Monitor gaat aan: videosignaal zet 'm weer uit

Pagina: 1
Acties:

• raamfluiter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07-2017
De monitor, een 14" Highscreen MS 1595P, schijnt normaal aan te gaan. Ik hoor het gebruikelijke 'demagnetisatie-geluid', even later gloeit de beeldbuis op (zowel buiten als binnenin). Zit duidelijk leven in. Hij schijnt ook normaal te reageren op de 'bedieningsknopjes' Contrast, Focus, etc.
Zodra de monitor echter op een videokaart (meerdere geprobeerd) wordt aangesloten, valt een relais af en gaat de monitor kennelijk op stand-by. Een aantal LEDjes aan de voorkant slaat wild aan het knipperen, en zijn dan niet meer 'met de bijbehorende drukknopjes te benaderen'. De monitor blijft in deze toestand. Ook als ik de computer uitzet of de VGA-kabel verwijder.
Alleen wanneer ik de monitor uitschakel en weer inschakel, kan alles weer van voren af aan beginnen (mits de VGA-kabel er los bij hangt, of op een uitgeschakelde computer wordt aangesloten dus).
Deze toestand is niet van de ene op de andere dag ontstaan. Er is een korte periode geweest waarin de boodschap "Windows 98 wordt gestart o.i.d." nog normaal leesbaar was, waarna het scherm werd gevuld met 'allemaal strepen'.
Ik heb al vele diodes en transistoren doorgemeten. Heb tot dusver geen defecten kunnen vinden. Iemand ideeën?

• raamfluiter
Wat ik hierboven meld over het relais, is niet correct. Bij inschakelen van de monitor wordt het relais bekrachtigd (10,5V). Op dat moment vindt demagnetisatie plaats. Wanneer het relais af valt, komt 'er licht in de beeldbuis'.
Verder blijft het relais altijd in ONbekrachtigde toestand.

• raamfluiter
Op http://www.monitor-repair.com heb ik bovenstaand probleem ook gepost.
Nu kreeg ik het volgende antwoord:

Dear friend

I looks like problem is micon.

Moses

Maar wat kan er bedoeld worden met "micon" ?

Iemand bekend met deze afkorting ?

Verwijderd

ik heb dit probleem ook meerdere malen gehad.... heb momenteel de vierde monitor, aangezien ik geen zin hed om moeite te doen als ik toch nog garantie had ....

1 keer kreeg ik het bericht dat het "stand-by" pinnetje in de monitorkabel los zat en dat daardoor de monitor op stand-by ging .... dus probeer eens een andere monitorkabel, of heb je dat al geprobeerd ????? een andere stroomkabel wil ook wel eens helpen.... als jij net zo lanner bent als ik zal je je monitor ook wel eens versjouwen en daardoor is kabelbreuk of een scheur een grote kans ...

nu mijn garantie verlopen is en mijn monitor wederom kuren vertoont heb ik het volgende gedaan, waardoor het lijkt dat ie het weer goed doet:

als je je monitor toch open gehad hebt, haal dan eens een doekje over wat onderdelen die erg stoffig of zwart zijn.... kijk wel uit dat je geen schok krijgt :P

verder heeft een flinke ram tegen de zijkant ook wel geholpen... (wakker schudden dus :P )

daarbij heb ik in windows de instelling gedaan dat mijn scherm nooit meer op stand-by gaat (ook erg belangrijk)

en heb ik een beetje lopen draaien aan de knoppen op de achterkant waarmee je ongeveer hetzelfde doet als met de menuknoppen (mits die er bij jou ook zitten)

ik wens je er veel succes mee en laat even horen als je het opgelost hebt ...

Verwijderd

Weet je wel zeker dat je settings niet dusdanig zijn dat je monitor out-of-range is?

Verwijderd

heee hlpdsk die vergat ik nog, maar als je win2k hebt en het juiste vinkje hebt aangeklikten de juiste drivers hebt gaat dat vanzelf ... vandaar :P

maar dat is inderdaad een grote boosdoener, je scherm instellen op een resolutie en verversingsrate die je scherm niet kan hebben ... dan springt ie ook op standby bij sommige merken..

• raamfluiter
"Weet je wel zeker dat je settings niet dusdanig zijn dat je monitor out-of-range is?"

Voor alles wil ik stellen dat het probleem helemaal niets met wat voor OS dan ook te maken heeft. Natuurlijk ken ik het probleem waarbij na instellen van een te hoge resolutie/refresh rate 'ontoegankelijkheid' optreedt: dit is NIET aan de orde.
------------------------------------
Ik kan geen breuk in de VGA-kabel ontdekken. Er ontbreken geen pennen.
"1 keer kreeg ik het bericht dat het "stand-by" pinnetje in de monitorkabel los zat...." Hoewel ik me kan voorstellen dat de VGA-kabel een 'stand-by-draad' bevat, is dat volgens mij niet het geval. (Hoe wordt de stand-by functie dan wel geregeld?)
------------------------------------
"Als je je monitor toch open gehad hebt, haal dan eens een doekje over wat onderdelen die erg stoffig of zwart zijn...."
De monitor is van binnen volkomen schoon. Geen stof, en ook geen brandsporen. Inmiddels heb ik ALLE diodes en transistoren getest. Geen enkele lijkt defect. Natuurlijk hou ik nog een stuk of 10 FET's en IC's over. Die kan ik niet testen. Ik heb al bij de elektronica-boer geïnformeerd: op goed geluk vervangen van al die onderdelen zal zo'n €40,- kosten. Dat is hooguit de waarde van deze monitor - als ie zou werken. Bovendien blijf ik nog met 2 grote IC's zitten die ik helemaal niet thuis kan brengen. Te weten: IUM 6847394 en STV 7778. Dat brengt me op het volgende.
--------------------------------------
"micon" staat waarschijnlijk voor Micro Controller. I.i.g. één van deze 2 IC's zal dat zijn. Hier zijn dan ook de drukknopjes met bijbehorende LEDjes op aangesloten. Verdacht is het niet, want die drukknopjes sorteren ook zeker wel effect. Zo kan ik bijv. gewoon de hoogte en breedte van het 'beeld' wijzigen. Tot ik dus de computer aanzet. Dan treedt die soort van stand-by-toestand op.
Ik heb even de (interne) potmeter met bijschrift "ABL" verdraaid. Geen effect. De meeste potmeters zijn met een of ander goedje gefixeerd. ABL niet. Een potmeter met bijschrift "SUB CON" is ook niet gefixeerd. Maar dat staat denk ik voor Sub Contrast. Daar moet ik vast niet zijn. Dan hou ik de stelschroeven op de lijntrafo over, hoewel die ook gefixeerd zijn.
Bedankt voor jullie reacties. Nieuwe zie ik graag tegemoet!

• raamfluiter
Het probleem is OPGELOST - HOERA !!!

Na veel gemeet, gezoek, vond ik op http://obiwan.hvrlab.org/~faz/prommer/index.html de oplossing. Ik heb het 33c90 EEPROM-programmertje in elkaar gesoldeerd.
Na het flashen het chipje teruggeplaatst in de monitor, en hij deed 't weer helemaal!
-------------------------------
De monitor is gerepareerd voor mijn vader. Op het moment van de "crash" was zijn PC al enige tijd geïnfecteerd met W32/Magistr.A In beschrijvingen over dit virus staat dat het het BIOS kan flashen. In zijn PC is dat niet gebeurd. Maar nu vraag ik mij even af of.... ja of een (het) virus de EEPROM in de monitor heeft kunnen wissen.......
Pagina: 1