Toon posts:

Mening over HBO grafische opleiding die je volgt

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Na nogal actief gezocht te hebben naar een aantal grafische HBO opleidingen, en na Grafimedia Technologie bezocht te hebben op het HRO in Rotterdam, zou ik graag wat meer meningen horen van iedereen die momenteel grafische opleiding volgen.

Ik ben dus op zoek naar een opleiding op HBO niveau waarmee ik later in het vormgevings/reclame-vak terecht kan komen. Grafisch vromgever zijn lijkt me gewoon echt onwijs gaaf. Ik denk dat er hier wel een aantal personen zijn die zo'n soort opleiding volgen, graag zou ik weten wat je menig over de opleiding is.
Alleen dus graag meningen over HBO opleidingen, als het even kan :)

Misschien zijn er wel mensen die een soort gelijke opleiding al heeft afgerond?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Het is eigenlijk belangrijk dat je een beetje wilt wat je wil gaan doen. Grafisch vormgever op een reclamebureau is bv meestal een beetje het uitwerken van dingen die een art-director gemaakt heeft. Dat kan ook wel zonder opleiding. Wil je bv Art Director zijn op een reclamebureau dan is het vaak zoiets als kunstacademie wat ze als opleiding gedaan hebben. Bij ons tenminste wel. Probleem wat je hebt als je de reclame in wilt is dat het altijd lastig is een eerste baan te vinden. Maar als je creatief genoeg bent en een leuke map hebt dan begin je vaak als junior AD. Daarna is het een kwestie van jezelf bewijzen.

Maar het ligt er dus eigenlijk aan wat je wilt gaan doen, HBO of niet, gaat er bij een reclamebureau om dat je creatief bent en goed met conceptdenken. Ken AD's die roepen kunstacademie gedaan te hebben maar die op het niveau van de copyshop-om-de-hoek zitten. Verder kun je bv ook als visualizer ergens werken, als je goed kan tekenen dat is. Een AD hoeft per definitie niet goed te kunnen tekenen, daar huur je dan wel iemand voor. Maar een AD moet wel goed kunnen conceptdenken en das 1 van de moeilijkere dingen.

Maar mocht je als vormgever aan de bak willen dan is HBO naar mijn idee een beetje overkill, tuurlijk leuk meegenomen, maar heb je geen opleidingen en een leuke map dan kom je er ook wel so to speak.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is inderdaad wel zo. Tekenen is nu eenmaal niet een van mijn aangeboren talenten :)

Toch is een opleiding een vereiste in elk vak, je moet toch dat ene papiertje halen. Uiteraard kun je het daarna ver schoppen, dat ligt er maar helemaal net aan.
Als ik bijvoorbeeld zie dat de Junior Art Academie in Amsterdam (zo heette deze dacht ik, toch?), vragen ze toch wel dat je goed kan tekenen. Zo moet je eerst een intake gesprek doen, en je eerder gemaakte werk laten zien.
Momenteel (5 VWO) haal ik mooie cijfers met tekenen, maar niet omdat ik zo fantastisch uit de hand kan tekenen, meer om de originele ideeen die ik goed uitvoer.

Maar kan iemand mij iets vertellen over de opleiding die je volgt?

Kan iemand mij vertellen wat een art director precies doet?

Verwijderd

Deze vraag is een beetje gericht aan OzBoz, aangezien je toch in de 'bussiness' zit. Wat voor functies zijn er zoal, voor zover ze d'r zijn natuurlijk, waarbij je dus geen kunstacademie hebt gevolgd? Dit omdat het reclamewezen mij bijzonder aanspreekt, maar ik nu achteraf gezien tot mijn spijt BI heb gestudeerd. Weet je of daar mogelijkheden in zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn hier toch wel mensen die een soortgelijke opleiding volgen?

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:18

Tim Schuhmacher

abasios

ja maar misschien net deze 4 uur niet online - Zou heel goed mogelijk kunnen zijn.

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 13 januari 2002 18:02 schreef OzBoz het volgende:

...
Maar mocht je als vormgever aan de bak willen dan is HBO naar mijn idee een beetje overkill, tuurlijk leuk meegenomen, maar heb je geen opleidingen en een leuke map dan kom je er ook wel so to speak.
Niet als de markt doodvalt. Niet dat je geen capaciteiten nodig moet hebben, maar met een diplomatje op zak sta je toch al een stukje sterker (net als in de rest van het bedrijfsleven) :)

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 21:09 schreef boffers het volgende:
Er zijn hier toch wel mensen die een soortgelijke opleiding volgen?
ja hoor :)
1e jaars multimedia, design 'n technology student meldt zich ;)

Mijn mening over mijn opleiding is dat ik het niveau van sommige vakken ietwat laag vind, we hebben net de basics van html behandeld en we mogen nu aan de javascript |:(
Daarentegen hebben we ook vakken zoals grafische vormgeving waarin ik imo (vooral op het gebied van technieken en fotografie e.d.) het idee heb dat ik best veel leer.

Maar toch blijft het zo dat je als je echt wat wilt heel veel zelfstandig moet ontdekken/doen, want als je op je leraren moet wachten kom je er niet ;)

http://www.nhl.nl << site van de opleiding :)

onze 'interne' site gemaakt door 1 van de leraren |:( http://jump.to/mdt

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Klikt wel leuk, alleen woon ik bijna aan de andere kant van het land. *D Maar ik zal het nog even goed bekijken? Nog meer Grafische scholieren die inmiddels wakker zijn geworden ;)

Verwijderd

ik doe ook multimedia design & technology (1e jaars), maar dan in Enschede, opzich leuke opleiding, veel tekenen, photoshop maar ook HTML, video en audio. Over het algemeen is het niveau een beetje laag maar dat wordt wel beter, het is wel een leuke opleiding verder

www.hen.nl

Verwijderd

Hmmm?... jaahh ik ben wakker :) Ben druk bezig aan een website ;)

Ik doe dus Grafimedia Technologie in Rotterdam, en dat bevalt me prima.

Je krijgt hier van alles en nog wat: Bedrijfskunde, Java, Databases, Photoshop, DTP, Director, en van alles en nogwat.

Je krijgt dus een hele brede basis, zodat je goed kunt kiezen in welke richting je wilt afstuderen. Ik ben eerstejaars, dus kan je er nog niet zo heel veel over vertellen, maar ik vind alles best te doen, het is allemaal niet erg moeilijk.

Toch gaan ze hier en daar niet heel erg diep in op de stof, maar dat leer ik zelf wel uit een boek, of van mezelf.

Maar als iemand me een goede baan aanbiedt, met een leuk salaris, dan ga ik wel werken hoor. Dan leer ik het tijdens het werk wel verder :) Het bedrijfskundige boeit me niet erg veel, maar ja het hoort erbij, als je als HBO'er een eigen bedrijfje wilt starten.

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand mij het verschil tussen de HEN (multimedia design & technologie) en het HRO (grafimedia technologie) kunnen uitleggen?

Wat zijn de grootste verschillen tussen deze twee opleidingen. Ik ken beide wel, maar weet de grote verschillen niet echt. Wordt de ene als 'beter' gezien?

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 20:57 schreef boffers het volgende:
Wordt de ene als 'beter' gezien?
Lijkt me een lastige queste ;)
Omdat je als je daar echt een goed waardeoordeel over wilt hebben je iemand moet hebben die beide opleidingen gevolgd heeft vermoed ik zo.

J-roen persoonlijk lijkt de opleiding in Rotterdam beter, maar das puur gebaseerd op hoe ze zich presenteren en op verhalen die ik van anderen heb gehoord :)

Het beste is natuurlijk de nhl te leeuwarden ;)

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 13 januari 2002 21:43 schreef nelis het volgende:

[..]

Niet als de markt doodvalt. Niet dat je geen capaciteiten nodig moet hebben, maar met een diplomatje op zak sta je toch al een stukje sterker (net als in de rest van het bedrijfsleven) :)
Wel zonder werkervaring ja.. maar met werkervaring telt dat in de reclame zowiezo veel zwaarder dan een stukje papier en geen ervaring. Hoef je niet van me aan te nemen verder, mag je zelf weten (OzBoz wil discussie voor zijn).

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 13 januari 2002 19:58 schreef FizGig het volgende:
Deze vraag is een beetje gericht aan OzBoz, aangezien je toch in de 'bussiness' zit. Wat voor functies zijn er zoal, voor zover ze d'r zijn natuurlijk, waarbij je dus geen kunstacademie hebt gevolgd? Dit omdat het reclamewezen mij bijzonder aanspreekt, maar ik nu achteraf gezien tot mijn spijt BI heb gestudeerd. Weet je of daar mogelijkheden in zijn?
Nou sja, ik heb absoluut geen opleidingen die kant op maar ben via mijn oude werkgever binnen gekomen. Maar zonder opleiding zul je gewoon handig moeten zijn op grafisch gebied, er even vanuitgaande dat je wat grafisch wil doen.

Bij ons heb je gobaal de volgende categorieen qua functies:

Account
Traffic
Produktie
Copywriter
Art Director
DTP-er

Kijk als jij echt waanzinnig creatief bent en dat kan laten zien, dan zul je met een goede babbel, instelling ook misschien als junior AD binnen kunnen komen op een bureau. Maar het is momenteel een slechte tijd voor reclamebureau's doordat klanten waar het wat minder gaat als eerste zullen snijden in externe (bv communicatie) kosten. De eisen liggen wel vrij hoog bij een bureau, klant moet bij een groot bureau ook fors betalen (denk dan aan rond de 400,- (gulden) per uur, bij de wat grotere bureau's) dus er wordt ook wat van je verwacht.

Ik ken ook zat mensen die beginnen in de studio als creatief DTP-er en door te laten zien dat ze het kunnen steeds stapje hoger gaan. Maar wat dat betreft valt een loopbaan niet echt te plannen, ook erg afhankelijk van het bedrijf waar je zit en je eigen initiatief (geldt bijna voor alles).

Maar zonder enige grafische opleiding zul je eerder op de account afdeling terecht komen, vanuit mijn optiek (niet objectief) is dat veel ja-knikken richting een klant en maar zorgen dat je de klant tevreden houdt. Overigens ook interessant werk, maar iig niets voor mij. Ik zou een weekje aardig kunnen doen en dan is het wel afgelopen :)

Verwijderd

dank je voor de info! Ja-knikken is toch een hobby van me :)

• Oefening
  • Niet online
Op maandag 14 januari 2002 22:55 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Wel zonder werkervaring ja.. maar met werkervaring telt dat in de reclame zowiezo veel zwaarder dan een stukje papier en geen ervaring. Hoef je niet van me aan te nemen verder, mag je zelf weten (OzBoz wil discussie voor zijn).
Rofl, dát wil ik best aannemen. Maar het feit dat werkervaring zwaarder maakt een diploma niet overbodig (minder zwaar, maar niet overbodig). Als de markt doodvalt worden bij nagenoeg gelijke kwaliteiten de mensen zonder diploma eruit geschopt. :)

[edit]
Iemand met een diploma maakt nou eenmaal meer kans, terwijl jij zowat het tegenovergestelde beweert met "Ken AD's die roepen kunstacademie gedaan te hebben maar die op het niveau van de copyshop-om-de-hoek zitten.". Ja tuurlijk, ik ken ook tig mensen zónder diploma die niet aan een baan kunnen komen in de grafische sector.

Het gaat er juist om dat iemand zonder diploma minder kans maakt dan iemand mét diploma en dezelfde capaciteiten/ervaring.

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 14 januari 2002 23:31 schreef nelis het volgende:

[..]

Als de markt doodvalt worden bij nagenoeg gelijke kwaliteiten de mensen zonder diploma eruit geschopt. :)
Knappe baas die dat zo kan regelen bij het aanvragen van ontslagvergunning Nelis. Die baas kan dan leuk lezingen geven want menig baas zou op die manier wel personeel willen dumpen. Maar je moet vooral niets van me aannemen..

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 14 januari 2002 23:14 schreef FizGig het volgende:
dank je voor de info! Ja-knikken is toch een hobby van me :)
Dat scheelt, geen principes hebben en wel ja-knikken :) kom je ook snel hogerop. Helemaal als je niet te beroerd bent een keer onder het bureau van de directeur te gaan zitten ;)

• Oefening
  • Niet online
Op maandag 14 januari 2002 23:39 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Knappe baas die dat zo kan regelen bij het aanvragen van ontslagvergunning Nelis. Die baas kan dan leuk lezingen geven want menig baas zou op die manier wel personeel willen dumpen.
Dus? Als de geldkraan langzaam dicht wordt gedraaid houdt het gewoon op...
Maar je moet vooral niets van me aannemen..
Leuke dooddoener zeg, ga dan inhoudelijk in op mijn commentaar (of neem eens iets van míj aan). Het verbaasde me eerlijk gezegd niets dat je geen diploma mbt tot de grafische sector hebt (do I hear standplaatsgebonden?).

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 23:41 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Helemaal als je niet te beroerd bent een keer onder het bureau van de directeur te gaan zitten ;)
Kan heel creatief zijn :)
> bedoelde meer dat de functies die jij aanduidt met ja-knikkers mij best aan kunnen spreken. Maar ik vrees dat dat wel duidelijk was en ik dit dus ten overvloede type :)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

* Yellow|A is het wel redelijk eens met Ozboz

Ik ken genoeg goede vormgevers die niets in de grafische sector hebben gedaan. Een heleboel mensen hebben gewoon andere dingen met hun leven gedaan en zijn toch als tuig van de richel (vormgever dus :)) opgeeindigd.

Zat mensen van grafische/kunst richtiingen zijn opgeeindigd in copyshops of als bedrijfskundigeblahdiblahs...

Ik denk dat een opleiding in de kunst/grafisch richting je een heleboel helpt, maar niet perse nodig is.

* Yellow|A vindt dat de oprmerking van Nelis "Het verbaasde me eerlijk gezegd niets dat je geen diploma mbt tot de grafische sector hebt" nogal hatelijk overkomt...

|{ brrr }] |

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 14 januari 2002 23:42 schreef nelis het volgende:

[..]

Dus? Als de geldkraan langzaam dicht wordt gedraaid houdt het gewoon op...
Echt, dan houdt het voor iedereen op. En spreek uit ervaring na wat collega's minder.
[..]

Leuke dooddoener zeg, ga dan inhoudelijk in op mijn commentaar (of neem eens iets van míj aan). Het verbaasde me eerlijk gezegd niets dat je geen diploma mbt tot de grafische sector hebt (do I hear standplaatsgebonden?).
Nee, niet echt. Ik heb mun jaren gemaakt en de ervaring rijker. Dit is overigens mijn tweede werkgever maar ben het afgelopen jaar door 10+ (en dat is niet overdreven) gevraagd of ik niet eens wilde praten. Dus je hoeft je om mij geen zorgen te maken. Komt wel goed. Ja, salaris is ook goed.

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 14 januari 2002 23:50 schreef Yellow het volgende:
* Yellow|A vindt dat de oprmerking van Nelis "Het verbaasde me eerlijk gezegd niets dat je geen diploma mbt tot de grafische sector hebt" nogal hatelijk overkomt...
Ik ook, maar Nelis is wel van het cynische... omdat ik dat zelf ook nogal eens heb vink dat wel grappig. Het is alleen jammer dat ie steeds zo door gaat op iets >:)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Dat heb je als je de repeat en shuffle aanzet op een CD met maar een nummer.

|{ brrr }] |

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 14 januari 2002 23:45 schreef FizGig het volgende:

[..]

Kan heel creatief zijn :)
> bedoelde meer dat de functies die jij aanduidt met ja-knikkers mij best aan kunnen spreken. Maar ik vrees dat dat wel duidelijk was en ik dit dus ten overvloede type :)
Klopt.. begrijp je.. En dan heb je dus de Account Assistent, Account Executives, Account Managers en Account Directors.. well.. die 4 heb je alleen bij grote bureau's.. en daarboven gooien ze dan nog een Client Services Director die dan over alle accountgroepen gaat.

• Oefening
  • Niet online
Ik ben idd van het cynische ja. Ga ook weinig discussies uit de weg, in tegenstelling tot sommige anderen hier (en dan doel ik niet op Ozboz) die maar een beetje langs elkaar heen lullen met een gedachte van 'ik lees niet, ik ga nergens op in, ik post mun stukje en ik zie verder wel' (een bekend (failliet?) bedrijf met een kleurrijke naam heeft hier ook een handje van >:) ;)). Maar toch, mensen als Mbravenboer, Anders, Oh,when, Dusty, RM-rf en enkele anderen die ook in dit rijtje thuis horen zijn hier vaak ver te zoeken.
Op maandag 14 januari 2002 23:50 schreef Yellow het volgende:
* Yellow|A is het wel redelijk eens met Ozboz
Goh, verrassend...
Ik denk dat een opleiding in de kunst/grafisch richting je een heleboel helpt, maar niet perse nodig is.
Ik vraag me af waarom je het zo met Ozbos eens bent (hoewel, ik heb wel een idee :P) want ik zei dus precies hetzelfde (lees maar na) :)
Achja, verdraai de boel maar weer. Maargoed, zal ik het voor voor je quoten dan:
Het verbaasde me eerlijk gezegd niets dat je geen diploma mbt tot de grafische sector hebt (do I hear standplaatsgebonden?).
Dus loop de boel aub niet te verdraaien zodat het lijkt alsof ik Ozboz' kwaliteiten afkraak.
Op maandag 14 januari 2002 23:57 schreef Yellow het volgende:
Dat heb je als je de repeat en shuffle aanzet op een CD met maar een nummer.
En dit slaat op.....?! Het is vast nuttig anders had je wel weer rood gebruikt zoals normaal...

• Oefening
  • Niet online
[edit]Dubbel

• Oefening
  • Niet online
Op maandag 14 januari 2002 23:54 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Nee, niet echt. Ik heb mun jaren gemaakt en de ervaring rijker. Dit is overigens mijn tweede werkgever maar ben het afgelopen jaar door 10+ (en dat is niet overdreven) gevraagd of ik niet eens wilde praten. Dus je hoeft je om mij geen zorgen te maken. Komt wel goed. Ja, salaris is ook goed.
Die opmerking was niet bedoeld zoals jij en Yellow hem interpreteerden. Ik wou alleen maar aangeven dat jij jouw eigen leven in mijn ogen te veel gelijkstelt aan de complete markt. :)

Maargoed, waar gaat deze discussie nou nog eigenlijk over? Ik heb nooit beweerd dat je het zonder diploma niet ver kan schoppen, dat er alleen maar grafische geniën van de kunstacademie komen, dat je zonder diploma geen goed betaalde baan kan krijgen, dat je geen ervaring nodig hebt in de grafische sector of dat een diploma je garantie geeft op een goed betaalde baan.

Het énigste waar ik op wou wijzen is dat een diploma wel degelijk handig/makkelijk (dus geen noodzaak) kan zijn, ook in de grafische sector... :)

• OzBoz

OzBoz

Op dinsdag 15 januari 2002 00:12 schreef nelis het volgende:

[..]

Die opmerking was niet bedoeld zoals jij en Yellow hem interpreteerden. Ik wou alleen maar aangeven dat jij jouw eigen leven in mijn ogen te veel gelijkstelt aan de complete markt. :)
Heeft er misschien mee te maken dat ik gewoon veel mensen in de scene spreek en ook AD's zie die dingen maken waar de truttigheid vanaf druipt ze wel een diploma hebben. Ik bedoel gewoon aan te geven dat in een creatief vak je talent alles is. Ongeacht alles. Kan ook zijn dat het bij mij in de genen zit since mun pa na halen van diploma landbouwschool, boekhouder werd, toen creatief directeur, toen een eigen pr-bureau. Kortom, life is what you make it. En dat is nog steeds zo en zal niet veranderen.
Maargoed, waar gaat deze discussie nou nog eigenlijk over? Ik heb nooit beweerd dat je het zonder diploma niet ver kan schoppen, dat er alleen maar grafische geniën van de kunstacademie komen, dat je zonder diploma geen goed betaalde baan kan krijgen, dat je geen ervaring nodig hebt in de grafische sector of dat een diploma je garantie geeft op een goed betaalde baan.

Het énigste waar ik op wou wijzen is dat een diploma wel degelijk handig/makkelijk (dus geen noodzaak) kan zijn, ook in de grafische sector...
Kijk het ligt eraan, ben je niet creatief, dan wordt je het ook niet, ben je het wel dan kun je alleen jezelf maar verder ontwikkelen. De vraag is alleen of een opleiding daar wat aan toevoegt. Behalve wat theoretische fundering. Het is dus de vraag of het altijd de looptijd van de opleiding waard is. En wat dat betreft hoor ik zowel van kunstacademie-peoples als van mensen van de HKU wisselende verhalen.

En ik ging in op je comments omdat je veronderstelt dat je met een diploma op zak minder snel op straat staat, naar mijn mening een misverstand en daar ging ik dus op in. Als het slecht gaat met de economie dan wordt iedereen op straat geflikkerd, doe je zelf niets aan. Dat is gewoon kut, maar dat is niet anders. En als je het nieuws een beetje volgt, verhalen genoeg de laatste tijd lijkt me.

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

* Yellow|A is gelukkig van het paranoia soort dus ziet overal het slechste in

Oke Nelis als jou statement "Het énigste waar ik op wou wijzen is dat een diploma wel degelijk handig/makkelijk (dus geen noodzaak) kan zijn, ook in de grafische sector..." is dank heb je gelijk.

Papieren daar draait het om. Zoals het mooie boek Otje van Annie M.G. Schmidt (in 1981 met de 'Gouden Griffel' bekroond) ons heeft geleerd papieren zijn handig. Het geeft je een basis tijdens het onderhandelen. Dus wat je ook van plan bent te doen met je leven, papieren en shampoo zijn altijd handig, maar niet noodzakelijk... :)

* Yellow|A weet dat rode zaakjes vaak erg belangrijk zijn op GoT

|{ brrr }] |

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Op dinsdag 15 januari 2002 00:03 schreef nelis het volgende:
Ik ben idd van het cynische ja. Ga ook weinig discussies uit de weg, in tegenstelling tot sommige anderen hier (en dan doel ik niet op Ozboz) die maar een beetje langs elkaar heen lullen met een gedachte van 'ik lees niet, ik ga nergens op in, ik post mun stukje en ik zie verder wel' (een bekend (failliet?) bedrijf met een kleurrijke naam heeft hier ook een handje van >:) ;)). Maar toch, mensen als Mbravenboer, Anders, Oh,when, Dusty, RM-rf en enkele anderen die ook in dit rijtje thuis horen zijn hier vaak ver te zoeken.
Nee die mensen hebben betere dingen te doen als ze zien dat het punt allang door OzBoz is gemaakt. ;)

Heb je wel eens gehoord van de palagos papegaai? Dat is een zeldzame papegaai soort die leeft op de Canarische Eilanden. Het is bekend dat deze op alles wat je zegt doodleuk er tegenin gaat door een wedervraag te stellen. Zo ben je dus snel uitgeluld maar bereikt je discussie geen diepgang...

Daarnaast wil ik gerust een keer de discussie met je aangaan..kom maar op :+ En het is trouwens oh,when?..

btw..die palagos papegaai? Die bestaat niet..maar het zou zomaar kunnen na sommige reacties hier >:)

"You're only as good, as what you did last week."

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09 09:06
Op zondag 13 januari 2002 21:43 schreef nelis het volgende:

[..]

Mee eens, altijd zorgen dat je een "backup-lijn" hebt lopen.
Mocht het ene uitvallen, dan kun je altijd nog met het andere verder :)
Begin volgend jaar begin ik aan hogere informatica, maar de vraag is of ik het wel doe later, webdesign/art ligt mij ook reuze goed. Maar buiten dat ik als HIO-er beter verdien, mocht het mis gaan/geen zin meer, kan ik altijd 101 andere dingen gaan doen (MBO-TI/HIO) is vrij breed.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

aha! dan hebben we de reclame wereld gehad eh?

dan meld nu de 5e jaars kunstacedemicus zich, die het niveau van de copyshop op zijn hoek dan toch wel overschrijd al zegt ie het zelf.

Nee ff serieus, als je een baan wil in de grafische industrie en dan dus vormgevings bureaus of als je zelfs verder wil gaan dan dat en zeg de fotografie in wil dan wordt het wel weer handig om een papiertje te hebben. Hoe "kunst" zinniger een bedrijf is hoe harder ze gaan op een papiertje, Nou wil ik natuurlijk niet meteen beweren dat de reclamewereld een beetje het tuig onder de grafici is, maar dat is natuurlijk wel zo (grapje, ozboz).

Als je dus autonoom wilt worden, of zelfs "kunst" (ja omdat dat ook moet) met een computer wil gaan maken, of als je dus AD wil gaan doen op een design bureau (a3000 (WESSOL!!), Lost Boys :r , etc.) dan willen ze wel ietwat credentials zien. Natuurlijk telt dan werkervaring ook erg zwaar, een newbie van de Acedemie moet dan even hard knokken als iemand die die 4 jaar in "het veld" heeft doorgebracht.

Qua grafische vormgeving kan ik je niet zovel over Minerva (groningen) vertellen, de media richting is erg... uhm... vrij :) en dat moet je kunnen trekken (veel zelfstudie). Utrecht (hilversum, HKU) waar ik nu zit is iets strakker en meer op de industrie gericht

Stoer; Marduq

• cutter
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Meestal is het met ontslag fifo (first in first out) heeft alles te maken met de kantonrechtersformule: 1 maand salaris per jaar dat je gewerkt hebt voor je werkgever maal een eigen schuld dikke bult correctie factor tussen de nul en de twee.

Kijk, het gaat bij je kansen op de arbeidsmarkt om het totaalbeeld van jouw persoontje: dus je ervaring, je vlotte babbel, de geografische locatie (a-dam zitten meer bureaus dan in Deventer), je opleiding, je netwerk, je doorzettingsvermogen en je financiele situatie. Waarbij ik de een na laatste de belangrijkste vind.

Een vriendin is jaren geleden afgestudeerd aan de HKU mode. Heeft een paar masterdegrees gedaan in Londen en Parijs. Is op de bonnefooi naar Parijs getrokken met het idee om bij een groot modehuis te gaan werken. Heeft daar drie jaar vreselijk moeten sappelen, solliciteren, ervaring opdoen, werken op kutcontracten. Na drie jaar is het gelukt om een vast (=heel erg zeldzaam in de modewereld) contract te krijgen bij Kenzo.

Belangrijk is al bij je opleiding/werk voor ogen te hebben wat je wil. Wil je de reclame wereld in ga dan in je eerste jaar al een reclame georienteerde portfolio maken en probeer zoveel mogelijk stages te regelen in binnen- en buitenland. Have a dream and persue the dream relentlessly........

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan niemand mij de grote verschillen tussen HEN en HRO (de opleidingen) geven? Iemand ervaring?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 16:24 schreef boffers het volgende:
Maar kan niemand mij de grote verschillen tussen HEN en HRO (de opleidingen) geven? Iemand ervaring?
Iemand?
Pagina: 1