Toon posts:

Raid 0 -> Array gedelete! Hoe data zien?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn onnozele buurjongen heeft zijn raid-0 array gedelete in de highpoint raidsetup/bios. |:( En ja, dat was dus niet de bedoeling. Na gesearched te hebben hiero, weet ik dat je dan niet meer de data kan zien (het is immers vedeeld over 2 schijven en de computer weet niet meer wat waar is omdat er geen array meer is). Ik heb dit ook nog ff geverifieerd door beide schijven in m`n eigen bak te hangen en de bios ziet de schijf maar noch windows noch dos noch fdisk ziet de schijven of data. Ziet er niet goed uit dus. :'(
Wat ik echter niet uit kan vogelen is of er toch een manier is om die raid array weer 'aan te zetten' zonder eerst te formatteren (dat is nl. de voorwaarde die de raid setup van highpoint noemt). Ik vrees van niet maar niet geschoten is altijd mis.
Is het dus nog mogelijk, maakt niet uit in welke pc, om de data te zien om zo nog wat te backuppen..?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

misschien heb je wat aan deze info:
http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/raid_controller.htm

Geldt inprincipe voor alle highpoint raid controllers..

Suc6 en laat horen of t lukt!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat veel nuttige info op die site maar ik heb het niet aan de praat gekregen.

Vraag me niet hoe maar op een gegeven moment had ik dusdanig toegang tot de schijven dat ik ze kon formateren.
Maar het was nog steeds niet ok want de 2 20 gyg schijven waren nog steeds 1 c: schijf en hij had maar 36 gb ruimte terwijl dit toch echt ommenabij de 38 moest zijn. Nog een keer de array destroyen kon niet dus dan maar eens kijken of het werkte. Buurjong wou er weer Millenium op hebben en die installatie duurde meer dan 4 uur... Afgebroken dus want er was kennelijk nog steeds iets niet ok. Alle partities verwijderd want fdisk zag de schijven gelukkig ook weer. Weer geformat en nu gelukkig wel 38nogwat gb. Ook weer een raid 0 array gebouwd dus gewoon 1 c: drive. Maar de ME installatie duurt nog steeds uren. Ben alleen maar bekend met win98 95 en xp installaties maar ik mag aannemen dat ME niet uren duurt! Toch?
Epox mobo komt ook niet met al te veel info over raid hardware setup. ep-8k7a+ raid hpt370x dus. Heb de schijven aan de praat gekregen door ze beide op een eigen kabel te hangen en dus 2 van de gele UIDE raid poorten te gebruiken. De jumpers staan beide op master wat volgens het boekje niet uitmaakt. Ze hangen aan de 80 aderige kabels die wel wat lang zijn. Ziet de gewone bios en windows nou als ik raid 0 opzet, gewoon 1 40 gyg schijf op primary master? Maw moet ik de zipdrive op primary slave zetten en de dvd en brander op seondary master en slave? Of zijn de twee raidpoorten onafhankelijk van de rest en kan de zipdisk op master? Dat rotboekje zegt hier nl. niks over en als ik verschillende combi`s probeer loopt het in de soep.
Ik wil dus gewoon weer een vers systeem met ME en raid 0 en 1 schijf van 40 gyg.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:16
Windows 98 heeft hier wel eens anderhalf uur geduurd omdat de L1 cache van die K6/2 uitstond |:(