Toon posts:

Ikonboard email alternatief, email versturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een ikonboard forum op mijn site maar de email werkt niet. ik weet dat je dit kunt instellen via admin configpanel endat email opties maar ik weet geen goede smtp server die relaying accepteerd. mail.chello.nl werkt ook niet goed naar andere @ adressen.
Nu dacht ik in php heb je:
mail (string to, string subject, string message [, string additional_headers, string [additional_parameters]])
je voort gewoon dus een commando uit.

Kijk ik in de ikonboard files (cgi-bin\Sources\Mail\Sendmail.pm) endaar staat:

sub sendmail {
# original sendmail 1.21 by Christian Mallwitz.
# Modified and 'modulized' by mi@alma.ch

$error = '';
$log = "Mail::Sendmail v. $VERSION - " . scalar(localtime()) . "\n";

local $_;
local $/ = "\015\012";

my (%mail, $k,
$smtp, $server, $port, $connected, $localhost,
$message, $fromaddr, $recip, @recipients, $to, $header,
);

sub fail {
# things to do before returning a sendmail failure
print STDERR @_ if $^W;
$error .= join(" ", @_) . "\n";
close S;
return 0;
}

Kan ik daar ook een mail() commando plaatsen? zoja wat word de source dan

www.ikonboard.com <- om forum te downloaden

Verwijderd

Topicstarter
Anyone?

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 17:00

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Even een inkopper hoor: zit je op een NT server? Zo nee, waarom gebruik je dan een SMTP server ipv sendmail?

Ikonboard email-functies hebben het bij mij altijd prima gedaan. Wat je nu precies wilt veranderen in die geplakte source is mij trouwens een tikkeltje onduidelijk. :?

Edit: priam?? typefoutje denk ik.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

En waarom verwacht je dat mensen binnen 2 minuten reageren ??

Ongeduld toon je maar door met je hoofd heel hard tegen je scherm te bonken tot er iemand reageert, ofzo.
Ga daar geen topics voor omhoog schoppen die zelfs nog bovenaan stonden.

Verwijderd

Topicstarter
sorry, welke sendmail adres gebruik jij?

Zit op Unix (ladot vroeger: freehosting)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Begrijp je eigenlijk wel het verschil tussen sendmail en SMTP ??

Verwijderd

Topicstarter
nou leg jij het anders evne aan mij uit? ik weet anders ook nog niet alles maar het zou wel handig zijn als ik iets concreets krijg op mijn vraag: wat moet ik dan als smtp/sendmail of source gebruiken

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

ACM's laatste reply was niet zo'n rare vraag hoor: als je op unix zit moet je helemaal niks invullen voor SMTP in de Ikonboard config. Alleen het path naar sendmail en dan doet'ie het. Zorg wel ff dat je een fatsoenlijk from: adres heb ingevuld.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op zondag 13 januari 2002 13:09 schreef ericjanssen het volgende:
Nu dacht ik in php heb je:
mail (string to, string subject, string message [, string additional_headers, string [additional_parameters]])

Kijk ik in de ikonboard files (cgi-bin\Sources\Mail\Sendmail.pm) endaar staat:

Kan ik daar ook een mail() commando plaatsen? zoja wat word de source dan

www.ikonboard.com <- om forum te downloaden
Hoe vaak ga ik het nog zeggen...

Perl != PHP (Perl is niet PHP)

Perl is van oorsprong een shell-scripting language en daardoor ook te gebruiken met CGI. Als met Perl een e-mail wilt sturen moet je daarvoor het programma sendmail gebruiken. PHP doet dit ook als je de mail()-functie gebruikt.

SMTP is het protocol wat gebruikt wordt om e-mails te versturen. Sendmail het programma.

Verwijderd

Topicstarter
thnx niep, maar wat is het sendmail adres dan?
ik zit bij ladot wie weet het? volgens mij is dat unix (bij admin zie ik dat onderaan staan unix stats)
smtp werk niet met bijv. mail.chello.nl of mail.hotmail.com maar sendmail adres snap ik niet

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ericjanssen:
SMTP is een mail protocol, dus de vastlegging hoe mail verstuurd moet worden van de ene naar de andere server, van de gebruiker naar de server etc.

Sendmail is daarentegen een "mail server" een applicatie die werkt volgens het SMTP protocol.

Een SMTP server kan dus heel goed sendmail gebruiken.

Wat je nu verteld wordt is dat je 2 opties hebt, je geeft op waar de mail server staat (de SMTP-server) OF je geeft op dat je zelf af en toe voor mailserver wilt spelen en daarvoor bijvoorbeeld sendmail gebruikt.

Optie 1 werkt waarschijnlijk niet.
Optie 2 werkt op vrijwel elke unix machine wel.

Zeer waarschijnlijk hoef je niet eens een pad op te geven naar sendmail, maar anders is het vrij eenvoudig te achterhalen met bijvoorbeeld de output van "whereis sendmail" (en dat via bijvoorbeeld `whereis sendmail` op te vragen in je perl script)

[edit]
Een sendmail "adres" bestaat dus niet, een pad ernaartoe hopelijk wel ;)

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op zondag 13 januari 2002 13:43 schreef ericjanssen het volgende:
thnx niep, maar wat is het sendmail adres dan?
ik zit bij ladot wie weet het? volgens mij is dat unix (bij admin zie ik dat onderaan staan unix stats)
smtp werk niet met bijv. mail.chello.nl of mail.hotmail.com maar sendmail adres snap ik niet
Met het adres van sendmail bedoel je de locatie van het programma. Zoals windows bijvoorbeeld in C:\Windows\Win.com zit, en andere programma's in C:\Program Files\...\...

In Unix-systemen is het vaak /usr/bin/sendmail o.i.d. Dit path kun je vinden met `whereis sendmail`. Zie ook de nuttige post van ACM.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de uitleg!!, maar ik snap zelf niet zo veel van cgi en perl, hoe doe je een output? whereis sendmail??? kun je misschien een klein voorbeeld je geven of kan ik dit ergens op internet vinden.

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Welke versie iB gebruik je eigenlijk? (niet dat het veel uitmaakt maar ik ben gewoon benieuwd)

Als je op een unix host zit zou ik het als volgt configgen:
- gebruik sendmail ipv SMTP
- sendmail path: meestal /usr/sbin/sendmail of iets dergelijks (ik probeer deze gewoon en ga pas op zoek als die niet werkt)
- een from: adres invullen waar je ook replies van ontvangt: forum@mijndomein.nl oid.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal hij doet het!!!! :)
/usr/lib/sendmail bleek het te zijn.

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Op zondag 13 januari 2002 13:59 schreef ericjanssen het volgende:
bedankt voor de uitleg!!, maar ik snap zelf niet zo veel van cgi en perl, hoe doe je een output? whereis sendmail??? kun je misschien een klein voorbeeld je geven of kan ik dit ergens op internet vinden.
Als je van plan bent iB te blijven gebruiken dan zul je perl vanzelf na verloop van tijd gaan snappen. Vanaf het moment dat ik aan iB begon (v 2.5 ben ik begonnen geloof ik) heb ik ondertussen het hele pakket aan script doorgeplozen op zoek naar bugs (en dat waren er nogal wat).
Versie 3 schijnt wat minder bugs te hebben maar ook daar zitten fouten in die je d'r zelf uit moet halen (of een update installeren maar die lui van iB zijn niet altijd even snel met het produceren van updates).

Dit is trouwens geen flame richting iB: ik ben zelf redelijk verknocht aan iB. In mijn ervaring moet je alleen zelf behoorlijk wat moeite doen om dit (gratis!!) pakket aan de gang te krijgen en te houden.

Pagina: 1