Gewone mic direct aansluiten op geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ik heb een relatief simpele vraag :)

Kan ik een gewone microfoon (hetzij een dynamische- of condensatormicrofoon) direct aansluiting op de mic-in van een geluidskaart?

De situatie is namelijk als volgt: Een vriend van mij speelt al heel wat jaren akoustische gitaar, en wil zichzelf opnemen. Nu heeft ie zo'n standaard k*tmicrofoontje maar dat geeft een gigantische ruis. Als hij nu een goede microfoon koopt, kan hij deze dan rechtstreeks in z'n geluidskaart pluggen? En zo nee, wat moet een beetje redelijke microfoonversterker dan kosten?

Bedankt :)

Geef mij maar een Warsteiner.

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:58

w00Dy

Make soap, not war

dat moet werken ja...

Verwijderd

:? is dit nu een serieuze topic?? tuurlijk kan dat

Verwijderd

Ja, Dat werkt zeker! :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

en anders pak je een oude casettedeck, stop em daar in en verbind die met de line in van je geluidskaart

het wil nog wel es voorkomen dat de mic ingang op de geluidskaart een flinke ruisbak is

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

[wil niet lullig doen mode] Een "beetje" microfoon heeft bijvoorbeeld een XLR aansluiting... Ik ken geen SB live >:) met een XLR aansluiting... of een Teratech met 48 v Phantoomvoeding...[/wil niet lullig doen mode]

Met andere woorden ZO vanzelfsprekend is dat zeker niet

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 22:55 schreef Baklap het volgende:
[wil niet lullig doen mode] Een "beetje" microfoon heeft bijvoorbeeld een XLR aansluiting... Ik ken geen SB live >:) met een XLR aansluiting... of een Teratech met 48 v Phantoomvoeding...[/wil niet lullig doen mode]

Met andere woorden ZO vanzelfsprekend is dat zeker niet
Verloopje maken naar 3.5mm jack, gaat als een t**t.. :9

En er zit wel degenlijk phantom voeding in je geluidskaart, je normale mictje van €5,- heeft namelijk ook voeding nodig.(is nl een condensatortje) ;)

Ik heb dus ook gewoon een condensator mic aangesloten op de achterkant van mijn SB Live! :)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:04

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Probleem: akoestische gitaar is een instrument wat nogal wat maatregelen vereist bij opnemen. Het instrument zelf moet natuurlijk goed zijn, de speeltechniek zo 'clean' mogelijk (weinig piepen en squeeken van snaren en ander gerommel), maar dan ben je pas bij de bron. Daarna moet het zooitje opgenomen worden. De microfoon en plaatsing daarvan zijn belangrijk, evenals de rest van de signaalketen. Als je kwalitatief goed bezig wilt zijn, dan heb je een goede condensator microfoon nodig (reken op zo'n 850 gulden, minimaal) en een fatsoenlijke voorversterker (toch wel in dezelfde prijsklasse, misschien iets minder). Als je gewoon lekker aan wilt prutsen, pak dan iets wat aardig klinkt en zie maar hoe ver je komt! :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Baklap

Baklap

Op zondag 13 januari 2002 23:05 schreef 01V het volgende:

[..]

Verloopje maken naar 3.5mm jack, gaat als een t**t.. :9

En er zit wel degenlijk phantom voeding in je geluidskaart, je normale mictje van €5,- heeft namelijk ook voeding nodig.(is nl een condensatortje) ;)

Ik heb dus ook gewoon een condensator mic aangesloten op de achterkant van mijn SB Live! :)
Helaas ben jij dan niet bekend met het verschil tussen een electret microfoon en een phantoom gevoede microfoon... nogmaals ik ken geen'"normale" kaart die 48 v uitstuurt... maar wie ben ik :7

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 23:18 schreef Baklap het volgende:

[..]

Helaas ben jij dan niet bekend met het verschil tussen een electret microfoon en een phantoom gevoede microfoon... nogmaals ik ken geen'"normale" kaart die 48 v uitstuurt... maar wie ben ik :7
Daar heb je idd wel gelijk in, maar het werkt wel.. :P
(niet het feit dat ik niet bekend zou zijn met het verschil, want ik werk veel met audioapperatuur, mic's, etc. voor me werk) :)
Trouwens, de meeste mengtafels geven niet eens die 48V maar maar 15V |:( rare jongens, die mengtafelfabrikanten >:)

ff voor de goede orde, ik heb dus voor opnames thuis een buizenvoorversterker op me sennheiser mic, en die via de digitale uitgang van mijn digitale mengtafel op mijn SB live! Platinum aangesloten, klink net ff beter. :9

Ik heb die andere mic nu via mijn sampler op de mic ingang van mijn SB, zodat ik ken lullen in CS, en ondertussen met sampletjes kan klooien, is wel lagguh.. ;)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

1. phanroomvoeding via een 2-aderig snoertje?? Lijkt me heel knap, dus condensatormic zonder batterij= no go.

2. Mic-input van de meeste goedkopere geluidskaarten is om te huilen, kan je beter een goedkoop mixertje aansluiten of zoals boven al vermeld via een hifi-versterker met meezing optie.
Als je dan toch via een mixertje werkt kun je die (akoestische) gitarist nog een beetje eer van zijn werk geven door hem stereo op te nemen. Gewone A-B opstelling met bijv. een shure sm57 of sm58 gaat al erg prima.

edit: 3. Je had het over ruis, zie punt 2, dat is dus de oorzaak...

• Baklap

Baklap

Op zondag 13 januari 2002 23:39 schreef TheLemon het volgende:

Als je dan toch via een mixertje werkt kun je die (akoestische) gitarist nog een beetje eer van zijn werk geven door hem stereo op te nemen. Gewone A-B opstelling met bijv. een shure sm57 of sm58 gaat al erg prima.
Nou ben ik het overal mee eens .. maar hoe je in godesnaam een stereobeeld kan maken met 2 sm57 en/of 58 als A/B paartje is mij een groot raadsel :? Maar nogmaals we (lees ik) ben nooit te oud om te leren. Dus heb je er een goed idee over... SHARE it wis me.. ;)

• Knakker
Ik begrijp ook wel dat je een XLR->mini-jack verloopje nodig hebt ;) Het gaat me er meer om of dit een beetje kwaliteitopname oplevert. Het is natuurlijk geen geluidsstudio, maar het zou toch een stukkie beter moeten zijn dan dat ding van 7,95 bij de Blokker (bij wijze van spreken)...

Hij heeft een oude Soundblaster Live - toen die verkocht werd zat daar nog geen LiveDrive bij. Hoe groot is de ruis die z'n microfoon-ingang genereert?

En voor het opnemen van gitaar, wat is beter: een dynamische of een condensatormicrofoon? Ik weet daar niet zoveel vanaf namelijk :)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

voor acoustische-gitaar in studio-omgeving absoluut een condensatormicrofoon. Een mooie budget condensator microfoon (<€300,-) is een AKG C-1000.

en voor de duidelijkheid: een echte condensatormicrofoon zonder batterij zal dus echt NIET gaan werken op de ingang van je SB.

En de microfoonvoorversterker in je SB zal lang niet de kwaliteit hebben die een mengpaneel of zelfs aparte microfoonvoorversterker halen. (PS bij LiveDrive weet ik het eigenlijk niet)
Good Luck

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Jag
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op maandag 14 januari 2002 02:04 schreef Illusion het volgende:
voor acoustische-gitaar in studio-omgeving absoluut een condensatormicrofoon. Een mooie budget condensator microfoon (<€300,-) is een AKG C-1000.

en voor de duidelijkheid: een echte condensatormicrofoon zonder batterij zal dus echt NIET gaan werken op de ingang van je SB.

En de microfoonvoorversterker in je SB zal lang niet de kwaliteit hebben die een mengpaneel of zelfs aparte microfoonvoorversterker halen. (PS bij LiveDrive weet ik het eigenlijk niet)
Good Luck
Ik gok dat ook een C-1000 te duur is voor hem :). Wat ik zou doen is iig een goedkoop mixertje kopen van Spirit ofzo, want de mic input op een geluidsjaart is natuurlijk om te huilen :). Die pre amp werkt ook zo handig, met alleen de optie om er 20 dB bij te doen. En een EQ is ook wel leuk :P.

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 23:39 schreef TheLemon het volgende:
1. phanroomvoeding via een 2-aderig snoertje?? Lijkt me heel knap, dus condensatormic zonder batterij= no go.

[...]
Kijk eens heel goed naar het snoertje/stekker van je budged mic...(dat ding van f7,50)............

juist!! 3 aderig... ;)

En het werkt bij mij toch echt met een behringer condensator meetmicrofoon, en nee, dat ding doet het echt niet zonder voeding... :{

Nou moet ik wel zeggen dat de kwaliteit verre van optimaal is, dit is ook een echte budged oplossing. Voor een mooie oplossing zie een aantal posts van mij en andere hierboven.. :)

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 02:04 schreef Illusion het volgende:

Good Luck
Live! Drive heeft geen phantom voeding :'( Heb je dus weinig aan met een condensator mic, dan maar liever een apparte mixer en die op de line-in.. ;(
:)

En toch werkt het aan de achterkant >:)

• Baklap

Baklap

Op maandag 14 januari 2002 09:44 schreef 01V het volgende:

[..]

En toch werkt het aan de achterkant >:)
Dan is het geen condensator mic >:) zal wel een bat. inzitten of een electret zijn :Y)

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Koop een microfoon voorversterker (Kijk naar JoeMeek op feedback.nl erg goed!) met een XLR balanced plug, weg ruis.

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 10:40 schreef Baklap het volgende:

[..]

Dan is het geen condensator mic >:) zal wel een bat. inzitten of een electret zijn :Y)
Dahm, je hebt gelijk, die behringer meetmic is een electret condensator... |:(
foutje, bedankt ;(

De kwaliteit van deze opstelling was toch al ver te zoeken, maar het ging om het idee. ;)

Thnx for the correction, oeloe is still asleep. :Z

• Baklap

Baklap

Op maandag 14 januari 2002 10:52 schreef 01V het volgende:

[..]

Dahm, je hebt gelijk, die behringer meetmic is een electret condensator... |:(
foutje, bedankt ;(

De kwaliteit van deze opstelling was toch al ver te zoeken, maar het ging om het idee. ;)

Thnx for the correction, oeloe is still asleep. :Z
Hehehehe beter iemand die zijn "fouten" toegeeft dan iemand die vol blijft houden...

* Baklap kan dat zeer waarderen

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Op maandag 14 januari 2002 09:41 schreef 01V het volgende:

[..]

Kijk eens heel goed naar het snoertje/stekker van je budged mic...(dat ding van f7,50)............

juist!! 3 aderig... ;)
True, daar heb ik eerlijk gezegd nooit naar gekeken. :o

Maar Baklap, ik snap niet zo goed wat je bedoeld, dat je geen stereo opname van een akoestische gitaar kan maken met bijv. twee SM57's in A-B opstelling (da's mijn persoonlijke favoriet, één bij de brug en één bij ongeveer de tiende fret).

• Baklap

Baklap

Op maandag 14 januari 2002 21:31 schreef TheLemon het volgende:

[..]

True, daar heb ik eerlijk gezegd nooit naar gekeken. :o

Maar Baklap, ik snap niet zo goed wat je bedoeld, dat je geen stereo opname van een akoestische gitaar kan maken met bijv. twee SM57's in A-B opstelling (da's mijn persoonlijke favoriet, één bij de brug en één bij ongeveer de tiende fret).
I stand corrected... ik was even in de (thee) bonen... dacht dat we het over een XY hadden |:(

Zag dit nog staan bij DPA...
Since the stereo width of a recording is frequency-dependent, the deeper the tonal qualities you wish to reproduce in stereo, the wider your microphone spacing should be. Using a recommended microphone spacing of a quarter of the wavelength of the deepest tone, and taking into account the human ear's reduced ability to localise frequencies below 150Hz, leads to an optimal microphone spacing of between 40 and 60 cm. Smaller microphone spacings are often used close to sound-sources to prevent the sound image of a particular musical instrument from becoming "too wide" and unnatural. Spacings down to 17 to 20 cm are detectable by the human ear, as this distance is equivalent to the distance between the two ears themselves.
Met andere woorden... jedoet het helemaal goed amigo.. en ik zat er even helemaal naast... :+

• Knakker
Als we toch bezig zijn 8-) - Kan iemand me uitleggen wat nou precies een gestabiliseerde microfoon ingang is? Waarom is dat beter? :+

• Baklap

Baklap

Op maandag 14 januari 2002 23:42 schreef Knakker het volgende:
Als we toch bezig zijn 8-) - Kan iemand me uitleggen wat nou precies een gestabiliseerde microfoon ingang is? Waarom is dat beter? :+
Een wat :? denk dat je gebalanceerd bedoelt :+

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 23:42 schreef Knakker het volgende:
Volgens mij bedoel je gebalanceerde.. maar ok ;)

Ongebalaceerd is 1 heengaand en 1 terugkomend signaal, laten we zeggen '+' en '-'. Die '-' diend dan meteen als afscherming van je '+'. :)

Bij gebalanceerd zit er om de '+' en de '-' nog een 3e draad die zorgt voor de afscherming. Er is dus een apparte draad voor de afscherming, dus betere afscherming, dus minder storing van 'buitenaf'. *D

heeft iemand hier misschien nog iets aan toe te voegen?...ik ga naar bed...

• Jag

Jag

Op maandag 14 januari 2002 23:52 schreef 01V het volgende:

[..]

Volgens mij bedoel je gebalanceerde.. maar ok ;)

Ongebalaceerd is 1 heengaand en 1 terugkomend signaal, laten we zeggen '+' en '-'. Die '-' diend dan meteen als afscherming van je '+'. :)

Bij gebalanceerd zit er om de '+' en de '-' nog een 3e draad die zorgt voor de afscherming. Er is dus een apparte draad voor de afscherming, dus betere afscherming, dus minder storing van 'buitenaf'. *D

heeft iemand hier misschien nog iets aan toe te voegen?...ik ga naar bed...
Ja, het is heel anders :). Ten eerste is het de nul en de fase, en niet + en -. Een normale kabel is coaxiaal, dat wil zeggen dat er een kern is en een mantel. De mantel vormt idd de shield. Bij XLR kabels heb je nog een extra ader, en de shield is nog steeds ook de nuldraad. De extra aders is een extra fasedraad, alleen dan een met een signaal dat uit fase staat met dat van de andere fasedraad. Het idee daarachter is het volgende:
in de input zit een opamp waar de twee fasedraden op aangesloten zitten. Elke spanning die over de twee fasedraden staat, wordt 1 op 1 versterkt. En aangezien de twee fasedraden uit fase staan tov elkaar, wordt het hele signaal dus doorgelaten.
Maar nu loopt de kabel langs een bos multi's van het licht. Om die bos zit een flink magnetisch veld, wat ervoor zorgt dat er een spanning komt te staan op detwee fase draden van de audio signaalkabel. Alleen is deze precies met elkaar in fase, en wordt deze dus niet doorgelaten door de opamp.

• Baklap

Baklap

Ik hoorde je aan aan komen stormen uit dat theater :P

Ik las het gister avond laat an had geen zin meer... mooi uitgelegd... (helaas zijn die lichtboys altijd zo slordig met hun multi's en vooral met die krachtstroom meuk ;) )

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 16:40 schreef Jag het volgende:

[..]

Ja, het is heel anders :). Ten eerste is het de nul en de fase, en niet + en -. Een normale kabel is coaxiaal, dat wil zeggen dat er een kern is en een mantel. De mantel vormt idd de shield. Bij XLR kabels heb je nog een extra ader, en de shield is nog steeds ook de nuldraad. De extra aders is een extra fasedraad, alleen dan een met een signaal dat uit fase staat met dat van de andere fasedraad. Het idee daarachter is het volgende:
in de input zit een opamp waar de twee fasedraden op aangesloten zitten. Elke spanning die over de twee fasedraden staat, wordt 1 op 1 versterkt. En aangezien de twee fasedraden uit fase staan tov elkaar, wordt het hele signaal dus doorgelaten.
Maar nu loopt de kabel langs een bos multi's van het licht. Om die bos zit een flink magnetisch veld, wat ervoor zorgt dat er een spanning komt te staan op detwee fase draden van de audio signaalkabel. Alleen is deze precies met elkaar in fase, en wordt deze dus niet doorgelaten door de opamp.
Idd wat mooier uitgelegd dan ik, maar ik doe me best :)

Ik zei ook, "laten we zeggen '+' en '-'" om het makkelijk te houden voor mensen die niet weten wat fase en nul is, tuurlijk heet het fase en nul en niet '+' en '-'. ;)

Bedankt voor de mooie(re) uitleg, is idd wat beter, maar we zijn hier natuurlijk ook om van elkaar te leren.. *D

• Jag

Jag

Op dinsdag 15 januari 2002 17:13 schreef Baklap het volgende:
Ik hoorde je aan aan komen stormen uit dat theater :P

Ik las het gister avond laat an had geen zin meer... mooi uitgelegd... (helaas zijn die lichtboys altijd zo slordig met hun multi's en vooral met die krachtstroom meuk ;) )
Hehe :).

Gelukkig hebben wij trouwens twee kabelgoten per kant, eentje voor licht en eentje voor geluid dus. En krachtstroom meuk is ook geen probleem bij ons, 9x 125A over het hele toneel verdeeld, dus altijd korte stukje 125A kabel (2m ofzo). Maar volgens mij wil je echt niet je multi parrallel leggen met een stukje daarvan :).
Op dinsdag 15 januari 2002 18:09 schreef 01V het volgende:

[..]

Idd wat mooier uitgelegd dan ik, maar ik doe me best :)

Ik zei ook, "laten we zeggen '+' en '-'" om het makkelijk te houden voor mensen die niet weten wat fase en nul is, tuurlijk heet het fase en nul en niet '+' en '-'. ;)

Bedankt voor de mooie(re) uitleg, is idd wat beter, maar we zijn hier natuurlijk ook om van elkaar te leren.. *D
Ik wist wel dat je het stiekum wel wist hoor ;). Maar je kan het beste die dingen vanaf het begin nul en fase noemen, anders komt zo iemand er nooit meer vanaf (bij mij heeft het ook echt lang geduurd voordat ik doorhad dat het een nul en een fase was, omdat al die stomme HiFi fabrikanten ook doodleuk plus en min op speakers blijven zetten :P).
Pagina: 1