Toon posts:

Peltier i.p.v. Radiator

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarschuwing : Ik ben nieuw op het gebied van OC en WK

Ik ben wel geobsedeerd door alles wat overdreven, freaky en creatief is. Ik heb me via GoT en verschillende websites ingelezen in waterkoeling en ik vind het wel wat. Alleen ik vind het altijd nodig om het anders te doen dan gebruikelijk, dus had ik het volgende bedacht.

Voor het mooi inbouwen stuit je op het probleem van de radiator. Als ik nu op de bovenzijde van mijn kast een superdik aluminium koelprofielmonteer. (Liefst over de volledige breedte en lengte, ziet er ook erg stoer uit). En hieronder bout ik een dikke peltier en daaronder weer een waterblok...

Mijn water blijft koel, ik heb geen fan nodig en krijg geen condensatie in de buurt van mijn moederboard... Welke problemen zie ik hierbij over het hoofd ?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 17:02

Sick Nick

Drop the top!

Waarschijnlijk dat je radiator gruwelijk heet wordt na een paar minuten omdat ie z'n warmte passief niet snel genoeg kwijt kan raken.
De pelt heeft ook niet echt een groot oppervlak dus voor koeling van je water heeft het ook niet echt veel zin.

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 16:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

condens gaat druppen naar ik weet. doe er een bakje of iets dergelijks onder.

ps.: trouwens leuk id, suc7

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
zo'n koeling kost véééééél meer stroom dan gewone waterkoeling.

Verwijderd

Topicstarter
Was al van plan het geheel te scheiden van de rest van de kast d.m.v. kunststof... En heb het hier over koelprofiel dat met gemak 100 Watt aan vermogen kan dissiperen...

• SH007
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 23:08 schreef Bakkei het volgende:
Was al van plan het geheel te scheiden van de rest van de kast d.m.v. kunststof... En heb het hier over koelprofiel dat met gemak 100 Watt aan vermogen kan dissiperen...
dat zal waarschijnlijk nog te weinig zijn voor overgeclockte cpu+gpu+northbridge.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 23:02 schreef Bakkei het volgende:
Mijn water blijft koel, ik heb geen fan nodig en krijg geen condensatie in de buurt van mijn moederboard... Welke problemen zie ik hierbij over het hoofd ?
Ik denk dat dat koelprofiel nooit fatsoenlijk de warmte van de peltier kan afvoeren. Je zult een _hele_ dikke fan nodig hebben op dat koelblok....
Wat is eigelijk precies je probleem met de radiator? Als er 1 simpel en goedkoop onderdeel aan een wc-setup is, dan is het wel de radiator.

Die van mij, kachelradiator van een toyota corolla, 30 piek van de sloop (vers gemod :)):

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/h.huijbers/pics/waterkoeling/radiator.jpg

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is eigelijk precies je probleem met de radiator?

Inbouwen vind ik lastig en wel gewoon proberen om een syteem zonder fans te maken... OC'en is voor mij bijzaak, stilte een absolute must... En daarbij zij ik al, ik wil het gewoon anders doen...

Zo heb ik net verzonnen dat ik onder de peltier een schuin aflopende pespex plaat wil maken, waarvan de zijdes opstaan en taps toelopen... Hier komt een buisje aan waardoor het condenswater aan de voorzijde uit mijn kast kan lopen. opvangen in een koffiebekertje... Gratis Aqua Destilata...

SH007... Hoeveel vermogen zal ik moeten dissiperen voor een niet overklokt systeem en hoeveel als ik echt dik in de OC wil zitten ?

Verwijderd

Ik moet ook nog radiator slopen . Zou de kachelradiator van een Mazda RX7 wat degelijk zijn ?

Verwijderd

Het kan niet. Of je moet een P3 hebben ofzo. Een CPU boven de 50Watt kun je zo niet koelen. Je kunt de warme kant van je TEC niet goed genoeg koelen waardoor de koude kant van je TEC niet zo koud wordt. Je koelt hierdoor het water bijna niet. Het zou wel kunnen als je de warme kant goed koelt en als je meer TEC power gebruikt. De warme kant moet je dus ook gaan waterkoelen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 23:22 schreef Aico het volgende:
Het kan niet. Of je moet een P3 hebben ofzo. Een CPU boven de 50Watt kun je zo niet koelen. Je kunt de warme kant van je TEC niet goed genoeg koelen waardoor de koude kant van je TEC niet zo koud wordt. Je koelt hierdoor het water bijna niet. Het zou wel kunnen als je de warme kant goed koelt en als je meer TEC power gebruikt. De warme kant moet je dus ook gaan waterkoelen.
Hoeveel vermogen moet ik aan de warme kant kwijtraken om een P4 2 GHz stabiel te laten draaien ?

• SH007
  • Niet online
SH007... Hoeveel vermogen zal ik moeten dissiperen voor een niet overklokt systeem en hoeveel als ik echt dik in de OC wil zitten ?
dat hangt ervanaf wat voor proc je hebt.
Maar ik denk dat je toch voor een niet overclocked systeem (zonder pelt) min 100-150 watt moet rekenen(proc 70-80w, gpu??, northbridge??)
als je gaat overcocken kan dat wel oplopen tot 200-400watt en misschien nog wel meer.
edit: je hebt dus een p4 2ghz
dat is iets van 70-90 watt voor proc(+ natuurlijk nog wat overcapaciteit)
edit2: typo

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 23:16 schreef Bakkei het volgende:
Wat is eigelijk precies je probleem met de radiator?

Inbouwen vind ik lastig en wel gewoon proberen om een syteem zonder fans te maken... OC'en is voor mij bijzaak, stilte een absolute must... En daarbij zij ik al, ik wil het gewoon anders doen...
Als je je systeem gaat koelen op jouw manier (peltier, koellichaam, schuine perspex plaat met opstaande randen en een koffiebekertje) moet je toch ook wel een radiatortje kunnen inbouwen he :)

Wat je in de gaten moet houden is dat je met een peltier veel extra warmte gaat introduceren in je systeem (peltiers hebben een bedroevend laag rendement). Als je niet genoeg warmte afvoert aan de warme kant, ontstaat er ook geen groot temperatuursverschil tussen de beide zijdes van de peltier....en is het netto resultaat niet veel meer dan een sjiek uitgevoerde elektrische kookplaat in je systeem.

Ik denk dat je zoveel mogelijk componenten in je systeem moet waterkoelen (cpu, gpu, chipset, hd's, voeding etc) en dan een stille doch krachtige fan op je radiator zetten ('heb je hem weer met z'n radiator' :)), en misschien een klein fannetje om de overige hitte uit je systeem te blazen....werk het hele zaakje goed weg, hang alles wat ook maar enigszins trilt op in rubbers, isoleer je kast met noppenschuim, draai je kastschroeven eeeextra strak aan (belangrijk :D)..en geniet..van de stilte.
Dit gaat zeker werken (want zo ben ik het aan het doen :D)

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Zomaar een ideetje...
Ik heb er niet aan gerekent maar zou de volgende opstelling niet een idee zijn(niet de goedkoopste)

Alu koelelement, peltier, Soort koelblok tegem de peltier, waterslang met pomp naar koelblok op de cpu, slang naar koelblok onder peltier. Hiermee vergroot je je opervlakte van je koel gedeelte van je installatie.

Wel crea trouwens..:)
Pagina: 1