zei dat ze nu liever een Christelijke vriend heeft ivm de keuzes die ze in deze tijd gaat maken.. Dan houdt het dus op voor mij :(

Maar sowieso, de liefde zal wel niet zo diep zitten als ze dat als excuus gebruikt dat het niks zal worden.. Helaas!
Christelijk houdt volgens mij in gelovend in de redding door Jezus Christus. Hoe je dit dan in het vat giet (ergo welke kerk bezoek je) is een ander verhaal. Iemand die alleen baptisten als Christelijk beschouwd zou dus erg kortzichtig bezig zijn IMHO.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 11:53 schreef LangTall het volgende:
Iemand die alleen baptisten als Christelijk beschouwd zou dus erg kortzichtig bezig zijn IMHO.
Dat doe ik ook niet :? Maar dat zei die vriendin letterlijk tegen mij..

• LangTall

LangTall

Op dinsdag 15 januari 2002 12:23 schreef Fatal_Error het volgende:

Dat doe ik ook niet :? Maar dat zei die vriendin letterlijk tegen mij..
Was ook niet zo zeer tegen jou bedoeld, alswel tegen dat meisje. Die ziet dus wel baptisme als het enige ware. En dat is erg jammer.

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:06
Op maandag 14 januari 2002 17:41 schreef Fatal_Error het volgende:

Waar trek jij een rare conclusie? Als jij geloof in God en Jezus Christus als enige verlosser mag je je Christen noemen (ik weet niet of daar echt een officieel criterium voor is ofzo :P).

Het belangrijkste doel is uiteindelijk dat je bij God komt hoe je daar komt maakt niet zo veel uit IMHO, de kerk is daar een belangrijk onderdeel in, maar als jij via de RKK tot geloof komt of via de Baptisten maakt dat niet zoveel uit naar mijn idee.

De indruk die ik kreeg van haar opmerking 'Ook zei ze dat de Kerk niet zo belangrijk voor haar was, maar God wel..', is dat ze bedoelde te zeggen dat ze niet helemaal vast 'hangt' aan haar kerk, zolang ze maar kan geloven op de manier waarop ze het nu doet. In wat minder vage omschrijving: in wat voor kerk ze gelooft maakt d'r niet veel uit als haar geloof daar maar niet voor hoeft te 'veranderen'.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 12:59 schreef llevering het volgende:
Waar trek jij een rare conclusie? Als jij geloof in God en Jezus Christus als enige verlosser mag je je Christen noemen (ik weet niet of daar echt een officieel criterium voor is ofzo :P).
Dat doe ik dus ook niet...
Op maandag 14 januari 2002 13:15 schreef Fatal_Error het volgende:
De indruk die ik kreeg van haar opmerking 'Ook zei ze dat de Kerk niet zo belangrijk voor haar was, maar God wel..', is dat ze bedoelde te zeggen dat ze niet helemaal vast 'hangt' aan haar kerk, zolang ze maar kan geloven op de manier waarop ze het nu doet. In wat minder vage omschrijving: in wat voor kerk ze gelooft maakt d'r niet veel uit als haar geloof daar maar niet voor hoeft te 'veranderen'.
Dat was voor mij ook duidelijk! Maar ik zal zaterdag eens een stevig gesprek met haar beginnen en dan zondag mee naar de Baptisten-kerk. En dan is het een kwestie hoe zij hierop reageerd..

• llevering
Ja het kwam op mij over alsof je op allebei de uitspraken 'afknapte'. Noujah succes met je goede gesprek en geef je ogen en oren goed de kost zondag :P :).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 13:48 schreef llevering het volgende:
Ja het kwam op mij over alsof je op allebei de uitspraken 'afknapte'. Noujah succes met je goede gesprek en geef je ogen en oren goed de kost zondag :P :).
Het is niet echt afknappen, maar alles wordt er een stuk ingewikkelder door..

En als ik het zaterdag avond rustig aan doe dan komt dat wel goed zondag ochtend :P

• Gehaktbal
  • Laatst online: 15-12 09:50
Dat meisje zegt dat god heelveel voor haar betekend...
In de 'kringen' waar ik wel eens kom hebben de jongeren daar ook zon beeld. God zelf betekend veel voor hun, de kerk\gemeente daarentegen veel minder.
De manier waarop je verteld dat god veel voor haar betekend denk ik dat ze behoort tot de wat vrijere baptisten.... (de mensen die ik ken hebben een hoog 'leef er oplos-gehalte' :) )

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 19:49 schreef thesith het volgende:
Dat meisje zegt dat god heelveel voor haar betekend...
In de 'kringen' waar ik wel eens kom hebben de jongeren daar ook zon beeld. God zelf betekend veel voor hun, de kerk\gemeente daarentegen veel minder.
De manier waarop je verteld dat god veel voor haar betekend denk ik dat ze behoort tot de wat vrijere baptisten.... (de mensen die ik ken hebben een hoog 'leef er oplos-gehalte' :) )
Dat was ook wel te merken: Roken onder het motto: Ik weet dat God het me gunt dat ik geniet. Ook met alcohol doet ze neit rustig aan. Maar het hangt allemaal af of ze nou met een baptist/christelijke jongen wil of niet.. En daar ga ik zaterdag achter komen :?

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 19:52 schreef Fatal_Error het volgende:

[..]

Dat was ook wel te merken: Roken onder het motto: Ik weet dat God het me gunt dat ik geniet. Ook met alcohol doet ze neit rustig aan. Maar het hangt allemaal af of ze nou met een baptist/christelijke jongen wil of niet.. En daar ga ik zaterdag achter komen :?
Ik hoop met je mee :P! En anders gewoon ff nemen die chick ;). Misschien moest je ook je digicam maar ff meenemen een zaterdag :+!

• Masterdam
  • Laatst online: 27-10 18:29

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Volgens mij waren ze niet ECHT streng en waren er relatief veel jonge aanhangers...

Specs

Verwijderd

Geloofd ze ook in GoT ;) ?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 21:57 schreef Ro2 het volgende:
Geloofd ze ook in GoT ;) ?
Als wat wordt raakt ze snel met het bestaan van GoT bekend :)

Maar dat is dus nog even afwachten

• corani
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

'k ben zelf baptist, dus ik kan er wel wat over vertellen ;)

sex voor het huwelijk: nee
roken/drinken: geen probleem, mits met mate

In principe is baptisten geen streng geloof. Er wordt veel meer naar de bijbel gekeken als naar traditie, zoals bij veel andere kerken.

Zoals al genoemd is, worden er alleen volwassenen gedoopt. De reden hiervoor is dat in het nieuwe testament de mensen ook als volwassenen gedoopt werden, en niet als kinderen. Je moet ZELF voor God kiezen. Als je als kind gedoopt ben, en je wilt later niets van God weten, wat heeft het dopen dan voor zin?

Uiteraard verschilt het per gemeente, maar de meeste baptisten gemeentes kun je ergens tussen protestant/hervormd en evangelie-gemeenten in plaatsen. Niet zo 'behoudend' als prot/herv. en ook niet zo 'zweverig' als sommige evangelie-gemeenten. Over het algemeen wordt er aardig veel gezongen, uit Opwekking (voor degenen die het niet kennen, een zangbundel die elk jaar aangevuld wordt met nieuwe liederen, dus wat meer 'van deze tijd')

Ik raad je in ieder geval aan om een keer mee te gaan kijken! :)

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 22:45 schreef corani het volgende:
Zoals al genoemd is, worden er alleen volwassenen gedoopt. De reden hiervoor is dat in het nieuwe testament de mensen ook als volwassenen gedoopt werden, en niet als kinderen. Je moet ZELF voor God kiezen. Als je als kind gedoopt ben, en je wilt later niets van God weten, wat heeft het dopen dan voor zin?
Er is een discussie hierover gaande in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/380674/1/ Het nieuwe testament als leiddraad voor een ritus nemen is een moeilijke kwestie, omdat er in het nieuwe testament geen eenduidige rituele voorschriften te vinden zijn. (Itt. de joodse ritus die tot in den treure beschreven wordt in het OT.)

Een kind dopen heeft vooral zin voor de gelovige ouders van zo'n kind, die brengen dat kind "onder de hoede van God". Als zo'n kind het er later niet mee eens is kan het zich laten herdopen of zijn geloof compleet afzweren.

Verwijderd

Topicstarter
Een duidelijke uitleg!
Ok, hartstikke bedankt! Dit alles komt overeen met beeld dat ik gevormd had van het baptistisch geloof. Alleen het sex voor het huwelijk valt tegen :(

Ik ben erg benieuwd hoe ik alles zondag ga beleven!
Op woensdag 16 januari 2002 23:08 schreef mietje het volgende:

[..]

Er is een discussie hierover gaande in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/380674/1/ Het nieuwe testament als leiddraad voor een ritus nemen is een moeilijke kwestie, omdat er in het nieuwe testament geen eenduidige rituele voorschriften te vinden zijn. (Itt. de joodse ritus die tot in den treure beschreven wordt in het OT.)

Een kind dopen heeft vooral zin voor de gelovige ouders van zo'n kind, die brengen dat kind "onder de hoede van God". Als zo'n kind het er later niet mee eens is kan het zich laten herdopen of zijn geloof compleet afzweren.
In ons geloof hebben wij dat "opgelost" dmv confirmeren. Je worddt dus gedoopt na de geboorte op jonge leeftijd, maar eenmaal op een volwassen leeftijd kun je met de tijd een keuze maken of je je confirmeert of niet.

• corani

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Op woensdag 16 januari 2002 23:08 schreef mietje het volgende:
Binnen de baptisten gemeenten is daar het 'opdragen' voor. Zoals de moeders hun kinderen tot Jezus brachten, zodat hij ze zou zegenen, zo worden bij de baptisten jonge kinderen ook gezegend in een dienst. (Mark 19:13-15)

Ik twijfel niet aan de symbolische waarde van de kinderdoop, maar (en misschien komt het omdat ik met volwassendoop ben opgegroeid :) ) in het NT kom ik het toch niet tegen. Volwassendoop wel.

Maar dit is hier geloof ik off-topic, dus ik zal het er verder niet over hebben :)

/edit: verwijzing toegevoegd

• corani

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Hey Fatal_Error.. 'k zag dat je uit Ede kwam.. Dat meisje toevallig ook? 'k ben namelijk jaren naar de baptisten gemeente in Ede geweest. Nu al een paar jaartjes in Veenendaal..

• llevering
Over dat dopen nog even.

Volgens mij maakt het eigenlijk niet zo veel uit. Wat de protestanten onder kinderdoop verstaan noemen de Baptisten opdragen en wat protestanten belijdenis doen noemen is bij de Baptisten weer het dopen. Of is er bij de Baptisten ook nog belijdenis doen en wat is dan het verschil met de volwassenen doop?

[ik ben zelf protestant, dus zie het misschien iets gekleurd]

• corani

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Op donderdag 17 januari 2002 22:43 schreef llevering het volgende:
Over dat dopen nog even.

[...]

Of is er bij de Baptisten ook nog belijdenis doen en wat is dan het verschil met de volwassenen doop?
Voor je gedoopt kunt worden, wordt er inderdaad van je verwacht dat je verteld hoe je tot die keus gekomen bent, en wat Jezus en God voor je betekenen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 17 januari 2002 22:27 schreef corani het volgende:
Hey Fatal_Error.. 'k zag dat je uit Ede kwam.. Dat meisje toevallig ook? 'k ben namelijk jaren naar de baptisten gemeente in Ede geweest. Nu al een paar jaartjes in Veenendaal..
Dat klopt ja, er is zelfs een site van de baptisten gemeente uit ede: http://www.baptisten-ede.nl

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 10:55
Op maandag 14 januari 2002 10:22 schreef MetHod het volgende:

[..]

wat valt er nie aan te begrijpen?? hij vraagt wat hij moet doen en van iedereen een eigen persoonlijke mening dus die geef ik!

en dat is lekker laten varen!

Metal to the bone

• Gehaktbal
  • Laatst online: 15-12 09:50

Uiteraard verschilt het per gemeente, maar de meeste baptisten gemeentes kun je ergens tussen protestant/hervormd en evangelie-gemeenten in plaatsen. Niet zo 'behoudend' als prot/herv. en ook niet zo 'zweverig' als sommige evangelie-gemeenten. Over het algemeen wordt er aardig veel gezongen, uit Opwekking (voor degenen die het niet kennen, een zangbundel die elk jaar aangevuld wordt met nieuwe liederen, dus wat meer 'van deze tijd')

Ik raad je in ieder geval aan om een keer mee te gaan kijken! :)
Evangelie gemeente waar ik heen ga is nogal zweverig, dat maakt et ook enorm saai.. :(
We zingen ook uit opwekking e.d.
Maar niet int engels want dan kunnen de ouderen et niet verstaan :?
Maar ze zingen WEL in dat 'nieuwe tongen' (Beetje brabbel-zang zeg maar) en dat versta ik dus niet :P
Doen ze dat bij baptisten ook?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, afgelopen zondag was het dus zover..

En tsja.. wat moet ik ervan zeggen.. Het is mij iets te veel: "God de almachtige" en "Jezus de Verlosser". Maar dat is verder geen probleem voor mij..

Met het meisje was alles wel Flex. Maar het komt toch voornamelijk van 1 kant (de mijne dus) en daar wordt ik een beetje moe van..

Afgelopen vrijdag hadden we een feestje bij een vriendin van haar die ook baptist is.. Dat was gezellig.. Maar ik had het zo druk met kletsen dat ik geen tijd had voor haar. Maar wel gezellig. Ook zaterdag avond met het uitgaan heb ik nog een tijd met haar staan kletsen en Zondag-ochtend dus mee..
A.s. Vrijdag en zaterdag weer feestjes waar zij dan ook is.. Dus ik zie haar wel genoeg, en met zijn 2en is het ook heel gezellig! Maar nogmaals, het komt allemaal van mijn kant. Maar ik krijg ook berichten van die vriendin dat ze me wel leuk vindt, maar dat is dus niet echt te merken :(
Pagina: 1