Toon posts:

aquariumvisjes houden verkeerd?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.626 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Tis misschien een beetje raar thema, maar het is wel iets wat een constante bron van meningsverschil oplevert met mijn vriendin.
Ik wil een aquarium met vissies maar zij niet. Het zou zielig zijn, net als vogeltjes in een kooi houden(zegt zij). Ik denk dat ik die beestjes een geweldig leven ga geven, net als onze kat heeft.(zeg ik)

Ik wil graag julie voor en tegens horen om te kijken of ik nog bepaalde argumenten niet gehoord heb.

Dus,is het wel of niet "ethisch" om visjes in een aquarium te houden?

Verwijderd

Ik vind van wel, ze leven in een aquarium trouwens langer dan in de natuur(geen natuurlijke vijanden, meer voedsel, schoner water).
Zelf heb ik ook een tropisch aqurium en alle vissen "doen" het uitstekend.
Het staat ook nog mooi in je woonkamer en als je er naar kijkt kom je tot rust na een lange werkdag.
Sommige mensen nemen zelfs op advies van hun huisarts een aquarium om rustig te worden.
Dus voor de mens is het ook nog eens goed.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12 22:09

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Als je zorgt voor goede leefomstandigheden voor je visjes, denk ik niet dat je verkeerd bezig bent, net zoals je een hond of een kat geen kwaad doet door ze als huisdieren te houden en goed te behandelen.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Appie-B
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2024

Appie-B

The Ecologist

Voor mij een bekende discussie. Zelf heb ik twee aquaria staan en had daar nooit zo over nagedacht, totdat pasgeleden iemand tegen me zei dat ze het wel erg zielig vond. Ik heb er toen een tijdje over na zitten denken.
Een paar overwegingen:

- Het is nauwelijks mogelijk een habitat te creeeren dat dezelfde omvang heeft als het natuurlijke habitat. Het is wel zo dat het geheugen van een vis slechts tot enkele seconden terug gaat. Maar of daaruit geconcludeerd kan worden dat een fractie van de natuurlijke ruimte voldoende is?

- Een groot aantal wat moeilijk te houden tropisch vissen zijn redelijk gevoelig voor omstandigheden die iets afwijken van hun "thuis-omstandigheden". Op moment dat de vissen gezond blijven, houdt dat in dat ze zich in die omgeving goed voelen.

- Nog steeds worden een groot aantal tropische vissen rechtsstreeks uit de natuur gehaald. Ten eerste: wat is het effect daar ter plaatse van het weghalen? Ten tweede: de weg van het gevangen worden naar het privé-aquarium is lang, en er gaat een groot percentage dood (gemiddeld tussen de 50-60% en bij een aantal soorten structureel bijna alles, deze blijven wel aangevoerd worden omdat de enkele vis die overleeft genoeg opbrengt om het rendabel te laten zijn.)

Vanwege dit laatste punt heb ik besloten alleen vissen te kopen die uit de kweek komen (voor zover dit te achterhalen is). Verder voel ik me niet heel bezwaard dat ik vissen opsluit in een aquarium. Daarbij wel inbegrepen dat ik zeker niet teveel vissen heb, het aquarium goed schoon houd en ze tweemaal daags voer geef. Maar als ik die aquaria niet had staan, ik denk niet dat ik ze alsnog zou aanschaffen, vooral vanwege de ethische kant...

Ennuh... van een vriendin kan je meer plezier hebben dan van een aquarium >:)

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

Verwijderd

Topicstarter
Heb een en ander al doorbesproken en de volgende vragen rijzen.

Als aquariumvisjes langer leven dan wilde, hoeveel langer dan? En hoe meet je hoe lang een wild visje leeft?

Als gezonde visjes mooi van kleur zijn, dan suggereert dat dat dat unhappy visjes lelijk worden. Ik heb zelf, moet ik zeggen, nog nooit bijv. een lelijk goudvisje in een te kleine kom gezien die lelijk was geworden. Dus kun je dan nog steeds zeggen dat mooie aquriumvisjes niet slechter af zijn dan hun wilde soortgenoten?

• Appie-B

Appie-B

The Ecologist

[quote
Als gezonde visjes mooi van kleur zijn, dan suggereert dat dat dat unhappy visjes lelijk worden. Ik heb zelf, moet ik zeggen, nog nooit bijv. een lelijk goudvisje in een te kleine kom gezien die lelijk was geworden. Dus kun je dan nog steeds zeggen dat mooie aquriumvisjes niet slechter af zijn dan hun wilde soortgenoten?
[/quote]

Gezondheid van de vissen is inderdaad iets wat je vaak kan zien aan de kleur. Vissen die zich minder voelen, zijn over het algemeen fletser van kleur en glanzen minder.
Daarnaast is het gedrag een goede indicator. Paargedrag is niet iets voor vissen die zich niet thuis voelen. Aan schooltjesvissen is het te zien aan de rust die erin zit.
Vooral tijdens het voeren is goed te zien of er ongezonde vissen tussen zwemmen.

Het is overigens niet zo dat als een vis niet 100% OK is, dat zoiets persé aan de omgeving zal liggen. Andersom is het wel zo. Als de omstandigheden niet goed zijn, zal dat bijna altijd aan die vis te zien zijn (door mensen die daar een beetje verstand van hebben uiteraard :) ). Een vergelijk van het natuurlijke gedrag met het gedrag in een aquarium.

Trouwens een puntje wat ik vergeten was in m'n vorige post: Veel vissen worden gekweekt op kleur, vorm, etc. In sommige gevallen leidt dit tot zulke afwijkingen in de kweekvormen dat bepaalde natuurlijke gedragingen niet meer mogelijk zijn. Is ook wel een stukje ethiek of dat toegestaan is.

Wat betreft het meten van de leeftijd in de natuur. Een goede inschatting hiervan is te maken door de veranderingen in leeftijdsopbouw in een populatie vissen te bekijken. Het is overigens heel lastig om een nuttige vergelijking van te maken. De gemiddelde leeftijd is vooral afhankelijk van de jongvraat. In een aquarium is dat meestal afhankelijk van de andere vissen die in het aquarium zitten en de plantenweelde. De maximale leeftijd is ook erg lastig om daar een beter of slechter aan te hangen. Voorbeeldje: guppen leven bij een temperatuur van 20 graden ongeveer 3x (!) zo lang als bij een temperatuur van 26 graden. Dit omdat de lichaamsactiviteit bij lagere temperatuur veel lager ligt. Bij die hogere temperaturen ligt de reproductie weer veel hoger. Het individuele guppie is dus veel sneller dood, maar de populatie guppen groeit wel veel sneller. Ik kan niet zeggen wat nou beter of slechter is. :? In de natuur komen de guppen ook in beide omstandigheden voor...

Wat ook wel een leuke gedachtenspelletje hierbij is: stel je voor je bent zelf een tropische vis. Waar zou je zelf voor kiezen, als je die mogelijkheid had. :)

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 22:23 schreef Appie-B het volgende:

Wat ook wel een leuke gedachtenspelletje hierbij is: stel je voor je bent zelf een tropische vis. Waar zou je zelf voor kiezen, als je die mogelijkheid had. :)
A. Lang leven, weinig neuken
B. kort leven, veel neuken dus :+

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 21:52 schreef dokter het volgende:
Heb een en ander al doorbesproken en de volgende vragen rijzen.

Als aquariumvisjes langer leven dan wilde, hoeveel langer dan? En hoe meet je hoe lang een wild visje leeft?

Ja dat kan wel zo zijn, maar over het algemeen als je een goudvis is een grote vijver laat zweemmen waar hij best veel ruimte heeft en een andere goudvis in een viskom doet groeit en leeft de goudvis in de vijver een stuk langer dan de vis in de viskom.

En ik zie het nu er ook niet van om exotische vissen binnen te halen naar nederland om ze te gaan bekijken. Als je ze zo graag in volle glorie wilt zien zou ik zeggen dat je eens gaat duiken in die omstreken. Daar zie je de vissen gewoon in hen natuurlijke habitat leven, vol en gezond.
- Nog steeds worden een groot aantal tropische vissen rechtsstreeks uit de natuur gehaald. Ten eerste: wat is het effect daar ter plaatse van het weghalen? Ten tweede: de weg van het gevangen worden naar het privé-aquarium is lang, en er gaat een groot percentage dood (gemiddeld tussen de 50-60% en bij een aantal soorten structureel bijna alles, deze blijven wel aangevoerd worden omdat de enkele vis die overleeft genoeg opbrengt om het rendabel te laten zijn.)
Dit is gewoon pure dierenmishandeling om die vissen gewoon te laten sterven om ze maar aan een mensen te kunnen laten zien. Wij gaan toch ook geen mensen vervoeren en dan onderweg maar de helft laten verhongeren ofzo, om ze ergens te laten zien. Mensen waar blijft ons ethisch gevoel !

Ik vind dat je gewoon alle dieren in hun waarde moet laten en ze in hun natuurlijke habitat laten leven waar ze thuishoren. Het heeft geen enkel nut om ze op te sluiten om ze te showen aan mensen.
De enigste uitzondering die ik maak zijn honden. Die zijn vaak beter af bij mensen waar ze goed verzorgd worden, dan als zwerfhonden op de straat. Hier vind ik het wel goed dat ze gewoon bij mensen thuis wonen. Maar om nu vissen te gaan vervoeren waarbij de helft sterft vind ik gewoon pure onzin. Daar zijn die vissen toch niet beter mee?

• Appie-B

Appie-B

The Ecologist

Ja dat kan wel zo zijn, maar over het algemeen als je een goudvis is een grote vijver laat zweemmen waar hij best veel ruimte heeft en een andere goudvis in een viskom doet groeit en leeft de goudvis in de vijver een stuk langer dan de vis in de viskom.
O, is dat zo??? Als morgen een reiger langskomt is de vijver ook leeg... Het is erg lastig een inschatting te maken hoe oud vissen worden en of dat als positief of negatief te waarderen is. Zie ook mijn vorige post.
En ik zie het nut er ook niet van om exotische vissen binnen te halen naar nederland om ze te gaan bekijken. Als je ze zo graag in volle glorie wilt zien zou ik zeggen dat je eens gaat duiken in die omstreken. Daar zie je de vissen gewoon in hen natuurlijke habitat leven, vol en gezond.
Nu vergeet je even de schadelijke gevolgen die eco-tourisme kan hebben. Ik weet hier weinig van af, maar het lijkt me zo dat een kudde toeristen in tropisch meertje wel minder plezier effecten kan geven om de omgeving daar. En dan vergeet ik even de milieuvervuilende vliegreis. Laten we het er op houden dat in geen van de gevallen de vissen er beter van worden om bekeken te worden...

Voor veel mensen die een aquarium hebben is het ook een hobby en ik kan me toch wel vrijetijdsbestedingen voorstellen die ethisch minder verantwoord zijn (in mijn optiek). Trouwens over het houden van honden. Ik ben van mening dat een hond prima thuis hoort op een boerderij of iets vergelijkbaars, maar niet in de stad. En het is niet zo dat het alternatief voor honden in huis een straathond is. Als iedereen het principieel niet verantwoord vond een hond te nemen, waren ze er niet geweest. Hier geldt toch wel het vraag en aanbod principe. Iemand (met gezond verstand) zal geen honden blijven fokken als blijkt dat niemand anders die honden wil hebben.
Dit is gewoon pure dierenmishandeling.....
...vind ik gewoon pure onzin. Daar zijn die vissen toch niet beter mee?
Helemaal mee eens, maar wat vind je van vissen die al tientallen jaren hier in Nederland gekweekt worden en dus niet uit de natuur worden weggevangen?

• Appie-B

Appie-B

The Ecologist

En dokter, je vriendin al overtuigd?
Om wat aan je probleem te doen, kunnen we er ook een ruil van maken: Jij mijn aquaria, ik jouw vriendin... :9 ;) Alles in 1X opgelost! >:)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Als je problemen hebt met exotische vissen, neem je een koudwateraquarium, heb ik ook gehad, voorntjes, cichliden en een aaltje die "woonde" in een stukje tuinslang onder het zand.Was heel geinig, maar wel moeilijker te onderhouden dan een tropisch aquarium.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
offtopic:
Hee het IMAG logo, daar krijg ik nog poen van

De gemiddelde aquariumVis heeft een shortTermMemory van 3 seconden, LangeTermijnGeheugen kan die helemaal shaken. Dit is ongeveer zijn dag: blub, hee wat een mooi kasteel, blub, hee wat een mooi kasteel, blub, hee wat een mooi kasteel, blub, hee wat een mooi kasteel, blub, hee wat een mooi kasteel, blub, hee wat een mooi kasteel...etc. tot het einde der dagen (kweenie hoelang de pokkeVissies leven).

Maar zolang je het beestje geen pijn doet en goed voert vinnik niet dat het een moreel probleem is om die vissies te houden. Wij zijn een redelijk stuk hoger op de evolutionaire ladder geklommen dan een vissie (mede omdat wij opponeerbare vingers hebben en hun vinnen). dus wij hebben het recht om hun in een potje te duwen.

Mensen zijn gewoon een stelletje klootZakken en het grootste virus dat deze aardKloot ooit heeft gekend. vette pech voor de vissies :{

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Op zondag 13 januari 2002 00:08 schreef Spiney het volgende:
offtopic:
Hee het IMAG logo, daar krijg ik nog poen van

De gemiddelde aquariumVis heeft een shortTermMemory van 3 seconden, LangeTermijnGeheugen kan die helemaal shaken. Dit is ongeveer zijn dag: blub, hee wat een mooi kasteel, blub, hee wat een mooi kasteel, blub, hee wat een mooi kasteel, blub, hee wat een mooi kasteel, blub, hee wat een mooi kasteel, blub, hee wat een mooi kasteel...etc. tot het einde der dagen (kweenie hoelang de pokkeVissies leven).

Maar zolang je het beestje geen pijn doet en goed voert vinnik niet dat het een moreel probleem is om die vissies te houden. Wij zijn een redelijk stuk hoger op de evolutionaire ladder geklommen dan een vissie (mede omdat wij opponeerbare vingers hebben en hun vinnen). dus wij hebben het recht om hun in een potje te duwen.

Mensen zijn gewoon een stelletje klootZakken en het grootste virus dat deze aardKloot ooit heeft gekend. vette pech voor de vissies :{
Haha lol
Goed gezegd.
Alleen hoe weet jij zo zeker dat die vissen maar 3 sec. kunnen denken? Ooit met 1 gesproken? :P

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Appie-B

Appie-B

The Ecologist

...neem je een koudwateraquarium, heb ik ook gehad, voorntjes, cichliden....
Koudwatercichliden :? Nog nooit van gehoord!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op zondag 13 januari 2002 00:15 schreef Appie-B het volgende:

[..]

Koudwatercichliden :? Nog nooit van gehoord!
Zonnebaarzen, of zijn dat geen cichliden?

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 22:28 schreef Liquidus het volgende:

De enige uitzondering die ik maak zijn honden. Die zijn vaak beter af bij mensen waar ze goed verzorgd worden, dan als zwerfhonden op de straat.
Zwerfhonden komen ook bij mensen vandaan, en als jij het goed vindt dat een hond bij iemand thuis woont, heb je nog helemaal niks gezegd over de verzorging van die hond.

Over de vissen vind ik dat je die best mag houden, maar dan wel in een fatsoenlijk aquarium en met de juiste verzorging, zoals dat voor alle dieren geldt.

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 00:10 schreef XLerator het volgende:
Haha lol
Goed gezegd.
Alleen hoe weet jij zo zeker dat die vissen maar 3 sec. kunnen denken? Ooit met 1 gesproken? :P
ik weet niet hoe hij het weet, maar het is onderzocht en goudvissen hebben niet een geheugen van 3 seconden maar van
0.001(misschien een nul meer) dus die heeft daar helemaal geen last van

Verwijderd

Ik ben een aquariumhobbyist, nu al voor ongeveer 15 jaar als ik mijn eerste goudvissen mag meetellen. Ik heb diverse tropische zoetwatervissen gehad, varierend van guppy's tot tangajikacichlides. Mijn huidige aquarium staat in mijn slaapkamer en is is 1m75 breed, 60 hoog (diepte voor de vissen) en 50 diep; een oud discusaquarium dat 10 jaar geleden in de huiskamer van mijn oom stond. Ik hou voornamelijk cichlidesoorten; op dit moment drie koppeltjes pelvicachromis krebensis/pulcher (kersenbuikcichlides) met een extra wijfje en twee koppeltjes anomolochromis thomasi. Daarbij zwemmen er nog wat koperzalmpjes (9 a 10) rond en wat guppen (6) en wat meervallen (4 corydora's, 2 ancistrus, 2 meervallen die ik al jaren heb, alleen 's nachts zie en de naam niet van weet). In de bak is een weelderige plantengroei aanwezig, en i.p.v "vies" kraanwater gebruik ik osmosewater dat ik handmatig tot de juiste waterwaarden bijzout.

Het houden van zulke dieren op "professioneel" niveau (dus met bewustzijn, en eventueel met een bepaald doel: een goed groeiende plantenmassa en gezonde vissen) is zeker niet zielig. Wat pas zielig is, zijn aquariumpjes ter grootte van 80x40x40 ingericht met een verrotte stengel waterpest in het midden en een verslijmde plastic plant rechtsachter, een lavasteen linksachter en een piratenschatkistje met luchtbelletjes eruit bij de voorruit. Daarin zwemmen dan 30 guppies, 20 barbelen van allerlei soorten en kleuren, een veel te grote meerval ter grootte van de diepte van het aquarium en een half weggerotte maanvis. De vissen krijgen 2x per dag van die vieze vlokken te vreten, en de aquariumpomp wordt pas schoongemaakt als 'ie helemaal dicht is geslipt met stront en andere zooi: om de 3 maanden dus.

Zulke aquariums kom je helaas te vaak tegen. Weet waar je aan begint. Zorg dat vissen de ruimte nodig hebben, en zorg dat vissen elkaar niet in de weg zwemmen; stem ze dus op elkaar af. (zet geen 'tere' zuid-amerikaanse dwergcichliden bij afrikaanse grootmuilmonsters bijvoorbeeld). Zorg ook dat de waterkwaliteit compatible is met de begroeiing en de vissen; koop bv. vissen uit oerwoudstreken, filter over turf en zorg voor een adequate beplanting. Zet daarbij bv. geen vissen uit alkalische meren zoals Tangajika en Malawi ook al zien ze er zo mooi felgeel of blauw uit!

Koop vissen die in je aquarium passen. Laat geen twee koppels vuurkeelcichlides los in een bakje van 80x40x40. Geef ze de ruimte; een bak van 130x50x50 is al beter. Als je maar een koppel zou loslaten in die bak van 130x50x50, dan merk je dus dat ze maar een bepaald gedeelte "bewonen"; hieruit kan je dus afleiden dat er behalve een minimum-eis ook een maximum-benodigheid is: een aquarium van 200 meter zal dus niets aan de kwaliteit van hun leven bijvoegen, afgezien van het feit dat ze dan wel meer keuze hebben voor een plekje.

Koop vissen die gekweekt zijn. Zulke vissen zijn minder gevoelig en kunnen normaal leven en voortplanten in water dat niet 100% van hun herkomstrivier is. Wildvang is zowieso iets waar ik op tegen ben. Mijn pelvicachromissen zijn allemaal zelf gekweekt; jaren geleden! Er is geen vis beter aangepast als een eigengeboren vis in een ruim aquarium.

Er is niks zielig aan een goed verzorgd aquarium. De vissen scharrelen wat rond, zijn gelukkig en leven een leven (dit is echter alleen merkbaar als je cichlidenliefhebber bent), planten zich voort en ze kennen je. Vooral cichlides zijn intelligente vissen die een persoonlijkheid hebben, aan paarvorming doen, emoties laten zien door tekeningen en kleuringen: kortom een observeerbare vis.

Goudvisjes in een bak van 60x30x30 is ook geen enkel probleem, vindt ik. Zorg dat ze goed licht hebben, wat groen om hun heen hebben, een filtertje en hou het bakje fris en schoon. Een goudvis heeft minder benul van zichzelf, en van zijn behoeftes dan een discusvis; zulke dieren kunnen al een prettig leven hebben in zulke ruimtes. Ik heb mijn goudvissen iig 8 jaar lang gehad. (nouja, wanneer de eerste doodging weet ik al niet meer, maar de 'oudste' heb ik 8 jaar lang gehad).

Verwijderd

Voor de geintereseerden, pas geknipte foto's. De foto's zijn redelijk klein en genomen met een wat oudere digitale camera. De camera geeft 640x480; maar als ik ze verscherp en dan verklein naar 400x300 of 512x382 met paint shop pro dan zijn de foto's wel aardig/redelijk.

Helaas kan ik niet goed de cichlides fotograferen. Ze vinden de camera niet echt leuk en verstoppen zich; bovendien heeft de camera een te lange sluitertijd; de meeste vissen veranderen in strepen helaas. Dit zijn de mooiste foto's die ik genomen heb;

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/chromisx/pics/totaal-12012002.jpg
Dit is een totaalfoto van het aquarium.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/chromisx/pics/rechts.jpg
Dit is de detailfoto van rechts. Vooraan staat een grote groene tijgerlotus (ding met groene bladeren vooraan), een groep rotala ronditufolia (rooie spul achter die grote groene bladeren), links daarvan staat ambulia, sterkruid en wat cryptocorine-planten.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/chromisx/pics/links.jpg
Links.. Mooiste hoek van mijn aquarium imho. Vooraan een grote groep saggiarius, een flinke dot anubias op een stuk hout, en nog wat andere zooi. Het spitse plantje helemaal rechts in het midden zie je ook op de vorige foto terug helemaal links btw.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/chromisx/pics/la.jpg
Gedetailleerde foto van links. twee rode planten; ludwigia (rechts) en ammania gracilis (links).

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/chromisx/pics/zijkant.jpg
Zo ziet het via de zijkant eruit...

Ik vraag me af of hier nu iets verkeerd aan is?

<edit: rechts, links, rechts, links, rechts, edit, nog steeds rechts>

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 00:28 schreef metalass het volgende:

[..]

Zwerfhonden komen ook bij mensen vandaan, en als jij het goed vindt dat een hond bij iemand thuis woont, heb je nog helemaal niks gezegd over de verzorging van die hond.

Over de vissen vind ik dat je die best mag houden, maar dan wel in een fatsoenlijk aquarium en met de juiste verzorging, zoals dat voor alle dieren geldt.
Ik zei ook dat het beter is als ze goed verzorgd worden ja. Eerst even goed lezen heej :P

Verwijderd

neem een toffe aquarium screensaver.

"sachs marine aquarium" doet wonderen. niet zielig, geen onderhoud, als je t zat bent zet je het uit...

geweldig gewoon. wel oppassen dat je kat geen krassen op je mooie lcd schermpje maakt als ie probeert de vis te vangen.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-12 21:26
Jongejonge zeg.. Het zijn focking vissies.. Bak met voldoende water, wat steentjes, plantje hier en daar waar ze achter kunnen gaan zitten en een bubbelding om het water schoon te houden. Pleur er vervolgens een zoot vissen in en ga ernaar kijken met een blij gezicht.
Best wel hypocriete discussie hier. Zo te zien koopt het grootste deel van de bezoekers in deze thread zijn vlees ook bij de scharrelslager of is vegetarier (niks tegen vegetariers hoor).
Maar nee hoor. We hebben een schoon geweten want we smijten de vissies in een bak water van het formaat regenton.

UNOX: The worst operating system

• Bananenplant
  • Nu online
ik heb ook een aquarium gehad; verschillende soorten cichliden gehouden.

zolang je dit met zorg en toewijding doet, kan het. bij mij kwam helaas het klad erin... ik ben ermee gestopt, voor de beestjes.

wat ik wel bezwaarlijk vind, ook bij de echte liefhebbers, is dat ze na een tijdje weer iets anders willen (ook dat soort mensen als Tomey). je breekt de bak dus af en brengt de visjes weg, naar... ?

ik krijg nog steeds "het aquarium", waarin de nbat klaagt over het lage ledenaantal. ik heb uit dat stukje begrepen dat zij een hoger ledenaantal willen, om te voorkomen dat het houden van tropische huisdieren geheel verboden wordt.

maar ik vind het wel een beetje onzin dat om 6400 hobbyisten (in een land van 16M) een op zich heel goede wet niet ingevoerd gaat worden.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Verwijderd

Veel mensen haken vroegtijdig af met de aquariumhobby omdat het niet altijd zo gemakkelijk is als het lijkt; bealgde aquariums, ze vinden het saai, teveel werk, etc. Dat de NBAT een laag ledenaantal heeft en dat de aquariumvereniging waar ik sinds 1995 bij ben eigenlijk gewoon 'dood' is, komt waarschijnlijk dat de nieuwe generaties (waar wij dus bij horen) niet zo fanatiek meer bezig willen zijn met de hobby.

Dat er maar 6400 hobbyisten zijn lijkt me sterk. Als dat zo zou zijn, dan was de hele professionele aquariummarkt al helemaal in elkaar gezakt, en waren wij (de hobbyisten dus) alleen maar aangewezen op beurzen en bijeenkomsten voor bepaalde cichlidensoorten en plantensoorten. Er zijn bovendien nog zat andere mensen die niet bij een vereniging zijn aangesloten, en er ook fatsoenlijk hobby aan hebben. Mijn oom heeft 20 jaar zijn hobby uitgevoerd zonder lid te zijn van een vereniging bijvoorbeeld. Ik ken nog zat cichlidenliefhebbers die goed bezig zijn met de hobby die ook niet aangesloten zijn bij een vereniging. Ikzelf ben nog steeds lid van de vereniging hoofdzakelijk vanwege het boekje; "het aquarium". mischien dat ik ooit weer eens aan een keuring ga meedoen, maar meer ook niet. Aantallen van NBAT-lidmaatschappen zijn totaal niet representatief voor het aantal hobbyisten.

Ik kan me niet voorstellen dat houden van tropische huisdieren verboden wordt, tenzij ze met duizenden per stuk rechtstreeks uit de natuur komen. Dat moet ook verboden worden! Bovendien, als het verboden wordt "tropische huisdieren" te houden, waar leg je dan de grens? Behalve een aquarium of een terrarium, mag een grasparkiet of een papegaai dan op een gegeven moment ook niet meer? Verbied dan ook maar gelijk alles. Les eens uit, wat zou er goed zijn aan zo'n wet? Om "mishandeling" of "leed" te voorkomen? Ga eens naar een asiel kijken, waar dus "niet-tropische" dieren dagelijks zitten te wachten op een spuitje ofzo. Dat ze daar eens naar kijken voordat ze de hobby afnemen van "maar" die 6400 hobbyisten, als het er al 6400 zijn.

• Bananenplant
  • Nu online
okay.... niet iedereen hoeft zich bij een vereniging aan te sluiten, daar heb je gelijk in. maar ik vermoed (vermoed dus) dat veel echt serieuze mensen dat wel doen.

ik heb iig wel geluiden gehoord over een kwalificatiesysteem. dat je moet bewijzen dat je in staat bent een soort fatsoenlijk gehouden.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Verwijderd

Ik kan je vermoeden wel begrijpen. Dat is eigenlijk ook de reden waarom ik in het begin in een vereniging ben gestapt: professioneel advies en eventuele hulp. Mijn ervaringen zijn echter dat je toch op jezelf aangewezen bent; als het gaat om problemen zoals bijvoorbeeld algengroei en (vooral) plantengroei, waterchemie e.d, dan kan advies helpen, maar het probleem is dat advies per persoon heel vaak anders is. Verschil van kraanwater (!), verschil van biologisch evenwicht, etc maar ook vooral verschil van mening en ervaring maken het in principe vrij moeilijk zoniet onmogelijk om het juiste advies bij een bepaalde situatie te geven. Zelf zit ik dus ook bij een vereniging die aangesloten is bij de NBAT, maar als ik mijn lidmaatschap zou opzeggen, dan zou ik op het boekje na niks verliezen. Mijn kennen en kunnen is meer gebaseerd op experimenteren en ervaring eigenlijk. Dit is de reden waarom mijn oom bijvoorbeeld nooit bij een vereniging is gegaan. Het is ook de reden waarom een goeie vriend van mij jaren geleden zijn lidmaatschap heeft opgezegd. Als ik de zoon van een 60-jarige aquariaan was geweest, dan was ik waarschijnlijk nooit lid geweest, alleen al vanwege die "self-helping"-realisatie! :) (dit is echter wel mijn ervaring; mischien dat andere mensen er anders tegaankijken.. dat kan)
ik heb iig wel geluiden gehoord over een kwalificatiesysteem. dat je moet bewijzen dat je in staat bent een soort fatsoenlijk gehouden.
Ja, dat heb ik ook eens gehoord. Op zich is het geen slecht idee. Vooral voor de zeewateraquaristiek zou dit goed zijn, IMHO. Deze gebruikt voornamelijk levend materiaal wat duur is, vaak niet te kweken is en het meeste afhankelijk is van apparatuur.

Verwijderd

Wow, jij hebt een vet aquarium man chromisX *D . Ik wil later ook een echte aquaruim nemen waar ik al mijn tijd in wil steken. Nu hebben we hier thuis gewoon met de familie een aquarium van 100x50x40. Met een paar goudvissen erin die sinds 2 jaar ofzow flink zijn gegroeid. Maar aan di aquarium doen we niet veel bijzonders behalve schoonmaken en af en toe een nieuw extra plantje kopen.

Later wil ik het echt gaan uitbreiden en grote hebben natuurlijk :P

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Op zaterdag 12 januari 2002 21:11 schreef dokter het volgende:
Ik wil een aquarium met vissies maar zij niet. Het zou zielig zijn, net als vogeltjes in een kooi houden(zegt zij).
Je kunt het dus NIET vergelijken met vogeltjes in een kooi. Een vogel hoort te vliegen, en, tenzij je met kooi een voillaire (hoe schrijf je dat? :) ) bedoelt kunnen ze dat dus niet.

En voor de meeste aquariumvisjes is een aquarium groot genoeg om naar hartelust in rond te zwemmen. Aangezien ze een geheugen van een paar seconden hebben, blijven ze hun hele leven nieuwe dingen ontdekken :)

"He! das een leuk kasteeltje! zwem, zwem. Goh wat een mooie plant! zwem, zwem. He! hier kan ik niet verder, laat ik ergens anders heen gaan.. zwem, zwem. Zeg, wat een mooie plant zeg! zwem, zwem. He! in zo'n leuk kasteeltje willen we allemaal wel wonnen.. zwem, zwem" :z

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

Verwijderd

Hoe zit het met die geheugen als mijn visjes elke dag om 6 uur wachten op hun eten? Of is dat weer instinct? En op welke manier weten ze dat ik (een mens) ze eten geef?

Verwijderd

Ik vindt dat "geheugen van een paar seconden" maar vreemd hoor! Ok, het zal zeker verschillen per soort, maar toch.. want dat zou namelijk betekenen dat een vis nooit aan een omgeving kan wennen? Vissen doen dat weldegelijk. Zelfs een simpel scholenvisje (kardinaaltetra) went aan een omgeving; de scholenvorming is intenser de eerste dagen. Onafhankelijk van hoelaat ze te vreten krijgen, weten ze iig wel van wie, dus dat kunnen ze toch 24h onthouden! ;) Vissen kunnen ook traumatische ervaringen krijgen en daardoor een hele lange periode gestressed zijn.

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tja verkeerd.... Het valt te zien waar je de limiet legt.... Van mij mag de enige die het houden van de visjes verkeerd noemt, een persoon zijn die geen vlees, vis, melk, ei, etc en andere dierlijke produkten eet. (vegan in het Engels).
Petje af voor een persoon die dat doet, en die staat dan voor mij ook echt hoger op de evolutionaire ladder. Maar de meesten die zoiets zeggen, eten braaf een eitje gelegt door een kip die zich nog niet eens kan omdraaien in een veel te kleine kooi etc....

Er is niets mis met het houden van vissen vanwege hun schoonheid, en andere kwaliteiten. Een mens kan overleven zonder dieren te eten, dus zouden we meteen allemaal vegetariër moeten worden of vegan ???

Me, myself & I

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Een kick van maar een jaar ;). Nee, dat is echt wat teveel hoor. Nu moet iedereen die mee wil discussieren het hele draadje door gaan lezen - en dat is toch echt wat teveel gevraagd denk ik. Helaas. Dit draadje sluit ik dus maar.

Je zou er best een nieuwe onderwerp over kunnen starten als je een interessante startpost kunt schrijven (wat vast wel lukt).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.