Toon posts:

Juiste plaatsing van 2 hdd en cd + cd brander

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is de juiste plaatsing van 2 harde schijven + een cd speler en cd brander wie moet op welke idee aansluiting,
master en slave.En hoe voor kom ik dan underbufferrun bij on the fly burining.
Systeen is Athlon 500 511 sdram matrox 400 DH sounblaster 5.1 cd Aopen 52 speed en HP 9100 serie brander.
Software win XP prof en Win 2000 Prof.

• vanderwal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-03 12:33

vanderwal

mathafackuh!!!

nou ik sluit het altijd op deze manier aan:

pri master systeem schijf
pri slave cd-rom/DVD
sec master 2e schijf
sec slave cd rewriter

het is iig aanteraden dat je de cd speler en brander niet op dezelfde ide poort aansluit zo voorkom je buffer underrun

The difference between stupidity and genius is that genius has its limits

• Sir Vega
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01-2022
als je veel on the fly record cd naar cd moet je ze niet allebei op dezelfde 'ding' aansluiten maar als je dat nooit doet kan het geen kwaad, en je kan de brander het beste op de master zetten!

Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 22:04 schreef vanderwal het volgende:
nou ik sluit het altijd op deze manier aan:

pri slave cd-rom/DVD
sec master 2e schijf
sec slave cd rewriter

het is iig aanteraden dat je de cd speler en brander niet op dezelfde ide poort aansluit zo voorkom je buffer underrun
Komt zo iets in me op.

Als je een CD-ROM en een HDD op dezelfde kabel aansluit, trek je dan niet de snelheid van de apparaten die op die kabel aangesloten zijn omlaag? Dus als de CD-ROM UDMA-33 is, dat de HDD dan ook op UDMA-33 gaat werken.

als ik er naast zit, bij voorbaat al mijn excuses. ;)

Verwijderd

Het allermooiste is om een I/O kaartje te kopen, dan worden ze allemaal apart aangestuurd.
pri slave cd-rom/DVD
sec master 2e schijf
sec slave cd rewriter
dit kan, er van uitgaande dat de cd/dvd rom hetzelfe protocol gebruikt als de HD.
Maar eigenlijk hangt het sterk van de situatie af, ik gebruik zo'n virtual cd speler programma en dan heb ik niet zo'n prioriteit aan de cd-rom, maar voor het zorgenloos branden " on the fly burning" is dit goed.

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-03 12:49
euh, hoort de brander niet sec master te zijn ?

met de search was je er ook wel gekomen, een weekje terug was er ook een topic hierover |:(

Haal NOOIT een spookrijder in !

Verwijderd

moved HA >> OM

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 17:06

Cozm0

Unf!

Op zondag 13 januari 2002 22:28 schreef Whoppa het volgende:

[..]

Komt zo iets in me op.

Als je een CD-ROM en een HDD op dezelfde kabel aansluit, trek je dan niet de snelheid van de apparaten die op die kabel aangesloten zijn omlaag? Dus als de CD-ROM UDMA-33 is, dat de HDD dan ook op UDMA-33 gaat werken.

je hebt absoluut gelijk

tis kiezen of delen, of "on the fly" cdtjes bakken of een hd die op volle snelheid loopt
*of je koopt een pci-ide controller dr bij, daar kan je weer 4 apparaten aanhangen >:)

>edit< brander moet altijd als master aangesloten worden

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor hun advies, ik ga voor het i/o kaartje .

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 06:56

siggy

Wait.... what?

Ik heb dus winxp prof en een brander (oud philips ding)en een cdrom speler op respectievelijk secundaire master en slave maar ik krijg geen van beide aan de praat, moet dit per se apart? In me en 98 kon dit nl wel....

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 00:06 schreef Cozm0 het volgende:
tis kiezen of delen, of "on the fly" cdtjes bakken of een hd die op volle snelheid loopt
Mwa, zoals met veel dingen loopt het nogal los hoor, heb laatst ook een liteon 16/10/40 als sec master en een Pioneer DVD als sec slave aangesloten en dat maakte ook zonder problemen 1-op-1 kopietjes hoor (op 16X wel te verstaan). Dus kwestie van proberen wat bij de topicstarter goed werkt.

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 22:28 schreef Whoppa het volgende:

[..]

Komt zo iets in me op.

Dit is dus een fabeltje, het maakt echt niet uit of je UDMA33 mengt met UDMA100/66. Ik heb zelf een UDMA100 schijf als master en als slave soms een UDMA33 schijf voor uitwisseling van bestanden met werk en als je goed kijkt zie je dat de schijven werken zoals ze zouden moeten. Ik heb het ook getest met SiSoft Sandra en geen verschil gezien in snelheid op mijn UDMA100 schijf met of zonder de UDMA33 op slave. Dit is trouwens al door meerdere mensen geconstateerd en er is eens een topic over geweest.
Op maandag 14 januari 2002 00:06 schreef Cozm0 het volgende:

[..]

>edit< brander moet altijd als master aangesloten worden
Dit is dus niet verplicht maar wel verstandig :) .

• siggy

siggy

Wait.... what?

Kan een brander en cdrom nou wel of niet onder xp aangesloten worden aan een ide kabel?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

nee dat moet niet apart, is er niet iets fout kwa BIOS, kabel, master/slave jumpers?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 09:40 schreef siggy het volgende:
Kan een brander en cdrom nou wel of niet onder xp aangesloten worden aan een ide kabel?
jups... kan wel hoor

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 09:40 schreef siggy het volgende:
Ja hoor, heb ik ook. Nu DVD op sec master en brander als sec slave ivm IDE problemen met mijn mobo, maar anders om kan ook.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op maandag 14 januari 2002 09:37 schreef Cobus_NL het volgende:
Dit is dus een fabeltje, het maakt echt niet uit of je UDMA33 mengt met UDMA100/66. Ik heb zelf een UDMA100 schijf als master en als slave soms een UDMA33 schijf voor uitwisseling van bestanden met werk en als je goed kijkt zie je dat de schijven werken zoals ze zouden moeten. Ik heb het ook getest met SiSoft Sandra en geen verschil gezien in snelheid op mijn UDMA100 schijf met of zonder de UDMA33 op slave. Dit is trouwens al door meerdere mensen geconstateerd en er is eens een topic over geweest.
was al van plan dezelfde soort reactie te posten :)

waar het om gaat bij 2 apparaten op 1 controller is het feit dat er altijd maar 1 apparaat tegelijk actief kan zijn op de bus waardoor inderdaad bij CDRW + CDROM problemen kunnen ontstaan bij on-the-fly bakken.

Dat de apparaten wel degelijk op de goede snelheid lopen (bijv. HD op ATA66 en brander op PIO4/MWDMA2) kun je ook gewoon zien bij het opstarten, een Award BIOS geeft perfect aan dat beide apparaten op verschillende snelheden aangestuurd worden...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• siggy

siggy

Wait.... what?

mmm waarom zit xp dan bij mij te zeiken: windows kan dit apparaat niet starten omdat de configuratiegegevens in het register onvolledig of beschadigd zijn...

blaat?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op maandag 14 januari 2002 09:46 schreef siggy het volgende:
mmm waarom zit xp dan bij mij te zeiken: windows kan dit apparaat niet starten omdat de configuratiegegevens in het register onvolledig of beschadigd zijn...

blaat?
heb je de apparaten in de BIOS op AUTO staan? Zet ze dan eens op NONE, wil zo af en toe nog wel eens helpen. Op deze manier detecteert Windows zelf de apparaten wel.

• siggy

siggy

Wait.... what?

ok, heb ze op auto staan ja :)

edit/ vreemd, heb ze op none staan herkent die ze nog bij het opstarten.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op maandag 14 januari 2002 09:48 schreef siggy het volgende:
ok, heb ze op auto staan ja :)

edit/ vreemd, heb ze op none staan herkent die ze nog bij het opstarten.
kan inderdaad gebeuren, mogelijk is je probleem dus nog steeds niet verholpen :'(
misschien een update van de chipset/IDE drivers?

• siggy

siggy

Wait.... what?

heb de laatste via 4in1 net geinstallerd, nee werkt nu nog steeds niet. (stom kom er pas vandaag achter dat die cdrom bradner/speler het op die pc nog nooit gedaan hebben...)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

was het nadat je xp installeerde ipv 98 ofzo?

• siggy

siggy

Wait.... what?

het is nu zelfs zo dat als ik alleen de brander op sec master hebt dat ie het dan ook niet doet.....

Pagina: 1