[WC/CM] Pomp aan/uit met baybus, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Ik heb een 'grote' baybus met blauwe leds waarmee ik CCFL's en fans aan en uit kan zetten.
Nu heb ik nog 2 schakelaartjes over en 2 3,5" bays.
In 1 van deze bays wil ik zo'n knightrider licht maken, met een schakelaar voor het geval ik er gek van wordt.
Dan heb ik dus nog 1 schakelaar over + een groene led die ik uit m'n kast heb gesloopt en vervangen door een blauwe. Verder heb ik ook nog wat rooie ledjes liggen. Nu wil ik daarmee een schakeling maken waarmee ik m'n pomp aan en uit kan zetten.
Volgens mij moet dit kunnen met een relais, alleen ik weet niet wat voor relais ik moet hebben en wat voor verschillende soorten er zijn.
En verder wil ik het graag zo maken dat als het relais 'aan' is de groene led brand, maar mocht de pomp om wat voor reden dan ook niet aan zijn dan moeten 2 rooie leds omstebeurt knipperen, net zoals bij zo'n AKI wanneer er een trein aan komt.
edit:

De vraag is dus hoe doe ik dat en wat heb ik er (behalve de leds) voor nodig :)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 18:53

marco899

Know's what he wants.

Je kan beter je pomp continu laten draaien.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Mijn proc is niet overgeclocked en hij draaid zonder koeling of whatever op plusmin 30 graden.
Dus als ik ga slapen is het wel makkelijk om de pomp uit te kunnen zetten voor complete stilte.

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 23:09 schreef NaOH het volgende:
Mijn proc is niet overgeclocked en hij draaid zonder koeling of whatever op plusmin 30 graden.
Dus als ik ga slapen is het wel makkelijk om de pomp uit te kunnen zetten voor complete stilte.
Pomp=>waterkoeling toch??

en jij zet je pomp uit en je proc blijft op 30 graden draaien? No f*cking way, er is geen proc waarmee dat kan ( niet met een 286 komen ofzo he ). Zelfs een c3 heeft een lel van een passieve heatsink om te functioneren. En een waterblok waar geen water doorheen STROOMT is een veel slechtere passieve heatsink kan een gewone lucht heatsink.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
O dat zou kunnen ja. Op dit moment zit er nog een gewone heatsink met fan op. Als ik de fan uitzet dan word ie dus nie meer dan 30 graden (volgens mijn thermometertje tenminste, weetniet hoe nauwkeurig die is, maar m'n pc doet het nog steeds).

• breinonline
  • Laatst online: 21:38

breinonline

Are you afraid to be known?

AKI schakelingetje moet wel te maken zijn. Ik heb um niet maar zoek eens naar schakelingen voor spoorwegmodelbouw, daar heb je ook van die gasten die een mooie werkende AKI hebben. Kan je misschien een schakelingetje vandaan halen? En koop anders voor een paar eurocent een knipperled. Die knippert al uit zichzelf, dan heb je helemaal geen extra schakeling nodig.
Blijft de vraag of het slim is je pomp uit te zetten. Ik denk het niet :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Bij Conrad hebben ze wel een bouwpakketje voor je 'AKI' maar ik krijg de url niet goed :(.

• Whuzz
  • Laatst online: 20:12

Whuzz

Dodgeball!

Met een relais. Ik heb exact hetzelfde gemaakt.
Contact me even op ICQ en ik geef je het schema+uitleg.

Hmm, niet precies lees ik nu. Ik heb slechts 1 knipperled gebruikt. Door twee leds te gebruiken die om beurten moeten knipperen wordt het geheel wel een stuk (onnodig?) ingewikkelder...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 14:44 schreef Whuzz het volgende:
Ik heb slechts 1 knipperled gebruikt. Door twee leds te gebruiken die om beurten moeten knipperen wordt het geheel wel een stuk (onnodig?) ingewikkelder...
Nee hoor, als ik maar 1 knipperend ding heb, dan is het verder een kwestie van invertortje + transistortje erbij en dan heb ik mijn eigen aki in de computer :)

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 18:29 schreef NaOH het volgende:

[..]

Nee hoor, als ik maar 1 knipperend ding heb, dan is het verder een kwestie van invertortje + transistortje erbij en dan heb ik mijn eigen aki in de computer :)
ehhh, hoe doe je dat dan??

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 18:32 schreef Madman_returns het volgende:

[..]
ehhh, hoe doe je dat dan??
Volgens mij loopt er geen stroom door de led als deze uit is. Dan sluit ik op de massa van de led een invertor + transistor aan. Als de knipperled uit is, dan zorgt de invertor ervoor dat de transistor de stroom naar de andere led inschakeld waardoor deze gaat branden. Zodra de knipperled aangaat wordt de uitgang van de invertor laag en schakelt de transistor de stroom naar de 2e led uit.

Verwijderd

Is dit dan niet goedkoper. Kun je ook nog de knipper- frequentie beïnvloeden (R2,R3)

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 08:36
Je kan ook gewoon 1 van de voedingsdraden doorknippen, schakelaar er tussen en klaar :)
(of denk ik nu iets te kortzinnig)

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Nou, ik wil er graag ledjes tussen en weet niet of er 230v ledjes te krijgen zijn (laat staan blauwe 230v ledjes).
En ik weet ook niet of mijn schattige schakelaartjes niet volledig wegsmelten als ik er 230 opzet.

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Of je neemt een 230V schakelaar met ingebouwd lampie.
(dan heb je wel geen knipperlicht maar stoort toch alleen maar in je ooghoek)

Een cliche is ooit origineel begonnen

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 20:11 schreef koekum het volgende:
dan heb je wel geen knipperlicht maar stoort toch alleen maar in je ooghoek)
Das nou juist de bedoeling, dat het goed opvalt als de pomp uit is, zodat ik dan (indien hij ongewenst uit is) maatregelen kan treffen om gefrituurde cpu's te voorkomen. Want if(PompUit() && FullLoad()) GiroRekening--;

Pagina: 1