Toon posts:

Schaduw trekt elkaar aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik keek laatst naar de schaduw van mijn duim en wijsvinger. Als ik deze naar elkaar toebeweeg, dan zie je, net voordat ze elkaar aanraken, dat de schaduw elkaar aantrekt.
Is dit een verbeelding? of is er wel degelijk iets dat het elkaar aantrekt?

Verwijderd

De ruimte tussen je duim en je wijsvinger is zo klein dat je het licht breekt. Het gedeelte op de muur tussen je duim en wijsvinger wordt dan niet meer verlicht.

Verwijderd

Dat zou ik eerder verklaren wegens het feit dat hoe dichter je je vingers bij elkaar houdt, hoe minder licht uit verschillende richtingen er tussendoor kan. Dat doet je schaduw vervagen en in elkaar overlopen.

[edit: typo]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Of dat de opening tussen je vingers niet loodrecht op de licht inval staat zodat je de opening afschermt.

Je stelling klopt overigens half: Schaduw stoot elkaar af :)

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Dit is een gevolg van het feit dat licht een golfverschijnsel is. Zodra de opening tussen je vingers klein genoeg treed er buiging op. Vergelijkbaar met wanneer er bv een steen in het water licht. De horizontaal lopende golven veranderen dan achter de steen in cirkelvormige golven.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Wat is hier dan het idee van:

Als ik mijn vinger heel dicht bij m'n oog hou, dan zie ik een doorzicht randje eromheen verschijnen. En dan kan ik, als ik 2 vingers dicht bij m'n oog hou die 2 doorzichtige vlakken nog inelkaar overlaten lopen.

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 14:54 schreef morgoth het volgende:
Wat is hier dan het idee van:

Als ik mijn vinger heel dicht bij m'n oog hou, dan zie ik een doorzicht randje eromheen verschijnen. En dan kan ik, als ik 2 vingers dicht bij m'n oog hou die 2 doorzichtige vlakken nog inelkaar overlaten lopen.
Tijd voor een andere bril denk ik :+
(gaarne nomineren voor de dooddoener van de week) ;)

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 14:50 schreef NaOH het volgende:
Dit is een gevolg van het feit dat licht een golfverschijnsel is. Zodra de opening tussen je vingers klein genoeg treed er buiging op. Vergelijkbaar met wanneer er bv een steen in het water licht. De horizontaal lopende golven veranderen dan achter de steen in cirkelvormige golven.
Dat zeg ik.. :)

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 14:50 schreef NaOH het volgende:
Je kunt de opening tussen je vingers niet klein genoeg maken om dit verschijnsel te laten zien. Waarschijnlijk schermen je duim en wijsvinger als ze dicht bij elkaar zijn zoveel licht af dat het lijkt of de schaduw volledig is.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op zondag 13 januari 2002 15:44 schreef Agijsbro het volgende:

[..]

Dat zeg ik.. :)
Buiging != breking

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Pagina: 1