[PSU] schakelaar tussen een draad van een PSU

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Het gaat om een ATX PSU waar 2 cdroms en 2 hdds aanhangen + de nodige koelingen.
Nu wil ik de koelers dmv een schakelaar stop kunnen zetten (als het systeem hard bezig is dan vind ik wat koeling prettig, maar 's avonds is het niet nodig).

Nu zat ik er dus aan te denken een schakelaartje er tussen te zetten die de stroom alleen op die draad onderbreekt ,maar de rest gewoon doorloopt dus dat mijn hdds en alles gewoon doorblijven gaan.

Of is het makkelijker een ATvoeding erbij te zetten voor de koelertjes?
probleem daarmee is dat ik de kast redelijk aan moet gaan passen (is een Bigtower, dus past in principe wel).

• Sine
  • Laatst online: 12:46
Neuj .... extra psu is niet nodig

gewoon een schakelaartje tussen je fans

Repareren doe je zo.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 11:06 schreef Sine het volgende:
Neuj .... extra psu is niet nodig

gewoon een schakelaartje tussen je fans
Hoe kan ik dat dan het beste doen? (wil geen kortsluiting veroorzaken en mijn pjoeter slopen)

• Sine
gewoon tussen je +12V lijntje solderen

en als solderen niet zo wil (of je hebt geen soldeerbout)
gewoon een schakelaartje zoeken wat schroef aansluitingen heeft

Repareren doe je zo.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Bedenk je dat de power vanuit je psu PARALLEL naar de aangesloten apparaten gaat (als je standaard molexen en molex splitters gebruikt). Hierdoor kun je veilig een verbinding met een schakelaar onderbreken. Neem daarvoor geel (12 volt) of rood (5 volt). De zwarte zijn de massadraden. Het makkelijks is om de fan die je wil schakelen helemaal achteraan (zo ver mogelijk van de voeding via de kabel gezien) te zetten, dan kun je stroom van die fan onderbreken zonder de stroom van je hd te onderbreken.

TIP1: ben je niet 100% zeker van wat je doet; doe het dan niet maar roep er iemand bij
TIP2: ben je 100% zeker test dan eerst een keer zonder HD's enzow aangesloten, maar met alleen je fan. Je kunt evt ook nog je mobo afkoppelen.

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Sine
idd het scakelaartje tussen de draden van je fan zetten

achter de molex van je psu dus niet aan 1 van de pcu draden zelf

maar da's logisch , toch ?

Repareren doe je zo.

Verwijderd

is er niet een thermo gevoelige schakelaar op je koelblokdeel van je CPU te monteren zodat je zeker weet dat ie aan gaat als het wel nodig is (met een bimetaal schakelaar van de juist T?). Eventueel daar handmatig jouw geplande schakelaar parallel aan plaatsen

x_____/______* thermo gevoelige schaklelaar op koelblok

x_____/______* jouw schakelaar

de x-en doorverbinden en de *-en ook.
thermo gevoelige schakelaar : bij een betere elektronikazaak?
Pagina: 1