Toon posts:

Geschikte videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vorige week heb ik WindowsXP de deur uit gedaan en werk ik alleen nog met Linux.
Hiervoor heb ik wat oplossingen gevonden: oa openoffice, winex voor spellen en mplayer om divx te kijken.

Op zich werkt alles maar wel erg langzaam. Starcraft bijvoorbeeld onder winex loopt net niet goed, en mplayer fullscreen is dezelfde (te kleine) window in een groot zwart vlak.

Dus, ik ga denk ik binnenkort voor een nieuwe cpu+moederbord en videokaart. Dat van de cpu+moederbord heb ik wel gedekt: snel=goed, maar van videokaarten weet ik eigenlijk niets.

Welke bekende videokaart wordt goed onder Linux ondersteund, en is in staat om fullscreen divx met mplayer of xmps te spelen, en snel winex spellen te laten zien?

Alvast bedankt.

( Nu heb ik een p2-333@375 met een intel i740 videokaart)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bijna elke current AGP kaart wordt ondersteund.
Alleen de allernieuwste (ATI r8500) en NVidia kaarten zul je wat meer moeite voor moeten doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

De MATROX kaarten zijn de best ondersteuende kaarten onder Linux. Dit vanwege hun goede OpenGL ondersteuning en DVD

Verwijderd

Ik heb hier ook mplayer geinstalleerd. Uit de documentatie kan ik opmaken dat je het beste een matrox of Ati kaart kan kopen. Neem in ieder geval een Ati kaart als je ook 3D wilt.
Ik heb er zelf een Geforce2 pro (nvidia kaartje dus) inzitten en die werkt voor de meeste dingen goed. Ik kan er goed 3D games mee spelen en ik kan er ook fullscreen mee kijken. Ik kan er alleen niet alle video-outputmodes mee gebruiken. Maar ik gebruik nu x11 als video-output en als ik linux magazine mag geloven geeft die toch het beste beeld (samen met opengl, maar dat is dus een van de modus die ik niet aan kan)

Verwijderd

Een tijdje geleden heb ik ook een G550 geprobeerd,
maar de TV-OUT werkt niet onder linux.
Schijnt dat het chippie gelicenseerde drivers vereist,
die er nog niet zijn voor linux.

Maar misschien is dit tussentijds veranderd???

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
een 375 is vrij weinig ja :)
hoeveel geheugen heb je nu ? ik zou er toch minstens 256 MB en liefst 512 :)

waarom heb je XP uit de deuren gegooid ? :)

voor de videokaart: matrox raad ik aan, wegens de andere kaart voor gebrek(kige) support ervan

tis niet de snelste, maar zal toch wel een hele vooruitgang zijn tegenover je intel 740 :)

dit jaar komt matrox met nieuwe kaartjes uit :)

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Verwijderd

Topicstarter
Goede adviezen allemaal!
Ik ga dus voor een Matrox of wellicht ATI kaart. NVidia laat ik denk ik nog even links liggen.

Windows XP heb ik trouwens de deur uit gedaan om wat nare probleempjes met mijn hardware.. hij rebootte wanneer ik er een cdtje in stopte.. zulke features liggen mij niet zo :)

Bedankt voor de hulp!

Verwijderd

NVidia heeft ook goede drivers voor X. Ze zijn dan wel binary (niet open source) maar ze leveren een goede performance.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Probeer voor je DivX trouwens eens Aviplay/Avifile (http://divx.euro.ru) die doet het namelijk wel perfect fullscreen en niet een window in zwart scherm (had ik ook met mplayer)...

Als'ie nog niet volledig in fullscreen gaat moet je eerst '2x Zoom' doen en dan fullscreen, werkt perfect!

Rookworst zonder R is ook worst.

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
maar als je een nieuw moederbord +cpu steekt , reset hij waarschijnlijk niet meer :))

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Pagina: 1