Toon posts:

Laserafstandsmeting en lichtsnelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In industriële toepassingen ziet men voor afstandsmetingen vaak twee verschillende oplossingen :

1. Ultrasoon
2. Laser

Ultrasoon kan ik me alles bij voorstellen je zend een puls uit die wordt teruggekaatst door het te meten object en meet de tijd tussen uitzenden en het ontvangen van de reflectie en je weet de afstand.

Maar met laserafstandsmetingen gaat dit niet op volgens mij. De electronica kan volgens mij nooit snel genoeg zijn voor het detecteren van dergelijke korte tijden... Iemand een idee ?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Bakkei schreef:
Maar met laserafstandsmetingen gaat dit niet op volgens mij. De electronica kan volgens mij nooit snel genoeg zijn voor het detecteren van dergelijke korte tijden... Iemand een idee ?
Men doet tegenwoordig experimenten op picosecondeschaal (10-12 s) om reacties te kunnen zien verlopen. De elektronica om dat waar te nemen is er dus.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
Fused... Ik wist wel dat ik op jou kon rekenen...

Maar we hebben het hier over standaard apparaatjes die slechts een paar duizend gulden per stuk kosten... Niet echt ground-braking science...

Verwijderd

Met infrarood kan je volgens mij alleen detecteren of er iets is tussen de zender en de ontvanger, maar de afstand kan je er volgens mij ook niet mee meten. Daar heb je dan juist die ultrasoon weer voor.

Just my litte opinion :)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Je kan, als je de afstand weet, met een hele simpele opstelling proberen de lichtsnelheid te bepalen.

Andersom, uitgaande van de lichtsnelheid (die we toch al weten), moet je met dezelfde opstelling dus vrij eenvoudig de afstand kunnen bepalen.

Ik weet alleen even niet meer hoe dat experiment in elkaar zat.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Op zaterdag 12 januari 2002 23:11 schreef Walhalla het volgende:
Met infrarood kan je volgens mij alleen detecteren of er iets is tussen de zender en de ontvanger, maar de afstand kan je er volgens mij ook niet mee meten. Daar heb je dan juist die ultrasoon weer voor.

Ik heb het hier over lasers... En geloof me, die dingen zijn er... Ik werk er dagelijks mee... Snap alleen nog niet hoe ze van binnen functioneren, en leveranciers-docu's zijn erg beperkt in hun uitleg...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 23:14 schreef Fused het volgende:
Je kan, als je de afstand weet, met een hele simpele opstelling proberen de lichtsnelheid te bepalen.

Andersom, uitgaande van de lichtsnelheid (die we toch al weten), moet je met dezelfde opstelling dus vrij eenvoudig de afstand kunnen bepalen.

Ik weet alleen even niet meer hoe dat experiment in elkaar zat.
Ik wacht wel, in de tijd dat jij je hersens pijnigt... Heeft het wellicht vandoen met inteferentie ? Daar zit ik zelf ook aan te denken... Alleen dan wordt absolute afstandsmeting wel lastig... Tenzij je ontzettend slim gecodeerde pulstreinen uitzend en deze laat inteferen met het teruggekaatste signaal... Hmmm...

Verwijderd

Een driehoeksmeting is vaak makkelijker, en zeker zo betrouwbaar.

Ik weet dan ook niet of een laser afstandsmeting met 1 straal gebeurt, of 2. Als je de stralen zo richt dat ze elkaar precies op het object kruisen, dan weet je de afstand.

En hoe groter de afstand tussen de 2 straalbronnen, des te nauwkeuriger je meting.

Of het al daadwerkelijk op grote schaal gebruit wordt is mij onbekend.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 23:26 schreef Cheatah het volgende:
Een driehoeksmeting is vaak makkelijker, en zeker zo betrouwbaar.

Ik weet dan ook niet of een laser afstandsmeting met 1 straal gebeurt, of 2. Als je de stralen zo richt dat ze elkaar precies op het object kruisen, dan weet je de afstand.
De meting vind plaats d.m.v. één straal... Deze wordt gericht op een reflector op het te meten object. Zit er trouwens net aan te denken dat wij deze reflectoren niet eens dusdanig precies monteren dat de straal daadwerkelijk naar de opnemer teruggekaatst wordt. Dit betekent dus dat de laser-fotocel een straal uitzend en "kijkt" naar de vlek op de reflector

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Licht legt een meter af in 1/(3*10^8) = 3,33 nanoseconden.
Je hebt dus te maken met signalen in de orde van nanoseconden.
Er zou een snelle fotodiode in zo'n kastje kunnen zitten, gevoelig voor een smalle band in het spectrum.En een hele rappe counter, een oscillator van 300 mhz bijvoorbeeld geeft dan 2 pulsen af als de afstand een meter is (heen en terug).

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Afstands- of snelheidsmetingen met behulp van lasers zijn in principe heel simpel. Stuur een laserpuls, meet wanneer hij terugkomt (na weerkaatst te zijn op het te meten object), reken er wat aan, en je hebt afstand.

Je moet dan natuurlijk wel in staat zijn om zulke korte tijden te meten. En dat kan men gelukkig, vrij simpel zelfs. Met behulp van een bepaald proces in cesiumatomen (ga ik nu niet helemaal uitleggen) kan men tijd zo nauwkeurig en makkelijk meten dat men er zelfs de definitie van seconde aan heeft opgehangen.

als je tijd op 1 nanoseconde nauwkeurig kunt meten, dan kun je afstanden tot op ongeveer 15 cm nauwkeurig meten. 1 nanoseconde is 10^-9e seconde. Dat lijkt weinig, maar men kan een factor miljoen nauwkeurig halen al...

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Het berekenen van de afstand tussen de aarde en da moon, wordt ook gedaan door middel van laser en weerkaatsing.

Die astronauten hebben namelijk op de maan een paar spiegels neergezet om het licht te weerkaatsen, maar het makkelijkste lijkt mij nog optische afstands bepaling.

Mbv infrarood en reflectie en vervorming (optica) kun je de afstand ook heel erg nauwkeurig bepalen.
Pagina: 1