PC is stil, jippie! :)

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kenx
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Topicstarter
Ik was bezig om mijn pc zo stil mogelijk te krijgen, om dvd en andere video's af te draaien op de tv in de huiskamer.
En het is gelukt :) 's avonds als het stil is in de woonkamer, hoor je hem bijna niet.

Het recept:

- Noname ATX miditower
Staat een beetje lelijk in de huiskamer, maar goed :)
Alle gaten zijn met papieren schoonmaakdoekjes bedekt tegen stof.

- Q-technology/silent systems PSU 230w
Deze was toevallig in de aanbieding bij informatique (49eur) en je hoort hem *totaal* niet! Hij is dus veel stiller dan mijn enermax 350w.

- Cheap ECS moederbordje
- 256MB geheugen

- Celeron 800@800
De langzaamste celeron die ik kon vinden.

- Noname cpufan op 5v
Op 12v klinkt dit ding als een 1000watt stofzuiger, op 5v hoor je hem *totaal* niet. Cpu wordt 33/47 graden C stressed. Zonder fan (gevaarlijk he) wordt ie 33/59.

- SBlive 5.1

- 'Oude' Radeon vivo zonder fan
Beeldkwaliteit op tv is super, alleen bij 800x600 beginnen kleine letters wazig te worden. Het draadje van de fan heb ik eruit getrokken, anders maakt hij een irritant hoog geluid.

- Toshiba 12x dvd-rom
met Nero Drivespeed kan ik zelf de snelheid instellen en op <12x hoor je hem *totaal* niet.

- Plextor 8432a
- 3.5" diskdrive

- Maxtor 30gb ata100 7200rpm schijf
Dit is het enige onderdeel dat 'lawaai' maakt, je hoort een constant hoog geluid. Seeks hoor je niet met acoustic management aan.

Als ik nou nog een stille hd had...

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 10:20 schreef Kenx het volgende:
- 'Oude' Radeon vivo zonder fan
Beeldkwaliteit op tv is super, alleen bij 800x600 beginnen kleine letters wazig te worden. Het draadje van de fan heb ik eruit getrokken, anders maakt hij een irritant hoog geluid.
...
logisch dat het bij 800 x 600 fout gaat, gewoon beeld is maar iets van 768 x 512 ofzo, dat is minder dan 800 x 600.

• uVo494
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-03 21:19

uVo494

................

Als je nog een stille hd zoekt heb ik een aanrader voor je: Seagate Barracude IV, de stilste hd op de markt!

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Absoluut waar.... heb hier 2x seagate 4 en die dingen zijn superstil.... hoor ze hier niet.. en staat ook in de woonkamer.... (en zijn ook nog redelijk snel)

RedVox

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Topicstarter
Maken die IV's ook geen hoge fluittoon?

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:57
die schrijf mag dan wel de stilste zijn, in mijn geval is het nog steeds veels te veel.

Ik zou gewoon een oude schrijf pakken die je daar nog hebt liggen (een 5400rpm) en deze in een silenthouseing doen.
dat is echt veel en veel beter dan die Baracudda!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:06
Op zondag 13 januari 2002 11:08 schreef HermeS het volgende:
die schrijf mag dan wel de stilste zijn, in mijn geval is het nog steeds veels te veel.

Ik zou gewoon een oude schrijf pakken die je daar nog hebt liggen (een 5400rpm) en deze in een silenthouseing doen.
dat is echt veel en veel beter dan die Baracudda!
Dan een barracuda IV ?? kan iik me bijna niet voorstellen
want die dingen hoor je echt niet !

(tenzij je je drivescan hebt vergeten uit te zetten dan staat ie om de 2 seconden irritant te janken)

Repareren doe je zo.

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 11:14

Francois

Dus...

Op zondag 13 januari 2002 11:01 schreef Kenx het volgende:
Maken die IV's ook geen hoge fluittoon?
Nope, en ik heb ook een maxtor, dus ik weet wat het is :r

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Ik heb ook zo'n opstelling (ook geluidloos), maar nog een tip:

kijk eens naar het proggie speedfan: die schakelt je procfan automatisch harder als je proc het warm krijgt (onder hoge load dus). Mobo moet wel temp meting en procfanspeed ondersteunen.

Onder lage load (winamp) staat m'n fan stil (proc op 30-33 graden) en onder hoge load (divx/dvd) staat de fan op 50% en blijft de proc onder de 40 graden.

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:37
wel vet, maar wel een duur dvd spelertje! :D
gebruik je hem ook nog als gewone werkmachine?

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Topicstarter
Eigenlijk hoort ie in een andere kamer te staan zodat anderen erop kunnen werken ja.
Maar ik heb geen zin om hem steeds op en neer te slepen, dus blijft ie in de woonkamer staan :o

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 11:42 schreef Kenx het volgende:
Eigenlijk hoort ie in een andere kamer te staan zodat anderen erop kunnen werken ja.
Maar ik heb geen zin om hem steeds op en neer te slepen, dus blijft ie in de woonkamer staan :o
Je kan ook wat kabels leggen,heb ik hier ook. Stereo+tv in de huiskamer, kabels naar mijn pc. Klaar en werkt perfect.

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Hoi die Kenx :7

Ik ga volgende week dat eierdoppenschuim aan de binnenkant plakken, zal je ff laten weten of het werkt :)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

kan een celeron 800 nog passief gekoeld worden dan? wow!
Verder mijn felicitaties voor het hebben van een luxe home entertainment centre, dat lekker stil is. (Ik? Jaloers? :P)

• Duncan_R
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:04

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Ik heb bij Informatique een silent systems HD kastje gekocht omdat de HD in mijn ouders PC ook zo'n ongelofelijke tering herrie maakte. Nu hoor je het ding echt niet meer, werkt dus echt.

Verwijderd

Bekleed de binnenkant van je case met geluidsdempend materiaal, scheelt ook *D

/me Tazzz heeft dat ook al bij 2 van zijn systemen gedaan

Verwijderd

Doe wat kurk om je hdd. Helpt ook.

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 22:47

JTW

gefeliciteerd :?

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op zondag 13 januari 2002 14:14 schreef Big Tazzz het volgende:
Bekleed de binnenkant van je case met geluidsdempend materiaal, scheelt ook *D

* J0YR1D3R Tazzz heeft dat ook al bij 2 van zijn systemen gedaan
* J0YR1D3R heeft ook van die geluidsdemping aan de binnenkant gedaan en is opzoek naar een stille mATX voeding
Iemand die een aanrader weet, het moet min 200 watt zijn, dat zit er nu ook in en is genoeg.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:46

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 13 januari 2002 20:19 schreef J0YR1D3R het volgende:

[..]

* J0YR1D3R heeft ook van die geluidsdemping aan de binnenkant gedaan en is opzoek naar een stille mATX voeding
Iemand die een aanrader weet, het moet min 200 watt zijn, dat zit er nu ook in en is genoeg.
Check m'n specs, zalman 300 watt voeding. Niet hoorbaar en superstabiel.

Verwijderd

- Noname cpufan op 5v
Op 12v klinkt dit ding als een 1000watt stofzuiger, op 5v hoor je hem *totaal* niet.
Stomme vraag misschien misschien, maar hoe zet je hem op 5 volt?

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 20:28 schreef 2Shy het volgende:

[..]

Stomme vraag misschien misschien, maar hoe zet je hem op 5 volt?
zoek maar een op GoT

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op zondag 13 januari 2002 20:23 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Check m'n specs, zalman 300 watt voeding. Niet hoorbaar en superstabiel.
Maar past die ook in mijn *uche* Aldi *uche* Micro-ATX kast?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 13 januari 2002 20:35 schreef J0YR1D3R het volgende:

[..]

Maar past die ook in mijn *uche* Aldi *uche* Micro-ATX kast?
Heeft gewoon standaard afmetingen van een voeding, ik neem aan dat het in dat wazige medion (toch) kastje van jou moet passen.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op zondag 13 januari 2002 20:39 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Heeft gewoon standaard afmetingen van een voeding, ik neem aan dat het in dat wazige medion (toch) kastje van jou moet passen.
Nou dan ga ik eens kijken, degene die er nu inzit is een Antec 200 Watt, niets mis mee, maar ik kan:
A; die fan niet loskrijgen
B; als ik hem schoongemaakt heb loopt ie een week soepel en gaat ie weer ongelijk lopen.

Indicatie van prijs?

offtopic:
je bent precies drie dagen ouder dan mij zag ik

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

was toen ik hem kocht 180 piek, dus zal nu iets van €79 zijn denk ik. www.space-promotion.nl was mijn leverancier.
Bevalt mij prima, maar of je zo veel geld over hebt voor een stille pc moet je zelf weten.
Je zou ook een goedkope 300 watt voeding kunnen nemen van €30 en daar een stille fan van €15 ofz inzetten. Bereik je waarschijnlijk iets wat voor jou ook stil genoeg is. En het scheelt je €25 :)

Verwijderd

Ik begrijp niet wat iedereen heeft tegen lawaai :)
Als ik iets hoor draaien weet ik tenminste dat alles goed werkt lol :)
Ik heb 3 fans, zet altijd muziek op of speel en hoor dus ook niet... stille case!!! ;)

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 13 januari 2002 20:47 schreef 4ThloN1000 het volgende:
Ik begrijp niet wat iedereen heeft tegen lawaai :)
Als ik iets hoor draaien weet ik tenminste dat alles goed werkt lol :)
Ik heb 3 fans, zet altijd muziek op of speel en hoor dus ook niet... stille case!!! ;)
Luister jij ook altijd muziek als je slaapt? Mijn pc staat namelijk _altijd_ aan, is altijd wel iets aan het doen. Is het niet het encoden van een DivXje, dan is het wel iets leechen ofzo.
En ik wil graag kunnen slapen zonder een luidruchtige windtunnel in m'n kamer.

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 20:48 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Luister jij ook altijd muziek als je slaapt? Mijn pc staat namelijk _altijd_ aan, is altijd wel iets aan het doen. Is het niet het encoden van een DivXje, dan is het wel iets leechen ofzo.
En ik wil graag kunnen slapen zonder een luidruchtige windtunnel in m'n kamer.
Ach... zo :)
Sorry dan *heeft begrip* :*

• J0YR1D3R
  • Niet online
Zeg Sick_Nick, om welk type gaat het? Ik wil wel eens weten hoe die dingen eruit zien :) Bij spacepromotion kan ik geen plaatjes vinden. En nog even over de post van 4ThloN1000, ik heb hem soms 's ochtends ook wel eens aan en ik kan wel tegen een beetje geluid, maar een voeding die de ene keer harder en dan weer zachter draait is erg slecht voor je :Z

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:57
Op zondag 13 januari 2002 11:13 schreef Sine het volgende:

[..]

Dan een barracuda IV ?? kan iik me bijna niet voorstellen
want die dingen hoor je echt niet !

(tenzij je je drivescan hebt vergeten uit te zetten dan staat ie om de 2 seconden irritant te janken)
tjsa, ik weet ook niet wat het is. maar hij komt boven mijn silverado uit. ik denk zelf dat ik gewoon spoilt ben met waterkoeling icm silentdrive's.

Ag opzich is een extra 40 gig ook niet zo erg, maar als ik hem op proef had gehad dan had ik hem terug gebracht.

Verwijderd

Of je koopt een mooie DVD-speler met 5.1 Dolby Digital uitgangen in de uitverkoop, BCC is errug goedkoop dan, kost evenveel of minder als een SB Live! 5.1 platinum. Daarbij koop je verder de DTT3500 5.1 set van Creative. En tadaa, heb voor even weinig geld een even stille DVD machine... Alleen kun je dan geen spelletjes doen, maar ach, daar heb je dan een pc voor, toch? Beetje onzinnig om daar dan allerlei koelertjes voor los te maken en onnodige risico's te lopen.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
En taadaa, een mooie mp3 collectie is ook leuk, probeer jij maar eens 500+ liedjes op een schijfje te zetten.

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 11:18 schreef Francois het volgende:

[..]

Nope, en ik heb ook een maxtor, dus ik weet wat het is :r
Troost je .. mijn IBM heeft het ook. En da's erg jammer.

Ik heb ook de fan losgekoppeld van mijn Radeon ViVo. En die van de chipsetkoeler op het mobo.

De HDD maakt ook bij mij verreweg de meeste herrie.

Enermax 431 en Silverado verder.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 13 januari 2002 20:54 schreef J0YR1D3R het volgende:
Zeg Sick_Nick, om welk type gaat het? Ik wil wel eens weten hoe die dingen eruit zien :) Bij spacepromotion kan ik geen plaatjes vinden. En nog even over de post van 4ThloN1000, ik heb hem soms 's ochtends ook wel eens aan en ik kan wel tegen een beetje geluid, maar een voeding die de ene keer harder en dan weer zachter draait is erg slecht voor je :Z
Zalman ST300-BLP 300 Watt Silent zoals je in m'n specs kunt vinden.

Zie plaatje van voeding in webicon ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.zalmantech.com/images/power_supply/ST-300BLPblarge.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.zalmantech.com/images/power_supply/ST-300BLPalarge.gif

Ziet er vernieuwend uit he :D

Hij heeft naast de ATX voedingkabel nog 2 stekkers (1 voor P4 borden en 1 voor server borden). De molex dingen zijn verdeeld over 3 kabels met elk 2 molex stekkers en 1 voor een floppy. De fan heeft externe aansluiting, dus aan je mobo prikken om het aantal RPM te kijken.

Verwijderd

Mijn PC geluid
Sorry dat het in .wav is...

En hoe luid moet je het zetten? wel luider dan je denkt :)

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Op maandag 14 januari 2002 19:44 schreef 4ThloN1000 het volgende:
Mijn PC geluid
Sorry dat het in .wav is...

En hoe luid moet je het zetten? wel luider dan je denkt :)
Wat een herrie, je hoort de fans nog boven de harde schijf uit ;)
Ik hoor alleen de harde schijf nog :) als ik die uitzet is ie gewoon _stil_!

Of is het je harde schijf die die redelijk hoge fluittoon veroorzaakt?

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 19:46 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Wat een herrie, je hoort de fans nog boven de harde schijf uit ;)
Ik hoor alleen de harde schijf nog :) als ik die uitzet is ie gewoon _stil_!

Of is het je harde schijf die die redelijk hoge fluittoon veroorzaakt?
Ik vind mijn HD's stil dus ik denk van niet :)
Eerder men grote casefan die nog niet goed geinstalleerd is denk ik :)

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op maandag 14 januari 2002 19:32 schreef Sick_Nick het volgende:
Ziet er vernieuwend uit he :D

Hij heeft naast de ATX voedingkabel nog 2 stekkers (1 voor P4 borden en 1 voor server borden). De molex dingen zijn verdeeld over 3 kabels met elk 2 molex stekkers en 1 voor een floppy.
De fan heeft externe aansluiting, dus aan je mobo prikken om het aantal RPM te kijken.
Wat bedoel je hier precies mee? Op dit gebied ben ik nogal n00b, ook omdat ik nog dat standaard kuch Aldi kuch moederbord erin heb zitten. Die ondersteunt dat denk niet. Moet ik toch eens naar gaan kijken of ik een ander kan vinden.

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 19:59 schreef J0YR1D3R het volgende:

Wat bedoel je hier precies mee? Op dit gebied ben ik nogal n00b, ook omdat ik nog dat standaard kuch Aldi kuch moederbord erin heb zitten. Die ondersteunt dat denk niet. Moet ik toch eens naar gaan kijken of ik een ander kan vinden.
Dat je je cooling niet aan je voeding moet aansluiten anders kan je je RPM niet zien :)

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op maandag 14 januari 2002 21:06 schreef 4ThloN1000 het volgende:

[..]

Dat je je cooling niet aan je voeding moet aansluiten anders kan je je RPM niet zien :)
En die aansluiting past op ieder mobo? En waar kan je dat RPM dan ergens aflezen?

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde Maxtor (30gig 7200) en ik kan em niet horen... (ja met me oor ertegenaan als ie laad). Maar dat maakt toch niet uit, heb vandaag nog 2x80mm coolermaster en een harddiskkoeler met ook 2 80mm erin (van sunon, voor 7 Euro!!!!! voor in een 5.25inch bay!) Zieke airflow man!!!!!!!!!!! (nu al 5x 80mm :) )

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Hmm ik zie die zalman voeding hier wel in dit topic staan, maar ik vind het een beetje een onding.
Ik heb hem dus gekocht omdat mijn 235 watt voeding het niet meer goed deed.
Zalman gekocht, lekker stil dus ik blij. Na 1 minuut loopt de fan heel wat sneller, en ruist de lucht heel hard. Net zo hard als een noname 235 watt |:(
Het ruist vooral hard tegen de niet verwijderbare fingerguard.
Ik denk dat ik hem toch maar ga ruilen voor een enermax, die heeft tenminste een veel betere airflow.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ook ik ben lang bezig geweest om mijn XP1800 systeempje lekker stil te krijgen, dat is uiteindelijk gelukt !

In een Aopen HQ08 kast heb ik de standaard 300W voeding vervangen voor de Zalman voeding, de standaard Coolermaster cooler heb ik vervangen voor een Alpha PAL HS met een Papst 8412NGML Fan. Mijn 40GB Maxtor D740X eruit gehaald en een 40GB Seagate Barracuda IV erin (idd, nog NOOIT zo'n stille HD meegemaakt en nog behoorlijk rap ook, aanrader !). Vervolgens mijn Aopen 1640 DVD-speler (straaljager) vervangen voor een Toshiba 1648 DVD speler. En tenslotte heb ik dit spul tegen mijn wanden vd kast aangeplakt:

http://www.viperlair.com/reviews/hardware/cases/akasa/paxmate/paxmate1.htm

Maar weet je wat nog vaak de meeste herrie maakt in je PC ? Die kleine rotfannetjes op je northbridge en je VGA kaart ! Houd je vinger er maar eens op en geniet van de stilte! ;)
Dus deze heb ik ook verwijderd.

Resultaat: en SUPERstil systeem en weer heerlijk slapen :z

• WimB
  • Laatst online: 30-03-2024
Op vrijdag 18 januari 2002 23:14 schreef kazuka het volgende:
[...]

Maar weet je wat nog vaak de meeste herrie maakt in je PC ? Die kleine rotfannetjes op je northbridge en je VGA kaart ! Houd je vinger er maar eens op en geniet van de stilte! ;)
Dus deze heb ik ook verwijderd.

Resultaat: en SUPERstil systeem en weer heerlijk slapen :z
Zalman heeft een heatsink voor de Northbridge:
zie http://www.zalmantech.com/ZM-NB32.html
Afbeeldingslocatie: http://www.zalmantech.com/images/ZM-NB32/ZM-NB32c.gif
Dan maakt dat toch zeker geen geluid meer ;)

• WimB
  • Laatst online: 30-03-2024
Volgens een review op ons allombekende tweakers.net is die Zalman-voeding toch niet zo extreem stil (zie hier):
...Als ik deze Zalman vergelijk met andere voedingen valt mij op dat de Zalman niet veel te bieden heeft. De Zalman kost rond de € 84,- maar voor minder geld heb je een andere voeding die even stil is en zelfs meer vermogen kan leveren...
Zijn jullie het daar mee eens, want mijn voeding maakt veel lawaai, maar als dat met de Zalman niet beter wordt, hoef ik geen nieuwe te kopen.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Op vrijdag 18 januari 2002 23:26 schreef WimB het volgende:
Volgens een review op ons allombekende tweakers.net is die Zalman-voeding toch niet zo extreem stil (zie hier):
[..]

Zijn jullie het daar mee eens, want mijn voeding maakt veel lawaai, maar als dat met de Zalman niet beter wordt, hoef ik geen nieuwe te kopen.
Laat ik het zo zeggen: Je 'hoort' de Zalman wel, hij is nu eenmaal niet geluidloos. Maar hij is wel een stuk stiller dan mij standaard Aopen voeding :)
Maar mocht je een stillere voeding vinden dan de Zalman, enlighten me ! :)
Pagina: 1