Toon posts:

Welke HDD voor "continued 4MB/s" ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer al een tijdje uit te zoeken welke HDD's (liefst gewone IDE HDD) voldoen aan de eisen die het terugschrijven van DV naar de digitale camera mogelijk maakt (AV rated dus).

De fabrikanten doen hier nogal onnodig moeilijk over met hun niet te lezen technische specificaties. :'( Help!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:04
4 MB/s? Volgens mij kan elke HD dat wel; mijn Maxtor haalt 30 MB/s...

edit:

Niet eens zo'n hele nieuwe, 80 GB toen-ie net uit was, denk ongeveer jaar oud.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-04 19:24
Mjah, vroeger had je altijd speciale SCSI schijven voor videobewerking. Tegenwoordig zijn de HD's snel zat ervoor.
De meeste moderne 7200 rpm hd's (ide) halen wel 20-30 mbyte/s, snel zat dus.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-04 20:29

scorpionv

This space for rent

4 MB/sec is toch zoveel niet? Een brander op 24-speed heeft dat ook al bijna nodig volgens mij. Ik denk dat iedere moderne 7200 toeren IDE schijf dat wel haalt.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Zoals gezegd moet bijna iedere moderne schijf dat halen, volgens mij zou je het desnoods nog met een 5400 rpm schijf halen, maar je kunt toch beter voor een 7200rpm gaan met lekker grote platters!

|Specs|

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal waar hoor, dat halen mijn schijven ook makkelijk. Het probleem is echter dat die schijven zichzelf met regelmatige intervallen "recalibreren" waardoor de datastroom heel, heel eventjes onderbroken wordt. Het gevolg is dat het door de camera opgenomen beeld ook even onderbroken wordt, gevolg: alsnog een kutfilm met grijze frames erdoor heen. Dit sucks major, koop je een snelle harde schijf, blijkt-ie toch niet aan de eisen te voldoen!

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 13:04 schreef sjroorda het volgende:
4 MB/s? Volgens mij kan elke HD dat wel; mijn Maxtor haalt 30 MB/s...

edit:

Niet eens zo'n hele nieuwe, 80 GB toen-ie net uit was, denk ongeveer jaar oud.
d8 et ook, 20 megabytes per secs is ca. het maximum...dit is een top speed gemiddelde ligt 10 meg per seconde lager...maar goed

de meeste hd's zullen er niet veel moeite mee hebben, koop gewoon een degelijke 7200 toeren schijf

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-04 20:29

scorpionv

This space for rent

Kan dat niet even in je RAM gebufferd worden dan, die enkele seconde die je schijf afwezig is?

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 13:05 schreef FatalError het volgende:
Mjah, vroeger had je altijd speciale SCSI schijven voor videobewerking. Tegenwoordig zijn de HD's snel zat ervoor.
De meeste moderne 7200 rpm hd's (ide) halen wel 20-30 mbyte/s, snel zat dus.
klopt ja, die kalibreerden zich niet... heb ik hier ook gehad, voor die tijd waren ze retesnel :)

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 13:12 schreef scorpionv het volgende:
Kan dat niet even in je RAM gebufferd worden dan, die enkele seconde die je schijf afwezig is?
enkele milliseconden eerder.... hiero trekt mn ibm et zat om op 720*576 op te nemen....

• sjorsv
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Om de snelheid van je hd te testen voor videocapture kun je miro video expert gebruiken. Zoek een op Google met "miroxp32".
Mijn oude 5400 toeren Maxtor kwam ook nog aan 7MB/sec.

Succes

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
volgens mij kan m'n 486 comp dat nog :+

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Nee, helaas lost RAM dit probleem niet op. Dit is wat Pinnacle erover schrijft:

When working with some UDMA hard disks, even very fast ones, the playback may "jump" when an AVI file is played back at higher data rates. This can be traced back to the fact that the hard disk carries out a recalibration while reading the file, thus interrupting playback.

Verder vermelden ze ergens anders dat ook RAM dit niet kan opvangen bij de output. Capturen is overigens geen enkel probleem. Arghhh! Ik wordt zo nooit Spielberg.:(

• Vinz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 09:07
Kijk eens hier (knowledge base Maxtor):
CDWriters and Maxtor hard disk drives.
Answer
A CD Writer requires a continuous data stream. Every component in your system, including the hard drive, has to support this type of data transfer. In relation to the hard drive, this requires the hard drive to supply data as fast or faster than that being burnt onto the CD. Interruption can sometimes be caused by older disk drives that perform periodic thermal re-calibration. However, all Maxtor disk drives manufactured since 1996 do not perform thermal re-calibrations, but work on the basis of embedded servo.
Ik denk dat dit je vraag helemaal beantwoord, bijna geen enkele nieuwe HD doet dat meer.

minds are like parachutes, they work only when opened.

Verwijderd

Topicstarter
Weer een oorzaak uitgesloten dus. Maar f*ck, wat is er dan aan de hand? Capturen gaat probleemloos, waarom terugschrijven dan niet? Instellingen? Maar welke dan? Voorzover ik kan nagaan neemt de camera goed op (Sony dcr-trv125e, DV-in enabled via widget), analoog-in neemt-ie in ieder geval goed op.

Ik word een beetje moedeloos, het hele zooitje kost me bakken met geld, maar een goede "final production" is er niet bij. Met diverse soorten software en besturingssystemen geprobeerd (Adobe Premiere, Ulead MediaStudio Pro, Pinnacle StudioDV 7). De videoboer beweert dat 't niet aan de camera ligt (of in combinatie met de aangezette DV-in. Verder nog tips?

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op zondag 13 januari 2002 14:10 schreef BinBong het volgende:
Weer een oorzaak uitgesloten dus. Maar f*ck, wat is er dan aan de hand? Capturen gaat probleemloos, waarom terugschrijven dan niet? Instellingen? Maar welke dan? Voorzover ik kan nagaan neemt de camera goed op (Sony dcr-trv125e, DV-in enabled via widget), analoog-in neemt-ie in ieder geval goed op.

Ik word een beetje moedeloos, het hele zooitje kost me bakken met geld, maar een goede "final production" is er niet bij. Met diverse soorten software en besturingssystemen geprobeerd (Adobe Premiere, Ulead MediaStudio Pro, Pinnacle StudioDV 7). De videoboer beweert dat 't niet aan de camera ligt (of in combinatie met de aangezette DV-in. Verder nog tips?
Tja... de moeglijkheden zijn eindeloos (hee dat klinkt bekent >:) ) Het is een beetje lastig om jou hierop een antwoord te geven want wat gebruik je je.. en zijn dat gekochte software licenties of zijn dat "geleende but licenties" en uiteindelijk werkt het hele zaakie precies zoals de eindgebruiker het insteld... dus eeuuhh ja dat zijn nogal wat mogelijkheden.. he :7

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Topicstarter
Die mogelijkheden, da's het probleem denk ik. Die software is uiteraard "ter test geleend" van een onbekende "vriend" ergens ter wereld.

Zou het met een gekocht pakketje (bv Pinnacle StudioDV 7 met vuurdraadjekaartje) wel lukken dan?

Blijft vreemd dat het capturen wel probleemloos gaat, geen enkele frame gevallen. Heeft iemand dezelfde ervaringen? Als ik reacties lees over DV en editten enzo lijkt men hiermee geen problemen te hebben. Schiet maar wat raak zou ik zeggen. Ik ben (nog even) bereid om er flink wat uren in te steken (m'n vriendin noemt me al een nerd vanwege de PC en alle shit die daarbij hoort (blijkbaar)).

Pfff, het raam staat al open...
Iedereen alvast bedankt voor de zinnige en minder zinnige tips en info

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:25

frapex

got r00t

misschien leuk om te weten: mijn 1,6 gig maxtor haalt nog 7 mb/s :o dus zo veel is 4mb/s niet

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• Vinz
Ik zit een beetje te brainstormen, met die hardware moet het gewoon werken.
NTFS of FAT32 op schijven? Defrag voor terugschrijven? Andere processen in de weg? Prioriteit veranderen van software die terugschrijft. Probelemen met Hardware (master/slave config). welke devices op ide kanaal? (voor max performance 1 device per ide kabel). ACPI zet alle kaarten op dezelfde IRQ, ook van de IEEE1394 kaart, idee om dat uit te zetten en aparte IRQ voor die kaart te doen? (Let op: kan meer problemen geven dan je denkt)

• Baklap

Baklap

• Materiaal uitgerenderd voor wegschrijven...
• sample rates goed...
• goede fire wire protocol...
• OHCI compliant kaartje...
• idd fat32 of NTFS....
• capture je op een apparte HD....
• geen }:O draaien...
• services laag....

heb je al eens een benchmark tooltje gebruikt om te kijken wat processor load is en wat de schijven doen ? www.mindbeat.com daar staat een util (freeware) dat heet MPOWER.. daar kun je dit soort dingen mee zien..

Verwijderd

Topicstarter
Kan wat zijn ja. Die Seagate Barracuda II zit wel op dezelfde ide-kabel. Ik koop dus een extra kabeltje om mee te beginnen.
Verder zorg ik ervoor dat geen enkele andere applicatie draait als ik ga terugschrijven, ook heb ik de schijf (regelmatig) gedefragmenteerd (FAT32 by the way)

Het videomateriaal staat op een andere schijf dan het OS. De beelden zijn gerenderd (hoeft volgens mij niet eens als je het net gecapturde materiaal weer terugschrijft, er valt dan niets te renderen, toch?) De sample rates zegt mij zo even niets:? Of toch audio... 48 kHz.

Die firewire kaart is OHCI compliant, het protocol weet ik eigenlijk niet. Ook zal ik het voorstel MPOWER 'ns raadplegen.

Ga zo door, het moet toch op te lossen zijn?

• Baklap

Baklap

Ga zo door, het moet toch op te lossen zijn?
Dat is wel de instelling.. en idd net gecapturerd onbewerkt materiaal hoeft niet gerenderd te worden... Ik zal nog eens brainen I'll be back !

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op zondag 13 januari 2002 13:12 schreef neographikal het volgende:

[..]

d8 et ook, 20 megabytes per secs is ca. het maximum...dit is een top speed gemiddelde ligt 10 meg per seconde lager...maar goed

de meeste hd's zullen er niet veel moeite mee hebben, koop gewoon een degelijke 7200 toeren schijf
Inderdaad, die top speed boeit echt niets. De meeste standaard 7200RPM hdd's met 20GB platters en 2MB cache halen de 20 megabyte nooit. Meestal zie ik bij mensen met wat oudere HDD's allemaal 5mb - 7MB per seconde. Die nieuwere (bv. WesternDigital en IBM) 7200RPM HDD's heb ik op lans een snelheid zien halen van 14mb/s. Daardoor snap ik ook meteen niet wat het nut van UDMA/66 of 100 is als je HDD's dat toch niet trekt.
mijn Maxtor haalt 30 MB/s...
30 megabyte/s neerschrijven... zucht.

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-04 20:19

star-saber

Ryzen

dubbelpost ?

[topic=378816/1/25]

Verwijderd

Topicstarter
Waakhondje?

Ja, de eerlijkheid gebied mij toe te geven dat dit dubbelpost is.

Ik geef ook aan dat ik twijfel of dit een Opslagmedia I/O vraag is of dat het in deze rubriek thuis hoort. Daarbij geef (heel netjes) ik in m'n laatste reactie aan dat ik de thread daar wil beëindigen en reacties graag in deze rubriek zie.

Verwijderd

Topicstarter
Yes, yes, yes !!! :) :) :)

Natuurlijk vind ik mezelf nu een ENORME EIKEL, maar dan wel een hele blije eikel. Het ziet er naar uit dat m'n probleem verholpen is (althans de eerste testjes zien er erg goed uit).

Voor mensen die net zulke dumb asses zijn als ik:

Ik ben er vanuit gegaan (geloof me, waarom weet ik echt niet) dat m'n seagate (pokke) schijf dezelfde snelheid had als de Maxtor. Nee dus. De schijven even op andere kanalen geprikt en rammen maar. Geen vuiltje aan de lucht meer!

Rest mij iedereen die serieus heeft meegedacht om het "probleem" te verhelpen te bedanken voor de inzet en geduld. Ik ben een absolute newbie, voor mij heeft GoT zijn waarde meer dan bewezen.

;) ;) ;)

• Vinz
Nou...ligt eigenlijk niet aan seagate of maxtor schijf. Het ligt meer aan de opbouw van ide. IDE kan niet goed met 2 devices overweg op 1 kanaal. Pseudo-gelijk aanspreken zoals bij SCSI is niet mogelijk bij IDE, elke keer met er onderhandelt worden, vandaar dat 2 devices op 1 kanaal (lees: lintkabel) een stuk performance kost. Overgens kan serial ATA dat wel...en is ook sneller, heeft geen lintkabel - kan bijna niet wachten tot dat er is.

• phoxetis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09-2025
ik heb dat ooit eens gemerkt toen ik een plex cdbrander en de systeemschijf op 1 kabeltje prikte. voor geen meter meer vooruit te branden.

voortaan sluit ik dus alles als master aan op een eigen kanaal. veel stabieler ;)

grz e

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 20:59 schreef BinBong het volgende:
Yes, yes, yes !!! :) :) :)

Het ziet er naar uit dat m'n probleem verholpen is (althans de eerste testjes zien er erg goed uit).
:( ...te vroeg gejuicht...na een uitgebreidere test loopt het hele zaakje weer hopeloos slecht. Op allerlei sites lees ik verschillende en tegengestelde uitspraken, bv "...met die goedkopere kaarten is het maar afwachten of het gaat lukken...na weken prutsen en van alles geprobeerd te hebben werkt 't nog steeds niet..." Wel, da's dan ook van toepassing voor mij. Ik ben alleen bang dat een duurdere kaart ook de nodige problemen geeft. Ik hoor 't wel van jullie, liefst ook als je een Dynalink kaartje gebruikt en het terugschrijven wél lukt (als dat al kan)

• Baklap

Baklap

Ik zal het vanavond eens proberen. Ik heb zelf een firewire kaart maar nog niet terug geschreven. Wel heb ik bij een klant een no-name kaartje en daar gaat het prima. Dat is een sys met een A-open board en ATA100 drive. Weet je zeker dat het niet aan de camera ligt ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik mag hopen van niet! De enige manier is of hem aan een wel werkende configuratie hangen en dan zien wat/ie doet of via een 4 naar 4 pins kabeltje aan een andere camera hangen. De camera kan ik wel lenen (heeft geen dv/in) maar die kabeltjes zijn schreeuwend duur in de winkels hier euro 36,50 !!! Vuile afzetters (dieven) want bij www.comptech.nl zijn ze euro 8,50 maar dan komt er nog 5,- rembourskosten bij. Verder heb ik echt alles geprobeerd, audio datarate van alle clips en de tape op het zelfde niveau gehouden etc. Misschien moet ik maar tot de conclusie komen dat de Dynalink kaart gewoon niet werkt met mijn camera. )maar dan nog steeds...waarom gaat het capturen dan wel uitstekend?)

Ik hoor 't wel

Verwijderd

Topicstarter
Ok, Windows 2000 geprobeerd en ja hoor...dit werkt dan weer wel! *D In ieder geval als ik eerst een movie maak van de timeline en die vervolgens naar de tape exporteer. Dus voortaan dan maar zo, met een dual boot systeempje: eerst een filmpje monteren onder XP en terugschrijven naar de tape onder windows 2000.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-04 22:37

Jag

Move AV -> OIOC
Pagina: 1