AT Moederbord op autoaccu aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• robbus
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03-2022
Weet iemand of er speciale voedingen zijn die het mogelijk maken om een AT moederbord op je autoaccu aan te sluiten.

Ik heb hier namelijk nog wat ouwe zooi liggen, misschien leuk om er een mp3 player van te maken die ik kan bedienen met een LCD display met wat knopjes er op....

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

met een convertor 12 -> 220 kan het wel simpel, maar die dingen zijn duur.
Stoerder is een home-made voeding te maken die de verschillende spanningen maakt, maar dat lijkt me vrij moeilijk.

• robbus
converter van 12 naar 220 is geen tweakers oplossing.....

Verwijderd

Bij de electronica-boer kun je gewoon spannings-omvormers kopen. Je moet uit een +12V-0 systeem halen het volgende:
- 12V, -5V, 0V, +5V, +12V. Let erop dat de omvormer genoeg vermogen kan hebben, en koel hem. Werken met weerstanden is af te raden, die geven energieverlies en je kan geen negatieve potentiaal krijgen, wat met de nodige electronica wel lukt.

• robbus
Weet iemand misschien schema's om zo'n voeding te maken...

Verwijderd

nee }:O

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 08:35
Waarom zou je omzetten naar 220?!
Werkt zo'n MB niet met 12VDC en 5VDC?
12VDC krijg je al van je batterij, en die 5VDC kan je wel uit die 12 halen met simpel schakelingetje.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:46
Op zondag 13 januari 2002 15:59 schreef poohbeer het volgende:
Waarom zou je omzetten naar 220?!
Werkt zo'n MB niet met 12VDC en 5VDC?
12VDC krijg je al van je batterij, en die 5VDC kan je wel uit die 12 halen met simpel schakelingetje.
de -5 en de -12 heb je niet nodig

alleen als je com poorten wilt gebruiken

(of eoa high end soundkaart hebt)

Repareren doe je zo.

• m-m
  • Niet online

m-m

Moeilijk zal het idd niet zijn, spanning stabiliseren met een elcotje, en met een spanningsregelaar ofzo naar 5 en 3.3 volt. (3.3 is toch ook required?, oranje AT-kabeltje meen ik). Btw $modje, een [EL] voor de topictitel een een karateschop naar OCM?

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Op zondag 13 januari 2002 16:14 schreef Sine het volgende:

[..]

de -5 en de -12 heb je niet nodig

alleen als je com poorten wilt gebruiken

(of eoa high end soundkaart hebt)
weet je dat heel erg zeker?? ;) dan ga ik mijn -5 en -12 draadjes eens ff doorknippen.. kijken of alles nog perfectico draait :o

• m-m
  • Niet online

m-m

Op zondag 13 januari 2002 16:38 schreef Klubbheads het volgende:

[..]

weet je dat heel erg zeker?? ;) dan ga ik mijn -5 en -12 draadjes eens ff doorknippen.. kijken of alles nog perfectico draait :o
volgens mij heeft het moderne moederborder die dingen inderdaad niet meer nodig, behalve dan de serial port (-12 is laag signaal, 12 is hoog). Ik kan zo wel even op mn oude 486 de -12 onderbreken en kijken...

• robbus
Op zondag 13 januari 2002 16:40 schreef m-m het volgende:

[..]

volgens mij heeft het moderne moederborder die dingen inderdaad niet meer nodig, behalve dan de serial port (-12 is laag signaal, 12 is hoog). Ik kan zo wel even op mn oude 486 de -12 onderbreken en kijken...
EN!!!

• robbus
Iemand!!!!

• WFvN
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nu kom ik even met een heel dom idee.... hoewel....

Het is in ieder geval raadzaam dat een echte electroman hier commentaar op geeft..

In de voeding zitten wat spoelen.

1 van die spoelen heeft volgens mij dus 'een' ingang en 12V en 5V als uitgang. Maar dat zit volgens mij dus in een geval met 1 kern.

Je zou dus ook omgekeerd moeten kunnen werken. Dus de 12V accu op de 12V aansluiting kunnen aansluiten waardoor dus netjes de +5V wordt gemaakt.... (of heb ik het nu helemaal verkeerd.... Zo'n voeding heb ik niet echt nauwkeurig vanbinnen bekeken.... dus electrodudes... reply op deze (on)zin?? :?)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18

Illusion

(the art of)

Op maandag 14 januari 2002 00:11 schreef wfvn het volgende:
In de voeding zitten wat spoelen.

1 van die spoelen heeft volgens mij dus 'een' ingang en 12V en 5V als uitgang. Maar dat zit volgens mij dus in een geval met 1 kern.

Je zou dus ook omgekeerd moeten kunnen werken. Dus de 12V accu op de 12V aansluiting kunnen aansluiten waardoor dus netjes de +5V wordt gemaakt.... (of heb ik het nu helemaal verkeerd.... Zo'n voeding heb ik niet echt nauwkeurig vanbinnen bekeken.... dus electrodudes... reply op deze (on)zin?? :?)
hmm, waarom zou je moeilijk doen om een voeding te gaan bewerken, terwijl je voor circa een tientje gewoon 5V uit een 12V accu kan halen??

Maar op zich is het wel een leuk idee om een oude AT voeding te gaan modden, WANT: een AT(X) voeding werkt intern ook met gelijkspanning (ca 300V) (wordt later weer hoogfrequente wisselspanning van gemaakt BTW) en haalt daaruit vrij efficient alle gewenste spanningen. Zou je het regelcircuit in zo'n voeding niet kunnen aanpassen om met 12V als ingangsspanning te werken??
Als je dit kan doen, dan heb je nl ook de -5, -12, 3.3 enz. tot je beschikking (en zelfs de P4 voedingsstekker }:O )

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

En En En????? :9~

De 12 volt in een auto is erg onstabiel, varieerd tussen de 11 en de 14.4 volt..normaal zal ie op 13.8 volt staan en beslist niet 12.
Ook zit er veel storing in het elechtrisch systeem van een auto...wiswas...ontsteking etc... ONDERSCHAT DIT NIET!!!!
Een dikke omvormer is misschien een beter idee, omdat er dan al gestabiliseerd wordt en ook je eigen voedig "ruis"uit je voedings lijn haald.
Toch blijfen spannings piken en dalen een probleen een 1farad Elco zou oplossing kunnen bieden.

Ben heeeeeeeeeel benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Zou je me kunnen mailen hierover? @mail is 007@adres.nl

Verwijderd

tijd om een paar electuurtjes (zoek op internet, een radioshack (ja, zelfs in Nederland zijn er die) of ga de biep in) open te slaan :-)

maar een 7805 voor de 5V en een 7812 voor de 12 volt doen wonderen (als je ze maar gekoeld krijgt). Kosten ongeveer 12 piek.

ps, je kunt geen gelijkspanning transformeren suffies !
Je moet het eerst omzetten naar een blokgolf spanning (0v, 12v, 0v, 12v, dit afvlakken en dan mooi laten afregelen door heel erg gemakkelijke IC's en torren.

Ps, ik doe het toch met een omvormer. Mijn 12-220V omvormer 300W kostte maar 99 piek. Wilde ik het zelf bouwen was ik aan onderdelen alleen al 150 gulden kwijt.

• robbus
Is het niet mogelijk om een bestaande voeding te modden????
Pagina: 1