Toon posts:

Leuk vraagje met betrekking tot SAMBA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op kantoor heb ik meerdere mappen gedeeld met SAMBA. Alles werkt perfect, maar 1 ding vind ik vreemd: wanneer ik op de eigenschappen van een bestand of map ga, dan krijg ik het verbruik daarvan te zien. Je hebt dan gewoon 'size' en 'size on disk'. Die laatste klopt voor geen meter en is vaak velen malen groter dan eigenlijk kan.

Ik vermoed dat de blocksize van mijn Linux partitie en de standaard Windows blocksize enigzins afwijkt en daardoor het verschil komt.

Nu mijn vraag: hoe geef ik via SAMBA door wat de juiste blocksize is, waardoor de groottes weer kloppen?

Bij voorbaat dank.

*gaat nu tv kijken* :)

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00
Ik heb het zelfde alleen zijn de mappen onder win2k hier kleiner dan dat ze op mijn hdd van linux zijn!! Heeft iemand hier een verklaring voor!!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://marc.cad-engineering.nl/dump/weirdsmb.jpg

Voorbeeld van het fenomeen :)

(sorry voor de slechte kwaliteit, heb hier alleen maar Windows Imaging bij de hand op mijn werk |:( )

De directory is dus echt geen 800MB groot:

marc@tsdfile:/tsd/marc/transfer$ du -s Setup-CD/
362932 Setup-CD

Hoe komt het? :?

Verwijderd

Ik denk dat samba gewoon een verkeerde clustersize van het FS meegeeft, waardoor de berekende slack door Windows verkeerd wordt weergegeven. Waarschijnlijk een issue van Samba dus.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Er staat mij nog bij dat je in de smb.conf file iets kunt toevoegen die uitrekent hoeveel beschikbare ruimte er is en dat doorgeeft.

Wellicht dat er door het gebruik van (cross)links een teveel aan schijfruimte wordt gepresenteerd !

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Neptunus
Alleen hoe kan het dan dat bij mij te weinig aan schijfruimte wordt weet gegeven!! Ik heb een hdd van 18.5 GB en onder windows geeft hij maar 17.8 GB!! Als ik df doe dan geeft hij aan voor hda3 (is mijn home heb ik dus gedeelt) 18667344 1k-blocks, hier uit haal ik toch dat mijn hdd wel gewoon 18.5 Gb is??

Papillon
Er staat mij nog bij dat je in de smb.conf file iets kunt toevoegen die uitrekent hoeveel beschikbare ruimte er is en dat doorgeeft!!

Kan je eens een voorbeeld posten??

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 17:27 schreef Neptunus het volgende:
Alleen hoe kan het dan dat bij mij te weinig aan schijfruimte wordt weet gegeven!! Ik heb een hdd van 18.5 GB en onder windows geeft hij maar 17.8 GB!! Als ik df doe dan geeft hij aan voor hda3 (is mijn home heb ik dus gedeelt) 18667344 1k-blocks, hier uit haal ik toch dat mijn hdd wel gewoon 18.5 Gb is??
(..)
In de harddisk-industrie werken ze met 1000B = 1kB ipv. 1024B = 1kB.

Een "80GB" harddisk is dus in feite 74.5GB groot. Bovendien neemt het File System nog enige ruimte in. FAT32 vrij weinig, maar NTFS neemt al een stuk meer in.

• Neptunus
Is er dan ook de mogelijkheid om in samba een instelling te maken dat windows de goede grote aan geeft??

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 09:50 schreef Neptunus het volgende:
Is er dan ook de mogelijkheid om in samba een instelling te maken dat windows de goede grote aan geeft??
Misschien dat deze issue gefixed is in de nieuwe 3.0-branch?

• Neptunus
IN de huidige versie dus nog niet(had even gezocht maar kon niets vinden)!! Jammer nou ja dan wachten we gewoon de nieuwe versie af he!! :)
Pagina: 1