[Linux, e-mail] Hoe naam@host mogelijk maken?

Pagina: 1
Acties:

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16
Okee, misschien is dit een rare vraag, maar ik kom er niet uit. Ik heb al enorm veel informatie zitten consumeren, maar de big picture is me kennelijk niet duidelijk.

Hoe is de situatie: Ik heb een Debian 3.0 systeempje + kabel aansluiting + zo'n leuke hostname op het @home netwerk. *D Daar gaat het verder niet om.

Wat ik wil, is dat mensen een mailtje naar bv.
tuinhark@cc23046-a.idioot.lange.athome.host.naam.nl kunnen sturen en, wanneer ik op de Debian bak zit te werken, als ik intyp 'mail' dat ik die mail dan kan lezen.

Of dat ik via een lokale POP3 service, de mail op een andere machine kan lezen. (Maar dat is weer een stap verder en voor later.)

Ik heb wel meegekregen dat ik waarschijnlijk een mail transport agent nodig heb, dus heb ik exim geinstalleerd. Maar dan? Nu heb ik gezien dat ik een SMTP service heb draaien. Is dat noodzakelijk? Want ik ben een beetje bang dat mensen mijn bak zouden kunnen gebruiken om te bulk mailen. Dat is absoluut niet de bedoeling.

Dus, wat kunnen de experts hier verder nog kwijt? :) Is het mogelijk? Zit ik op de goede weg? Heb ik idd exim (of iets vergelijkbaars) nodig? Kortom: wie heeft er nog informatie of weet waar ik kan vinden wat ik nodig heb?

Mijn servertje en ik zullen jullie dankbaar zijn. :)

:Y)

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16
Okee.. Omdat ik maar zeer beperkt schijfruimte heb, wilde ik aanvankelijk Qmail niet gebruiken (die had allemaal extra deb files nodig). Uiteindelijk is het me toch gelukt die er op te krijgen ipv exim. Ik wilde Qmail toch eens proberen na er eigenlijk alleen maar positief spul over te hebben gelezen.

En nu? Probleem opgelost. :+

Tja, de default config file van Qmail werkt als een tierelier en het is me na nog wat extra gepruts ook gelukt om de (bij Qmail meegeleverde) pop3 service aan de gang te krijgen.

End of story. >:)

:Y)

Verwijderd

Even nog een tip over die belachelijk lange naam achter het @. Dat kun je wijzigen wanneer je een domein aanvraagt. Er zijn providers die dat gratis doen (www.dhs.org). Je krijgt dan een domein als: blaat.dhs.org.

Je e-mail adres wordt dan user@blaat.dhs.org

Veel makkelijker en te onthouden door andere mensen.

Er zullen vast nog vele andere aanbieders zijn van gratis domeinen maar die ken ik niet...

Verwijderd

Als je de relaying goed instelt bij exim, hoef je niet bang te zijn dat mensen gaan bulk-mailen via jou :)

Verwijderd

Ook www.dyndns.org is inderdaad zo'n gratis subdomein provider. Ze hebben ook andere domeintjes dan dyndns.org en het is compleet met MX records, etc. Zelfs mogelijkheid om met dynamisch IP aan de gang te gaan met een update client.

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 10:32

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Nu we het er toch over hebben. ( :) ), een goede third-level-domainname provider vind ik http://www.hn.org . Deze geeft dus namen als blaat.hn.org uit.

Het leuke is dat je ook lokaal een dns-server kan runnen, en dat hn.org dan jou eigen dns-server authorative maakt. Dan kan je dus dingen doen als www.blaat.hn.org en mail.blaat.hn.org .

• cemtex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 20:52

cemtex

Version 1.1.1

Ik geloof dat er wat tweakertjes voor me zijn geweest :+

Sorry, system has exceeded maximum number of accounts.

Verwijderd

Heeft @home dan MX records naar jouw hostname gezet :?

Verwijderd

Gewoon een dhs of mine.nu acount nemen en verwijzen naar jouw ip en dan bij exim instellen voor welke namen exim mail in ontvangst mag nemen en dan ken je het zo gebruiken.

Hij vraagt voor die namen ook bij het config script dat ie draait als je debian installed.

Zoiets van Are there any other names apart from localhost you want too recieve mail for?

daar gewoon dan de @home hosnaam invullen of mine , dhs. En het werkt perfect.

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
je e-mail adres
user@een.lang.host.name.athome.nl werkt alleen als je Provider een mx record opneemt in de dns server, anders werkt het niet.

Oplossing is z'n .org zoals hierboven gegeven.

Verwijderd

De makkelijkste manier ..

Ga naar http://www.dhs.org vul daar je ipnummer in, je hostnaam die je wilt hebben, bijvoorbeeld piet dan krijg je piet.dhs.org. en bij mx record vul je in piet.dhs.org

Nou als je linux gaat installen, om het geheel makkelijk te maken noem je je bak ook piet.dhs.org nou standaard word er meestal wel een smtp server geinstalled en klaar ben je

Heeft bij mij altijd gewerkt bij verschillende redhats (sendmail) en mandrake (postfix) zonder config files aan te passen.. uiteindelijk heb je dan dus username@piet.dhs.org ;)

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 16:09 schreef fkooman het volgende:
Heeft @home dan MX records naar jouw hostname gezet :?
als er geen mx records gedefineerd zijn gaat de mail naar het A record. MX is een hulp record, geen verplicht record.
Pagina: 1