Toon posts:

[FreeBSD] Installatie :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk hebben "ze" me ook zover weten te krijgen dat ik mijn Debian-bakkie ga upgraden naar een FreeBSD-bak.

Nou...ff FrreeBSD 4.4 gedownded en aan de gang gegaan. (kaal systeem)

Heb eigenlijjk de base geinstalleerd (via install-menu) met wat kleine dingetjes zoals o.a. sendmail.

na de eerste reboot "hangt" het systeem bij het landen van sendmail. (inetd e.d. gaan goed)

Wat nu te doen ?

Of heeft iemand een soort stappenplan (inmstyall handleiding) van hoe een standaard BSD-bakkie op te zetten ? Want Debian is toch wel wat vele malen eenvoudiger..... *zucht*

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

(Even puur met linux kennis gedacht)

In single user modus booten, sendmail scriptje bij bootscripts weghalen en gaan met die banaan.

Het is heel normaal, resolv problemen enzo waarschijnlijk ;).

Try it! Vraag me niet hoe je in single user modus kom, dat mag je zelf uitzoeken :+

• besmart
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10-2015

besmart

fanta share the fun

Sendmail "hangt" niet. Als je even 10 minuten wacht dan zal het systeem wel verder lopen. Sendmail wacht gewoon op een timeout. Zal te maken hebben met ip nummers en de naam ervan... Hij kan het naampje bij het beesie niet vinden.

Good Luck. En FreeBSD is een stuk eenvoudiger en minder complex dan Debian/Redhat.

BeSmart! Everything goes well | photographs by Canon EOS 5D - Canon L 24-70 USM - Canon 70-300 USM IS

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
je hoeft niet perse te wachten, je kunt ook gewoon op ctrl-c duwen

daarna de volgende regel in /etc/rc.conf zetten:

sendmail_enable="NO"

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:30
Good Luck. En FreeBSD is een stuk eenvoudiger en minder complex dan Debian/Redhat.
Dat laatste weet ik zo net niet, maar het is in ieder geval netter opgebouwd ja.

Kun je niet installeren zonder al die zooi, dus gewoon alleen kernel en wat noodzakelijke dingen? Als dat werkt, en netwerk ook, heb je daarna de Ports-collectie. Werkelijk geweldig...vanaf daar kun je dan makkelijk installeren wat je nodig hebt en wat niet. Heb je ook dit gezeur waarschijnlijk niet meer. Het is inderdaad zelfs nog beter dan Debian apt-get, in sommige opzichten, met name het ontbreken van dependency hells zoals onder Linux (Gnome anyone?). Hoewel dit natuurlijk niet aan Apt-get als zodanig ligt.

Waarvoor heb je sendmail trouwens nodig - neem aan dat je geen ISP bent ofzo. OK het kan handig zijn (als je echt flink wil klooien met mail), maar meestal heb je het volgens mij echt niet nodig!

Stappenplan: tja, dat moet je toch kunnen vinden op freebsd.org lijkt me, niet zo moeilijk right :?

Btw. voordat ik op m'n dak krijg dat dit een anti-Linux/Debian flame is: zelf gebruik ik alleen maar Linux, geen FreeBSD, maar ik heb er wel eens mee gewerkt/geinstalleerd en sommige dingen vind ik daar gewoon beter geregeld. OK?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als sendmail "hangt" bij het booten, wil het wel eens helpen om je /etc/hosts goed in te vullen.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Op maandag 14 januari 2002 10:18 schreef blaataaps het volgende:
Als sendmail "hangt" bij het booten, wil het wel eens helpen om je /etc/hosts goed in te vullen.
duh.. dat komt neer op het eerder genoemde resolv problem

hosts goed invullen is idd. een oplossing...

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 01:36 schreef Wilke het volgende:

[..]

Kun je niet installeren zonder al die zooi, dus gewoon alleen kernel en wat noodzakelijke dingen?
Als je de minimale installatie van FreeBSD gebruikt (vanaf CD), dan heb je nog steeds dingen zoals Sendmail er standaard in zitten.

Maar goed, gewoon in je rc.conf dat vervelende en onveilige sendmail disablen :)

BTW:
Waarom zou je een stappenplan nodig hebben :?

De installatie lijkt me overduidelijk en eenvoudiger dan bij de meeste Linux distributies om een minimaal systeem te installeren en andere programma's kun je eenvoudig toevoegen via de ports-collectie :)

En voor andere vragen en problemen kun je op de projectsite van FreeBSD de meeste dingen terug vinden in de FAQ en het online handboek. Eerlijk gezegd een stuk eenvoudiger dan RedHat of SuSE. Je moet alleen de moeite nemen dingen ook eens goed na te lezen en niet zomaar klakkeloos installeren en dan nog achteraf raar opkijken als het niet naar behoren werkt :P

Succes ermee, FreeBSD rocks ;)

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Op maandag 14 januari 2002 01:36 schreef Wilke het volgende:
Als dat werkt, en netwerk ook, heb je daarna de Ports-collectie.
Ports collectie moet je ook appart instaleren met sysinstall hoor. ;)
Pagina: 1