[PS] Welke resolutie document?

Pagina: 1
Acties:

• seef
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2024

seef

Duizend

Topicstarter
Ik ben bezig met photoshop een foldertje in elkaar te knutselen en het is de bedoeling dat deze uiteindelijk professioneel wordt gedrukt. In de folder zitten diverse foto's en tekstblokken. Nu heb ik al wel vaker met PS gewerkt, maar dan voor websites. De kleuren ed. van photoshop heb ik bij de installatie dan ook voor Websettings (oid) gekozen.

Als ik een nieuw document aanmaak heb ik de kleuren op CMYK gezet, maar heb de resolutie op de standaard 28,346pixels/cm staan. Nu vraag ik me af of dit wel verstandig is! Als ik nl. ook maar iets inzoom of de resolutie naderhand verhoog dan krijg ik blokkerige foto's ed. Maar als ik een nieuw document aanmaak en de resolutie per cm verhoog, dan is het documentweergave zo groot op het scherm als ik em op 100% draai. Het weergavepercentage lager zetten maakt het bewerken zo vervelend omdat het niet mooi wordt weergegeven.

Dus...is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de resolutie ed. het beste kan instellen?

Een heel groot en stoer systeem.

Verwijderd

Beeldschermresolutie is meestal zo'n 72 pixels per inch of hoger. Dat is dus inderdaad zo'n 28 pixels/cm.

Drukwerk is meestal 300dpi of hoger.
Voor folders en dergelijke, kun je volgens mij het best InDesign gebruiken, en Photoshop voor de plaatjes. Het worden waarschijn wel grote bestanden, want een plaatje van 20 cm is al 2400 picels breed (op 300dpi).

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
De drukker heeft mij gevraagd de documenten in Adobe in te leveren. Ik neem aan dat hij het hier heeft over Photoshop, of misschien Illustrator. Maar InDesign ken ik niet eens...of moet ik me daar voor schamen? :)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Indesign is het opmaakprogramma van Adobe.

Raster 60 drukwerk dan is 300 dpi voldoende qua resolutie
Bij Fullcolor denken aan CMYK-modus ipv RGB anders wordt het een drama.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Tnx, meteen vandaag maar eens mee beginnen dan :)

Verwijderd

verder is Quark een standaard opmaak proggie voor drukwerk. Wordt zeer veel gebruikt en wordt gezien als de standaard.

foto's inderdaad bewerken op 300 dpi / CMYK kleuren en dan opslaan als EPS of TIFF.

Dan in InDesign QuarkXpress het document opmaken incl. de afbeeldingen, (let op de lettertypes!!!) en voila...

succes verder!

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Maar...ik heb zo ongeveer de hele folder al gemaakt :) en werkt Indesign wel lekker met PS samen? Kan ik dus gewoon de hele zooi kopieeren zodat het daar ook staat als in PS?

Ik ben trouwens bang dat als ik met Quark ga werken dat het dan erg veel werk kost om alles zo te krijgen als ik het in PS heb. Tenslotte maak ik ook veel gebruik van de transparacy en blending opties ed.

Maar goed...proberen is de beste manier om erachter te komen...

Pagina: 1