Toon posts:

Gevaar toner

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een laserjet 5L weten te bemachtigen. Dat is altijd leuk. Nu heb ik 'm geheel gedemonteerd op mijn slaapkamer en schoongemaakt met vochtige doekjes.

Ik heb nergens zwart toner kunnen ontdekken, alleen van de binnenkant van de kappen kwam zwart smeer op mijn doekjes.

Nu wordt er hier net gezegd dat Toner uiterst giftig is en kankerwekkend.

Nu ben ik erg benieuwd is dit waar en moet ik mij in deze situatie zorgen maken?

Ik had niet de indruk dat het een geintje was, maar kan er niets over vinden op de hp site.

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-12 16:16
Euhhm.. denk je echt dat een bedrijf iets mag maken dat zo in de vrije markt verkrijgbaar is dat zo gevaarlijk is?

Gewoon je handen afwassen en je kan weer gaan lunchen.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:57

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Wat ik weet is dat 'oude' toners geproduceerd zijn met ozon erin, en ozon is een gevaarlijke stof (en toch zo nodig :o) Nieuwere printers en kopiers worden als het goed is niet meer uitgerust met deze 'gevaarlijke' toners..

Hier staat tekst

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:37

blitzkrieg

Whoop Whoop!

zo'n beetje alles is op het moment wel kankerverwekkend. :P

maar als je de lucht die eruit komt (als hij eruit komt) niet erg op gaat snuiven, en het spul niet op gaat eten, dan kan er weinig gebeuren.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
kaugom schijnt ook kankerverwekkend te zijn hè...
beetje nonsens allemaal volgens mij hoor..

De meest praktische tip is volgens mij om die zooi niet in je kleren te smeren...

Toner... Uitgevonden door de bond van samenwerkende stomerijen.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12 16:40
Op zondag 13 januari 2002 16:07 schreef Sjaak_Afhaak het volgende:
Wat ik weet is dat 'oude' toners geproduceerd zijn met ozon erin, en ozon is een gevaarlijke stof (en toch zo nodig :o) Nieuwere printers en kopiers worden als het goed is niet meer uitgerust met deze 'gevaarlijke' toners..
*BEEEP*

Fout

de toner produceert geen ozon

maar de printer/copier nl door de hoogspanning die er on gebruikt wordt onstaat er een ontlanding waatbij ozon vrij komt

Repareren doe je zo.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Toner moet je niet inademen (het poeder dus), dat schijnt niet goed voor je te zijn. Voor de rest is het chemisch afval. Het zal wel loslopen :)

Verwijderd

Topicstarter
Deze HP komt uit 1995. Maar dat zal niet onder de 'oude' laserprinters vallen. De Toner ziet er niet oud uit. Dus zal wel goed gaan.

En wat tha fuck is ozon?

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

Op zondag 13 januari 2002 16:15 schreef joostjuh het volgende:
En wat tha fuck is ozon?
Iets waar een gat inzit ....

.Quod me nutrit me destruit.

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-12 14:47
gewoon je raam effe open zetten als je heel veel (> 500) pagina's tegelijk afdrukt anders gaat het zo stinken.

Ozon:
http://www.allroundkoi.nl/ozon.htm

http://mail.nllgg.nl/linux/1999-02/152.html

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-12 14:47
Op zondag 13 januari 2002 16:19 schreef dontcare het volgende:

[..]

Iets waar een gat inzit ....
je moet ook nooit je fietsband binnen in huis plakken :)

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Toner is giftig en heeft een bepaalde moleculaire structuur dat het overal aan blijft zitten ofzo.
Niet echt fijn om in je longen te hebben iig.

Verwijderd

ozon is O3 dus een molekuul met 3 zuurstof atomen. De uitleg hoe het onststaat is al gegeven.
En over die toner zelf is idd wat verwarring geweest, het fijne weet ik daar niet van maar heb wel begrepen dat het niet alarmerend was.
Het is gevaarlijker als je zelf met boren, schuren, zagen, slijpen stof maakt, Zeker van matrialen die scherp zijn. Erg bekend is asbest, maar eigenlijk geldt het voor alle materialen. Het is vnl de vorm, lengte en diameter, van de deeltjes die ze juist gevaarlijk maken. Dat heeft te maken hoe ze in de longen kunnen komen en al dan niet in het longweeefsel kunnen doordringen en een reaktie op kunnen wekken. Juist dit is het gevaar en dat wordt vaak onderkend.
Eem veligheidsman of arbo-deskundige kan je hier uitvoerig over inlichten en ook op het web kun je vast materie om te lezen vinden.
Bij stof maken geldt altijd: geschikte stofkap of masker op, goed ventileren of puntafzuiging toepassen.
Bij een verbouwing of iets anders is dat de kostenpost niet....
Ook thuis doen !!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de printer dus op mijn schoot schoongemaakt. Die kappen gaan er niet echt lekker vanaf namelijk.

Stinkt verder ook niet. Heb geen zwart poeder gezien. En dat Ozon als je dat inademt is het dus niet zo goed.

Zal als ik het heb ingeademd maar heel klein beetje hebben gehad. Zelfde risico als je gewoon met je laserprinter op de kamer print volgens mij.

Dat ozon zie of ruik je niet toch?

• Mahena
  • Laatst online: 12-01-2020

Mahena

Doh !!!!

Als je met toner bezig bent en een metalige smaak in je mond krijgt, (ja, ik kan het weten) moeet je je mond uit wassen met veel water. hetzelfde geldt voor je ogen. De stof wordt niet door de huid opgenomen maar sommige mensen kunnen er irritaties van krijgen. Eerst met koud water eraf wassen.

In principe de gewone standaard veiligheidsnormen in acht nemen.

Wat betreft het schoonmaken, ik hoop niet dat je de rollen die je hebt aangetroffen ook met vochtige doekjes hebt gereinigd. Je kan beter de tonercartridge (en afhankelijk van de machinetype, de drum) er uit halen en dan buiten met perslucht voorzichtig schoonblazen.

De rubberen papierrollen kan je met water schoonmaken en dan goed droogmaken. De zwarte schuimrubberen rol onderin met een schone droge doek voorzichtig schoonvegen. Enige plastic en metalen platen kan je gewoon reinigen en daarna goed droog en stofvrij maken.

Laser unit(het kastje boven op) kan je het beste dichtlaten want dat is een onderdeel wat afgesteld wordt in de fabriek.

En dan weer zorgen dat alles op een printer begint te lijken.

"You want some crack?" "I was born with one, pal. I really don't need another one."

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 16:15 schreef joostjuh het volgende:
Deze HP komt uit 1995. Maar dat zal niet onder de 'oude' laserprinters vallen. De Toner ziet er niet oud uit. Dus zal wel goed gaan.

En wat tha fuck is ozon?
Ozon of anders gezeg O met een klein 3tje dr boven en de giftige variant van zuurtof (o met een klein 2tje)

Verwijderd

Topicstarter
Printer heeft dus hele tijd uitgestaan. Ozon ontstaat toch alleen als je afdrukt. Daarna is het toch weg?

• Mahena
  • Laatst online: 12-01-2020

Mahena

Doh !!!!

Ja, het is een vluchtig gas wat als bijproduct ontstaat als je een ladingsrol onder 750 volt zet. Het is noodzakelijk om de drum een lading mee te geven zodat de laser de gedeeltes waar geen toner moet komen ladingsloos (:?) maakt.

"You want some crack?" "I was born with one, pal. I really don't need another one."

Verwijderd

maak in ieder geval nooit een laserprinter schoon met terpentine of ander organisch oplosmiddel.
Die lost nl (deels) de tonerhars op en daardoor voorzie je de binnenkant van de printer van een verflaagje.....op plaatsen waar dat niet gewenst is

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 16:43 schreef TAKEITFFEASY het volgende:

[..]

Ozon of anders gezeg O met een klein 3tje dr boven en de giftige variant van zuurtof (o met een klein 2tje)
O3 is het hoor...

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12 11:41

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Toners van HP zijn veilig, ik heb in zo'n statement gelezen op hp.com dat het geen gevaar is voor de volksgezondheid. Dus niet echt om je zorgen te maken. Met muffe luchtje word overigens veroorzaakt door het verhitten van het papier naar 200 graden celsius volgens mij. Maar je kunt beter even het raam open doen, als je veel print.

/dev/null

Pagina: 1