athlon 1900+XP (stndrd) 70 graden!!! ?

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Hoi,

Ben zojuist 'klaar' met het installen van de div. standaard hard- en software + updates onder winXP.

Wat ik mij echter afvraag is of het gewoon is dat een, niet overklokte, amd athlon 1900+ zo 60-70 graden C word ?!

Er zit qua koeling een socket A spire silver 5e34b3-h hs
op met koelpasta ertussen.

Zoals gezegd heb ik niet gek gedaan, geen uur lang DFLW of NFSpeed o.i.d.

Ook nu ik hem een uur met rust liet, 60 graden...
Zowel in hardwaredocter als in bios (Scheelt maar 2 graden)
zit ie bij nop al op rond de 60, kan oplopen tot 70 en dan gaat er een politie sirene af :) & :(
Is dat normaal zo'n temp!?

In de kast BT600 met 300watt zit geen behuizings koeler.
De asus v7700 heeft een eigen koeler.
Stuursysteem is winXP vanaf de raid controller in 0 mode (striping) vanaf 2 x maxtor ata133 40gig HDD's

Ben benieuwd naar jullie antwoorden!

B

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Verwijderd

Klik eens op search hierboven, en dan "Athlon" en "heet" intikken, moet je opletten... Succes!

<-- ik ken je probleem hehe!!

Verwijderd

probeer je kast ook te koelen zodat de warme van je cpu weg kan gaan want je cpu is te heet. ik heb een xp1900 gehad die werd maar 60 graden.

Verwijderd

Ik heb een XP 1700+ op 1600 Mhz lopen, 1900+ dus (standaard voltages overigens :) )
Met diezelfde Spire koeler erop is ie idle 30 graden en stressed 43.
Ik heb in de chipset register 52 aangepast. Idle was eerst 40 graden.

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 14:27 schreef Compeutje het volgende:
Wat bedoeld hij (jij) hiermee? :?

:Z

Verwijderd

Je kan in register een waarde invoeren waardoor je processor in idle stand koeler blijft. Vrij zinloos als je intensief met je computer werkt, dan is ie nl. nooit idle :)

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 20:33

Krul

Holodoc

Ik denk dat je kast heel erg heet wordt en dat de warmte dus niet uit de kast komt. Heb ik ook gehad, zat de outtake fan van de voeding en de processor vanelkaar af te blazen. Deze zaten te dicht opelkaar/naast elkaar. Nu heb ik een andere kast waar de voeding plat ligt en veeel lagere temperaturen (55 graden stressed i.p.v. 70).

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 22:27
Is een vrij normale temp. Heb zelf 1800+ met volcano II koeler en is gemiddeld rond de 63 graden. Tijdens het gamen kan hij bijna 70 worden.

Boven de 70 graden is minder handig. Ik zou dan even kijken of de warmte wel weg kan uit de kast. Ik heb zelf twee casefans in een aopen hightower.

Temperatuur nu met MBM 5: CPU 61 graden, MB 25 graden

Verwijderd

Welk progje heb je gebruikt om de temp te meten.

Asus ProbeV zit er vaak heel erg naast. als je een beetje een idee wil hebben of die echt heet is.
zorgt dat je statisch ontladen ben en voel eens ff aan je koellichaam van je cpu is deze lauw. dan is die echt geen 50 graden.

Verwijderd

Heb je wel ff die rose goo van de koeler af geschraapt voordat je de koelpasta erop hebt gedaan?

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 20:35
Op maandag 14 januari 2002 14:27 schreef Compeutje het volgende:
Ik heb een XP 1700+ op 1600 Mhz lopen, 1900+ dus (standaard voltages overigens :) )
Met diezelfde Spire koeler erop is ie idle 30 graden en stressed 43.
dat is zeer netjes waterkoeling hier en dat is nu 47/48C stressed met een 1600+ op normale 1,4 snelheid

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 21:27 schreef Zieke_meeuw het volgende:
Heb je wel ff die rose goo van de koeler af geschraapt voordat je de koelpasta erop hebt gedaan?
is die rose koelprut dan zo slecht??
zo ja, is coolermaster (witte) koelprut dan een betere optie. dan doe ik het vanavond nog erop ;)

Verwijderd

Kijk eens na of dat ding idd wel zo warm wordt.
Misschien maakt de koeler geen (goed) contact met proc...
Anders zou je misschien een ander programma kunnen proberen en of bios flashen!?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:36
Dat gekloot ook altijd met die onboard temp-sensors, ze geven nooit de daadwerkelijke temp aan.
Ik zou zeggen, check ff met een temperatuurmeter op de heatsink...

Verwijderd

Ik heb eigenlijk alleen ervaringen met de standaard bij spire geleverde silver grease en zit hier op 43 graden normaal en 46 stressed met een 1700+, en iig moet die rose sticker van je spire af wil je lekker koelen.

• bassie666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:02

bassie666

www.wrsmarine.com

xp1700 standaard:
temp idle 34c stressed 42c met volcano 7 en 4x80mm in case (laagste snelheid)

HTPC user

Verwijderd

Hier een 1900+ @ 2000+, met een coolermastertje
39 idle en 46 full stress, na een paar uurtjes UT.

Is toch wel een lekker gezicht met booten 2000+ :)

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

60-70 is te warm, das zeker niet "standaard"

mijn 1600+@1900+ wordt niet warmer dan 43 gradne opt moment.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 21:22 schreef Freak_66 het volgende:
Welk progje heb je gebruikt om de temp te meten.
WinBonds hardware doctor ver. 2.70, dat zat bij de Abit kr7a-raid.
En zoals gezegd, in bios staat ie maar 2 graden lager.
Ik weet echter niet of ik 2 aparte censoren heb voor hitte meting.
De conf. is in elkaar gezet bij l1 pc parts.

Allerlei software indentificeert de cpu als original AMD 1900+ dus dat geloof ik wel. (ook in bios niks manuals ingevuld bij proc. waarden)

Bedankt voor jullie antwoorden en ik ben benieuwd of een case fan (nu geen enkele) zo ver van de CPU core af, deze mede helpt verlagen...

En de brander moet ik er nog bij zetten, wordt de case dan nog heter tijdens branden!?!?!

En die 2 x 40 gig maxtors van ata133, 7200rpm, moeten die gekoeld? nee toch zeker?

Hoeveel fans kan je van je mobo af voeden?
Ik kan zo ver ik de manual snap alleen nog maar een case fan plaatsen qua voeding.

B

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Verwijderd

Mijn Athlon xp1800+ @ 2000+ word max stressed 44C (met de sensor tegen de proc).

1.
Je moet eerst eens voelen met je hand hoe warm je koelblok word. Als ie echt warm of heet is dan ligt daar ig niet het probleem en heeft andere koelpasta, core schoonmaken ed eigenlijk geen nut.
-> Koelblok is heet ga naar 2
-> Koelblok is koud (of louw), maak je core schoon, maak je heatsink schoon, gebruik As1-2-3 of een andere zilver pasta en breng die heel dun aan. Verder heeft de search nog 1000en oplossingen (ik ga ze niet weer allemaal intikken)

2.
Er moet gewoon airflow in je kast komen, je hebt nu gewoon een geisoleerde kachel. Warmte van de proc, gpu, voeding etc warmt de lucht op, lucht blijft in de kast, warme lucht word gebruikt om alles te coolen. Klopt dus niet.
Er zijn vele voorbeelden in de search te vinden voor een goede airflow. Ik prefereer een 120mm in de zijkant ter hoogte van je proc en deze op 5volt koude lucht over je proc laten blazen (en 120mm doet eigenlijk heel je systeem). Ik heb in mijn enermax voeding nog een 92mm die de lucht naar buiten afvoert en boven in de kast no een 80mm die de lucht afvoerd. Dit werkt geweldig!

Die 44C is met gewoon 1 cooler voor 2 achter. Ik ben nog bezig met die 120mm in de zijkant te bouwen mocht je bijdehand zijn en 44C niet laag genoeg vinden. Ik heb als CPU cooler een thermalright SK6.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Daar gaan we weer ;)

Kan er BTW in de FAQ worden opgenomen dat de temp niet de Asus A7V266-E niet klopt? :P
Pagina: 1