Toon posts:

Case maken van MDF, wat vind jij ervan??

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, Coolcase is misschien wel weer toe aan iets nieuws: een case bakken van MDF!! (8>

Het heeft vanzelfsprekend een aantal voordelen. Zo kan ik mn baybus volledig integreren. En mn FDD onzichtbaar wegmoffelen (onding!!). Een geheel zelf ontworpen coolcircuit construeren. De loze ruimtes proberen te beperken, en mn huidige zwartgespoten kast 8-)verkopen!

Ik ben bezig plannen te ontwikkelen. Hij moet klein worden, en mijn gedachten gaan tot nu toe uit naar een heel platte desktop. Heeft iemand leuke ideeen, post het dan maar hier.

- Is de koeling met een MDFcase goed realiseerbaar? Heeft het metaal van een normale case een koelende functie?
Mag ik de smaak van de eer genieten, de eerste te zijn, met een dergelijk plan? Of heb ik het buskruit opnieuw uitgevonden... :+ ?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ehh, ik ben n00b hier in OCM: wat is MDF?

Verwijderd

mdf is inderdaad mooi spul om mee te werken
moet denk ik prima willen
zat zelf ook aan zoiets te denken voor server
koffertje of zelf iets maken van mdf om het zo klein mogelijk te houden
post wel ff pics als je klaar bent

Verwijderd

Topicstarter
Ow!! Sorry! Das een materiaal, gemaakt van hout. Het is zwaar verlijmd houtwol. Het is heel zwaar en sterk, en dempt heel mooi trillingen, kan niet tegen water. (met een lakje wel)
Ik kan zo niet vinden waar de afkorting voor staat... Weet iemand dit?

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op zondag 13 januari 2002 21:43 schreef Osiris_NL het volgende:
Ehh, ik ben n00b hier in OCM: wat is MDF?
Medium Density Fibre...een soort van spaanplaat maar dan beter :)

I reject your reality, and substitute my own.

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

Medium Density Fiberboard
oftewel 'medium' geperste houtsnipper/-'stof' en idd verlijmd
Jahoor, er is ook een HDF :)

edit:

hoor ik hier een echo?? echooooooo ;(

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 12:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

Houd je er wel rekening mee dat die kast dan totaal geen EMR tegenhoud? Dit kan behoorlijk gaan storen op je tv of radio... :?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Osiris
  • Niet online
Vette echo :P Idd thnx, weet ik weer wat nieuws :D

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 12:04
Qua koelen kan dat wel hoor :)

Ik zou dr misschien een klepje door doen, waarachter alle cdroms/baybussen/fdd's zitten.

Suc6 iig

Verwijderd

Ik ben niet van mening dat MDF/HDF goed overweg kan met warmte...hout trekt zelfs krom als het warm wordt. Kijk maar naar je voordeur in de zomer en winter.

HEEL goed koelen dus.

Ook storingsvrij is het niet te noemen.

voordelen zijn idd:

Naar eigen wens te bouwen, tot in iedere hoek.
Makkelijk te contrueren, zodat je cooling systeem een eigen tunnel kan krijgen die tussen de buitenlaag en de binnenlaag loopt (echt afvoeren van lucht dus)

Maar of het nou zo koel wordt??

Verwijderd

Tegen die EMR kun je vrij makkelijk wat doen. Je plakt aan de binnenkant van je mdf als de kast klaar is gewoon een laag alufolie en de EMR is helemaal buiten/binnen. Daar komt vrij weinig nog door heen, en het heeft ook nog es een isolerende werking 8-)

• Osiris
  • Niet online
Ik snap nog een paar dingen niet.

Als dat MDF gewoon een soort spaanplaat is, dan moet je toch gewoon een soort koffertje in mekaar zetten???

OK, je kunt wel allerlij dingen erin boren/zetten, maar ziet het er mooi uit dan???

Ik verwacht pics, als ie af is ;) :D

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet van mening dat MDF/HDF goed overweg kan met warmte...hout trekt zelfs krom als het warm wordt. Kijk maar naar je voordeur in de zomer en winter.
Dit is dus hout zonder grote structuren, en trekt dus NIET krom. Planken van gewoon hout doen dat wel, maar dat is dus heel anders!
edit:

hoor ik hier een echo?? echooooooo

Wat bedoel je hiermee? Mocht je vermoeden dat MDF resoneert: dat is volgens mij echt niet zo! Ze gebruiken het zelfs om speakerzuilen mee te maken enzo, omdat het zo dood is! Het is keihard en star!
Wat is EMR precies? En zou ik dat bijvoorbeeld kunnen tegenhouden met een alumiumfolie? Hoe werkt dat bij een gewone kast? Als je bv een pc gewoon zonder case plaatst, geeft dat dan een vergelijkbaar effect?
Die koeltunnel ligt zeker wel in de bedoeling! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 22:45 schreef Osiris_NL het volgende:
Ik snap nog een paar dingen niet.

Als dat MDF gewoon een soort spaanplaat is, dan moet je toch gewoon een soort koffertje in mekaar zetten???

OK, je kunt wel allerlij dingen erin boren/zetten, maar ziet het er mooi uit dan???

Ik verwacht pics, als ie af is ;) :D
MDF heeft een hele fijne structuur, het is bijna poeier geweest! Het ziet er dus heel glad uit, vooral na een schuur- en lakbeurt. En dan is het prachtig!

Het materiaal heeft een heel hoge (torsie)stijfheid. Je kan het op veel verschillende manieren bevestigen, lijmen en schroeven is het makkelijkste natuurlijk. Het verwerkt iets makkelijker voor mij dan metaal, we hebben er meer gereedschap voor hiero.

MDF is trouwens wel zo hard dat je een tikkie bot zaagje gloeiend heet op zaagt! Opassen dus, ik heb al een keer rook van onze 7gatenboor zien komen... Dat stinkt vreselijk!

pics kan je krijgen, maar dan moet Rippie ff langskomen! :P

Verwijderd

In wat voor mate trekt het KROM.. ik wil morgen een houten FRAME gaan maken voor mijn case..

• tie-rep
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

Op zondag 13 januari 2002 22:47 schreef Coolcase het volgende:
edit:

hoor ik hier een echo?? echooooooo

Wat bedoel je hiermee? Mocht je vermoeden dat MDF resoneert: dat is volgens mij echt niet zo! Ze gebruiken het zelfs om speakerzuilen mee te maken enzo, omdat het zo dood is! Het is keihard en star!
was opmerking over 2 bijna dezelfde antwoorden :P

keihard is het overigens niet, maar daarover staan hier nog genoeg meningen
[topic=359830/2/35]

Verwijderd

EMI is electromagnetic interference. je pc produceerd emi en daar houd je moni niet van. en apparaten produceren emi en daar houd je pc niet van. een kooi van kippengaas alu folie of welk metaal dan ook vormt een z.g. faraday kooi en die houd vrij effectief emi tegen. niet weglaten dus anders kan je problemen krijgen.

Leuk idee, ik ben zelf van plan om m'n radiator, reservoir en pompje extern te houden in een mdf box. evt met een extra 300Watt voeding erbij. maar goed. ik ben benieuwd wat er uit dit topic te voorschijn komt. succes!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Trespa, dat is nou een mooi materiaaltje voor een kast

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 21:42 schreef Coolcase het volgende:
Jaja, Coolcase is misschien wel weer toe aan iets nieuws: een case bakken van MDF!! (8>

Het heeft vanzelfsprekend een aantal voordelen. Zo kan ik mn baybus volledig integreren. En mn FDD onzichtbaar wegmoffelen (onding!!). Een geheel zelf ontworpen coolcircuit construeren. De loze ruimtes proberen te beperken, en mn huidige zwartgespoten kast 8-)verkopen!

Ik ben bezig plannen te ontwikkelen. Hij moet klein worden, en mijn gedachten gaan tot nu toe uit naar een heel platte desktop. Heeft iemand leuke ideeen, post het dan maar hier.

- Is de koeling met een MDFcase goed realiseerbaar? Heeft het metaal van een normale case een koelende functie?
Mag ik de smaak van de eer genieten, de eerste te zijn, met een dergelijk plan? Of heb ik het buskruit opnieuw uitgevonden... :+ ?
Nope, ik had hetzelfde id van een desktop case gamaakt van mdf al eerder, maar ga het denk ik pas na de zomer uitvoeren, dus ben jij eerder ;)

Ben benieuwd naar de pic's en laat eventueel ook al wat bouwtekeningen zien zodat we kunnen zie wat we mogen verwachten.. :P

Suc6 met je mod.. *D

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
Op maandag 14 januari 2002 00:05 schreef Noork het volgende:
Nou, beetje duur en werkt ERG rot niet?
werkt mdf tich maal fijner!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Op maandag 14 januari 2002 00:02 schreef Peltier het volgende:
EMI is electromagnetic interference. je pc produceerd emi en daar houd je moni niet van. en apparaten produceren emi en daar houd je pc niet van. een kooi van kippengaas alu folie of welk metaal dan ook vormt een z.g. faraday kooi en die houd vrij effectief emi tegen. niet weglaten dus anders kan je problemen krijgen.

Leuk idee, ik ben zelf van plan om m'n radiator, reservoir en pompje extern te houden in een mdf box. evt met een extra 300Watt voeding erbij. maar goed. ik ben benieuwd wat er uit dit topic te voorschijn komt. succes!
Kippegaas is absoluut niet geschikt hier. Dat is omdat je van tevoren nooit weet tegen welke frequenties je moet schermen, en daarnaast zijn huis-tuin-en-keukenstralingsvelden enorm breedbandig.

Niets van aantrekken die EMI verhalen. In theorie klopt het alemaal wel, maar in de praktijk niet zo. Ik bedoel, als het zo'n groot probleem was, dan kon je niet eens een fatsoenlijke blowhole of window in je kast maken. Dat gaat toch ook goed?

Verwijderd

Topicstarter
Niets van aantrekken die EMI verhalen. In theorie klopt het alemaal wel, maar in de praktijk niet zo. Ik bedoel, als het zo'n groot probleem was, dan kon je niet eens een fatsoenlijke blowhole of window in je kast maken. Dat gaat toch ook goed?
Joah, op dit moment heb ik een glazen ruit van ongeveer 27,4 x 33,0cm Die houdt geen hoogfrequente stralinkjes tegen. Ik heb wat storing op Skyradio 100.4FM, op de rest van de zenders niet echt. De TV van mn ouders stoort wel als mijn compie aanstaat (altijd dus :9 ) want die coax van de antenne(!) loopt op zolder boven mijn pc langs. (nee, we wonen niet op een boerderij!)

Maar als ik de binnenkant nu bekleedt met alufolie, zou dat helpen? Hoe groot mogen gaten daarin maximaal zijn? Kunnen er wel fangaten in dan?

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 15:01

shades

huh ?

Op maandag 14 januari 2002 00:05 schreef Noork het volgende:
Klinkt bekend maar wtf is het ?

https://k1600gt.nl

• Zeeger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03-2025
MDF is fijn, ik heb zelf m'n server op een stuk MDF geschroefd. Ik kan hem als een schilderij aan de muur hangen.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

jullie zijn allemaal niet t eerste, IK WAS DAT :)

pics op verzoek, maar heb wel ff geduld aub :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Mystic_Jack
  • Niet online
MDF is mooi spul om mee te werken, mijn luidsprekers zijn daar mee gebouwd.
Ik ben van plan om een nieuwe computer te kopen en nu ik dit allemaal lees, lijkt mij dat ook wel wat. Heb er alleen niet veel verstand van computerkasten maken en/of verbouwen.

Had dus wat vragen en opmerkingen in gedachte:
- Zo'n kast van MDF wordt volgens mij wel erg zwaar, tenzij je zo dun mogelijke MDF gebruikt, zal toch wel. :)

- Om de kast verder te dempen kan je speciale verf gebruiken die geluiden dempt, wel handig voor aan de binnenkant.

- Je moet ook aan massa(aarde) denken, hoe wil je dat oplossen? :) :?

Om te koelen kan je volgens mij wel folie gebruiken die je ook achter de radiator kan plaatsen om de warme lucht in de kamer te houden. Plaats je op de juiste plaatsen fans en dan moet het wel lukken. :7

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

alvast de eerste, dit is nog erg beta, inmiddels is ie al verder, maar ik moet de pics nog van het smartkaartje trekken.

verder heb ik ook nog een kast gebouwd waar geen ijzer frame inzit

en alle 5 mijn speakers zijn van mdf, HET ROELD :D

[temp-edit]
ff goede host vinden
[temp-edit]

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
trek ze dan ff van je Cam we zijn benieuwd !!!!!!!!!!
ziet er cool uit
(komt er ergens wel frisse lucht binnen als je je zij paneel er op heb?)

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

• LeonM
  • Laatst online: 29-10-2025
Ziet er koel uit, maar wordt dat daarbinnen niet heel erg vochtig? Anders is je kast na een dag ineens 10 CM breder :)

edit:
lang leven meccano (of hoe die Bart smit kloon ook mag heten :))

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-08 08:51

Skef

Ik scheer.me

Op maandag 14 januari 2002 21:09 schreef Atgast het volgende:
alvast de eerste, dit is nog erg beta, inmiddels is ie al verder, maar ik moet de pics nog van het smartkaartje trekken.

verder heb ik ook nog een kast gebouwd waar geen ijzer frame inzit

en alle 5 mijn speakers zijn van mdf, HET ROELD :D

[afbeelding]
Krijg je geen last van condens zo met die bong er bij-in?

Ik ga binnekort aan mijn MDF-en kast beginnen, een cube van +/- 48x48x48 cm. En dat wordt bijna volledig 18mm..... Maar wedden dat niemand ooit weerziet dat mijn case strax van MDF is.....

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Mijn kastje is trowues 2cm dik mdf voor t geval t nog niet op was gevallen, verder wil ik hem nog gaan vulen met van dat noppen schuim, (waar haal ik dat??) moet ik die gele wand nog blank schuren en de 12cm fan met veertjes ofso ophangen zodat ie niet meer trilt.

Ook ben ik erover aant denken, aangezien de airflow die uit de achterkant komt sterk genoeg is om een a4tje horizontaal te blazen, :7 de bong zo de maken, dat deze lucht door de bong word gedreven, uit de kast.

iemand nog goeie tips??

Verwijderd

wordt het nou niet vrij vochtig in die kast of is je airflow echt goed?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

die papst maakt em ECHT goed :D

ik heb verder gezorgd dat er maar 3 openingen zijn
- intake (FAN)
- outtake (bong, achterkant)
- gat voor de kabels

Als ik het klepje van de diskette drive open, voel ik de lucht blazen 8-)

alleen ben ik nu de hele tijd water aant bijvullen, de lucht gaat misschien wat te snel langs de waterdruppeltjes, en ik heb er al flink wat vijverwatten in gedaan om de druppeltjes op te vangen :)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op dinsdag 15 januari 2002 00:15 schreef Atgast het volgende:
[..]
Als ik het klepje van de diskette drive open, voel ik de lucht blazen 8-)
[..]
Dat is geen kast, da's een windturbine >:)

Ey!! Macarena \o/

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Op dinsdag 15 januari 2002 00:20 schreef RaZ het volgende:

[..]

Dat is geen kast, da's een windturbine >:)
kijk, die snapt em :P , en nu ga ik :Z

Verwijderd

lakken die binnenkant, dan boeit die condens ook niet.

on topic: ik zat er ook aan te denken, maar de aarding idd, wat is daar een oplossing voor?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:17
Een houten case is wel cool (ook als ie nep is ==> [topic=380683/1/100] )

das mijn plak-plastic hout mod :7

Strava

Pagina: 1