[quote
Als gezonde visjes mooi van kleur zijn, dan suggereert dat dat dat unhappy visjes lelijk worden. Ik heb zelf, moet ik zeggen, nog nooit bijv. een lelijk goudvisje in een te kleine kom gezien die lelijk was geworden. Dus kun je dan nog steeds zeggen dat mooie aquriumvisjes niet slechter af zijn dan hun wilde soortgenoten?
[/quote]
Gezondheid van de vissen is inderdaad iets wat je vaak kan zien aan de kleur. Vissen die zich minder voelen, zijn over het algemeen fletser van kleur en glanzen minder.
Daarnaast is het gedrag een goede indicator. Paargedrag is niet iets voor vissen die zich niet thuis voelen. Aan schooltjesvissen is het te zien aan de rust die erin zit.
Vooral tijdens het voeren is goed te zien of er ongezonde vissen tussen zwemmen.
Het is overigens niet zo dat als een vis niet 100% OK is, dat zoiets persé aan de omgeving zal liggen. Andersom is het wel zo. Als de omstandigheden niet goed zijn, zal dat bijna altijd aan die vis te zien zijn (door mensen die daar een beetje verstand van hebben uiteraard

). Een vergelijk van het natuurlijke gedrag met het gedrag in een aquarium.
Trouwens een puntje wat ik vergeten was in m'n vorige post: Veel vissen worden gekweekt op kleur, vorm, etc. In sommige gevallen leidt dit tot zulke afwijkingen in de kweekvormen dat bepaalde natuurlijke gedragingen niet meer mogelijk zijn. Is ook wel een stukje ethiek of dat toegestaan is.
Wat betreft het meten van de leeftijd in de natuur. Een goede inschatting hiervan is te maken door de veranderingen in leeftijdsopbouw in een populatie vissen te bekijken. Het is overigens heel lastig om een nuttige vergelijking van te maken. De gemiddelde leeftijd is vooral afhankelijk van de jongvraat. In een aquarium is dat meestal afhankelijk van de andere vissen die in het aquarium zitten en de plantenweelde. De maximale leeftijd is ook erg lastig om daar een beter of slechter aan te hangen. Voorbeeldje: guppen leven bij een temperatuur van 20 graden ongeveer 3x (!) zo lang als bij een temperatuur van 26 graden. Dit omdat de lichaamsactiviteit bij lagere temperatuur veel lager ligt. Bij die hogere temperaturen ligt de reproductie weer veel hoger. Het individuele guppie is dus veel sneller dood, maar de populatie guppen groeit wel veel sneller. Ik kan niet zeggen wat nou beter of slechter is.

In de natuur komen de guppen ook in beide omstandigheden voor...
Wat ook wel een leuke gedachtenspelletje hierbij is: stel je voor je bent zelf een tropische vis. Waar zou je zelf voor kiezen, als je die mogelijkheid had.
De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel