Toon posts:

PC maakt herrie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC, een Pentium II 400Mhz, met een Cooler Master ventilator erop, maakt een constant zoemend geluid. Ik begin dat een beetje zat te worden. Zeker nu ik op mijn werk een PC heb die helemaal geen geluid maakt, en een P III 800 Mhz is.

Ligt die herrie aan de ventilator die op de processor zit, of aan de ventilator die in de kast zit?

En als het aan die op de CPU ligt, is het dan echt nodig om dat ding erop te hebben.

Kortom, heeft iemand enig idee hoe ik van dat zoemgeluid af kan komen?

Dank je,

Graag niet meer je naam onderaan elke post zetten. Zie hier waarom niet

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
Luisteren waar het geluid vandaan komt, als het de CPU fan is: zet er een 8 cm fan op met 7 volt.
als het de systeemfan is (in de voeding dus): dan schroef je de voeding open en ze je er 7 volt op.

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je precies met 7 volt?

En als het is wat ik denk dat je bedoelt: een ventilator die op zeven volt werkt, weet je dan misschien waar ik die kan kopen, en welk merk/type dat dan zou moeten zijn?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op 7 volt zetten door je door de min van de fan op 5 volt aan te sluiten (rood op molex) en de plus op 12v te zetten (geel op molex)

Als je daar vedrer nog vragen oer hebt kan je het beste de search ff gebruiken :)

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 22:02
Op zaterdag 12 januari 2002 18:29 schreef yeroon het volgende:
Wat bedoel je precies met 7 volt?

En als het is wat ik denk dat je bedoelt: een ventilator die op zeven volt werkt, weet je dan misschien waar ik die kan kopen, en welk merk/type dat dan zou moeten zijn?
Hehe, hij bedoelt gewoon een 12 volt fan (echt andere heb je niet) op 7 volt schakelen zodat die stiller is, die fan blijft gewoon werken hoor, hij doet alleen wat minder rpm (rounds per minut :P )

Verwijderd

kan ook door een oude harde schijf komen die erin zit..

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

de cooler masters die ik gezien heb maken allemaal herrie
ik weet niet of ze duurdere versies hebben....
draai nu op n intel cooler (boxed). lekker stil. daar kan je denk ik niet aan komen voor n slot 1 cpu, maaruh als er geen prut op zit, kan t daardoor komen. idd effe goed luisteren of t wel daar door komt(lol je vinger er in steken)
er zijn beter slot coolers denk ik ( hoewel moeilijk aan te komen:?) heb zelf n p4 btw (en stug n vertikale voeding er naast(off topic))

eerst kijken dan zeiken

• igg
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

/off-topic/ er blijken ook 5V 80mm fans te zijn.....

had hier paar minuten geleden een extra fannetje aangesloten en nadat die binnen een minuut erg stinkend al meer dan 15.000 rondjes gemaakt had heb ik maar ff het half verschroeide label gecheckt.......5V dus |:( /off-topic/

Probeer anders ff een heatsink uit een oude compaq te krijgen voor je proc, de meeste zijn zo groot dat je ze passief kunt gebruiken, mits je niet overklokt.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik het goed begrijp wordt de herrie veroorzaakt door het aantal volts dat naar de ventilatortjes gaat, wat de hoeveelheid rotaties per tijdseenheid beinvloed?

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Op zaterdag 12 januari 2002 19:26 schreef yeroon het volgende:
dus als ik het goed begrijp wordt de herrie veroorzaakt door het aantal volts dat naar de ventilatortjes gaat, wat de hoeveelheid rotaties per tijdseenheid beinvloed?
Op 12V geeft hij de normale rpm.
Maar zet je er 7V op, wordt het rpm natuurlijk minder ( bij gelijkspanning ).

De herrie komt waarschijnlijk doordat de fan misschien aan het slijten is (als ie het vroeger niet deed).

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net m'n pc opengemaakt, en de voeding eruitgehaald, ook open gemaakt. En de ventilator erafgeschroefd. Maar daarin zaten geen 4 draadjes met een connector maar alleen een rode en een zwarte.

En tering.. wat zit daar veel stof in! Ik weet in ieder geval nu zeker dat de herrie wordt veroorzaakt door het ventilatortje in mijn voeding.

Kan ik die ventilator niet gewoon uit zetten? Er zit er toch ook al een op mijn CPU?

Toen ik trouwens mijn pc weer aanzette, was 'ie mijn processor en harddisk kwijt. Raar?

• Mad_Demon
Laat in godsnaam die ventilator aanstaan!!!
Anders brand je voeding door. Je moet die fan in je voeding aansluiten op een rood en geel draadje (zoals boven beschreven)
Die fan op je CPU koelt je de CPU, de voedings fan koelt de voeding, dit is het ABSOLUTE minimum.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat ik in dat geval de ventilator maar aan laat staan :)

Maar om 'm stiller te krijgen moet ik dus zo'n combinatie van kabeltjes die bijvoorbeeld naar de CD/Floppy gaat kapotknippen, en de draadjes die naar de ventilator gaan kapotknippen.

En dan de rode van de ventilator verbinden met de gele, en de zwarte van de ventilator verbinden met de rode?

• Mad_Demon
Precies,
FAN-Rood --> Geel
FAN-Zwart --> Rood

Verwijderd

Topicstarter
ga ik doen, binnenkort. Hartelijk bedankt!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:18
Op zaterdag 12 januari 2002 18:23 schreef yeroon het volgende:
Mijn PC, een Pentium II 400Mhz, met een Cooler Master ventilator erop, maakt een constant zoemend geluid. Ik begin dat een beetje zat te worden. Zeker nu ik op mijn werk een PC heb die helemaal geen geluid maakt, en een P III 800 Mhz is.

Ligt die herrie aan de ventilator die op de processor zit, of aan de ventilator die in de kast zit?

En als het aan die op de CPU ligt, is het dan echt nodig om dat ding erop te hebben.

Kortom, heeft iemand enig idee hoe ik van dat zoemgeluid af kan komen?

Dank je,

Graag niet meer je naam onderaan elke post zetten. Zie hier waarom niet
En nog een tip als je kast koopt neem nooit een AOPEN, als je oren je lief zijn. (ik heb er dus één) :( en ik wordt stapelgek van.
Misschien dat ik ook maar eens 7volt op de fan ga zetten.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb het voorelkaar. WAT EEN VERSCHIL! Nu maakt mijn harddisk zelfs herrie! Relaxed!

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 20:35 schreef yeroon het volgende:
Ik geloof dat ik in dat geval de ventilator maar aan laat staan :)

Maar om 'm stiller te krijgen moet ik dus zo'n combinatie van kabeltjes die bijvoorbeeld naar de CD/Floppy gaat kapotknippen, en de draadjes die naar de ventilator gaan kapotknippen.

En dan de rode van de ventilator verbinden met de gele, en de zwarte van de ventilator verbinden met de rode?
Je gaat kortsluiten dus :?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 11:46

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 13 januari 2002 01:23 schreef excelsior het volgende:

[..]

Je gaat kortsluiten dus :?
Nee, een fan op 7 volt laten draaien |:(
Pagina: 1