Toon posts:

Indicatieledje voor pomp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wat oude 5V-ledjes uit een oude AT-kast. Ik vraag me af, is er een redelijk simpele schakeling waarmee je de led kan laten aangeven of de waterkoelingspomp die op 230V draait werkt? Dacht zelf aan iets met een diode en een weerstand.

Verwijderd

Inderdaad, met een diode en een weerstand.

Je moet dan wel een diode en een weerstand hebben die geschikt zijn voor 230 volt.

Wat ook werkt, maar zeker niet rendabel is, is er gewoon een gloeilamp aan hangen. (Ik ook altijd met mijn vage ideeën >:) )

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:24

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Op zondag 13 januari 2002 16:07 schreef CaseBuster het volgende:
Inderdaad, met een diode en een weerstand.

Je moet dan wel een diode en een weerstand hebben die geschikt zijn voor 230 volt.

Wat ook werkt, maar zeker niet rendabel is, is er gewoon een gloeilamp aan hangen. (Ik ook altijd met mijn vage ideeën >:) )
:D

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe bepaal ik de waarde van de weerstand en van de diode?

Verwijderd

Wordt die pomp met een relais aangezet??

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Folie condensator van 0,5~1uF 250v~ en een weerstand van een k of tien (afhankelijk vd led) in serie met de led.
En antiparralel een zenerdiode+0,1uF10v~ folie condensator aan je led solderen vanwege de negatieve periode helft en om een evt te hoge brandspanning vd led te voorkomen door spikes in het net bv.

Powered bij meergranenbrood.

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-08 13:19
Het makkelijkste is gewoon met een relais. En dat is ook niet eens duur! Dus je moet gewoon een ralais gebruiken!

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 16:13 schreef aad123 het volgende:
Maar hoe bepaal ik de waarde van de weerstand en van de diode?
Heb je leuke simulatie programmatjes voor zoals Tina.

Klik hier om een demo van dit programma te downloaden.
Pagina: 1