Op maandag 14 januari 2002 19:44 schreef DiMension het volgende:
Stikstofblok
Ik ga samen met twakker een custom-made stikstofblok maken. Hiervoor maken we eerst een 1:1 model van was, wat we vervolgens in gips gieten.
Een vriend van mij kan daar vervolgens koper in gieten.
Maar waar moet ik verder op letten bij zo'n blok? Ik wil er aan de binnenkant vinnen in maken zodat het koper zijn warmte goed kwijt kan aan het stikstof. Het blok wordt uit één stuk, zodat er geen naden of lassen zijn die kunnen knappen.
Nou, je bent in ieder geval heel wat van plan.
Bij het maken van het model moet je er rekening mee houden dat het wel te gieten is. Als ik je zo hoor moet het koper nog wel te gieten zijn, maar dan moet je het gat voor het gieten aan de onderkant maken. Zoals op het plaatje:
Daarnaast moet je onthouden dat de nauwkeurigheid van gieten in gips niet al te hoog ligt. Hou er dus rekening mee dat je de vinnen niet te dun maakt, anders blijft er niets over. De onderkant moet je te dik maken, zodat je die mooi kan schuren en polijsten.
Daarnaast zal ik je, net als alle andere mensen met verstand, nog eens waarschuwen voor de gevaren. Het kookpunt van N
2 ligt ergens rond de -200[super]o[/super] Als er een druppel op je vinger komt heb je een leuke blaar, als er per ongeluk iets fout gaat en je hand vriest vast aan de koperen bak dan heb je een probleem. KIJK UIT MET STIKSTOF. Dit is eigenlijk niet iets dat je thuis hoort te doen. Het is natuurlijk een leuk experiment, maar dit hoor je te doen onder begeleiding van iemand die vaker met Stikstof werkt en alle veiligheidsmaatregelen en gevaren kent.
Tweaken is leuk, maar het is niet leuk meer als we naderhand een halve tweakers terugkrijgen.
Over het gevaar voor je hardware: de levensduur van je hardware zal ernstig verkort worden. Waarschijnlijk overleven ze het wel, maar het kan zijn dat ze daarna heel erg instabiel gaan draaien. Je gaat waarschijnlijk veel te hoge voltages gebruiken voor de core, maar dat hoort erbij.
Ik raad je daarnaast aan om een processor te gebruiken die al geruime tijd overclockt is geweest (met waterkoeling bijv.), in verband met het inbranden, dat heel vaak schijnt te helpen.
Als je van plan bent het door te zetten, veel plezier ermee