Mobo dood, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:38
Moet zo naar iemand toe die Mandrake op 2 systemen heeft geprobeerd met beide systemen hetzelfde resultaat:

K6/2-400 @ 3.2V, hoort niet zo, maar na een boot met de Mandrake CD wil ie niet meer posten. Uiteindelijk toen ik aan de telefoon aan't probleemoplossen ging zei ik dat ie ff moest terugklokken van 112MHz FSB naar 100MHz FSB. Was dus al gebeurd en toen ik em vroeg het voltage te verhogen stond ie al op 3.2V (ik had em op 4x112 2.4V achtergelaten laatste keer).
Dus wij denken: CPU dood, nix aan te doen.

Installeert ie em daarna op dat Aldi Pentium IV van een poosje geleden. Draait allemaal mooi, uiteindelijk aan een stuk door crashen. Hij denkt: ff mandrake cd erin, booten: ook dood. Geen leven meer in te krijgen.

Wie heeft zo'n vreemd probleem al eens eerder meegemaakt, dat een Linux distro zomaar een mobo/cpu kan killen? Van de eerste stond ik niet vreemd te kijken, van het tweede geval echter wel.

Verwijderd

Nee geen problemen mee. Mandrake 8.1 draait bij mij perfect. Geen crash gehad nog en alles werkt toppie!

Ik zou het niet weten.. Is die Mandrake versie gedownload? Misschien is er iets goed fout mee, moet ie em effe opnieuw downloaden.. Zal geen virus zijn dat is de download zit. Probeer eens een andere download mirror...

• _JGC_
Hij zal de desbetreffende CD's wel van een mirror in NL hebben gehaald, hij had em iig van een mirror die op de Mandrake site stond.
Hij was net zo tevreden over Mandrake op die P4, hij is complete Linux n00b en Windows heeft ie ook al moeite mee, maar hij vond Mandrake veel makkelijker werken dan Windows XP.
Dan zoiets en weg is z'n vertrouwen in Linux :(

Verwijderd

Dat is jammer ja dat zijn vertrouwen in Linux weg is...
Maar ja als iedereen het vertouwen verliest in het OS, dat hij gebruikt, wanneer het crasht, dan zou Microsoft vandaag de dag niet de marktleider zijn....

Maareh, is er echt niks meer te doen? Booten met een Win98 floppy, of met de Mandrake Bootdisk?? Of komt ie niet eens de BIOS in? Herkent de PC de harde schijf niet meer?

Wat is er precies mis met die P4?

• _JGC_
Met die P4 is hetzelfde mis als die K6: geen post beep. Trek je geheugen en videokaart eruit, piept ie nog niet. Een systeem zonder geheugen en videokaart zou moeten piepen tot ie erbij neervalt. Helaas is ie al neergevallen dus :(

Maareh: Windows zonder CIH virus of soortgenoten heb ik nog nooit een CPU of mobo dood zien maken, dit is de eerste keer voor mij dat software iets aan de hardware vern**kt.

Oh ja: CMOS heeft ie op die K6 al gewist, dat doet ie nml zodra je de stekker eruit trekt (heeeele zwakke batterij :( )

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 13:51

deadinspace

The what goes where now?

Als hij op die p4 nog garantie heeft, moet hij natuurlijk proberen daarmee terug te gaan.

Ik kan me overigens moeilijk voorstellen dat Mandrake (of enige andere software afgezien van specifieke overclock-progjes) die hardware molt.

• _JGC_
Heb net ff die K6 onder handen genomen, kaal bord geeft geen piepen (logisch zonder CPU), met CPU warmt ie binnen 1 minuut zo sterk op dat je de heatsink niet meer vast kunt pakken (K6/2-400 @ 300 2.2V)
Heb dat BIOS nu ff hier om te hotflashen, zien wel wat het wordt.

Verwijderd

Heb je na het downloaden van de .ISO de MD5 checksum gecontroleerd? De meeste downloadsites geven die checksums zodat je kan controleren of je ISO wel of niet goed is gedownload. Heb je daarnaast een of andere mogelijkheid om je BIOS te flashen met een externe programmer? Als de BIOS op een of andere vage reden beschadigd zou zijn, dan kunnen die PC's tenminste weer gebruikt worden. Je kan ook een oud moederbord gebruiken om die BIOS te flashen: booten met een dosflop met de originele BIOS, jouw BIOS-chip 'hotswappen' met de BIOS van het bord, flashen, uitzetten en terugswappen. (do it at your own risk!).

Zelf vindt ik het maar een vreemd verhaal, maar ok. Het zou ook sterk toeval kunnen zijn, of die iso is zodanig beschadigd dat hij "toevallig" je bios molt? :? Geen idee! Ik kan me niet voorstellen dat de borden fysiek kapot zijn IMHO.

Verwijderd

domme pech denk ik, lijkt me ERG STERK dat het aan mandrake ligt

• _JGC_
Heb hem ff ge-hotflashed in mn 486 met flashbios en dat ging goed, maar nog steeds geen leven. Na andere CPU dachten we dus dat het aan de voeding of het mobo moest liggen.
Voeding heb ik nu aan mn ver overgeklokte Duron hangen, dus moet het wel aankunnen om een K6/2-400 of een 6x86L-166 te draaien.

Vreemde is dus dat hij vanaf die CD bootfloppen had gemaakt, en die bootflop op een bepaald moment vastliep waarna er geen leven meer in zat.
P4 systeem was gestart met de CD en liep op hetzelfde punt vast en toont ook geen teken van leven :(

Conclusie: twee mobos dood :(

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Moved en topictitle change op verzoek :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58
Tja, ik weet het niet hoor....maar wat ik hier lees is dat het gaat over een overgeclockt systeem en een ALDI PC. Om dan Linux de 'schuld' te geven, terwijl dit verder nooit gebeurt (laat ik het zo zeggen: ik heb nog nooit eerder van zoiets gehoord, en ik blader toch regelmatig Linux-related forums door), tja, ik weet niet.....

Doen CPU fans enzo het nog? Het kan ook de voeding zijn (cheapo PC->cheapo voeding, en die zijn best in staat bij hun ondergang een mobo mee te nemen). Of de CPU of het geheugen is dood, maar het lijkt me sowieso ontzettend sterk dat Linux een hidden Self-destruct-procedure kan aanroepen die dus blijkbaar zowel in de P IV als de K6-2 verborgen zit. Of ligt dat nou aan mij :?

• _JGC_
* _JGC_ hoopt dat je het hele topic las

PSU draait mn Athlon nu mee, dus dies goed. Als ie een Athlon kan starten, kan ie ook een K6 trekken.

Soyo SY-5EMM bord heb ik gehotflashed, leverde nix op.

Beide systemen liepen op hetzelfde moment bij het laden van de bootcd/bootflop vast en daarna was er geen teken van leven meer te bekennen.

Lijkt me sterk dat het aan een overclocked CPU of een Aldi moederbord moet liggen. Aldi mag dan misschien niet het beste spul zijn, maar op dezelfde manier sterven als een oude socket7 plank zou toch zeker niet mogen gebeuren, en zou helemaal nix met het aldi-fenomeen te maken mogen hebben.

• _JGC_
*SCHOP*

Mobos waar het om gaat:

Soyo SY-5EMM
MSI MS-6399 (aka Medion 3000)
Pagina: 1