Ik was bezig een stukje voor mezelf te schrijven over aannames, en m'n doelen in mijn leven. Ik bedacht dat het misschien wel interessant was om hier is een topic over te beginnen. Ik heb wat, voor jullie, irrelevante informatie weggehaald en het persoonlijke tintje eruit gehaald. Dit heb ik geschreven:
De discussie punten kunnen nu zijn over de aannames en zekerheid, en dan over de positieve gevoelens. Is dat het einddoel voor iedereen? Is dit een goed doel, zijn er betere doelen? Wat zijn uberhaupt goede en slechte doelen? En natuurlijk kan bekeken gaan worden hoe je zo goed mogelijk positieve ervaringen krijgt.
Wat ik hier dus gesteld heb voor mij zelf iig, is dat het mij om positieve ervaringen gaat. In principe denk ik dat iedereen die zegt dat het hier voor hem niet omgaat, als hij dan eenmaal allerlei negatieve ervaringen heeft hij toch zou willen dat hij positieve ervaringen heeft.Aannames
Het eerste wat je kan constateren is dat er niets zeker is, en ook dat niet, je kan er niet zeker van zijn of er niet iets is wat je wel zeker kan weten en je kan er ook niet zeker van zijn of je iets kan weten. Want hoe kan je iets zeker weten? Alles wat je waarneemt kan een illusie zijn, je kan nooit verifieren of dit wel enigsinds met de waarheid overeenkomt? En wie zegt er dat er zoiets is als een objectieve waarheid? Wie zegt dat er uberhaupt zoiets is als een werkelijkheid.
Datgene wat je dan doet is aannames doen. In zekere zin kan je natuurlijk wel gezegd 'er wordt ervaren' , dit kan zijn door een eerdere aanname die je gedaan hebt, maar dat doet nu niet terzake; het gaat er nu om dat er momenteel ervaren wordt. Ik zeg nu niet 'ik ervaar', omdat je dan al met een heel concept zoals 'ik' aan kom zetten wat heel veel ingewikkelde aannames omvat. Overigens is dit het ultieme argument tegen welk geloof dan ook. Indien god terug zou komen en mij ter verantwoording zou roepen kan ik zeggen dat ik het nooit zeker had kunnen weten, of hij, als hij voor me staat, daadwerkelijk god is kan ik geeneens zeker weten aangezien het ook een droom van me kan zijn (alhoewel het natuurlijk mogelijk is dat ik dan wel iets zeker weet, maar momenteel iig niet).
Het leven - hoe nu verder
Maar wat nu, is dan de vraag die bij je oprijst. In zekere zin is verder praten over deze zaken zinloos, je praat sowieso binnen een bepaalde verzameling met aannames. Als je buiten deze verzameling gaat praten heb je niets meer, in mijn opzicht kan je dus beter in de huidige verzameling blijven (met enige aanpassingen hier en daar) omdat je dan, binnen deze verzameling, nog enige zekerheid hebt. Ik weet dat ik dat zeg binnen dezelfde verzameling, maar dat is niet interessant omdat als ik dus weer buiten de verzameling ga staan ik niets meer heb en weet.
Het leuke hiervan is ook dat je nu helemaal zelf kan bepalen wat je wilt, het doet er niet toe. Of het nu zinloos is of niet, het haalt allemaal niets meer uit? wat je ook doet: als je maar die positieve gevoelens krijgt.
Wat nu dan binnen de huidige verzameling met aannames is de vraag. Ik heb in ieder geval vast gesteld dat het voor mij gaat om positieve ervaringen in dit leven, waarom is niet interessant, je kan geen enkel hoofddoel verder beargumenteren, je kan altijd wel waarom vragen. Oftewel, positieve ervaringen: daar gaat het om. Dan moet je gaan bekijken, hoe krijg je zoveel mogelijk positieve ervaringen . Er moet dus een zelfonderzoek komen naar je zogenaamde needs en drives. Iedereen heeft needs en drives, maar bij iedereen verschillen die weer. Bij de een is sex veel belangrijker, en bij de andere zelfontwikkeling weer. Er moet dus gekeken worden hoe belangrijk je elke need en drive vind en dan een plan maken om deze te gaan bevredigen. Tevens zijn er natuurlijk values, waar ook naar gekeken moet worden. Je kan natuurlijk wel je needs en drives gaan bevredigen, maar als je dat doet op een manier die totaal tegen je values ingaan dan heb je er nog weinig aan.
De manier waarop je je plan maakt moet natuurlijk wel zo zijn dat je hem altijd kan aanpassen als blijkt dat hij toch niet goed overeenkomt met je needs, drives of values. Je moet ook uitkijken dat je niet heel leuk rationeel allemaal doelen gaat stellen, maar eigenlijk deze doelen helemaal niet overeenkomen je ware needs en drives, daar heb je dus niets aan. Ook moet je uitkijken voor smaak. Opzich kan smaak nuttig zijn, maar vaak ook niet. Stel je wilt bijvoorbeeld is een avondje flink gaan zuipen en lekker banaal doen, maar je smaak zegt dat je dit niet moet doen want dit zou beneden je peil zijn. Verder luisteren naar deze smaak zorgt ervoor dat je een bepaalde need niet kan bevredigen, en je dus een stukje ongelukkig wordt en je dus minder positieve gevoelens krijgt, wat niet de bedoeling is. In deze situatie is smaak totaal useless.
De discussie punten kunnen nu zijn over de aannames en zekerheid, en dan over de positieve gevoelens. Is dat het einddoel voor iedereen? Is dit een goed doel, zijn er betere doelen? Wat zijn uberhaupt goede en slechte doelen? En natuurlijk kan bekeken gaan worden hoe je zo goed mogelijk positieve ervaringen krijgt.