Toon posts:

Nieuwe server, wat voor specs?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuw servertje gaan bouwen, die het volgende moet gaan doen:

Filesharen
DVD afspelen via een videokaart met svideo tv-out
CD's branden met mijn AOpen Justlink 12x10x32
Internet op tv via draadloos setje
Eventueel wat spellen via de tv

Hier heb ik een aantal vraagjes over, wat voor specs moet dat ding hebben, want 1 van de belangrijkste eisen is dat ie STIL is, hij staat op mijn kamer en moet 's nachts :Z ook aan kunnen blijven. Dus neem ik een dual setup of een single setup, neem ik een celeron of een PIII, en dus het belangrijkst, wat voor koeling?

Graag tips...

Verwijderd

ik zou een celeron 1,2 ghz met tualatin nemen.. is misschien beetje duur maar dan heb je ook wat, als je heeeeeeele zware spellen wilt spelen moeje een 1266 Pentium 3 S nemen *D

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Pak een athlon, en die ga je onderklokken, zodat je genoeg hebt aan een pasieve koeling. 1200@800 bijv. (kan ook met een P3, maar dat word zo duur).

en zoek een kast met een voeding zonder ventilatoren. Ik heb er hier toevallig een staan voor de verkoop, modelno. KF48A (meer weet ik er ook nie van).

het enigste wat je hoort, zijn je cdspelers, en harddisks.
dus als de activiteit laag is, is da apparaat muisstil!

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Celeron 800
256/512Mb sd-ram
80Gb Hdd
Radeon 7500 / GF2MX
midi/mini tower
sblive 5.1 player
3c905B netwerk kaart
draadloze muis & keyboard (logitech?)
marmitek setje (draadloos audio+video)

Lijkt mij wel leuk.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
of:

ECS K7S5A mobo
AMD Duron 1,0 GHz
2x 128 MB SDRAM
60 Gb Maxtor HD
Geforce 256

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een server die DVD moet afspelen en CD's moet fikken |:( ?
Je server hoef dus niet echt een uptime te gaan halen neem ik aan :)

Ey!! Macarena \o/

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Athlon passief koelen gaat denk ik niet lukken. Je kunt beter een Alpha PAL8045 met een PAPST fan nemen. Als je dan die Athlon uc-ed en die fan op 7v laat draaien hoor je die nooit meer, je HDD zal dan nog meer 'herrie' maken.

Een kwaliteits voeding met een goede fan is daarnaast dan ook een pre anders heeft het geen zin.

En verder zou ik er gewoon hardware naar eigen keuze in stoppen. Iets in deze richting:
Geforce 2Ti (Leadtek, Hercules), SB Audigy, IBM 60GXP 40GB enz.

Ik zou als ik jou was geen kast nemen die kleiner is dan een midi tower, anders krijg je zeker warmteophoping!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Op zondag 13 januari 2002 14:57 schreef RaZ het volgende:
Ik kan je niet volgen; maar dat zal wel aan mij liggen.

• froggie

froggie

Kwaaak

De meeste mensen (waaronder ook ik) denken bij het woord server aan een webserver, ftp oid... daar zitten vaak geen dvd-spelers - cdrw's in ;)

De naam entertainment systeem zou hier meer op z'n plaats zijn denk ik :Y)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op zondag 13 januari 2002 15:05 schreef CRiSiS het volgende:

[..]

Ik kan je niet volgen; maar dat zal wel aan mij liggen.
Kan aan mij liggen, maar een server om cd's te fikken en DVD's te kijken snap ik niet echt :?

Als ik aan een server denk, heb je alleen een kast met HD's erin, eventueel back-up spullen, geen muis, geen keyboard, geen monitor, en het ding staat ook niet ergens waar je er makkelijk bij kan (persoonlijk dan) :)

Ey!! Macarena \o/

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Op zondag 13 januari 2002 15:09 schreef RaZ het volgende:

[..]

Kan aan mij liggen, maar een server om cd's te fikken en DVD's te kijken snap ik niet echt :?
Waarom niet? Is toch prima mogelijk? En wat heeft dat met de uptime te maken?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je wilt gewoon een 2de werkstation :)

Een server moet gewoon 24/7 aan staan, zonder rebooten, en dan moet je niet je server vervuilen met cd fikken en DVD of iets dergelijks, stop dat spul in je werkstation. Zou ik doen, en met mij tig anderen.

Kan je beter een nieuw werkstation kopen, en je huidig comp als server inrichten, met daarop router/firesharing/http/ftp erop. installen, uitzetten, keybaord/muis/monitor eraf, en aanzetten

Ey!! Macarena \o/

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Op zondag 13 januari 2002 15:14 schreef RaZ het volgende:
Je wilt gewoon een 2de werkstation :)

Een server moet gewoon 24/7 aan staan, zonder rebooten, en dan moet je niet je server vervuilen met cd fikken en DVD of iets dergelijks, stop dat spul in je werkstation. Zou ik doen, en met mij tig anderen.

Kan je beter een nieuw werkstation kopen, en je huidig comp als server inrichten, met daarop router/firesharing/http/ftp erop. installen, uitzetten, keybaord/muis/monitor eraf, en aanzetten
Ach ja, het is maar hoe je het bekijkt.. Een werkstation kan ook als server dienen...

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, dat moet toch gewoon kunnen?? Ik zie het probleem niet, vraag me alleen maar af, wat voor proc ik moet gaan gebruiken, waarbij ik maar weinig koeling nodig heb...

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op zondag 13 januari 2002 15:17 schreef CRiSiS het volgende:

[..]

Ach ja, het is maar hoe je het bekijkt.. Een werkstation kan ook als server dienen...
Tja, als je het zo bekijkt :)

Ey!! Macarena \o/

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
Op zondag 13 januari 2002 14:53 schreef Vinnienerd het volgende:
of:

ECS K7S5A mobo
AMD Duron 1,0 GHz
2x 128 MB SDRAM
60 Gb Maxtor HD
Geforce 256
juist voor zo systeem zou ik voor gaan..alleen dan met PIII 1 GHZ en bijpassende intel chipset mobo..

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 15:22 schreef Kev0867 het volgende:

[..]

juist voor zo systeem zou ik voor gaan..
Maar wat voor koeling moet er op zo'n duron komen dan? IK heb nu een A7V133 een AMD Tbird 1,0GHz en een coolermaster, maar dat maakt een teringherrie hoor :'(

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
Op zondag 13 januari 2002 15:24 schreef rAvers het volgende:

[..]

Maar wat voor koeling moet er op zo'n duron komen dan? IK heb nu een A7V133 een AMD Tbird 1,0GHz en een coolermaster, maar dat maakt een teringherrie hoor :'(
je was me te snel voor, ik was vergeten te wijzigen met een P3 en voor de koeling kan ik je doorverwijzen naar de search van Got

• TheGhostInc
  • Niet online
Maar wat gaat ie dan serveren?

Ik bedoel, draai er dadelijk apache vast op, of spellen?

* TheGhostInc denkt bij deze topic titel meteen aan een 19" rack systeem, voor een MySQL database of webserver. Volgende keer gewoon workstation gebruiken ofzo, dat is gewoon veel duidelijker.

Verwijderd

waarom geen duron? Scheelt je veel geld!
Een duron 700 kon ik passief koelen..werd max 55 graden!

• froggie

froggie

Kwaaak

Een betere (lees: duurdere) koeler verhelpt dat probleem...

Een Alpha PAL8045 met een PAPST fan verhelpt dat probleem... kost je alleen wel wat meer geld dan zo'n coolermaster ding en je moet een mobo hebben waar gaten in zitten :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 14:57 schreef RaZ het volgende:
De "server" van mijn broertje fikt ook gewoon cd's hoor, daar lijdt ie helemaal niks van...

Verwijderd

Topicstarter
En waarom zoveel Hz'en?? Heb ik niet genoeg aan bijvoorbeeld een dual PIII500 of dual Celeron 500 of misschien zelfs een single pentium of celeron (of duron)?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op zondag 13 januari 2002 15:29 schreef rAvers het volgende:

[..]

De "server" van mijn broertje fikt ook gewoon cd's hoor, daar lijdt ie helemaal niks van...
Wat doet hij met z'n "werkstation" dan? HTTP / FTP / MAIL deamons runnen? >:)

Ey!! Macarena \o/

• froggie

froggie

Kwaaak

Je geeft zelf aan dvd's te willen kijken en erop te kunnen gamen... de eerste spellen die meer dan een PIII-500 nodig hebben zijn al uit hoor :Y)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo'n 'server' als jij omschrijft heb ik hier ook staan- ik noem'm liever Woonkamerbak:

K7S5A (jaja, vervang maar met een FC-PGA mobo als je geld teveel hebt)
D750 (alleen bij DiVX encoden een beetje te weinig- speel toch nauwelijks spelletjes)
256MB PC2100 Hyundai BoB
40GB Maxtor D740X-L
Samsung 8x8x32x CDRW
Philips 2x12x DVD
en een monster van een Sun 20" monitor (wat nou TV-Out :? >:) ) icm een TV-(in)-kaart.
Plus 2 NICs om de Interkabel@KUN internet te verdelen.

ICM WinXP is de uptime prima (sinds XP install 2maanden terug is hij alleen uitgegaan als ik op Shutdown clickte)

Verder is voor stil- ook in de woonkamer relevant- een grote koeler met een 80mm fan erop aan te raden (je ziet ze vrij vaak p beurzen, rode monsters- koelperformance is middelmatig, dus extreem OCen is af te raden, maar ze zijn stil en kosten een fractie van de prijs van een Silverado of Zalman set.

Dual setup is m.i. overbodig- en als je voor P3 gaat (blijf het geldverspilling vinden, al zijn het prima CPUs), neem dan een Tuluatin-ready mobo en een Celly 1200 ofzo- die extra cache van een 'gewone' PIII 0.13micron weegt bij de soort apps die jij wilt draaien niet op tegen de meerprijs. Enige reden dat ik een Tuluatin core aanraad ipv een Celly 800 m Coppermine core is omdat 0.13micron koeler loopt. Want voor jouw apps is een P3-500 al zat.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, spelletjes, het zal wel erg beperkt blijven ja, maar daar gaat het me ook niet echt om, af en toe is een spelletje wel leuk. Need for speed porsche unleashed op de tv lijkt me wel leuk, evenals quake ofzo...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 15:36 schreef dion_b het volgende:
en een monster van een Sun 20" monitor (wat nou TV-Out :? >:) ) icm een TV-(in)-kaart.
Hmm, heb hier een 70cm tv staan, dus das ook wel geinig, al haalt die natuurlijk maar 640 bij 480 :D

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op zondag 13 januari 2002 15:41 schreef rAvers het volgende:

[..]

Hmm, heb hier een 70cm tv staan, dus das ook wel geinig, al haalt die natuurlijk maar 640 bij 480 :D
Er zijn TV-out kaarten die hoger aankunnen 1024x768 is zo'n beetje wel standaard dacht ik

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar kan een tv dat ook?? Ik dacht dat een tv maximaal 640x480 kon???

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

800x600@50Hz.

dat is het hoogste wat een TV aan kan. (eigenlijk nog nie helemaal).

officieel is het iets van width=720 height=576. geloof ik.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op zondag 13 januari 2002 15:49 schreef rAvers het volgende:
Ja, maar kan een tv dat ook?? Ik dacht dat een tv maximaal 640x480 kon???
maakt niet uit, als jouw TV-out het aan kan, kan je het zien, op me laptop heb ik tv-out van 800x600, maatje van me doet makkelijk 1024x768 maarja, ik el-cheapo laptop :)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Ow, dat wist ik niet... Maar voor een RGB overdracht(wat het beste resultaat schijnt te geven, wat voor aansluiting heeft je tv daarvoor nodig dan?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 13 januari 2002 15:53 schreef RaZ het volgende:

[..]

maakt niet uit, als jouw TV-out het aan kan, kan je het zien, op me laptop heb ik tv-out van 800x600, maatje van me doet makkelijk 1024x768 maarja, ik el-cheapo laptop :)
Uhm, de TV heeft echt maar een resolutie van 720x576. Wat er gebeurt bij een TV-out die veel hogere resoluties heeft (1024v768 bijvoorbeeld) is dat er gewoon een vorm van anti-aliasing toegepast wordt met de extra info- maar het zal de onderliggende TV resolutie zeker niet verhogen. Dat is goed te zien als je eens een keer een Word docje bekijkt op een TV met een 'resolutie' van 1024x768- koppijn gegarandeerd :z

Extra tip: als je echt 70cm hebt, is dat idd wel groter dan de grootste monitor die je kunt betalen, maar vergeet niet het geluid: doe dat over de woonkamer stereo (of 5.1 installatie als je die hebt)- zelfs de beste TV speakers zijn niets vergeleken met een goede 80W versterker met 100W boxen.
Hier in huis heeft m'n huisgenote een 15" TV zieligjes naast m'n 20" monitor staan (ze vindt TV op de computer 'ongezellig' :r )- en het eerste verschil dat je merkt met film kijken op de een of de ander is niet dat het monitorbeeld groter, scherper of helderder is (wat alleemaal wel zo is), maar het GELUID dat de hele kamer vult. Gooi dus maar een SBlive, Philips Edge of een andere goede soundcard erbij- onboard audio is voldoende voor PC speakertjes, maar muv een of 2 6-kanaals chips is het volkomen ongeschikt voor echte versterking.

Oslik blyat! Oslik!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op zondag 13 januari 2002 16:08 schreef dion_b het volgende:

[..]

Uhm, de TV heeft echt maar een resolutie van 720x576. Wat er gebeurt bij een TV-out die veel hogere resoluties heeft (1024v768 bijvoorbeeld) is dat er gewoon een vorm van anti-aliasing toegepast wordt met de extra info- maar het zal de onderliggende TV resolutie zeker niet verhogen. Dat is goed te zien als je eens een keer een Word docje bekijkt op een TV met een 'resolutie' van 1024x768- koppijn gegarandeerd :z
Vandaar dat doosje paracetamol :P

Maaruh, DivX gaat prima via tv-out :P

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1