Is er een stelling waar iedereen het mee eens is?

Pagina: 1
Acties:
  • 749 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Ik vraag me af of er een stelling is waar iedereen het mee eens is, ongeacht geloofsovertuiging, afkomst en intelligentie. Ik kwam op het idee bij het zien van de aankondigingen van Lagerhuis, waar elke stelling wel voor- en tegenstanders heeft.
In eerste instantie bedoel ik dus 'binnen Nederland' maar eventueel ook universeel.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk is er wel een metastelling te bedenken waar iedereen het mee eens is.
"Deze stelling is een stelling" ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie-B
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2024

Appie-B

The Ecologist

Het is sowieso niet mogelijk een stelling te verzinnen waarvan iedereen zegt het mee eens te zijn; je blijft van die mensen houden die B zeggen omdat jij A zegt en andersom, maakt niet uit waar het over gaat.

Of het mogelijk is een stelling te verzinnen waar iedereen het mee eens is, denk ik ook niet. Een stelling is altijd uitgedrukt in taal en taal is altijd voor meerder uitleg vatbaar. Een woord heeft voor de één een ietsje andere lading dan voor de ander. En als ik denk aan de mensen die geloven dat het zijn een illusie is, dan lijkt het me mogelijk om met die instelling het niet eens te zijn met welke stelling dan ook.

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Laatst online: 15-05 08:54
Ik denk dat iedereen het ermee eens is dat er geen stellingen zijn waar iedereen het mee eens is...

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45453

Lol, ik ga met sjeik mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16902

Op zaterdag 12 januari 2002 21:57 schreef Sjeik het volgende:
Ik denk dat iedereen het ermee eens is dat er geen stellingen zijn waar iedereen het mee eens is...
Owuh Tom vet filosofisch :P.. Stop is met het pesten van Nanny gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Laatst online: 15-05 08:54
Sorry hoor...

Damn niet eens een :s of een :/ smile :S

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-04 12:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zaterdag 12 januari 2002 21:21 schreef haas het volgende:
Ik vraag me af of er een stelling is waar iedereen het mee eens is
Nee, want er zijn individu-en die het nergens mee eens zijn - biijvoorbeeld omdat ze in coma liggen. Dan denk je niet en ben je he dus ook nergens mee eens.

Maar als we het wat minder strikt interpreteren: ik denk het wel. Er zijn althans stelling waarvan je niet op zinvolle wijze kan ontkennen dat ze waar zijn:

Over deze stelling kan je een mening hebben.
Een driehoek heeft drie hoeken.
Jij begrijpt deze stelling.

Etcetera...

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

tenzij je de zijden ziet als hoeken van 180 graden :+

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42998

nee,
een driehoek heeft 3 hoeken. Is een feit. Ik vind dat niet echt een stelling :)

Maar zelfs als het een stelling zou zijn, heb je nog steeds mensen die zullen zeggen: 'Ik vin van nie!'
Zo is onze flm-leraar er heilig van overtuigd dat de aarde plat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36594

Niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie-B

Appie-B

The Ecologist

Over deze stelling kan je een mening hebben.
Niet mee eens. Het is niet mogelijk dat ik een mening over deze stelling kan hebben, omdat ik er al een mening over heb. Dit sluit de mogelijkheid uit dat ik 'm niet heb, wat door het woordje kunnen wel geimpliceerd wordt.
Een driehoek heeft drie hoeken.
Niet mee eens. Een driehoek heeft zes hoeken: drie binnenhoeken en drie buitenhoeken.
Jij begrijpt deze stelling.
Niet mee eens. Jij wist niet of ik deze stelling zou begrijpen. Als ik een kind van 4 was geweest, waarbij 'stelling' niet in de vocabulaire voorkomt, dan had ik deze stelling wel gelezen maar niet begrepen.

etc.

Wat jij zegt, echt zinnig tegenspraken zijn het niet. Wel een leuke brainkraker om overal wat tegenin te brengen... :)

Trouwens de absolute dooddoener: Ik ben het er niet mee eens omdat ik er van overtuigd ben dat er geen stellingen bestaan waarmee ik het eens kan zijn. Er is vast ergens iemand die daarin gelooft *D

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Mijn stelling dan: jij bestaat
Ben je het daar ook al niet mee eens >:)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Laatst online: 09-04 12:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zondag 13 januari 2002 00:08 schreef Appie-B het volgende:

Niet mee eens. Het is niet mogelijk dat ik een mening over deze stelling kan hebben, omdat ik er al een mening over heb. Dit sluit de mogelijkheid uit dat ik 'm niet heb, wat door het woordje kunnen wel geimpliceerd wordt.
Als je een mening hebt kan je er dus een mening over hebben. 'Kan' impliceert dat er geen sprake is van een onmogelijkheid, niet dat er geen sprake is van een zekerheid. Je tegenargument gaat dus niet op.
Niet mee eens. Een driehoek heeft zes hoeken: drie binnenhoeken en drie buitenhoeken.
Jouw gebruik van het woord 'hoek' voldoet niet aan de definitie hiervan. Helaas moet ik dus concluderen dat je deze uitspraak niet hebt ontkracht. (Duh, het is de definitie van een driehoek, dat kan niet onwaar zijn.)
Niet mee eens. Jij wist niet of ik deze stelling zou begrijpen. Als ik een kind van 4 was geweest, waarbij 'stelling' niet in de vocabulaire voorkomt, dan had ik deze stelling wel gelezen maar niet begrepen.
Dus? Als jij de stelling niet begrepen had had je het er niet mee oneens kunnen zijn. (Immers, dan had deze stelling zich niet als idee in je brein bevonden en had je dat idee dus niet kunnen verbinden met het idee 'oneens'.) Het feit dat je het met deze stelling oneens bent impliceert dus dat de stelling waar is, en jouw tegenwerping wordt incoherent.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31760

Nee, zo'n stelling bestaat niet. Er zijn nog steeds sektes die de algemene wetten der zwaartekracht als fabels zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiG
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03 20:56

TiG

Op zaterdag 12 januari 2002 23:53 schreef Mini-bad het volgende:
Zo is onze flm-leraar er heilig van overtuigd dat de aarde plat is :)
Hij zegt alleen dat het goed mogelijk zou zijn :? :)

U gaat door voor de retorische vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Laatst online: 12:30

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

stelling: er zijn altijd stellingen waar mensen het niet mee eens zijn... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37277

Nee,

noem maar wat en dan zeg ik dat ik het er niet mee eens ben.

Bewijs maar eens dat het niet zo is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie-B

Appie-B

The Ecologist

Op zondag 13 januari 2002 01:24 schreef Lord Daemon het volgende:
Als je een mening hebt kan je er dus een mening over hebben. 'Kan' impliceert dat er geen sprake is van een onmogelijkheid, niet dat er geen sprake is van een zekerheid. Je tegenargument gaat dus niet op.
Als jij 'je' zegt, bedoel jij daar mij persoonlijk mee. Als ik iets kan, wil dat zeggen dat er de mogelijkheid is dat het zo is als je aangeeft, maar dat de mogelijkheid wordt open gehouden dat het niet zo is als je aangeeft. Op moment dat ik een mening over die stelling heb, is de mogelijkheid uitgesloten dat ik geen mening over de stelling heb en is klopt het werkwoord kunnen niet meer. Ik ben het daarom niet eens met de stelling.
Jouw gebruik van het woord 'hoek' voldoet niet aan de definitie hiervan. Helaas moet ik dus concluderen dat je deze uitspraak niet hebt ontkracht. (Duh, het is de definitie van een driehoek, dat kan niet onwaar zijn.)
Hoek A, B en C die een totaal van 180 maken.
Als je hoek A er dan uitlicht, blijkt deze te bestaan uit een hoek van x graden en een hoek van 360-x graden. Idem voor B en C, waardoor ik op een totaal van 6 hoeken kom. Een hoek hoeft niet per definitie < 180 graden te zijn. Voor een hoek van 180 graden hebben we weer wat anders afgesproken: da's een rechte lijn. Ik ben het dus nog steeds niet eens met je stelling.
Dus? Als jij de stelling niet begrepen had had je het er niet mee oneens kunnen zijn. (Immers, dan had deze stelling zich niet als idee in je brein bevonden en had je dat idee dus niet kunnen verbinden met het idee 'oneens'.) Het feit dat je het met deze stelling oneens bent impliceert dus dat de stelling waar is, en jouw tegenwerping wordt incoherent.
Als ik de stelling voorleg aan iemand die 'm niet begrijpt, kan ik als iemand die de stelling wel begrijpt de conclusie trekken dat de persoon aan wie ik het vraag niet eens is met de stelling. Dus toch iemand gevonden die het niet eens is met de stelling. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20737

Er is wel een verschil tussen een stelling en een feit.
Een feit kun je geen mening over hebben, dat is -volgens het woordenboek- een gebeurtenis of feit, waarvan de betekenis vaststaat.

Een stelling is een uitspraak, of zin oid waarvan de spreker wil dat ie zijn gelijk eruit haalt. Maar daar kun je verschillende gedachten over hebben en dus ook andere meningen. En zolang er nog zoveel verschillende mensen zijn, zal nooit iedereen het met een stelling eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13428

Op zondag 13 januari 2002 10:15 schreef metalass het volgende:
Er is wel een verschil tussen een stelling en een feit.
Een feit kun je geen mening over hebben, dat is -volgens het woordenboek- een gebeurtenis of feit, waarvan de betekenis vaststaat.

Een stelling is een uitspraak, of zin oid waarvan de spreker wil dat ie zijn gelijk eruit haalt. Maar daar kun je verschillende gedachten over hebben en dus ook andere meningen. En zolang er nog zoveel verschillende mensen zijn, zal nooit iedereen het met een stelling eens zijn.
Uit De Van Dale heb ik het volgende gehaald over stelling:
?stel*ling (de ~ (v.))
[...]
6 bewering die men als waarheid wil zien aangenomen
7 thesis
[...]

Voor de volledigheid ook nog even de definitie van "thesis":
?the*sis (de ~ (v.))
1 te verdedigen, te bewijzen stelling

Dus volgens mij vallen Wiskundige stellingen wel onder de definitie van stelling.

En als ik roep: "Alle zwanen zijn wit!", dan kun jij die stelling eenvoudig ontkrachten door een zwarte zwaan te regelen. Waarop ik mijn stelling aanpas in "Niet alle zwanen zijn wit!".

Dan kun je het er wel niet mee eens zijn, maar dan ben je toch echt - tegen hopelijk beter weten in - aan het zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20737

Eer zijn vast wel mensen die nog nooit een zwarte zwaan hebben gezien, en jouw laatste stelling dan toch weer tegen zullen spreken en zeggen:"Alle zwanen zijn wit". Als jij zegt --niet alle zwanen zijn wit-- denk ik dat dat meer naar een feit toegaat dan naar een stelling. Want dat is een stelling, waar geen mening over te vormen is, dit staat vast, en een vststaand gegeven is een feit. Of zit ik er nu compleet naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

mhh lezen is ook en vak, excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De stelling dat "mensen de derde wereldoorlog liever niet zien uitbreken" zou in principe geen tegenstanders mogen hebben.
KOmen natuurlijk de wapenhandelaren en zelfmoordenaars om de hoek kijken, maar kernwapens koppen is niet écht verdeeld positief te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zaterdag 12 januari 2002 23:53 schreef Mini-bad het volgende:
nee,
een driehoek heeft 3 hoeken. Is een feit. Ik vind dat niet echt een stelling :)
Hmmm...zelfs hier kan je over discussieren.

Teken een gelijkbenig driehoekje met zijden van 2 cm op een voetbal. Ga nu de zijden steeds groter maken. milimeter voor milimeter. En meet dan ook de grootte van de hoeken. Dan kom je al heel snel tot de conclusie dat de samen g e e n 180 graden zijn en dat het steeds meer wordt. Het limietgeval is dat de 3 hoeken sammen 360 graden zijn geworden. Maar de grap is dat je dan de 3 hoeken niet meer kunt aanwijzen. Ze zijn verdwenen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zondag 13 januari 2002 13:16 schreef ecteinascidin het volgende:
De stelling dat "mensen de derde wereldoorlog liever niet zien uitbreken" zou in principe geen tegenstanders mogen hebben.
Ik denk dat je een redelijk grote groep kan vinden die zegt: Doe maar, dan kunnen we darane een ideale maatschappij oprichten. En natuurlijk volgens HUN regels. En dat zullen dan wel weer allemaal andere zijn. Afhankelijk van welke stroming die mensen aanhangen. Het was oa de politiek van China tijdens de koude oorlog. Zo van: Die oorlog komt er, laten we hem lekker 'sturen' en wij zijn met zoveel dat na de ellende wij zo sterk zijn dat ons ideaal het nieuwe wereldbeeld zal bepalen. De oorlog was dus niet 'leuk' maar wel een soort:Het doel heiligd de middelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12020

Ik denk dat als zo'n stelling er al is je hem hier toch niet kunt vinden, omdat er altijd wel iemand de onbedwingbare behoefte voelt er tegenaan te schoppen met zo'n topictitel. Misschien dat er wel hele fundamentele dingen zijn waar iedereen achter staat (misschien een buitentemperatuur van -10 is minder aangenaam dan een van +22 als je bijna geen kleren aan hebt ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Stelling: Er is geen stelling te bedenken waar iedereen het mee eens is.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie
  • Laatst online: 11-05 22:15

cappie

all lowercase

Een stelling is toch een mening waar niet iedereen het mee eens kan zijn?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Žstel·ling (de ~ (v.)) 

1 het stellen van een vraag, probleem enz.
     2 wijze waarop iets of iem. is geplaatst => opstelling
     3 terrein door een legermacht ingenomen
     4 steiger
     5 staand rek waarin men iets legt => stellage
 --> 6 bewering die men als waarheid wil zien aangenomen
     7 thesis
     8 houten omloop rond hoge windmolens, vanwaar de
     wieken bediend kunnen worden
     9 [sp.] afbeelding van een dam- of schaakbord met
     stukken

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

DeX

Stelling: Got RoeLa!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie
  • Laatst online: 11-05 22:15

cappie

all lowercase

Op maandag 14 januari 2002 12:22 schreef DeX het volgende:
Stelling: Got RoeLa!
en wat mag dat betekenen?

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-12-2024
Op zaterdag 12 januari 2002 21:57 schreef Sjeik het volgende:
lol ik ga met je mee :P er is inderdaad geen enkele stelling te bedenken waar iedereen het mee eens zijn! zelfs met dit antwoord zal niemand het eens zijn! en dat is maar goed ook want zo hou je ruimte voor discussie vrij!!!

Metal to the bone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

water is nat

edit: overigens zal GoT Roela wel betekenen:
GoT Roels.
of Roelz.
of zo.

Gathering Of Tweaker is tegekgaafpiepievetsuperhumorultracool. zeg maar.
Pagina: 1