Mem size verandert steeds op MS-4134 486

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
2e vage geval voor de avond- ben even met m'n oude testsys aan het kloten- een MS (als in MSI voordat ze International werden :) )-4134 So3 mobo met ALi51 chipset, 4x30p SIMM en 2x72p. Reden dat het een ideale testsys is, is de combo van beide soorten SIMM, PCI, ISA en VLB slots.

Ik heb nl laatst een stapel SIMMs cadeau gekregen :P , dus leek het me leuk ze te testen. De mobo slikt alleen FP, en heeft 3 banken (4x30 is een bank, elke 72p is er ook een). Max per bank weet ik niet, waarschijnlijk 16MB.

De 4x30p heb ik met 4x1MB gevuld, de 72p elk met een 4MB SIMM (alle SIMMs bleken 4MB FP te zijn). Nu wil dat 1 op 3 boots (ongeveer) het bij de mem test opeens 16MB ipv 12MB aangeeft. Dit leidt tot een CMOS Memory Mismatch Error, waarna dus de CMOS moet geupdate worden en gereboot- met weer een error, omdat nu weer 12MB gevonden wordt. Pas de 3e keer gaat het goed (maar de 4e is meestal weer raak :'( ).

Ik weet vrijwel zeker dat de SIMMs echt 4MB zijn, en het probleem doet zich met verschillende SIMMs voor. Iemand een idee naar de oorzaak en mogelijke oplossingen?

Trouwens, hij wil ook niet booten vanaf HDD op de Pri. IDE van een UMC VLB ctrl- daar suggesties voor? HDD wel gewoon in BIOS herkend en bereikbaar als vanaf FDD geboot wordt.

Oslik blyat! Oslik!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44

JWO

waarschijnlijk kun je of alleen fp gebruiken of 4x30pins icm 1x fp dat was hier ook zo

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

in banken gezien heb je nu 3 banken van 4MB, ik denk dat je maar 2 banken mag gebruiken van de 3 ... dus 30p + 72p of 72p + 72p banken.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Doet hij ook zo vreemd als je de 30 pins simms eruit haalt, of alleen met 3 banken gevuld?

Ik heb vroeger ook ooit een 486 bordje gehad met die geheugenconfig, maar op een of andere manier ging toen het mixen van 30pins en 72 pins ook niet goed.. Tenminste, niet voor alle banken gevuld..
(2 banken ging wel goed!)

Hmm.. En die hdd?? Heb je die uit een ander systeem overgezet? En opnieuw fdisk gedraaid (en ook fdisk /mbr?)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 09:39 schreef Tweaker-Willem het volgende:
waarschijnlijk kun je of alleen fp gebruiken of 4x30pins icm 1x fp dat was hier ook zo
Die 30 pins is ook FP hoor :z
in banken gezien heb je nu 3 banken van 4MB, ik denk dat je maar 2 banken mag gebruiken van de 3 ... dus 30p + 72p of 72p + 72p banken.
Zou normaal gezien wat in kunnen zitten ware het niet voor het volgende:

The 486 PCI AL1 systemboard supports four memory banks using the three SIMM banks, SIMM0, SIMM1 and SIMM2.

Ah, maar wacht eens...

You can install DRAM modules in the SIMM banks in any order or combination, except for the following restriction: If SIMM0 is installed with 30-pin DRAM modules, then you can only install a Single density (single-sided) DRAM in SIMM2

Humm, sorry, het was laat en ik had gewoon RTFM moeten doen |:(

Oslik blyat! Oslik!