Toon posts:

pptp VPN routering probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok de testopstelling is als volgt:
code:
1
2
3
4
pc <-> ISDN router <-> internet <-> VPN server

pc = linux redhat 7.1
VPN server = linux pptp server (denk poptop)

De ISDN router belt in bij de lokale ISP en vervolgens moet de pc een pptp verbinding opbouwen met de VPN server. De VPN server deelt een ip adres in de 172.x.x.x range uit.

Op de client maak ik gebruik van deze pptp client. De client maakt op de goede manier verbinding. Dit is ook gecontroleerd op de server. Probleem is alleen de routetabel. Het is de bedoeling dat al het verkeer richting internet via de tunnel wordt gerouteerd. Er is alleen al een default route naar de ISDN router. Deze zal dus een lagere metric moeten krijgen.

Hoe krijg ik dit automatisch voor elkaar als de pptp tunnel wordt opgebouwd? Ik heb al in /etc/ppp/options defaultroute in de config gezet, maar dan krijg ik als defaultroute het publieke ipadres van de server en dat is dus niet de bedoeling.

Als ik vanaf een windows machine een pptp tunnel opbouw krijg ik wel automatisch de goede entry's in de route tabel maar onder linux niet.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand ervaring hier met pptp tunnels :? Geloof er niks van.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

op verzoek naar [forum=24] :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

handmatig dan maar ff he? :)

# route add default gw [ip]

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 22:15 schreef sproggle het volgende:
handmatig dan maar ff he? :)

# route add default gw [ip]
Ja, maar dat is het hem nou juist. Je bent er niet met alleen een default gateway toevoegen. Je moet zowiezo je bestaande default gateway naar je ISDN router een metric van 2 geven. Dan aangeven op welke interface je netwerk van je default gateway is te vinden. Dan je nieuwe default gateway opgeven.

Lijkt me een beetje onhandig dus voor elke keer dat wil internetten. De tunnel wordt namelijk gebruikt om al het verkeer voor internet doorheen te routeren. Reply verkeer komt via de satelliet aan bij een DVB device in dezelfde pc.

Zelfs windows maakt automatisch al deze regels aan, dus het lijkt me dat linux dat ook moet kunnen.

Verwijderd

Lijkt me een beetje onhandig dus voor elke keer dat wil internetten. De tunnel wordt namelijk gebruikt om al het verkeer voor internet doorheen te routeren. Reply verkeer komt via de satelliet aan bij een DVB device in dezelfde pc.

Zelfs windows maakt automatisch al deze regels aan, dus het lijkt me dat linux dat ook moet kunnen.
In windows zit vol met hele ingenieuze scripts en programmaatjes die 9 van de 10 keer zeer onhandige en irritante dingen doen, dit keer echter maken ze de juiste routes voor je aan.

In linux moet je dit of zelf doen of wachten tot iemand het mooier verpakt heeft in een scriptje. In jouw geval zou ik dus een mooi scriptje gaan bouwen wat de interfaces up gooit, de tunnel(s) maakt, routes goed zet.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Hmm en als je je eigen gateway nu met hetzelfde IP configged als de gateway van de pptp verbinding :? :)

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Topicstarter
Dan krijg ik toch meerdere paden naar dezelfde gateway of begrijp ik het nu verkeert :?

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Precies ! Dus dan zit je altijd goed :)

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 18 januari 2002 20:27 schreef Flyduck het volgende:
Precies ! Dus dan zit je altijd goed :)
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij kan er dan ook verkeer buiten de tunnel om door de ISDN router nar de ISP gerouteerd worden en dat is nou juist niet de bedoeling. Al het verkeer moet door de tunnel heen.

Ik was al een ip-up script aan het maken waarin de routes worden aangepast, maar ik kom daar nog niet helemaal uit.
Pagina: 1