IP range per segment

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Situatie: LAN met 2 IP ranges, range andere kant router 192.x.x.x deze kant 10.x.x.x
DHCP scope 100 tot 200 in de 10.x.x.x range.
PC krijgt IP toegewezen in de 192.x.x.x range, waar wordt dit geregeld, in de router ? Dus zet de router de IP's dan om in de range van dat segment ?
Er staat geen server aan de andere kant, dus geen DHCP relay agent. DHCP pakketjes gaan dus over de router.
De pc's in segment 192.x.x.x zijn niet zichtbaar in het netwerk (logisch toch ?), wat te doen zodat je die pc's wel ziet in het netwerk ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zo dus:
code:
1
Segment1 (192) [ROUTER] Segment2 (10) -- DHCP server

Dan snap ik namelijk niet hoe je uberhaupt een IP kunt krijgen als er geen DHCP Relay is (of laat je broadcasts door?)
Misschien dat ik het verkeerder begrijp ofzo?

Tijd voor een nieuwe sig..

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
:?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Denk dat de DHCP relay agent op de router draait. Wattistervooreentje?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• seq_uence
Op zondag 13 januari 2002 22:32 schreef Brahiewahiewa het volgende:
Cisco 2621

Verwijderd

Als de router RFC-nogwat compliant is kan-ie de dhcp-requests doorsturen. Maar dan nog krijgt-ie de verkeerde range dus dat zal't niet zijn.
Router zelf heeft misschien ook dhcp-server in zich?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zondag 13 januari 2002 22:32 schreef Brahiewahiewa het volgende:
Ja maar waar draait die dan

• seq_uence
Op maandag 14 januari 2002 08:50 schreef Deleon het volgende:
Als de router RFC-nogwat compliant is kan-ie de dhcp-requests doorsturen. Maar dan nog krijgt-ie de verkeerde range dus dat zal't niet zijn.
Router zelf heeft misschien ook dhcp-server in zich?
Nee, we draaien alleen DHCP op een NT server. Ik dacht dat er een soort omzetting van IP's plaats vind in de router. Maar ik weet niet zoveel van routers dus vandaar mijn vraag hier op tweakers.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:37

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

IP Helper address van de DHCP server in de router zetten.
Meer info: http://www.cisco.com

Klaar (geloof ik)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op maandag 14 januari 2002 09:01 schreef BlaTieBla het volgende:
IP Helper address van de DHCP server in de router zetten.
Meer info: http://www.cisco.com

Klaar (geloof ik)
Nee dit is het probleem helemaal niet. Die machine krijgen zo en zo een ip adres. En dat meot denk ik juist niet.
Koppel een het 192. segment af en start een machine dan op krijgt hij nog steeds een ip

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > [forum=24]

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

gebruik eens een sniffer om te zien waar e.e.a. vandaan komt?

Overigens; volgens mij kun je in windows ook gewoon het IP van de gebruikte DHCP-server opvragen. Misschien dat dat wat licht in de duisternis brengt?

Verwijderd

Volgens mij krijgt ie geen ip.

Windows zet er zelf een ip in, in 192 reeks als ik me niet vergis, als het te lang duurt voordat de machine een lease krijgt.

Ik denk dat er iets mis geconfigureerd is met de router.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 18:05
Pakt Win misschien z'n achtergebleven IP due 'ooit' eens is opgepakt van het 192. net toen die PC daarin 'ooit' zat ?

Indien geen DHCP, dan zal windows een adres alloceren in de 169. range (autohelper).

Een stout usertje :o met een DHCP server in het 192. Net ? Kijk even naar de lease time en probeer renew.

Zoals gezegd, bevat je netwerk, misschien toch ergens een relayer (ergens) of zit er een 'gratus' een dhcp'tje in de router.

Met ipconfig/winipcfg FF opvragen wie de grote onbekende DHCP server is, dan even pingen of ie er is en/of z'n MAC-je opvragen etc. Nog steeds onbekend, hou iedereen stil, ga voor je rack staan en kijkt wie/waar knipoogt ;). etc.etc.

Suc6.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• seq_uence
De grote onbekende DHCP server is dus de router op die locatie. Alleen hoe gebeurt het uitgeven van ip's ? Geeft de DHCP server in segment 10.x.x.x het uit en wordt dit omgezet in de router, of geeft de router zelf de ip's uit en that's it ?

Nog een paar kreten:

node type: hybrid
node type: broadcast

Wat wil dit zeggen ?
En is er een manier om de pc's in segment 192.x.x.x te benaderen vanuit segment 10.x.x.x
Nu zie ik ze nl. geen pc's in dat segment..

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Op donderdag 17 januari 2002 20:48 schreef seq_uence het volgende:

En is er een manier om de pc's in segment 192.x.x.x te benaderen vanuit segment 10.x.x.x
1 of 2 WINS servers installeruh.. Als gaat dat niet altijd goed het zou wel de oplossing moeten zijn..

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Flyduck
En over dat DHCP gedoe... de router zal wel een dhcp pool geconfigged hebben.

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Als je een ander netwerk segment wilt benaderen moet je dat wel op die router configgen

• Flyduck
Op donderdag 17 januari 2002 21:04 schreef joop3 het volgende:
Als je een ander netwerk segment wilt benaderen moet je dat wel op die router configgen
hehe laten we er voor het gemak maar van uitgaan dat die routers wel geconfigureerd zijn :)

• seq_uence
Op donderdag 17 januari 2002 20:59 schreef Flyduck het volgende:

[..]

1 of 2 WINS servers installeruh.. Als gaat dat niet altijd goed het zou wel de oplossing moeten zijn..
We hebben al een WINS server geconfigureerd

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op zondag 13 januari 2002 21:30 schreef seq_uence het volgende:
Situatie: LAN met 2 IP ranges, range andere kant router 192.x.x.x deze kant 10.x.x.x
DHCP scope 100 tot 200 in de 10.x.x.x range.
PC krijgt IP toegewezen in de 192.x.x.x range, waar wordt dit geregeld, in de router ? Dus zet de router de IP's dan om in de range van dat segment ?
Er staat geen server aan de andere kant, dus geen DHCP relay agent. DHCP pakketjes gaan dus over de router.
Kijk eens in dhcpadmn.exe op je DHCP server ofdat er een scope gedefinieerd staat voor 192.x.x.x, en ofdat daar active leases in staan.
Op zondag 13 januari 2002 21:30 schreef seq_uence het volgende:
Nog een paar kreten:

Wat wil dit zeggen ?
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q119493
Om je servers te kunnen browsen moet je je clients lokaal laten registreren in de WINS server.

BTW: Let op dat 192.x.x.x Internet addressen kunnen zijn. 192.168.0.0/24 is voor jou :-)
Op woensdag 16 januari 2002 19:22 schreef Mr_Shiny_Pants het volgende:
Volgens mij krijgt ie geen ip.

Windows zet er zelf een ip in, in 192 reeks als ik me niet
APIPA (oid)? ik dacht dat dat 169.254.x.x was...

• seq_uence
Op donderdag 17 januari 2002 23:37 schreef elevator o.a. het volgende:

BTW: Let op dat 192.x.x.x Internet addressen kunnen zijn. 192.168.0.0/24 is voor jou :-)
Nee, ze zitten hoger in de range. Maar we zitten in een intranet. Die ip's zijn toegewezen door de ISP van dit intranet.

• PtrO
Lan-lang-lang (8>, je moi excuses
Op donderdag 17 januari 2002 20:48 schreef seq_uence het volgende:
De grote onbekende DHCP server is dus de router op die locatie. Alleen hoe gebeurt het uitgeven van ip's ? Geeft de DHCP server in segment 10.x.x.x het uit en wordt dit omgezet in de router, of geeft de router zelf de ip's uit en that's it ?
IP addressen worden normaal in segment uitgedeelt waar ze worden aangevraagd. Via MAC-netwerk address etc. kan je overigens elk gewenst IP_adres uitdelen. Misschien hangt er in de DHCP van je router wel nog zo'n hardgecodeerd overblijfsel.
Met een NAT-je (Network Adress Translation) kan je IP-adressen omzetten. Maar da's off-topic.
Nog een paar kreten:
Wat wil dit zeggen ?
Ik neem aan dat je dit ziet op je winnetjes. Voor node hybrid, zal WINS/LMHOSTS worden geraadpleegt voor netbios-naam resolutie. Bij Broadcast gebeurd dit door op het netwerk te roepen 'wie-o :D -wie-is...en geef FF antwoord' (oftewel broadcast).
P.s. normaliter zullen broadcasts niet cross-subnet worden gerouteerd en krijg je dus geen antwoord vanuit het andere subnet !!!
Yes there is. Voeg een route toe op de 10.PC's die naar het 192.168.net moet gaan zoiets als:
route add 192.168.0.0 mask 255.255.0.0 10.x.y.z
en doe het zelfde op de 192.168.PC's die naar het 10.net gaat: route add 10.0.0.0 mask 255.0.0.0 192.168.x.y.

De x.y.(.z) is het lokale router-IP adres ofwel gateway.

Als maar 1 router hebt, zou de expliciete routering niet nodig hoeven te zijn. Bij een goed geconfigureerde DHCP (v/d router), zal de router zichzelf automatisch vermelden als gateway. Je 'foute' :o PC'tje zal zeer wel mogelijk een foute gateway hebben gekregen.

Notabeentjes: een router heeft dus minimaal 2 addressen, voor elk van de subnets eentje. De router koppelt dus op dat adres 192.168.x.y aan 10.x.y.z
Broadcasts zullen wel niet worden doorgelaten anders had je je probleem niet O+

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op donderdag 17 januari 2002 23:44 schreef seq_uence het volgende:

[..]

Nee, ze zitten hoger in de range. Maar we zitten in een intranet. Die ip's zijn toegewezen door de ISP van dit intranet.
Je ISP kent intranet internet addressen toe :?
Ik begrijp je niet helemaal, denk ik zo :)

• seq_uence
Op vrijdag 18 januari 2002 00:46 schreef elevator het volgende:

[..]

Je ISP kent intranet internet addressen toe :?
Ik begrijp je niet helemaal, denk ik zo :)
Maak nie uit, ik begrijp et zelef ook nie :)

We gebruiken twee ip ranges die door dat intranet aan ons toegekend zijn. We draaien verder geen proxy of ISA server.

Maar PtrO, als ik op een pc in het 10.x.x.x. segment een route toevoeg, kan ik dan die pc's al zien of moet ik dan ook een route toevoegen op de pc's in het 192.x.x.x segment ?

Het gaat mij er alleen om dat ik die pc's kan managen, ze zitten niet in het domein, dus er wordt geen script uitgevoerd. Met hyena wil ik ze kunnen benaderen en evt. instellingen kunnen wijzigen.

• seq_uence
ff up in afwachting van reactie PtrO.....

• PtrO
Hoi, duurde FF, pas wakker.

Yep, een route moet vanaf twee kanten worden teogevoegd. De heenweg naar bijv. je 10.segment en op de 10.PC terug naar het 192.segment.

Uitleg: Je stuurt wat op naar een 10.PC de aanvraag komt dus binnen in dat 10.segment met als afzender de 192.PC. De 10.PC gaat wat freubelen en wil dan data terug sturen. Moet ie wel weten dat hij dat pakketje moet terugsturen via z'n gateway (= routeradres 10.x.y.z).

Met een beetje mazzel hoef je soms op de doel PC (het andere segment) geen retour route toe te voegen omdat die misschien al een default(gateway) route terug heeft.

Met ping even testen en als dat werkt, staat niets je meer in de weg.

Even nog een aanvulling. Indien de shares van de doel PC wilt zien en je hebt niet op beide kanten van de segmenten een WINS-erver draaien, is 't handig om een entry toe te voegen in je 'hosts' file en een shortcut toe te voegen in je !Nethood directory voor de betreffende PC. Scheelt tijd en voorkomt onnodige broadcasts die toch niet cross-router komen.

• seq_uence
Dus even samenvattend:

Ik zit in het 10.x segment. De pc's in het 192.x segment hebben als DHCP en default gateway de router aaan die kant.

Ik kan dus volstaan met een route toevoegen op mijn pc om vervolgens die pc's met bv. hyena te kunnen benaderen ?

Of zowiezo de hosts file aanpassen ?

• PtrO
Yep en je 'Hosts' file alleen aanpassen om de PC's op naam i.p.v. IP-nummer te benaderen.

Voor de duutligheid, hosts-file aanpassen is dus niet strikt noodzakelijk.

• seq_uence
ok PtrO, thnx !

Morgen gelijk proberen :)

1 vraagje nog, hoe kan ik die pc's in m'n hosts file zetten, het gaat immers om DHCP.....

• PtrO
Om de hosts file aanpassen om de naam van een PC die DHCP gebruikt, moet je dus idd z'n IP weten.

Da's lastig omdat je (in theorie) z'n IP adres niet kan 100% zeker kan weten zonder zelf toegang te hebben tot de PC. DHCP-server zal normaliter redelijk consequent en op basis van historie hetzelfde IP-adres uitdelen aan de PC.

Er zijn wel maniertjes om IP-adressen te achterhalen en berusten er meestal op een poortscan of dat de PC zichzelf bekend maakt op een vooraf gesproken plek. Bijv. een copy van z'n IP-adres output naar een server of het doen van een (dyn)dns update etc.etc.

Wanneer je wat gaat proberen en het lukt niet, probeer van beide PC's de 'netstat -r' output op te vissen. De output hiervan is nuttig voor verdere analyse.

• seq_uence
PtrO, ik heb nog ff je hulp nodig :)

Ik heb dus:

mijn pc 10.x.x.x
router aan mijn kant 10.x.x.x
router andere kant 192.x.x.x
pc andere kant 192.x.x.x

Wat zet ik nu precies in de route tabel ???

Moet ik ook perse een ip van een pc aan de andere kant invullen of kan ik volstaan met de router ?

Na nog wat prutsen is het dan toch gelukt, iedereen bedankt voor de info :)

• PtrO
edit:

17:30 Sequence vroeg hulp voor netbios foutcode 53 en heeft het dus al opgelost. PtrO had wat teveel schermen openstaan en was wat traag :Z Onderstaand is dus nu overbodig. Hij laat de tekst wel staan.

O.K. mooi :) , je kan dus pingen en dus is aan conditie nummero uno voldaan. Nu alleen nog Netbios gaan regelen.

Onderstaand even uit m'n hoofd en correcties zijn welkom.

Check eerst of de Netbios poortjes misschien wel openstaan in de router ? Kijk met name naar UDP/137 en/of TCP poort 139. Kan/mag/wil je dat niet checken, blijf positief en ga door. Verder moet in je NIC/Network, TCP/IP als default netwerk protocol staan.

Als het voorgaande allemaal in order is, kan je verder. Bij het ontbreken van WINS (denk ik), zul moeten gaan spelen met je LMHOSTS file die zorgt voor vertaling van IP-nummers naar Netbios naampjes.

Maak/creeer je LMHOSTS file (geen extensie) in de \Windows directory op de client 10.PC en codeer (weet niet exact het formaat), maar zoiets als:
10.x.y.z. naampje #DOM:landomein #PRE

Probeer daarna een NET VIEW \\192.168.x.y

(#PRE is optioneel en zorgt dat wanneer de 'naampje' een domaincopntroller is, die z'n netbiosnamen zal overhevelen naar je netbios-cache. Cache inhoud is te checken met het NBTSTAT commando.

Verder kan je natuurlijk gaan googlen op keywords 'subnet lmhosts'

Suc6

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-05 23:49
Je kan ook dns runnen en je dhcp-server de PTR en A records telkenmale laten instellen...

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Pagina: 1