Toon posts:

Fan afstellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus me fan zodanig afstellen dat die langzamer draait dus heb gezocht op GoT en winst het zelf eigenlijk al dat er een weerstandje tussen moet.

Nu wil ik hem op 7 volt laten draaien want dan is die aldus de meeste replies op het forum het stilst en verplaatst die nog genoeg lucht.

Nou gaat met koppie net zo ver dat:

U / I = R

Waarbij U het aantal volts is en I het aantal amp.
volgens mij is U dan 5Volt...
Nu is het probleem I
Op me voeding staan dat er op de 12v-draad 12volt en 12A op staat terwijl als ik me koelertje bereken er dit uitkomt

P = V * I
2 = 12 * I
dan is I 0,16 ~ 0.17 A

welke heb ik nou nodig die I die ik zelf het uitgerekend of die I die door me voeding is gegeven als 12A?

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-05 09:40

scorpionv

This space for rent

Niet te moeilijk denken, gewoon de fan met de rode draad op de gele voedingsdraad, en met de zwarte draad op de rode voedingsdraad hangen => voila 7V. Met stromen heb je in dit geval niets te maken, de stroom past zichzelf aan aan de voedingsspanning en de weerstand vd fan.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• BlubberZwijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-04 15:36
correct!

• snars
  • Niet online
De stroom die gaat lopen (het aantal amperes) is afhankelijk van de weerstand: bij een hoge weerstand zal er een kleine stroom lopen en bij een lage weerstand een grote stroom. Het aantal amperes dat is gegeven voor je 12v-lijn is de maximale stroomsterkte die de voeding bij die spanning kan leveren (en, spanning maal stroomsterkte is vermogen). Met andere woorden: je moet zorgen dat er 7 volt op je fan komt te staan, en afhankelijk van de weerstand van de fan (dus eigenlijk het vermogen van de fan) zal er een bepaalde stroom gaan lopen. Het feit dat je voeding een x aantal amperes maximaal kan leveren op de 12v-lijn wil niet zeggen dat ze er altijd uitkomen :)

I reject your reality, and substitute my own.

• snars
  • Niet online
*sorrie* verkeerde knop :D

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Topicstarter
Stom van mij dat kon/kan natuurlijk ook :P

tnx for refreshing my mind
Pagina: 1