Toon posts:

Adapter voor Fuji Finepix 1300 dig. camera

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een Fuji Finepix 1300 camera gekocht en wil er nou graag een adapter bijhebben, om dat ding op het lichtnet aan te kunnen sluiten.
In het bijgeleverde boekje staat dat er een 5 volts adapter op aangesloten moet worden. Probleem is dat die krengen ontzettend moeilijk te vinden zijn (behalve als je 'm van Fuji zelf koopt voor véééél te veel geld :().
Mijn vraag is of ik ook een 6 volts adapter kan gebruiken; deze heb ik namelijk nog. Er moeten 4 AA batterijen van 1,5V in het apparaat, dus vind ik 5V sowieso nogal raar.

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

yup wil ook graaag weten
vreet batterijen als je hem gewoon aan laat staan met plaatjes te bekijken :(

Canon EOS 80D En wat glaswerk

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-03 05:50

smallboy

N/A

5V adapters heb ik nog nooit gezien
Probeer anders een adapter op 4.5V en anders gewoon 6. (Mijn discman gebruikt ook adapter op 4.5V terwijl hij normaal op 2x1,5=3,0V werkt). Let alleen goed op de polariteit!

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-02 10:21
heb 4,5 en 6 volt allebei geprobeerd (en ook alle polariteiten). in alle gevallen werkt het niet :( :(
misschien anders een beetje tweaken en een 6v adapter met een weerstandje er tussen?

Maak je eigen poll

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een adapter van een oude Philips discman geprobeerd (6V met de juiste polariteit) en dan werkt ie gewoon. Vraag me alleen af op dit op den duur niet schadelijk is voor de camera.

Verwijderd

Topicstarter
Welk weerstandje moet ik er dan trouwens tussen pleuren, BOOTZ?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:03

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb ook een niet officiele Minolta adpater GEPROBEERD. Volgens de man in de fotozaak zou dat wel werken, waarom ook niet?

Camera kapot... 634 euro - hopelijk is ie nog te repareren.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op maandag 18 maart 2002 23:44 schreef Johnny64 het volgende:
Ik heb ook een niet officiele Minolta adpater GEPROBEERD. Volgens de man in de fotozaak zou dat wel werken, waarom ook niet?

Camera kapot... 634 euro - hopelijk is ie nog te repareren.
Ja, nogal wiedes als je niet het de juiste polariteit en/of voltage gebruikt. En nee, ga nou niet beweren dat je dit wel gedaan hebt: niet dus.

Digitale camera's werken niet op een ander soort stroom, via een soort van magische manier, alleen met de adapter van het eigen merk. Het is gewoon een kwestie van de juiste adapter voor het juiste toestel gebruiken. Eigen schuld dat je cam kaduuk is.

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 15:22

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik gebruik voor me 1300 me adapter van me Sharp MiniDisc (5v).

(gebruikte deze adater ookal voor verschillende PDA's allemaal 5v)..

Werkt perfect :)

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 23:32
Ik ben er ook naar op zoek. Ik heb wel zo'n universele adapter, maar ik durf het niet. Ik kan hem wel op 5 V zetten, maar straks mol ik mijn Fuji 1300.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:03

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Op dinsdag 19 maart 2002 00:33 schreef LoneGunman het volgende:

[..]

Ja, nogal wiedes als je niet het de juiste polariteit en/of voltage gebruikt. En nee, ga nou niet beweren dat je dit wel gedaan hebt: niet dus.

Digitale camera's werken niet op een ander soort stroom, via een soort van magische manier, alleen met de adapter van het eigen merk. Het is gewoon een kwestie van de juiste adapter voor het juiste toestel gebruiken. Eigen schuld dat je cam kaduuk is.
Blijkbaar doen camera's dat wel (checken op een magische manier), want ik had echt alles goed staan. of de adapter/camera heeft de polaritet verrkeerd aangegeven.

Anyway. Toen ik een paar uur later de camera wat had laten staan en de batterijen voor de derde keer had verwisseld en de compactflashkaart er had uit gehaald deed hij het ook op een magische manier weer.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• whizzkey
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11-2022

whizzkey

Yep

Of anders even voor de iets meer electronica kenners onder ons een 7805 ertussen zetten. Heb je mooi strak 5V. Hoe het precies moet weet ik niet, dus voor meer info zie www.google.nl

Jep

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03 19:13
Het gaat niet om de voltage maar om het vermogen.
Alle adapter gaan slechts tot 500mA of 1000mA terwijl de finepix 3000mA vraagt.

Verwijderd

Nogal technisch, maar goed:

5 A gestabiliseerde voeding

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 23:32
Ziet er grappig uit, maar wil je nou dat we onze eigen adapter gaan bouwen ofzo.

Ook al zou het lukken om zoiets in elkaar te flansen, zou ik het nog niet gebruiken. Die digitale apparaten zijn zo gevoelig als wat.
Plus dat je met een gekochte adapter nog eventueel aanspraak kan maken op de leverancier, even ouwehoeren dat ze jou camera gemolt hebben. (8>

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op woensdag 27 maart 2002 09:50 schreef Mickman het volgende:
Ziet er grappig uit, maar wil je nou dat we onze eigen adapter gaan bouwen ofzo.

Ook al zou het lukken om zoiets in elkaar te flansen, zou ik het nog niet gebruiken. Die digitale apparaten zijn zo gevoelig als wat.
Plus dat je met een gekochte adapter nog eventueel aanspraak kan maken op de leverancier, even ouwehoeren dat ze jou camera gemolt hebben. (8>
Zo 'grappig' is dit helemaal niet, 't is gewoon een schema wat iedereen die een beetje elektrotechnisch inzicht heeft wel begrijpt (en zelf kan maken).

Tja, als je van te voren al bang bent dat je iets kapot maakt....dan schiet het natuurlijk niet op. Als je gewoon klakkeloos aanneemt dat een adapter alleen werkt als er 'sony' 'fujifilm' of 'canon' opstaat heb je wel een ontiegelijke plaat voor je kop.

Maar goed, geef liever stapels geld uit voor iets wat je zelf al hebt en/of zelf kunt maken voor een paar centen.

Hoe heette dit forum ook al weer? Oh ja....Gathering of Tweakers

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Op woensdag 27 maart 2002 12:43 schreef LoneGunman het volgende:

[..]

Zo 'grappig' is dit helemaal niet, 't is gewoon een schema wat iedereen die een beetje elektrotechnisch inzicht heeft wel begrijpt (en zelf kan maken).

Tja, als je van te voren al bang bent dat je iets kapot maakt....dan schiet het natuurlijk niet op. Als je gewoon klakkeloos aanneemt dat een adapter alleen werkt als er 'sony' 'fujifilm' of 'canon' opstaat heb je wel een ontiegelijke plaat voor je kop.

Maar goed, geef liever stapels geld uit voor iets wat je zelf al hebt en/of zelf kunt maken voor een paar centen.

Hoe heette dit forum ook al weer? Oh ja....Gathering of Tweakers
wie is er nou moody? :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 09:50 schreef Mickman het volgende:
Nee. Dat mag iedereen helemaal zelf weten...
[..]
Een gekochte adapter (tegenwoordig meestal een geschakelde voeding) heeft ook een rimpelspanning, dus zolang je er voor zorgt dat de spanning niet te hoog wordt, is er niks aan de hand...
Pagina: 1