Toon posts:

Raid of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil gaan video bewerken met de PC. Aangeraden wordt 2 harddisks. 1 voor je O.S. en video bewerkings software en 1 disk voor de film bestanden. Nu denk ik er aan om deze 2 disks in een RAID 0 te plaatsen. Biedt dit voordelen voor video bewerking of kan ik dit beter niet doen?

Please let me know. Ik moet alles nog aanschaffen. en denk dan aan 2x 40Gbyte Maxtor of zo 7200rpm. Promise RAID controller en Dynalink IEEE 1394 controller. Studio 7 software.

TIPS ???? :?

Verwijderd

2*40GB lijkt me ziekelijk weinig voor videobewerken....

maar het is een stuk sneller in raid, tenzij je 40GB aan RAM hebt :+

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

voor het gebruiken van twee disks apart heb je geen raid controller nodig...

die gebruik je als met raid 1 (mirror) extra veiligheid wilt inbouwen. (een disk door alles draait nog)

of raid 5 data verdeeld over meedere disks zodat de data nog beschikbaar is als er een uitvalt.

raid 1 heeft wel voordelen bij lezen dat kan tot twee keer zo snel gaan, schrijven blijft even traag of snel als bij een disk.

dus ik raadt je eigenlijk een normale config aan.

extra ide controller als je meer snelle ide poorten nodig hebt.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 22:29 schreef orca het volgende:
voor het gebruiken van twee disks apart heb je geen raid controller nodig...

die gebruik je als met raid 1 (mirror) extra veiligheid wilt inbouwen. (een disk door alles draait nog)

of raid 5 data verdeeld over meedere disks zodat de data nog beschikbaar is als er een uitvalt.

raid 1 heeft wel voordelen bij lezen dat kan tot twee keer zo snel gaan, schrijven blijft even traag of snel als bij een disk.

dus ik raadt je eigenlijk een normale config aan.

extra ide controller als je meer snelle ide poorten nodig hebt.
nooit van raid 0 gehoort?...daar doelt ie natuurlijk op....

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-04 18:34
wat zijn voordelen van Raid 0 dan?

1. 2 x 40 gb = 80GB aan schijfruimte?
2. ongeveer 1.5 x zo snel in lezen? maar schrijven?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04 11:32

Sick Nick

Drop the top!

Op zaterdag 12 januari 2002 22:39 schreef Morph666 het volgende:
wat zijn voordelen van Raid 0 dan?

1. 2 x 40 gb = 80GB aan schijfruimte?
2. ongeveer 1.5 x zo snel in lezen? maar schrijven?
Ook sneller natuurlijk, want de data wordt verdeeld over de schijven. Dus het schrijven per schijf gaat niet sneller, maar 20 GB wegschrijven op 1 schijf duurt langer dan 10 GB per schijf. Best logisch toch :)
Ik zou voor serieus videobewerken overigens voor 2 * 60 of 2 * 80 7200 RPM hd's gaan, of voor leuke SCSI schijven, 15krpm >:)

Verwijderd

Topicstarter
RAID1 hoeft niet. Ik hoef geen redudant systeem. Je mist gewoon een hoop capaciteit. RAID5 is daarom al helemaal uit den boze. Waarom kies ik voor 2 disks? Omdat ik snelheid wil. Nu snap ik dat iemand dan zegt: "kies voor SCSI" maar dat wil ik niet gezien de prijs. Om 1 film van 2 uur te bewerken heb ik voldoende aan 40Gbyte. Dus daarom deze schijf. Maar er is dus niemand die mij kan vertellen of RAID0 sneller schrijft als dat ik mijn disks los als 2 verschillende drives configureer.

• Ekner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 12:24
Heb zelf ook raid gestriped (0 dus) wel degelijk een stuk sneller in schrijven en lezen, deel ook meteen via fdisk even in in 2 partities dan heb je je OS en data ook mooi gescheiden!
Bevalt hier perfect, ook met multiboot, denk er bij XP even aandat je vantevoren de RAID-drivers voor XP op een flop of CD hebt (F6 tijdens install, en even later vraagt ie om de flop) , succes

C'est moi.

Pagina: 1