Ik heb verhalen gehoord over Wine (dat programma voor Linux ja) en nu wil ik van jullie weten, is dat nou nog wat, evenaart het de mogelijkheden van windows en zo
Tis maar wat je eisen zijn
Je krijgt er wel het een en ander mee op gang (heb er nog niet zoveel mee gedaan). Het beste is om er zelf mee aan de slag te gaan en te kijken ofdat de programma's die JIJ wil draaien het doen. Zo ja, dan kan het windows evenaren 
Ook wel handig
[topic=158042/1/25]
Ook wel handig
[topic=158042/1/25]
Nah, 't gaat niet zozeer om programma's, meer om spellen (las laatst dat ze directx er ook in hebbe kunne stampe
)
Kijk daarvoor eens op de site van Mandrake, zij maken samen met TransGaming Software een Linux distributie waarin WineX centraal staat, hiermee zou het mogelijk moeten zijn om vrijwel alle DirectX games te draaien, the Sims zit er standaard al bij.Op zondag 13 januari 2002 00:00 schreef gizmo2002 het volgende:
Nah, 't gaat niet zozeer om programma's, meer om spellen (las laatst dat ze directx er ook in hebbe kunne stampe)
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
Verwijderd
DirectX wordt nog niet bijzonder goed ondersteund, alhoewel Trans-X hier geloof ik mee bezig is.
Bij spellen die op OpenGL zijn gebaseerd heb je veel meer kans, aangezien dit - vanwege het feit dat het een open standaard is - ook een volwaardige linux-tegenhanger heeft. Halflife is goed aan de praat te krijgen onder Wine, en van Quake is er natuurlijk een native versie. Verder draait ook het intens vette spel Bridgebuilder onder Wine
.
Wat andere programma's betreft: ik heb een redelijk hoog succes percentage als het gaat om het draaien van Windowstoepassingen. Wine draait het beste op een basis van Windows 95 of 98, de NT varianten zijn niet zo aan te raden vanwege een minder goed ondersteunde API.
Ik kan Word 97, Excel 97 en Powerpoint 97 functioneel draaien onder Wine. D.w.z. het beeld is niet verneukt, alle voor mij nuttige opties doen het (printen niet echter), maar ik kan wel bestanden openen en opslaan.
Verder heb ik nog wat andere programma's zoals de Vandale woordenboeken, die doen het ook. Voor de rest heb ik geen Windows programma's nodig, maar ik heb Delphi ook weleens geprobeerd en dat deed het destijds aardig. Evenals mIRC, Opera en Patience.
Bij spellen die op OpenGL zijn gebaseerd heb je veel meer kans, aangezien dit - vanwege het feit dat het een open standaard is - ook een volwaardige linux-tegenhanger heeft. Halflife is goed aan de praat te krijgen onder Wine, en van Quake is er natuurlijk een native versie. Verder draait ook het intens vette spel Bridgebuilder onder Wine
Wat andere programma's betreft: ik heb een redelijk hoog succes percentage als het gaat om het draaien van Windowstoepassingen. Wine draait het beste op een basis van Windows 95 of 98, de NT varianten zijn niet zo aan te raden vanwege een minder goed ondersteunde API.
Ik kan Word 97, Excel 97 en Powerpoint 97 functioneel draaien onder Wine. D.w.z. het beeld is niet verneukt, alle voor mij nuttige opties doen het (printen niet echter), maar ik kan wel bestanden openen en opslaan.
Verder heb ik nog wat andere programma's zoals de Vandale woordenboeken, die doen het ook. Voor de rest heb ik geen Windows programma's nodig, maar ik heb Delphi ook weleens geprobeerd en dat deed het destijds aardig. Evenals mIRC, Opera en Patience.
Ik heb laatst eens Internet Explorer (5 geloof ik) geprobeerd te starten
Het lukt ook nog, jammer dat nadat het was geladen de x-server geheel vast liep! 
Maar serieus: heb daarnet nog een serial-prog ff ge-wined
Mijn ervaring is dat 'normale' programma's het wel doen, Word 2000/XP, programma's van Adobe, IE 5/6 en dat soort programma's werken niet goed. Maar winamp werkt bijv perfect, winzip en acdsee ook.
Spelletjes weet ik niet echt, ik weet alleen wel dat RedAlert 1 en Tiberian Sun prima werkten (transgaming)
En dat was al weer een dik (half?) jaar geleden geloof ik
Maar serieus: heb daarnet nog een serial-prog ff ge-wined
Spelletjes weet ik niet echt, ik weet alleen wel dat RedAlert 1 en Tiberian Sun prima werkten (transgaming)
Hee!! Mijn goede oude topic!Op zaterdag 12 januari 2002 23:57 schreef OProg het volgende:
Tis maar wat je eisen zijnJe krijgt er wel het een en ander mee op gang (heb er nog niet zoveel mee gedaan). Het beste is om er zelf mee aan de slag te gaan en te kijken ofdat de programma's die JIJ wil draaien het doen. Zo ja, dan kan het windows evenaren
Ook wel handig
[topic=158042/1/25]
Ik had toen wine zelf gecompileerd, maar zelfs notepad kon je er niet mee draaien!
ik draai al een hoop onder wine zonder problemen en met vrij goede performance
oa counter-strike, gewone half-life, total annihilation, phped, winamp
wine heeft echt grote stappen gemaakt sinds de laatste keer dat ik het gebruikt heb (jaartje geleden) en het is wel geschikt voor de programma's die nog geen native vervanger hebben, natuurlijk werkt niet alles ermee en zal dat nog wel een tijdje zo blijven.
oa counter-strike, gewone half-life, total annihilation, phped, winamp
wine heeft echt grote stappen gemaakt sinds de laatste keer dat ik het gebruikt heb (jaartje geleden) en het is wel geschikt voor de programma's die nog geen native vervanger hebben, natuurlijk werkt niet alles ermee en zal dat nog wel een tijdje zo blijven.
If it ain't broken it doesn't have enough features
Ik heb redelijk vaak starcraft onder wine gespeeld. Het was jammer dat je het als root moest draaien (omdat hij anders geen DGA kon gebruiken en dat is traag) maar het draaide prima.
Is that you Henry?
Ik heb inmiddels ook probleemloos HalfLife draaien met wine, draait echt retesoepel.
mijn wine heb ik gedownload met cvs, staat in deze howto:
http://lhl.linuxgames.com/howto/half-life-HOWTO-0.4.1.html
good luck!
Ik heb inmiddels ook probleemloos HalfLife draaien met wine, draait echt retesoepel.
mijn wine heb ik gedownload met cvs, staat in deze howto:
http://lhl.linuxgames.com/howto/half-life-HOWTO-0.4.1.html
good luck!
Lekker duidelijke topic-titel....
Maar wat wil je er eigenlijk mee? Een heleboel dingen draaien er wel onder, maar het is niet hetzelfde alsof je Windows hebt draaien, nee....
Maar wat wil je er eigenlijk mee? Een heleboel dingen draaien er wel onder, maar het is niet hetzelfde alsof je Windows hebt draaien, nee....
Pagina: 1