[illustrator/newbie] object van lijnen vullen....

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14340

Topicstarter
Ik heb een object getekend door gebruik te maken van lijnen, dit obect wil ik vullen met een gradient,
Ik heb het object al gegroepeerd, dan werkt het niet (paint bucket). Ook als ik het object rasterize werkt het niet. Tot op heden heb ik alleen een hoekje opgevuld zien worden, maar het gehele object lukt mee niet, iemand een ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

dit betekent dat je object niet gesloten is, dwz; op een (of meer) van de hoekpunten zijn de lijnen niet met elkaar verbonden, ook al lijkt het wel zo.

Je kunt deze punten met elkaar verbinden door:

selecteer de hoek zodanig dat de punten die verbinden moeten worden, actief zijn. (met het witte selectiepijltje, anders selecteer je het hele object)

kies bij Oject--> pad voor 'verbinden' (CTRL-J)

Lukt het in eerste instantie niet, kies dan voor 'middelen' (CTRL-ALT-J), er wordt dan gevraagd wat voor soort hoek je wilt.
Doe daarna nog een keer CTRL-J en ze zouden verbonden moeten zijn.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dankje ik ga dat eens even proberen, ik had dit al onderzocht maar zelfs bij zeer sterk inzoomen waren de hoeken verbonden, maar dit kan natuurlijk optisch bedrog zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

als je CTRL-Y (illustratie) toetst, zul je zien dat alle lijndikte en vulling verdwijnt zodat je pure lijntekening overhoud.
Vaak zie je het dan wel omdat met lijndikte de buitenlijnen elkaar overlappen.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmm, hij zegt : to join you must select two open ends,

Mijn figuur is een rechthoek met 1 gebogen hoek, dmv bow tool. nu heb ik hem bijna helemaal ge joind, de twee lange zijdes met een korte zijde, en de boog met een korte zijde, alleeen wil hij deze twee nu niet meer joinen.

wat doe ik fout??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

ik denk dat je nog even punt voor punt de hoeken moet selecteren en zowel de CTRL-ALT-J als CTRL-J d'r op los laten, illustrator is wel eens wat nukkig op dat gebied :(

Daarna is het redelijk eenvoudig te tsjekken: volledig gesloten betekent een zichtbaar gradient.

Je zou ook nog kunnen proberen of je met Pathfinder-->Combineer de zaak kan sluiten, alleen verzint ie d'r dan weleens punten bij...

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik weet niet hoe je object eruit ziet, maar je moet er in elk geval 1 object van maken, gesloten dus zoals gezegd. Maar misschien dat je ook nog even via Pathfinder de objecten moet mergen zodat ze echt 1 worden.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zal pathfinder er eens los op laten, mischien dat dat wil werken. Met Ctrl, Alt-j komt illu met een menutje, als ik horizontaal selecteer dan maakt hij er een heel vreemd plaatje van, hmm wat gebeurt er precies met ctrl alt J?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Kweenie wat ctrl-alt-j is... maar je zou F1 eens kunnen proberen.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal wel heeeeeuuuul dom zijn, maaruh krijghet echt niet voor elkaar, zou het wel willen leren, maar het wordt in de tutorials die ik heb niet echt duidelijk uitgelegd....

Ok ik heb van 4 lijnen een vierkant gemaakt (ff oefenen)
deze kan ik niet vullen met de paint bucket. Als ik met ctrl-alt-j de hoeken positioneer, kan ik hem nog steeds niet vullen. wat zie ik over het hoofd, zal wel iets heel doms zijn.....

thx voor de reacties....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

voor een vierkant heeft illustrator al een optie... :? ik kan het niet meer volgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42402

edit:
Laat maar werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

een nieuwe layer :?

anyways, zoals Ozboz al zei heb je voor 4 kanten een speciaal tooltje wat in het gereedschapspalet zit.

Als je met de hand lijnen wilt tekenen kun je met SHIFT ingedrukt rechte lijnen tekenen.
Verder biedt F1 alle antwoorden op (bijna) alle vragen.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat vierkantje tekenen was bedoelt om wat factoren uit te schakelen, vereenvoudiging voor me zelf.

Op de een of andere reden lukt het niet om met behulp van ctrl-alt-j en vervolgens met ctrl-j de beol op te vullen, met een gewoon vierkantje uiteraard wel.

Mijn origineel is wat complexer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
Hmm.. ben ik nou dom, of moet het nu gewoon zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meinesz/graphics/got/illustrator-gradient.gif

1.
Maak een vierkantje met deze tool.

2.
Klik op gradient.

3.
Klaar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Op zondag 13 januari 2002 22:52 schreef willem169 het volgende:
Hmm.. ben ik nou dom, of moet het nu gewoon zo:

Klaar :?
mja, op zich ben je niet dom ;)
maar toch is dat niet wattie wil, als ik dat laatste bericht ontcijfer..

ik krijg meer het idee dattie eens een tutorial moet doornemen of z'n vragen in de F1 machine moet storten.

www.jurgroessen.nl

Pagina: 1