Stelling: Nederland loopt qua internet achter

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een fatsoenlijke internet verbinding voor een normale prijs is zeer schaars hier in Nederland.
Cistron die volgens velen heel goed is, is bijna nergens te krijgen. @home biedt mooie snelheden, maar zelfs die heeft de nodige troubles.

Op de T.net frontpage verschijnt wekelijks slecht nieuws over de toestand van het internet voor consumenten. Het bestaat alleen maar uit lagere snelheden, nog minder service en steeds hogere prijzen.

Een kleine bloemlezing:

Chello:
- Kwam in oktober 2000 in het nieuws door protesten van consumenten-organisaties en televisie-programma's. Aandeel UPC zakte, maar toch kwamen ze er met een slap excuus onderuit. Er is uiteindelijk weinig gebeurd.
- Voorjaar 2001 verhoogt Chello de prijs met 10 gulden zonder daar iets voor terug te geven. Terwijl de berg klachten groter was dan ooit, hadden ze het lef deze verhoging door te voeren.
- Storingen melden kost ineens 22 cent per minuut bij de heren van Chello... een poosje geleden is dit weer teruggedraaid, maar menig Chello gebruiker heeft hier een torenhoge 0900-telefoonrekening aan overgehouden
- Personeel wordt massaal ontslagen, de ene reorganisatie na de andere volgt. Gevolg: Nog minder service, nog meer en langer storing en de storingsdienst wordt compleet onbereikbaar
- Aandelen staan lager dan ooit. In plaats van failliet gaan en de consument verlossen van al het leed klooien ze gewoon door. Geen geld voor upgrades en verbeteringen, wat logisch is bij een bijna-failliet bedrijf, maar wel een consument die nog meer lijdt.
- Het COM21 platform wordt vervangen door Terryon. Het COM21 platform heeft last van vele storingen. Toch krijgen de COM21-ers geen Terryon modem wegens financiele problemen bij UPC.
- Zelfs bedrijven hebben al stapels klachten over Chello, met name de mail.
- Nog vele klachten en leed, te veel om hier op te sommen. :r

@home:
- De super snelheden van @home worden geknepen tot zo'n 400 kb/sec (wat ivm. Chello nog veel is)
- Problemen met mail en new-servers die niet opgelost worden
- Ook @home volgt Chello met een prijsverhoging

KPN/MxStream:
- Torenhoge aansluit/aanschaf kosten wat de drempel voor overstappen zeer hoog maakt
- XS4ALL geeft klanten standaard nog slechts 1 IP terwijl ze geen korting krijgen
- Absurde prijsverhoging

Algemeen:
- Consumentenbond wil een einde maken aan alle internet-ellende, maar de overheid doet niks
- Nog steeds monopolie op kabel en vast-telefoonnet
- Cistron lijkt een droom voor iedere internetter, maar is voor slechts weinigen weggelegd wegens beperkte beschikbaarheid en een tegenwerkend KPN.

Daarom de stelling: Nederland loopt qua internet achter.
Een fatsoenlijke breedband internet voor een betaalbare prijs is hier vrijwel onmogelijk.

Barst maar los

Verwijderd

Tsja sommige punten steun ik. Hoge aansluitkosten, vind ik bullshit. Als je ziet wat je ervoor terugkrijgt. En er zijn genoeg acties :)

Verwijderd

Ik mis even iets in je stelling...Nederland loopt achter in vergelijking met WAT? Welk land heeft het beter voor elkaar, en zeg niet Amerika want dan ben ik het iig NIET eens met je stelling.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Duitsland? Daar zitten ze d8 ik meerendeel met ISDN
Belgie heeft Pandora, soort Casema, met datalimiet

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Nederland heeft een perfecte grond om overal kabels in te leggen.

Dit hebben de meeste landen niet!

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Ik vind dat nederland zeer zeker niet achterloopt op dit gebied. Ook op het gebeid van techniek en innovatie doen we het goed. Klein voorbeeld I-Mode wat KPN als eerste introduceert en mede ontwikkelt heeft met de japanners. ( bij ons via GPRS ).

We leven niet meer in de tijd dat alles maar kan en ook de zeer kostbare investeringen moeten terugverdiend worden.

Dus als er geroepen word, de consument betaald nu mee voor de 'te' dure UMTS frequenties zeg ik ja das mooi, want we willen tenslotte niet achterop raken........op de rest van Europa.

Verwijderd

Is de topicstarter weer uit op zo'n 'het-is-ook-nooit-goed' topic.
Zeker wat je zegt over de snelheden van Chello en @home ben ik het niet eens. De download snelheden bij Chello en @home zijn heel redelijk vind ik, best snel voor weinig geld naar verhouding.

Service enzo......ja, verwacht niet dat een helpdesk echt het topniveau is qua kennis, daar is het geld niet voor.

Wat betreft de upload snelheden vind ik het wel nog allemaal om te janken zo baggerlaag als die zijn. Maar aan de andere kant, als er ook hele hoge upload snelheden komen gaat half Nederland illegale servers draaien en nog grotere mailtjes versturen. Nu al hebben de mail-servers van ISP's het veelal zwaar en bedrijven lopen al miljarden mis aan die grapjassen zoals KaZaA.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

De persoon hier boven heeft het heel goed door.

Als je kijkt naar de snelheid die de kabelboeren leveren is het echt niet raar als je kijkt wat je er voor betaald.
Ok 100,- per maand is niet nix maar voor dat internet wat je krijgt is het eigenlijk nog goedkoop.

En de upload is gewoon niet hoog gedaan omdat iedereen dan servers gaat draaien en dit vertraagt het kabelnetwerk dan natuurlijk enorm!

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

waar het meer om gaat is of we hier in nederland ten opzichte van Europa wel een reden hebben om te klagen.

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 17:23 schreef CheS het volgende:
waar het meer om gaat is of we hier in nederland ten opzichte van Europa wel een reden hebben om te klagen.
Daarop is het antwoord vrij simpel: Nee, tenzij we ons nemen ten opzichte van Scandinavie......dan valt het enigzins te overwegen.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:58

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Een paar weken geleden was precies hetzelfde topic. Maar ok :)

Nederland loopt echt redelijk voorop wat internet betreft hoor in Europa. Alleen Scandinavie is soms nog wel eens even ver.

Voor de rest kun je in geen enkel land in 95% van de gevallen een vorm van breedband internet krijgen zoals het hier in nederland WEL kan.

Verwijderd

Imo loopt nederland niet achter wat betreft internet. Hier genoemde problemen heeft elke inet provider in elk land. Daarnaast lijkt mij dat weinig met inet an sich te maken te hebben, eerder met de providers. Je stelling is dus eerder 'Nederland heeft slechte providers'.

De techniek ligt er wel, momenteel is Nederland zelfs de trotse bezitter van het snelste netwerk ter wereld (GigaPort), alhoewel dat niet lang zal duren.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
ff op die kerel die de aanluitkosten-hoogte bullshit vind: niet mee eens.
van adsl vindik ze schandalig ivm kabel(chello)
ik was in 1998 300 piek kwijt: kreeg daarvoor een monteur plus modem.
vriend van me in 2000 bij chello GRATIS: kreeg daarvoor : monteur, modem + 3com netwerkkaart, kabelaansluiting(hij was niet eens aangesloten). waarde 500 piek voor NADA.

zit ik gister eens de adsl sites af te stropen; ik heb zitten huilen: eenmalige instap is minimaal 440 piek(ZONDER monteur), komt bij de modemaanschaf van minimaal 380 piek!
als ze nou voor dit geld je binnen 24 uur aansloten, maar nee hoor: minimaal 5 weken, ik was binnen 5 dagen aangesloten.

tuurlijk krijg je er een heleboel voor terug, maar feit blijft dat adsl in NL gewoon klote-instap voorwaarden heeft.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
- Kwam in oktober 2000 in het nieuws door protesten van consumenten-organisaties en televisie-programma's. Aandeel UPC zakte, maar toch kwamen ze er met een slap excuus onderuit. Er is uiteindelijk weinig gebeurd.
heb jij www.coax.nl niet in de gaten gehouden toen ofzo? het is toen enorm sneller gegaan ineens. en later wel weer wat afgezakt, maar nog steeds wel goed.
sinds oktober 2000 is mijn verbinding erg goed. :)
daarvoor haalde ik echt ZELDEN 50kB/sec.. terwijl ik dat nu sloom vind. :)

🌞🍃

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 10:26

d-Frag

74% completed

svdmeer: een hoop tegenstrijdigheden aan de ene kant klagen dat ze te duur zijn.
Aan de andere kant constateren dat het nu al financieel slecht gaat in de Inet sector.
Hou je hart maar vast, elk bedrijf dat winst wil maken zal zijn prijzen wel verder omhoog moeten schroeven.
KPN is nu nog de enige die zijn prijzen omhoog schroeft (als gevolg van de malaise in een andere sector de mobiele), maar ook de kabelaars en de andere xDSL aanbieders hebben te maken met een geldpotje wat leegraakt en een geldmarkt die niet bereid is om nog miljarden te investeren.
Die willen geheel terecht dikke winsten zien, maar dat kan je nooit bereiken als de kostprijs per aansluiting hoger is dan de opbrengst van deze.

Sjah: dat de aansluitkosten van adsl t.o.v. kabel hoger zijn betekend niet dat ze te duur zijn.
Als je kijkt wat de werkelijke kosten zijn van de apparatuur dan moet het wel zo zijn dat de kabelaars net als in de GSM markt dikke subsidies geven.

Het eeuwige Scandinavie verhaal: dat kan je de telecommarkt niet aanrekenen, als de Nederlandse overheid op dezelfde manier geld toelegt is elk telecombedrijf in Nederland bereid de infrastuctuur te leveren.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26

Boedha

Niks

Op zaterdag 12 januari 2002 18:13 schreef IceStorm het volgende:
even ver.

Voor de rest kun je in geen enkel land in 95% van de gevallen een vorm van breedband internet krijgen zoals het hier in nederland WEL kan.
Wat verstaat jij onder "Een vorm van Breedband"
Denk zelf namelijk, ook al neem je alle breedband providers bij elkaar (@Home, Chello, Mxstream, Cistron enzovoort) dat je toch echt niet aan een 95% komt. Mits je natuurlijk ISDN als breedband verstaat.

In veel plaatsen is namelijk nog steeds geen vorm van breedband te krijgen. Please geen flame over dat je dan maar in de Randstad moet gaan wonen :)

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

• maartena
  • Laatst online: 08-09-2025
Nederland loopt helemaal niet achter.... wij bevinden ons zelfs in de luxe positie dat wij tot de 10% van de wereldbevolking behoren die internet kunnen betalen!!

Hen die een breedband aansluiting kunnen krijgen behoren tot de 2% in de gehele wereld die dit OOK kunnen. Realiseer je dat heel goed.... heb je nu ADSL of Kabel dan hoor je tot een ZEER select gezelschap als je het over de gehele aardbol bekijkt.

Hoezo achter liggen? Mischien dat er inderdaad buurlanden zijn die het iets beter voor elkaar liggen, maar aangezien we HOOG in de top 10 van internetaansluitingen en breedband aansluitingen zitten vindt ik dit een volstrekt waardeloze stelling.

Je hebt een luxeprobleem denk ik. :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• maartena
Op zondag 13 januari 2002 00:24 schreef Boedha het volgende:

[..]

Wat verstaat jij onder "Een vorm van Breedband"
Denk zelf namelijk, ook al neem je alle breedband providers bij elkaar (@Home, Chello, Mxstream, Cistron enzovoort) dat je toch echt niet aan een 95% komt. Mits je natuurlijk ISDN als breedband verstaat.

In veel plaatsen is namelijk nog steeds geen vorm van breedband te krijgen. Please geen flame over dat je dan maar in de Randstad moet gaan wonen :)
Satelietinternet is ook een vorm van internet. Je kunt 2 Mbit/s krijgen, maar de performance is ong. 400 kbit/s hoor ik uit verschillende bronnen. Voor de upload moet telefoonkosten betaald worden, maar het is breedband. Breedband is iets anders als Flatfee, iets wat trouwens ook in heel Nederland verkrijgbaar is.

Ik heb bij iemand met EuropeOnline/BySky geinternet, en bij hem online videostreams zitten kijken, dus het is wel zeker breedband.

En dat is door heel Nederland verkrijgbaar. In combinatie met een Friaco abonnement kun je heel aardig downloaden, en voor gamen (sateliet heeft te hoge latency) gebruik je alleen het friace abonnement.

Nederland loopt absoluut niet achter. Niet op breedband in ieder geval.

Proud to be an American.
Hier woon ik

• maartena
Op zaterdag 12 januari 2002 18:09 schreef jeroen1107 het volgende:

[..]

Daarop is het antwoord vrij simpel: Nee, tenzij we ons nemen ten opzichte van Scandinavie......dan valt het enigzins te overwegen.
Internetten mag dan wel goedkoper zijn in Scandinavie, maar als je een paar biertjes tijdens het surfen drinkt is internetten in Nederland nog steeds goedkoper :D :D

Elk land heeft zijn nadelen. Benzine, Alcohol, en Sigaretten zijn een stuk duurder in Scandinavie, het klimaat een stuk kouder, en je betaald ook nog eens een stuk meer BTW op andere produkten.

Of je maandelijks goedkoper uit bent in Scandinavie valt te betwijfelen.

Topicstarter heeft denk ik nog niet door hoe goed we het hebben in Nederland..... zeker wat betrefd internet.

Proud to be an American.
Hier woon ik

• SvMp
  • Niet online
Deze topic krijgt van mij nog even een schop.
Bijna twee maanden geleden heb ik dit topic gestart. Men was het niet overtuigend met mijn stelling eens.

Deze week op de tweakers frontpage:
- UPC aan het randje van faillissement
- Planet verhoogt prijs
- @Home-helpdesk binnenkort 0,10 euro per minuut

Intussen mag je ook bij Chello weer betalen voor het doorgeven van storingen, en zijn een aantal flatfee dialup diensten gestopt met het aannemen van nieuwe klanten. Wanadoo hometime krijgt ineens urenbeperking zonder dat de klant daar wat voor terug krijgt.

We zien alleen maar verhogingen. Verbeteringen zijn er nauwelijks.

Wanneer wordt er eens ingegrepen?
Als dit in een stijgende lijn doorzet is er over vijf jaar in Nederland geen internet meer.

Verwijderd

Voor een keer zijn we in belgie beter af denk ik.
Kijk maar eens op de volgende link.
http://www.planetinternet.be/nl/products/consumer/access/adsl/
Laten we hopen dat het het hier zo blijft.

• tazzman
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Op zaterdag 12 januari 2002 18:13 schreef IceStorm het volgende:
Als je wilt beweren dat breedband Internet een landelijke dekking heeft van 95% dan ben ik bang dat je er mooi naast zit. De landelijke dekking van ADSL en/of kabel is echt lang niet zo groot. Niet alleen de buitengebieden zitten vaak zonder breedband mogelijkheden maar ook gewoon in de randstad is het lang niet overal verkrijgbaar. Tot voorkort was ADSL op de Utrechtse Heuvelrug (Zeist t/m Leersum en dan nog een stukkie verder) helemaal niet te krijgen. Casema levert er al tig jaar kabel maar geen internet, nog steeds niet overigens.

Houten, wat op een steenworp afstand ligt van Utrecht en Nieuwegein - waar in beide plaatsen gewoon wel breedband internet te krijgen is - heeft weer geen ADSL of Kabel mogelijkheden.

Als je alles in kaart zou brengen, dan zie je dat er nog behoorlijk grote gaten zijn waar gewoon geen breedband te verkrijgen is.

Ik zeg niet dat we het in Nederland niet goed voor elkaar hebben tenopzichte van andere landen maar denk niet dat breedband internet een gemeen goed is. Het is nogaltijd luxe en een uitzondering wanneer men het gemeenten MET en ZONDER breedband mogelijkheden gaat vergelijken.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Atteman146
  • Laatst online: 14-08 08:25
Op woensdag 06 maart 2002 12:50 schreef tazzman het volgende:

[..]

Als je wilt beweren dat breedband Internet een landelijke dekking heeft van 95% dan ben ik bang dat je er mooi naast zit. De landelijke dekking van ADSL en/of kabel is echt lang niet zo groot. Niet alleen de buitengebieden zitten vaak zonder breedband mogelijkheden maar ook gewoon in de randstad is het lang niet overal verkrijgbaar. Tot voorkort was ADSL op de Utrechtse Heuvelrug (Zeist t/m Leersum en dan nog een stukkie verder) helemaal niet te krijgen. Casema levert er al tig jaar kabel maar geen internet, nog steeds niet overigens.

Houten, wat op een steenworp afstand ligt van Utrecht en Nieuwegein - waar in beide plaatsen gewoon wel breedband internet te krijgen is - heeft weer geen ADSL of Kabel mogelijkheden.

Als je alles in kaart zou brengen, dan zie je dat er nog behoorlijk grote gaten zijn waar gewoon geen breedband te verkrijgen is.

Ik zeg niet dat we het in Nederland niet goed voor elkaar hebben tenopzichte van andere landen maar denk niet dat breedband internet een gemeen goed is. Het is nogaltijd luxe en een uitzondering wanneer men het gemeenten MET en ZONDER breedband mogelijkheden gaat vergelijken.
In Houten is sindskort ADSL (MXstream) beschikbaar. (niet voor mij helaas :( )

Verwijderd

Wat betreft de beschikbaarheid van breedband loopt Nederland behorlijk achter op Belgie;Duitsland en Scandinavische landen.
Nederland is alleen in de Randstad vooruitlopend.
En natuurlijk is dat economisch ook logisch. Maar iedereen loopt altijd te roepen dat Nederland zo'n sociaal land is. Nu dan moet je ook in de kleine dorpjes als de sodemie breedband aanleggen.

• Tele
  • Niet online
Ikzelf heb een abbo bij Zeelandnet:

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jesc/foto/zldabbo.gif

De snelheden die hier staan vermeld, worden waargemaakt, weinig storingen in vergelijking met andere kabelproviders, regelmatige updates van de backbone, headends en andere apparatuur, enzenz.

Het enige puntje is de datalimiet die je bij een abbo hebt, maar juist hierdoor kan zeelandnet snelheden garanderen. In de toekomst zullen andere kabelproviders misschien eens meer naar zo'n werkwijze moeten kijken... en ohja, zeelandnet heeft een perfect werkend systeem om dataverkeer te meten, en ze hebben een stabiel systeem gebaseerd op de com21 modems. Waarom switchte die andere provider dan over op andere modems??

Én ze hebben een hele goede dekking over een dunbevolkte provincie.. heel veel kleine dorpjes die bij andere maatschappijen verstoken zouden blijven van breedbandinternet kunnen hier wél zo'n aansluiting krijgen.

• jochemd
  • Laatst online: 08-08 15:51
Op zaterdag 12 januari 2002 17:01 schreef svdmeer het volgende:

Daarom de stelling: Nederland loopt qua internet achter.
Een fatsoenlijke breedband internet voor een betaalbare prijs is hier vrijwel onmogelijk.
Jammer dat het weer over de snelheid van de verbinding gaat. Die verbinding is slechts een middel, geen doel. Niets over het wel of niet aanbieden van innovatieve diensten door ISP's, het wel of niet F zijn van de gemiddelde UP, of e-Government wel of niet goed ingevoerd wordt, hoe volwassen de wetten rondom internetgebruik zijn etc.

Kan ergens in de titel van dit subject misschien het woord verbinding worden gepropt?

• Newjersey
  • Laatst online: 10-08 23:25
Op woensdag 06 maart 2002 16:26 schreef Tele het volgende:
Ikzelf heb een abbo bij Zeelandnet:

[afbeelding]

De snelheden die hier staan vermeld, worden waargemaakt, weinig storingen in vergelijking met andere kabelproviders, regelmatige updates van de backbone, headends en andere apparatuur, enzenz.

Het enige puntje is de datalimiet die je bij een abbo hebt, maar juist hierdoor kan zeelandnet snelheden garanderen. In de toekomst zullen andere kabelproviders misschien eens meer naar zo'n werkwijze moeten kijken... en ohja, zeelandnet heeft een perfect werkend systeem om dataverkeer te meten, en ze hebben een stabiel systeem gebaseerd op de com21 modems. Waarom switchte die andere provider dan over op andere modems??

Én ze hebben een hele goede dekking over een dunbevolkte provincie.. heel veel kleine dorpjes die bij andere maatschappijen verstoken zouden blijven van breedbandinternet kunnen hier wél zo'n aansluiting krijgen.
* Newjersey vindt zeelandnet gewoon perfect

m'n tante heeft het ook in headend terneuzen. en het gaat daar echt supersnel. En je hebt idd weinig storingen vergeleken met chello hier :'(.

in 1 zin: zeelandnet ownt gewoon :)

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 16:38 schreef jochemd het volgende:

[..]

Jammer dat het weer over de snelheid van de verbinding gaat. Die verbinding is slechts een middel, geen doel. Niets over het wel of niet aanbieden van innovatieve diensten door ISP's, het wel of niet F zijn van de gemiddelde UP, of e-Government wel of niet goed ingevoerd wordt, hoe volwassen de wetten rondom internetgebruik zijn etc.

Kan ergens in de titel van dit subject misschien het woord verbinding worden gepropt?
Uh tja de verbinding is slechts een middel, klopt. Maar, ik denk dat als er een bredere beschikbaarheid komt van vaste (betaalbare) internetverbindingen dan het de ontwikkeling in dit land zeer zeker ten goede kan komen. Er zijn nu al zoveel hulpmiddelen op het web verkrijgbaar die je kunnen helpen om snel, efficient informatie te zoeken en aan te bieden dat de verbinding nog het enige tussenstukje is wat ingepast moet worden.

Ik heb het niet over breedband trouwens. Breedband is leuk om te leechen maar de kern van de zaak kan ook wel bereikt worden dmv goedkope always-on 56k/ISDN lijnen. Zolang de mensen maar beschikking hebben over de verbinding en bovenal ook weten hoe ze ermee om moeten gaan.

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-06 15:30
Probleem is gewoon dat de politiek te weinig doet. Mensen in kleine dorpen (zonder enige vorm van breedband) voelen zich gediscrimineerd dat iemand in de stad breedband heeft voor een vast bedrag per maand terwijl zij met een modempje torenhogen telefoonrekeningen genereren. Er moet gewoon iets geregeld worden dat iedereen 24/7 online kan zijn voor een vast bedrag per maand. Of het nou breedband of een modem verbinding is is nu nog niet belangrijk.

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

• xilebo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08-2023
Op woensdag 06 maart 2002 16:17 schreef canalplus het volgende:
Wat betreft de beschikbaarheid van breedband loopt Nederland behorlijk achter op Belgie;Duitsland en Scandinavische landen.
Nederland is alleen in de Randstad vooruitlopend.
En natuurlijk is dat economisch ook logisch. Maar iedereen loopt altijd te roepen dat Nederland zo'n sociaal land is. Nu dan moet je ook in de kleine dorpjes als de sodemie breedband aanleggen.
Ik ben het helemaal eens met canalplus (en de andere mensen die WETEN dat lang niet 95% van nl breedband toegang heeft). We hebben geluk dat er nu betaalbare flatfee providers zijn, maar dan nog; als jullie een week die snelheden met kabel/adsl zouden hebben, stond binnen een uur het hele forum hier op z'n kop (7kb/s ben ik echt blij mee bij een flatfee verbinding (heb ook superweb gehad :'(), daarvoor vind ik dat ze snel die zgn. 5% maar moeten aanleggen, maar ik denk dat ze dat dan al lang gedaan hadden als dat werkelijk het geval was.

Satteliet is idd. een oplossing voor gehuchten als waar ik woon, maar volgens mij is dat op dit moment echt nog veel te duur, want de telefoontikken draaien mee.. :'( (tenzij je friaco hebt, maar dat is weer een ander verhaal, want dat lijkt me ook niet optimaal werken)

• maartena
Op woensdag 06 maart 2002 12:50 schreef tazzman het volgende:

[..]

Als je wilt beweren dat breedband Internet een landelijke dekking heeft van 95% dan ben ik bang dat je er mooi naast zit. De landelijke dekking van ADSL en/of kabel is echt lang niet zo groot.
Is satelliet internet geen breedband dan? Voor EUR 500 heb je alle apperatuur in huis, en voor EUR 30 per maand heb je breedband. Wel met telefoonkosten voor de upstream, maar breedband is wel even een heel ander begrip dan flatfee.

Ook met flatfee is landelijke dekking beschikbaar vanaf ong. EUR 119 per maand bij ladot, tot EUR 200 bij demon, allen via ISDN 64kbit/s lijnen.
Maar je vergeet te melden dat breedband in veel meer omliggende plaatsen beschikbaar is. Met beschikbaarheid in Utrecht, Zeist, Driebergen, De Bilt, Nieuwegein, De Meern, Vleuten, IJsselstein, Vianen, en Culemborg is Houten meer een uitzondering dan de regel. Bovendien leert de postcode check dat in een gedeelte van Houten ADSL beschikbaar is, waarbij ff gechecked is met een Jansen op 3992PD.
Vergeet niet dat het percentage centrales welliswaar slechts op 43% ligt, maar dat het aantal aangesloten mensen om en nabij 65% van de Nederlandse bevolking ligt.
Wil ik nog even aan toevoegen dat in de VS slechts 4% beschikbaarheid is van DSL. Dit is echter wel weer ong. 20% van de bevolking.... ook daar ligt breedband errug achter op Europa vanwege de grote volksverspreiding. Ze hebben alleen voorsprong op flatfee, maar dat is weer wat anders dan breedband natuurlijk.

Proud to be an American.
Hier woon ik

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:39

Wokschotel

Op 6 wielen

Weer dat geblaat. Wonen in dorpen heeft voordelen en nadelen. Nadeel is het gebrek aan dit soort voorzieningen, voordeel de ruimte en rust. Voor het geld dat ik in de stad MEER betaal voor een woning kan ik m'n leven lang inbellen.
Je moet het niet teveel op micro-economisch niveau bekijken.

Elk voordeel hep se nadeel, zei een groot filosoof al eens.

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:43

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik trek een beetje de vergelijking met vroeger, heb wel 1s een documentaire gezien dat in de jaren 50/60 nog een groot gedeelte van Nederland z'n stamppot-andijvie stond te koken op een kolenkachel of oliekachel of watooit.
Toen is er geloof ik vanuit de regering de actie ondernomen om overal gas aan te leggen, zodat ieder1 fijn kon koken op zijn gasstel. Misschien dat ik een sprookjes-serie heb gezien, maar dit is wel wat ik me er nog van kan herinneren.

Zoiets zou ook moeten gebeuren met glasvezel, vind ik.
Zodat toch elk huis in Nederland een glasvezelaansluiting krijgt als vervanging van koperdraad.

Ik denk dat je met glasvezel echt wel een heeele lange tijd vooruit kunt (alle vormen van multiplexing zijn voorlopig nog niet uitgebuit met glasvezel), en koper begint toch echt uit de tijd te geraken.

Alleen de bekostiging van al dat glasvezel, ja dat is een verhaal apart...

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• maartena
Op woensdag 06 maart 2002 19:04 schreef Wokschotel het volgende:
Weer dat geblaat. Wonen in dorpen heeft voordelen en nadelen. Nadeel is het gebrek aan dit soort voorzieningen, voordeel de ruimte en rust. Voor het geld dat ik in de stad MEER betaal voor een woning kan ik m'n leven lang inbellen.
Je moet het niet teveel op micro-economisch niveau bekijken.

Elk voordeel hep se nadeel, zei een groot filosoof al eens.
Precies!! Ik betaal 200 Euro per maand voor parkeervergunningen, hogere huur, en hogere belasting. Laat men op het platteland eens 200 Euro neertellen voor flatfee internet.

Neeee, dat kan natuurlijk niet... :r

Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 17:08 schreef dreeke het volgende:
Pandora, soort Casema, met datalimiet
ik hoorden dat we daar wel jaloers op konden zijn

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:39

Wokschotel

Op 6 wielen

Op woensdag 06 maart 2002 19:51 schreef Nestor het volgende:
Ik trek een beetje de vergelijking met vroeger, heb wel 1s een documentaire gezien dat in de jaren 50/60 nog een groot gedeelte van Nederland z'n stamppot-andijvie stond te koken op een kolenkachel of oliekachel of watooit.
Toen is er geloof ik vanuit de regering de actie ondernomen om overal gas aan te leggen, zodat ieder1 fijn kon koken op zijn gasstel. Misschien dat ik een sprookjes-serie heb gezien, maar dit is wel wat ik me er nog van kan herinneren.

Zoiets zou ook moeten gebeuren met glasvezel, vind ik.
Zodat toch elk huis in Nederland een glasvezelaansluiting krijgt als vervanging van koperdraad.

Ik denk dat je met glasvezel echt wel een heeele lange tijd vooruit kunt (alle vormen van multiplexing zijn voorlopig nog niet uitgebuit met glasvezel), en koper begint toch echt uit de tijd te geraken.

Alleen de bekostiging van al dat glasvezel, ja dat is een verhaal apart...
Je wilt toch niet zeggen dat snel internet even belangrijk is als nutsvoorzieningen als electriciteit en gas? De tijd dat iedereen achter Maurice de Hond aanliep is volgens mij wel voorbij.

• Carny
  • Laatst online: 15-06 23:48

Carny

DatDus!

Op woensdag 06 maart 2002 22:18 schreef Wokschotel het volgende:

[..]

Je wilt toch niet zeggen dat snel internet even belangrijk is als nutsvoorzieningen als electriciteit en gas? De tijd dat iedereen achter Maurice de Hond aanliep is volgens mij wel voorbij.
Ik vind z'n beredenering anders zo gek nog niet:
op wat hout en een paar lucifers kun je ook koken, en het geeft ook licht.. zou dus zowel gas als licht overbodig maken... Toch hebben we het.. waarom? omdat het uit algemeen belang is aangelegd door de regering en we het op deze manier prima kunnen betalen. Onder het motto je weet niet wat je mist totdat je het hebt en dan weer kwijtraakt (het bekende UTwente-syndroom) kunnen we dan ook wel stellen dat een glasvezelaansluiting best van deze tijd is en er dan ook gewoon binnen afzienbare tijd moet komen... Helaas, tegen de tijd dat den haag dit doorheeft zijn we 10 jaar verder en zit het niet-hebben van een glasvezelverbinding mensen minstens zo ongemakkelijk als het nu niet hebben van kabel/adsl/satteliet ten opzichte van isdn en analoog... Maar waarom zolang wachten, alleen om de kosten te drukken?.. Er komen steeds meer mensen met behoefte naar snelle verbindingen, hetzij voor legale, hetzij voor niet-legale dingen... Denk bijvoorbeeld ook eens dat een dergelijke bandbreedte ook goed gebruikt kan worden voor het sturen van je vakantiefilms naar familie of vrienden aan de andere kant van het land, of eventueel zelfs verder... upload jij graag 500+ MB met een cap van 128Kbit/s?.. Tegen de tijd dat het filmpje er dan is had je er sneller met de auto heen en terug gereden en het filmpje samen met de mensen ter plaatse gaan bekijken...
Ah well, ik lul weer eens een editbox vol, maargoed, zoals gezegd, ik vind z'n idee zo gek nog niet :)

DatDus.DE --- DatDus!

• xilebo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08-2023
weet je wat het vervelende is? in alle grensgemeentes hebben ze WEL kabel EN adsl.. (arnhem, wageningen, ede), waarvoor hier dan niet?

Verwijderd

je kunt wel willen, maar als het financieel niet kan dan kan het niet, kun je hoog springen, laag springen, naar links of naar rechts.

wat ze wel zouden kunnen doen is bijv. geld wat momt. zinloos wordt besteedt (asielzoeker beleid, kinderbijslag naar bepaalde "exotische" landen, tripjes voor ministers, onzinnige "over de balk gooi praktijken", WAO trekkers etc. gaan investeren in glasvezel kabel netwerkt.
Maar het heeft wel een hoge prioriteit, maar zo hoog nou ook weer niet, hoeveel % van de nederlanders zal hierover klagen? kdenk dat 5% nog te hoog gegrepen is.

Maar het KAN ER GEWOON NIET UIT, om overal kabel i-net te hebben of adsl. ik wil ook wel graag porsche rijden, maar als ik het geld daar niet voor verdien, kan ik hem niet kopen.

ps. ik woon in een klein dorpje, aadorp, en ik heb WEL kabel-inet, @home namelijk, dan ook nog eens zonder storingen, zonder data limiet, en het werkt perfect.
maar ik kan me heel goed de onmacht voorstellen van modemers onder ons

Verwijderd

Ik ben het eens met je stelling, alles loopt hier zo traag. Maar hier kun je niet alleen de providers van beschuldigen. Die K*T regering in Nederland is ook niet echt snel wat betreft de digitale revolutie. Maar ik moet niet klagen met mij ADSL kabeltje op mijn slaapkamer. :)

• SvMp
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 14:01 schreef arjo_kamp het volgende:
je kunt wel willen, maar als het financieel niet kan dan kan het niet, kun je hoog springen, laag springen, naar links of naar rechts.

wat ze wel zouden kunnen doen is bijv. geld wat momt. zinloos wordt besteedt (asielzoeker beleid, kinderbijslag naar bepaalde "exotische" landen, tripjes voor ministers, onzinnige "over de balk gooi praktijken", WAO trekkers etc. gaan investeren in glasvezel kabel netwerkt.
Maar het heeft wel een hoge prioriteit, maar zo hoog nou ook weer niet, hoeveel % van de nederlanders zal hierover klagen? kdenk dat 5% nog te hoog gegrepen is.

Maar het KAN ER GEWOON NIET UIT, om overal kabel i-net te hebben of adsl. ik wil ook wel graag porsche rijden, maar als ik het geld daar niet voor verdien, kan ik hem niet kopen.
Ik heb ook niet met mijn stelling gezegd dat dat moest. Het is een oplossing, maar er kan veel meer. Natuurlijk kan de regering niet heel Nederland goed bekabelen om de reden die jij al zegt: Slechts een klein deel klaagt er over.

Maar ze hadden genoeg andere dingen kunnen doen. UPC bijvoorbeeld maakt het ontzettend bont. Het loopt compleet uit de hand. De overheid had al lang in moeten grijpen door bv. UPC een ultimatum te stellen en als ze er niet aan voldoen hun gebieden overdragen aan andere providers zoals @home of xs4all.

En natuurlijk het kabel-monopolie. Dat is al jaren zo en ze hadden daar al jaren wat aan kunnen veranderen. Als je tegen zo'n knakker van UPC zegt: "Ik stap naar @home over" dan lacht hij je recht in je gezicht uit omdat UPC ook wel weet dat het in hun gebied niet mogelijk is om via de kabel een alternatief te krijgen. Die Chello, @home, etc... gebieden maken dat Chello en @home rustig de prijs kunnen verhogen of de service prut kunnen maken. Dat de overheid gewoon 1,5 jaar geleden die lui verplicht elkaar toe te laten in hun gebieden, dan weet ik zeker dat de kwaliteit van zowel Chello als @home stukken beter zou zijn, gewoon nog voor 45 Euro, omdat ze dan echt concurrenten zijn. Bovendien kunnen dan providers die geen kabel-gebiedjes hebben, zoals xs4all, ook kabelinternet leveren.
Kost weinig geld, er moet alleen ff een wet/verordening van de regering komen. Maar zelfs dat hebben ze niet gedaan |:(
ps. ik woon in een klein dorpje, aadorp, en ik heb WEL kabel-inet, @home namelijk, dan ook nog eens zonder storingen, zonder data limiet, en het werkt perfect.
maar ik kan me heel goed de onmacht voorstellen van modemers onder ons
Wat dacht je van Chello slachtoffers?

• Pc123
  • Laatst online: 16:09
Concurrentie op de kabel is heel erg lastig, er is 1 eigenaar van het kabelnet en dat kabelnet heeft een beperkte capaciteit, het kost heel veel geld om deze capaciteit uit te breiden. Als er dan te weinig capaciteit is, wie krijgt die dan, krijgen alle providers dan te weinig? Of wordt er heel veel geinvesteerd? Wie betaald dat? Al die problemen heb je bij ADSL niet, er gaat een aparte kabel naar elk huis vanuit de centrale.

Verwijderd

Zweden is op ICT gebied de nr.1 van de wereld. Alleen kijkend op Internet bieden zij een E3 verbinding aan voor particulieren voor een zeer redelijke prijs (rond de 150 gulden als ik me niet vergis).

• Pc123
  • Laatst online: 16:09
Maar dan kijk je alleen naar de goeie dingen in Zweden, ik denk dat de meeste hier de goedkope internetabbo's daar 10x terugbetalen aan de overheid aan belastingen op oa alcohol.

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 22:14 schreef Pc123 het volgende:
Maar dan kijk je alleen naar de goeie dingen in Zweden, ik denk dat de meeste hier de goedkope internetabbo's daar 10x terugbetalen aan de overheid aan belastingen op oa alcohol.
Jah, das waar. Het is op sommige punten geen goedkoop land. Ik ben daar eens op vakantie geweest en ze zorgen wel dat je weer met een lege portemonnee vertrekt :)

• maartena
Op woensdag 13 maart 2002 21:53 schreef Pc123 het volgende:
Concurrentie op de kabel is heel erg lastig, er is 1 eigenaar van het kabelnet en dat kabelnet heeft een beperkte capaciteit, het kost heel veel geld om deze capaciteit uit te breiden. Als er dan te weinig capaciteit is, wie krijgt die dan, krijgen alle providers dan te weinig? Of wordt er heel veel geinvesteerd? Wie betaald dat? Al die problemen heb je bij ADSL niet, er gaat een aparte kabel naar elk huis vanuit de centrale.
Je hebt fysieke en virtuele concurrentie.

Fysieke concurentie is dat provider B op het netwerk van provider A een eigen modem systeem gaat aanleggen. Dit is technisch heel erg moeilijk in verband met de modem frequenties. Zeker bij providers als Casema en Kabelfoon (waar al 2 verschillende systemen naast elkaar lopen) is dit zo goed als onmogelijk. Tevens is dit voor de concurent een bijna onbetaalbare optie omdat ze alle apperatuur dubbel moeten plaatsen.

Virtuele concurentie zoals MXStream het doet. Ofwel de KPN leverd de verbinding, en de provider regeld de rest. Dit is het type concurrentie wat o.a. @home en casema al aangekondigd hebben. Bijv. een casema kabelmodem, maar alle andere diensten en de uiteindelijke backbone zitten bijv. bij xs4all. In dit geval is de snelheid bij de ene provider vrijwel gelijk als bij de andere, net als bij MXStream hetzelfde is. Zit je in een drukke wijk, dan maakt het niets uit om van provider te wissellen. Deze optie maakt het voor niet-kabelproviders erg intressant om een contract af te sluiten met een kabelaar.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1