Ik was bezig om mijn pc zo stil mogelijk te krijgen, om dvd en andere video's af te draaien op de tv in de huiskamer.
En het is gelukt
's avonds als het stil is in de woonkamer, hoor je hem bijna niet.
Het recept:
- Noname ATX miditower
Staat een beetje lelijk in de huiskamer, maar goed
Alle gaten zijn met papieren schoonmaakdoekjes bedekt tegen stof.
- Q-technology/silent systems PSU 230w
Deze was toevallig in de aanbieding bij informatique (49eur) en je hoort hem *totaal* niet! Hij is dus veel stiller dan mijn enermax 350w.
- Cheap ECS moederbordje
- 256MB geheugen
- Celeron 800@800
De langzaamste celeron die ik kon vinden.
- Noname cpufan op 5v
Op 12v klinkt dit ding als een 1000watt stofzuiger, op 5v hoor je hem *totaal* niet. Cpu wordt 33/47 graden C stressed. Zonder fan (gevaarlijk he) wordt ie 33/59.
- SBlive 5.1
- 'Oude' Radeon vivo zonder fan
Beeldkwaliteit op tv is super, alleen bij 800x600 beginnen kleine letters wazig te worden. Het draadje van de fan heb ik eruit getrokken, anders maakt hij een irritant hoog geluid.
- Toshiba 12x dvd-rom
met Nero Drivespeed kan ik zelf de snelheid instellen en op <12x hoor je hem *totaal* niet.
- Plextor 8432a
- 3.5" diskdrive
- Maxtor 30gb ata100 7200rpm schijf
Dit is het enige onderdeel dat 'lawaai' maakt, je hoort een constant hoog geluid. Seeks hoor je niet met acoustic management aan.
Als ik nou nog een stille hd had...
En het is gelukt
Het recept:
- Noname ATX miditower
Staat een beetje lelijk in de huiskamer, maar goed
Alle gaten zijn met papieren schoonmaakdoekjes bedekt tegen stof.
- Q-technology/silent systems PSU 230w
Deze was toevallig in de aanbieding bij informatique (49eur) en je hoort hem *totaal* niet! Hij is dus veel stiller dan mijn enermax 350w.
- Cheap ECS moederbordje
- 256MB geheugen
- Celeron 800@800
De langzaamste celeron die ik kon vinden.
- Noname cpufan op 5v
Op 12v klinkt dit ding als een 1000watt stofzuiger, op 5v hoor je hem *totaal* niet. Cpu wordt 33/47 graden C stressed. Zonder fan (gevaarlijk he) wordt ie 33/59.
- SBlive 5.1
- 'Oude' Radeon vivo zonder fan
Beeldkwaliteit op tv is super, alleen bij 800x600 beginnen kleine letters wazig te worden. Het draadje van de fan heb ik eruit getrokken, anders maakt hij een irritant hoog geluid.
- Toshiba 12x dvd-rom
met Nero Drivespeed kan ik zelf de snelheid instellen en op <12x hoor je hem *totaal* niet.
- Plextor 8432a
- 3.5" diskdrive
- Maxtor 30gb ata100 7200rpm schijf
Dit is het enige onderdeel dat 'lawaai' maakt, je hoort een constant hoog geluid. Seeks hoor je niet met acoustic management aan.
Als ik nou nog een stille hd had...
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.