Toon posts:

oh oh... Epox 8KHA+ fout geflashed??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht eens uitproberen in windows dat awdflash.exe programmatje starten en het .bin filetje opgeven.
Toen liep mijn pc vast,... dus hij is zeker wel begonnen met flashen? en toen vastgelopen ofzo,... het propgrammatje zou toch al helemaal niet moeten beginnen als het niet kan?
Na reboot gaat mijn monitor nu dus nieteens meer aan.

Wat nu?? Ik ben tamelijk super radeloos.

Verwijderd

Heb ik ook gehad, m'n bios ooit geflashed. Toen had ik tevroeg de diskette uit het station gehaald omdat ik d8 dat ie al klaar was...bleek dus niet zo te zijn.

Ik had wel het geluk dat een vriend van mij hetzelfde moederbord als mij had toen en toevallig was zijn moederbord kapot....kon ik zijn BIOS hebben.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Kijk eens op je display van je mainboard. Wat geeft dit aan ?
Piept je board ook ?
Je bios is dus inderdaad maar half geflashed of alleen maar gewist. Dit valt niet te herstellen met een PCI kaart ernaast of een diskette.
Je moet iemand hebben die hetzelfde board heeft en proberen te hot-flashen. Let op, dit is vrij moeilijk met dit soort flashroms, want het is geen standaard dil cmos maar een smd model wat een stuk moeilijker te verwijderen is uit de socket.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!

Ik wordt echt gillend gek. Opzich misschien een klein beetje gewaagde actie om dat programmatje vanuit windows te draaien maar ....ik had verwacht dat de programmeurs ervan toch slimmer zouden zijn dan ik en er voor zouden zorgen dat je zoiets vanuit windows niet eens uit zou kunnen voeren.

Dus enige optie is een nieuwe bios bestellen bij Epox? 14 euro staat er op hun site. En dan? Ik zag in het boekje/manual dat die chip alleen vervangen dient te worden door een technician met een bepaald tangetje?

HEB IK DAT WEER??

Verwijderd

Topicstarter
MB geeft aan "41" ..volgens het boekje betekent dat..."Reserved".... handig dus.

• Rick2001

Rick2001

Het probleem is dat je het chipje er niet zo simpel uitkrijgt. Je kunt met een klein schroevendraaiertje wel wat wrikken, maar je hebt kans dat je de pinnen van de socket zelf beschadigd. Deze chip moet er namelijk met een smd chip puller uitgehaald worden om zeker te zijn dat er niets mis gaat. Je moet namelijk aan beide kanten een soort van haakje hebben wat onder de chip geduwd wordt en hiermee kun je dus de chip zonder gevaar uit de socket verwijderen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Rick2001

Rick2001

Op zaterdag 12 januari 2002 21:52 schreef SALLY het volgende:
MB geeft aan "41" ..volgens het boekje betekent dat..."Reserved".... handig dus.
Ja, dat is je bios inderdaad. Dit kun je niet anders oplossen. Alleen maar hot-flashen, maar dat is pas echt een klus. (Werkt wel overigens)

Verwijderd

zoek iemand die ook zo'n bordje heeft. leen even zijn bios zet dat in jouw bord start hem op trek dan die bios er weer vanaf en zet jouw legen bios op het bord en flash hem opnieuw. pas wel op met het verwijderen van het bios dat die er netjes in een keer uitgetrokken wordt.
je kan ook een nieuwe bios proberen te bestellen of je bios opnieuw laten programeren met een eprom programmer.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
allejezus ik moest mezelf maar ens voor een trein gooien denk ik. heb ik net 2 maanden zitten wachten om dit bordje eindelijk teruggestuurd te krijgen... werkt het allemaal perfect... ongelovelijk.

ok, dus .....ehhhhhhhh wat is nou de makkelijkste methode? Hier in de buurt verkopen ze al niet eens zulke bordjes, ik ken niemand die het bordje heeft, heb hem online besteld bij een zaak hier een heel eind vandaan en heb geen rijbewijs (als dat al zou helpen). Bios is dus niet zomaar te vervangen, niemand die zon tangetje heeft...

Tis weer fantastisch dit.

Iemand een idee?

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
waarom flash je in windows?? dat heb ik nog nooit gedaan en heb al tig mobo's geflahed, nog nooit fout gegaan. windows is niet te vertrouwen.

En heb je geen pci kaart met een bios? dat kan ook nog werken.

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 22:10 schreef salvador4 het volgende:
waarom flash je in windows?? dat heb ik nog nooit gedaan en heb al tig mobo's geflahed, nog nooit fout gegaan. windows is niet te vertrouwen.
Ik gebruik alleen maar asus borden, en die zijn perfect onder windows te flashen, scheelt weer een keer opstarten in dos-mode ;)

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 22:10 schreef salvador4 het volgende:
vraagt ie toch nie

Verwijderd

Dit soort BIOS-chippies zijn heel makkelijk te verwijderen, zelfs nog makkelijker dan die langwerpige chips.
Pak een punaise en wrik goed aan de zijkant van de chip, binnen 20 secs heb je em eruit.

Ik heb dit op mn werk vaak genoeg gedaan voor die n00bs waar het BIOS flashen verkeerd was gegaan

• Rick2001

Rick2001

Op zaterdag 12 januari 2002 22:24 schreef TweakGuy het volgende:
Dit soort BIOS-chippies zijn heel makkelijk te verwijderen, zelfs nog makkelijker dan die langwerpige chips.
Pak een punaise en wrik goed aan de zijkant van de chip, binnen 20 secs heb je em eruit.

Ik heb dit op mn werk vaak genoeg gedaan voor die n00bs waar het BIOS flashen verkeerd was gegaan
Ik kan er niets aan doen, maar je verhaal is toch niet helemaal waar. Deze chipjes zijn echt wel veel lastiger te verwijderen. Het probleem bij het eruithalen van een zijde is dat het begint te kraken en je dus stukjes van je chip afbreekt. Ook scheve pinnen in de socket zijn het gevolg hiervan.
Ik weet niet wat jij voor punaises hebt, maar deze zijn echt wel te kort hiervoor.

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 22:33 schreef Rick2001 het volgende:

[..]

Ik kan er niets aan doen, maar je verhaal is toch niet helemaal waar. Deze chipjes zijn echt wel veel lastiger te verwijderen. Het probleem bij het eruithalen van een zijde is dat het begint te kraken en je dus stukjes van je chip afbreekt. Ook scheve pinnen in de socket zijn het gevolg hiervan.
Ik weet niet wat jij voor punaises hebt, maar deze zijn echt wel te kort hiervoor.
Zoals ik al zei, ik heb dit al vaak genoeg gedaan, alleen was dit bij MSI-mobo's(die dezelfde soort BIOS-chip gebruiken)
Zie de chip linkboven op het volgende plaatje:

http://www.msi-computer.nl/products/images/MS-6330v5.0

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:51
Ik had donderdag avond ook een foute bios flash gedaan, lang verhaal maar het kwam er op neer dat de boel niks meer deed.

Bios verwijdert, bios uit een nieuw moederbord gesloopt en bij mij erin gezet. Opstarten met een dos flop, goede bios eruit, corrupte erin flashe en klaar. (handig als je stage gelopen hebt bij een computer zaak ken je nog is wat lenen)

Chip is er makkelijk uit te halen gewoon aan bijde kanten een klein schroevendraaiertje zetten en tegelijkertijd een beetje wriken springt ie vanzelf los aan 1 kant is 10 seconde werk. Gewoon met beleid doen kan er niks fout gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 22:42 schreef KryTech het volgende:
Ik had donderdag avond ook een foute bios flash gedaan, lang verhaal maar het kwam er op neer dat de boel niks meer deed.

Bios verwijdert, bios uit een nieuw moederbord gesloopt en bij mij erin gezet. Opstarten met een dos flop, goede bios eruit, corrupte erin flashe en klaar. (handig als je stage gelopen hebt bij een computer zaak ken je nog is wat lenen)

Chip is er makkelijk uit te halen gewoon aan bijde kanten een klein schroevendraaiertje zetten en tegelijkertijd een beetje wriken springt ie vanzelf los aan 1 kant is 10 seconde werk. Gewoon met beleid doen kan er niks fout gaan.
Dus van bios wisselen terwijl je pc aan staat?? chippie eruit wrikken terwijl je pc aan staat? begrijp ik dat goed? want hoe kan het anders, de methode die jij beschrijft?

Ik zal voor de volledigheid mijn verhaaltje even afmaken...
voor de statistieken zullen we maar zeggen, mocht er iemand de search nog eens willen gebruiken over dit onderwerp ;)

De chip is er inderdaad heel makkelijk uit te halen en in te zetten (met klein(e) schroevedraaiertje(s)), dat is geen enkel probleem.
Epox is netjes en snel met hun afhandeling, kreeg heel rap een nieuw biosje in een grote envelop in de bus na 14Euro overgemaakt te hebben. Na plaatsing daarvan (en clearen vd cmos want dat moet ook gebeuren, moet je wel even weten, anders doet ie het nog niet) loopt alles nu EINDELIJK als een tierelier!

Heel fijn...

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 23:44 schreef SALLY het volgende:

[..]

Dus van bios wisselen terwijl je pc aan staat?? chippie eruit wrikken terwijl je pc aan staat? begrijp ik dat goed? want hoe kan het anders, de methode die jij beschrijft?

Ik zal voor de volledigheid mijn verhaaltje even afmaken...
voor de statistieken zullen we maar zeggen, mocht er iemand de search nog eens willen gebruiken over dit onderwerp ;)

De chip is er inderdaad heel makkelijk uit te halen en in te zetten (met klein(e) schroevedraaiertje(s)), dat is geen enkel probleem.
Epox is netjes en snel met hun afhandeling, kreeg heel rap een nieuw biosje in een grote envelop in de bus na 14Euro overgemaakt te hebben. Na plaatsing daarvan (en clearen vd cmos want dat moet ook gebeuren, moet je wel even weten, anders doet ie het nog niet) loopt alles nu EINDELIJK als een tierelier!

Heel fijn...
gelukkig is alles toch nog goedgekomen :)

laat het een les zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 00:07 schreef Limited het volgende:

[..]

gelukkig is alles toch nog goedgekomen :)

laat het een les zijn :)
jajajajajajjajajajajajajajajajaaaaaaaaa ;)

ik zie dat me cputje in de 2 maanden dat ie in de kast heeft gelegen alweer 150 piekjes in prijs gedaald is!

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 00:22 schreef SALLY het volgende:

[..]

jajajajajajjajajajajajajajajajaaaaaaaaa ;)

ik zie dat me cputje in de 2 maanden dat ie in de kast heeft gelegen alweer 150 piekjes in prijs gedaald is!
;(

't gaat hard

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Nee, das de omschakeling naar de Euro >:)

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 01:35 schreef tweakerbee het volgende:
Nee, das de omschakeling naar de Euro >:)
daar wordt alles alleen maar duurder van eh ;)

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 08:42

Bluppy2

Hip!

ff Epox helpdesk bellen, die steuren (ik dacht voor €15) een nieuwe bios chip op... binnen 2 dagen in huis als het goed is..
je moet dan wel ff zo'n special CMOS tang bij de elektroboer zoeken om de chip te vervangen..
(zie handleiding en www.epox.nl)

suc6!

edit: zat niet op te letten... het was dus al gelukt.. sorry

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 11:28

IvoB

Prutst er rustig op los

ga ff langs bij epox in waddinxveen (bij Gouda) dan neem je gewoon heel t plankje mee, ze zullen je vasy helpen.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Op woensdag 23 januari 2002 09:09 schreef IvoB het volgende:
ga ff langs bij epox in waddinxveen (bij Gouda) dan neem je gewoon heel t plankje mee, ze zullen je vasy helpen.
Wakker worden. Het is al opgelost. ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Op zaterdag 12 januari 2002 22:33 schreef Rick2001 het volgende:

[..]

//Offtopic//
Je kent wel zo'n nagelknippertje he Rick ?
Daar dat nagelvijltje van wip ik me biosen eruit :)
Echt dit is 10sec werk .
Op die manier heb ik menig MSI bord kunnen hotswappen.
//offtopic//

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Toch nog even een reply op het uitrukken van PLCC chips....

Sommige voetjes daar kan het inderdaad heel eenvoudig. Deze zijn veelal zwart, en van een soort taai nylon achtig spul gemaakt. Daar kun je wrikken van je wil.

Rick2k is denk ik bang van die beruchte bruine voetjes, die gemaakt zijn van keihard plastic. Zet je daar een schroevedraaier tussen, dan kraak je gegarandeerd je voetje.

Deze moet je met zo'n extractor eruit halen, inderdaad een tooltje met twee haakjes die je in de sleuven op de diagonaal van de chip steekt, knijpen en plop als een kurk van een fles je chip eruit.

Ik had ook nooit zo'n tooltje (maar wel bruine voeten ehh wat zeg ik nu ;) ). Wat bij mij altijd prima werkte was een gedremelde minischroevendraaier. Ik sleep de platte schroevendraaier als haakje, en dan kant voor kant steeds een stukkie lichten.... en plop!

Misschien is dit handig voor mensen die nog WEL zo'n hard-plastic voetje hebben en denken "dat doe ik ook wel ff" :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor dit soort dingen moeten ze eigenlijk van die borden hebben met een dualbios.
Opzettelijk een keertje een abit bios over een gigabyte mobo geschreven >:) niets aan de hand (eigenlijk wel, het booten duurde 3sec langer)

• Rick2001

Rick2001

Het is niet zozeer het bang zijn om het voetje te kraken, maar gewoon de ervaring in de loop der jaren dat het gewoon niet zo gemakkelijk gaat als bij gewone ic's.
In de Amiga tijd ben ik begonnen met deze PLCC type chips en toen ging het ook al niet al te gemakkelijk. Ik had toen wel zo'n chippuller, maar ook dat is niet het allergemakkelijkst. Voor elke maat van deze chips is er namelijk een andere chippuller.
Natuurlijk krijg je het eruit, alleen als het voetje inderdaad krak zegt, dan kun je ook direct alles vergeten.
Ik zie niemand hier zijn flash-rommetje vast solderen aan het board. Een board met een defecte of lege bios chip kun je nog wel terug brengen naar je leverancier, maar een board met een defect PLCC voetje is moeilijk te verklaren. Dat was het enige wat ik hiermee bedoelde. Natuurlijk doe ik het zelf ook met een klein schroevendraaiertje en voorzichtig, enige wat ik wilde was waarschuwen voor het snel breken van het voetje. :)

Verwijderd

Topicstarter
Haha ja jongens hou maar op hoor,... opzich wel geinig om te zien dat er dan replies komen die dus achteraf komen en al meteen op onjuistheid gecheckt kunnen worden zeg maar.

Zon tangetje is dus absoluuuut niet nodig om die bios te vervangen. Gaat erg makkelijk gewoon met een dun schroevendraaiertje ofzo.

• Rick2001

Rick2001

Op woensdag 23 januari 2002 15:15 schreef SALLY het volgende:
Haha ja jongens hou maar op hoor,... opzich wel geinig om te zien dat er dan replies komen die dus achteraf komen en al meteen op onjuistheid gecheckt kunnen worden zeg maar.

Zon tangetje is dus absoluuuut niet nodig om die bios te vervangen. Gaat erg makkelijk gewoon met een dun schroevendraaiertje ofzo.
Hoe kun jij nou spreken over 'controleren op onjuistheid' ?
Het gaat hier om de socket in het algemeen en hier zijn erg veel varianten kwa materiaal van. Vandaar dat bij een bruine socket het plastic veel meer breekbaar is dan bij een zwarte socket. Gegarandeerd dat jij bij een bruine socket met een schroevendraaier of wat voor tooltje gekraak zult gaan horen en je socket er niet meer zo uitziet als dat hij hoort uit te zien.
Je kunt dus niet zeggen 'controleren op onjuisheid', want dat is dus helemaal niet waar.

Pagina: 1