buizen versterker bouwpakket

Pagina: 1
Acties:
  • 1.531 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024
Een tijdje geleden waren er wat GoTters die een buizenversterker wilde bouwen. In de HVT viel mijn oog op een Amplimo (geintegreerde) buizenversterker bouwpakket. Kost wel 1100 euro, maar ziet er niet slecht uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.amplimo.nl/ul40s2a.jpg

meer info voor de liefhebber

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:32
Op het hifi.nl forum heeft iemand deze gebouwt:

www.platenspeler.com vind je de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Op zondag 13 januari 2002 16:59 schreef hervaz het volgende:
Op het hifi.nl forum heeft iemand deze gebouwt:

www.platenspeler.com vind je de link.
Interessant, je schijnt m ook een weekje op proef te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Op proef is leuk ja, ik heb nog een aanbod van mn dealer gekregen, dat ik de d-500 van tannoy maar eens thuis moest proberen thuis... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:44

Flotter

Pelipper!

I think I'm in love... Wat een prachtig ding!

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22
Ik heb er geen goede reden voor, maar amplimo vink maar niks. En het feit dat hij in dat boek word besproken doet me al helemaal het ergste vermoeden. De schrijver heeft zich een beetje tot buizengoeroe van NL uitgeroepen en presteerd het om in al zijn ontwerpen gebruik te maken van de meest afgeplaste buis die er is. (en die amplimo trafo's zijn ook niet ieders favoriet)

Ik moet wel zeggen dat deze versterker er heel netjes uitziet. En wat minder kitscherig dan de velleman (ook al vind ik die zelf wel leuk). Van die velleman heb ik trouwens al de nodige positieve verhalen gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Je bedoelt o.a. deze?

Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/0/m4040.jpg

Dat is natuurlijk alleen de eind amp.
Wat moet die ongeveer kosten?

Voordeel van die Amplimo vind ik wel de bouwbeschrijving, die kennelijk erg goed is. Btw in HVT vonden ze hem wel goed (weet niet of HVT goede testen maakt)

Waar is je signature gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Die buizenbakken van unison doen me toch meer...

Afbeeldingslocatie: http://www.unisonresearch.com/images/simply845mid.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
zo'n 840 euro ex btw.

BTW: welke nick?

EDIT: gauw je berichie editten hè? :P

Ik heb nooit een sig gehad, alleen een homepage in me profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Op zondag 13 januari 2002 20:53 schreef Lampje het volgende:
zo'n 840 euro ex btw.

BTW: welke nick?

EDIT: gauw je berichie editten hè? :P

Ik heb nooit een sig gehad, alleen een homepage in me profile
Was al geedit :) Al die moeilijk woorden.

Dacht dat je site altijd in je signature stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Op zondag 13 januari 2002 20:52 schreef hervaz het volgende:
Die buizenbakken van unison doen me toch meer...

[afbeelding]
Is dat ook een bouwpakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 20:49 schreef Duck-Twacy het volgende:
[afbeelding]
Dit is een buizenversterker van Velleman waarschijnlijk.. die kost ongeveer €840 (met btw in geloof ik, hier in belgie).
De bouwbeschrijving van dit pakketje zal hoogstwaarschijnlijk ook zeer uitgebreid zijn, velleman kennende... Nog een voordeel is, als het niet moest werken, dan mag je het gratis laten repareren bij velleman (dat was vroeger toch zo, zo'n 2j. geleden, waarschijnlijk zal er niet veel verandert zijn in die tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die prijs die ik noemde, is bij display electronica. (die zaak waar ik werk, heeft hem zelfs op voorraad liggen :o )

En velleman heeft bouwbeschrijvingen die ook gewoon perfect zijn.
staat zelfs online (ware het niet dat de autocad tekeningen niet mee zijn gekomen in de pdf. Achja, het blijven belgen hè... ;) )
handleiding

Ik zie dat deze kit gebruik maakt van de ecc82. Hoewel die minder wordt afgezeken dan de ecc88, is het toch een type dat ontzettend veel wordt gebruikt, ontzettend duur kan zijn, maar ook enorm overgewaardeerd is. Met buizen is het zo gek: enkele typen (ecc82, ecc88, we300B en zo nog een stel) zijn enorm populair, worden enorm vaak toegepast, maar zijn helemaal niet zulke hele goede.
Maakt het wel leuk voor de mensen die niet bang zijn te expirimenteren: Je kan dan met buisjes van 5 tot 10 euro veel fijner klinkende versterkers maken dan met buizen van 10 tot 100 keer zo veel geld.
Lees voor de grap dit eens. (of ff de site openen en op tests klikken, voor wanneer je ook de nav frame wilt zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
En kun je die vellemans ook ergens beluisteren (of op proef krijgen)

Btw er zijn natuurlijk ook nog de kits van Rik Stoet

Afbeeldingslocatie: http://www.rikstoet.nl/media/sk1.jpg

Maar die leveren wel erg weinig vermogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Geen idee of je die velleman dingen ergens kan beluisteren. Mischien f bellen/mailen naar velleman? Zou me niks verbazen als er in NL een paar demo modellen rondzwerven.

De stoetkit is op basis van de 300B. Op zich niks mis mee, is een bekende en gewaardeerde buis (en dus t*ringduur). Maar zoals je al aangeeft: weinig vermogen. heel weinig. Nu krijgen we natuurlijk de GoT betweters over ons heen, met het cliche "vermogen zegt niks". Maar goed, zo'n 300b doet iets van 10 watt ofso. En dan ook nog eens een hoge uitgangsimpedantie. Dat betekend: heeft graag een hoornspeaker als vriendje (of een hele gevoelige andere speaker. Ik heb gelezen dat de ariel van Lynn Olson er ook wel goed mee klinkt. Zie mijn homepage voor link, ben nu te lui om op te zoeken)

Ben je van plan een buizenversterker te gaan bouwen, eigenlijk? of isdit puur uit interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Op zondag 13 januari 2002 21:49 schreef Lampje het volgende:

Ben je van plan een buizenversterker te gaan bouwen, eigenlijk? of isdit puur uit interesse?
In 1ste instantie herrinnerde ik mij wat vragen van anderen over zelfbouw buizen.

Maar als ik dit allemaal lees krijg ik er wel een beetje zin in. Dus wellicht ga ik me wat orienteren (lezen/luisteren dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Op zondag 13 januari 2002 21:15 schreef Lampje het volgende:
Lees voor de grap dit eens. (of ff de site openen en op tests klikken, voor wanneer je ook de nav frame wilt zien)
Ik zie allemaal halve zinnen bij Triode Dick. Ligt dat aan mij, of..?

edit
Wel grappige figuur, A.A.N lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op zondag 13 januari 2002 21:58 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]
Maar als ik dit allemaal lees krijg ik er wel een beetje zin in. Dus wellicht ga ik me wat orienteren (lezen/luisteren dus)
Er zijn een hoop nederlandse buizenbouwers. Is ook een hele behulpzame "community". Ik heb gisteren gewerkt bij display, kwam iemand wat vermogensweerstandjes ed. halen. Ikke kijk naar zijn papiertje wat'ie bij zich had. Ikke: Is dat van powersupply designerII? Hij: Ja, hoe weet je dat :?
10 minuten mee staan ouwehoeren :P

Veel NL buizendudes hebben ook webpaginaas. En ze linken ook allemaal naar elkaar, kijk maar die site hierboven (Er zijn iets van 5-10 NL buizenpaginaas, veel leuk leesvoer)

Ik heb trouwens wel een beetje "enge" gevoelens met het nabouwen van ontwerpen die op hun sites staan. Niet dat ze niet goed zijn (zijn meestal hardstikke goed). Maar die mensen hebben al zoveel ervaring met het ontwerpen van buizenschakelingen, dat ze echt hun eigen voorkeur inbouwen (logisch, als ik er zoveel van zou weten, zou ik dat ook doen), maar die voorkeur hoeft helemaal niet overeen te komen met de jouwe. Dus wat dat betrefd ben je met een kit wel beter af (of juist niet, als je voorkeur wel overeenkomt :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op zondag 13 januari 2002 22:06 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Ik zie allemaal halve zinnen bij Triode Dick. Ligt dat aan mij, of..?

edit
Wel grappige figuur, A.A.N lol
Ligt niet aan jou. Ik heb hem zelf nooit gesproken, maar ik ken wel iemand die veel met hem praat. Schijnt een lache kerel te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:26

fv

-------------------> hiero

Op zondag 13 januari 2002 21:19 schreef Duck-Twacy het volgende:
En kun je die vellemans ook ergens beluisteren (of op proef krijgen)

Btw er zijn natuurlijk ook nog de kits van Rik Stoet

[afbeelding]

Maar die leveren wel erg weinig vermogen :)
Mag theoretisch dan wel zo zijn (2 x 6 Watt :) ), maar deze kit is wel heel erg goed! Mooi open geluid met veel diepte en als je een beetje hoog rendement speakers hebt sta je verbaasd hoeveel 'herrie' 6 Watt kan geven...

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

ja ik ga een buizen versterker bouwen ... alleen niet voor een hifi setje maar als gitaarversterker..
Als jullie daar nog tips voor hebben hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Op maandag 14 januari 2002 14:01 schreef hendrikjandestuntman het volgende:
ja ik ga een buizen versterker bouwen ... alleen niet voor een hifi setje maar als gitaarversterker..
Wellicht kun je iets via deze link vinden. suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 14:01 schreef hendrikjandestuntman het volgende:
Dat is m'n eindwerk geweest...Ik heb toen een buizen voorversterker gemaakt (schema gebaseerd op de Mesa Boogie Mark II) met een IGBT-eindtrap (goed voor een 250 W, van elektuur)
Klinkt prima moet ik zeggen, maar het is niet echt goedkoop!...Ik had in't begin wat problemen met oscillaties (door de te grote versterkingsfactor van m'n overdrive trap), maar dat is ondertussen al opgelost met wat tegenkoppelingen. De hoogspanningstransfo had ik toen zelf met de hand gewikkeld.

Ik kan je zeggen dat het zeer veel tijd in beslag neemt indien je van nul begint (zelf printplaten ontwerpen etc....)

in ieder geval : succes ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Op maandag 14 januari 2002 19:40 schreef D-dayzz het volgende:

[..]

Dat is m'n eindwerk geweest...Ik heb toen een buizen voorversterker gemaakt (schema gebaseerd op de Mesa Boogie Mark II) met een IGBT-eindtrap (goed voor een 250 W, van elektuur)
Klinkt prima moet ik zeggen, maar het is niet echt goedkoop!...Ik had in't begin wat problemen met oscillaties (door de te grote versterkingsfactor van m'n overdrive trap), maar dat is ondertussen al opgelost met wat tegenkoppelingen. De hoogspanningstransfo had ik toen zelf met de hand gewikkeld.

Ik kan je zeggen dat het zeer veel tijd in beslag neemt indien je van nul begint (zelf printplaten ontwerpen etc....)

in ieder geval : succes ! :)
Wow.
Ik zit zelf te nog uit te vissen of t een fender wordt of een vox ac30 ... Ben nu lijsten met onderdelen aan het maken .. aan de hand van schema's. Degene waarbij ik t minst onderdelen nodig heb en de meeste literatuur over vind zal t uiteindelijk worden... Ben namelijk een beetje een analfabneet op t gebied van electrodinges .... tijd heb ik op zich wel .... en geen haast :) dan moet het toch wel lukken denk ik ..

een ding wat ik nog steeds niet begrjip ... wat bepaald nu het vermogen van die versterker? de hoeveelheid weerstandjes en de eind trafo? of ..

ja ik weet het 'k heb nog een eind te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Van allebei die amps zijn alle schema's te krijgen en ook de layouts van de circuit boards, ik zeg geen prints, want een beetje vintage buizenamp maak je natuurlijk niet op een ge-etste print, maar op een eyelet board. Qua ingewikkeldheid ontloopt het elkaar weinig, hangt wel af van welke Fender je het over hebt, bijv. een Champje of een Twin Reverb schelen best wel namelijk.
Ik hoop dat je aan alle onderdelen kan komen en let vooral goed op de bedrading, dat kan een hoop brom, en oscillaties voorkomen. Pas ook op voor de 300+ V. gelijkspanning bij die krengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

het meest iritante vind ik nog dat er een hele zooi onderdelen niet op zo'n schema staan .....
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 20:59 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Is dat ook een bouwpakket?
nee..dit is een unison research ...en ook niet echt hun goedkoopste model....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Weet er iemand toevallig waar ik een layout van de circuit board van een vox ac 30 kan vinden ... van verschillende fender versterkers kan ik ze wle vinden ... maar niet van die vox ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 09:37 schreef hendrikjandestuntman het volgende:
Weet er iemand toevallig waar ik een layout van de circuit board van een vox ac 30 kan vinden ... van verschillende fender versterkers kan ik ze wle vinden ... maar niet van die vox ....
Misschien heb je dan hier wat aan.

http://www.hoffmanamps.com/ac30.htm
http://www.kbapps.com/schematics/tubeamps/vox/ac30.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Ja de schema's eb ik wel :) .... maar hoe je zegt maar de layout maakt op zo'n bord... die kan ik niet vinden van een vox
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Waarom zitten die buizen aan de buitekant van de behuizing? Ik vind het er zo behoorlijk lelijk uitzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 18:30 schreef thefirstikke het volgende:
Waarom zitten die buizen aan de buitekant van de behuizing? Ik vind het er zo behoorlijk lelijk uitzien...
veel mensen vinden dit juist mooi..verder is het pratisch, omdat buizen erg heet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
Op dinsdag 15 januari 2002 18:30 schreef thefirstikke het volgende:
Raak eens een 60 w gloeilamp aan die een uur brand :)

auw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Sommige graaf buizenbakken hebben er een rooster omheen, trek wel een paar duizend euro per jaar extra aan stroom :)

Verder is het prachtig die buizen eruit! (vind ik)

Afbeeldingslocatie: http://www.graaf.it/images/gm200cophi.jpg
Pagina: 1