Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)
Verwijderd
Heb nog wel twee werkende ZX-Spectrum, zowel de uitvoering met rubberen toetsjes als diegene met het plastic toetsenbord.
Live every day, as if it's your last one
Zat al een tijd hetzelfde af te vragen.
Ik heb er geen, wel 2 ZX Spectrum computers (48K en een 128K +2 met geintegreerde cassettedeck
Voor non-intimi, de QL (Quantum Leap) was de eerste volledig 32bit computer voor de particuliere markt (2 jaar voor de eerste werd 386 uitgebracht), kon zich goed meten met een PC van die tijd en was onnoemelijk veel goedkoper en stijlvoller ontworpen (zie die pics
Het werd alleen gekastreerd door een paar dingen:
- de OS (naam kwijt) was nergens anders mee compatible, wat een enorme tekort aan apps opleverde
- die
- IBM was toen oppermachtig en zei "nee"
De eerste echte commerciele misser van Sinclair (die eerder oa de digitale horloge en de zakrekenmachine had uitgevonden, voordat hij computers ging maken)- zeer snel gevolgd door de blunder der blunders: de C5 elektrische driewieler- z'n tijd (maar ook z'n batterijen

Dit is waar hij failliet aan ging
Oslik blyat! Oslik!
Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)
Ach, ik geef'm ook nog een schop. De QL verdiende en verdient nu ook beter.Op zondag 13 januari 2002 20:38 schreef skeletonman het volgende:
Blijkbaar niemand![]()
![]()
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
alleen ik doe er niks mee
iemand interesse? 't was een ZX 80 geloof ik... maar voor meer informatie moet ik even de doos openmaken
roept u maar!
zo'n QL is gaaf trouwens, die had ik nog nooit gezien!
Wie-o-wie ! Is er dan echt niemand meer ?
Als deze topic nu stil valt laat ik hem wegzakken ...
Verwijderd
Eigenlijk was ik opzoek naar een manual van een oude casio fx-310. Toen dacht ik nog een paar andere oudere machientjes van die tijd in te typen.
Jawel ik heb nog een QL Sinclair liggen in werkende staat. Heb daar zeer veel op geprogrammeerd en plezier aan beleefd tijdens mijn studie jaren. Een PC was toen veel te duur. Ik vond de taal SuperBasic geweldig en het grafische systeem ook. Ik had er een compiler voor en kon dus zowaar multitasken waarbij de interpreter vrij kwam. Geweldig ! Ik had deze QL gekocht na mijn ervaring met de ZX spectrum dewelke ik ook heb.
Man man wat een geweldige tijd.... In mijn kinderlijke fantasie was ik zowat klaar om deel te nemen bij de volgende ruimte missie van Startrek ... Ja zo was die tijd.
Verwijderd
Alleen het probleem software, waar kan ik software downloaden ?
In de 80-tiger jaren heb ik een nieuwe QL gehad.
Het eerst probleem was dat maar 5 van de 25 cartridges te lezen zijn in mdv1_. Mdv2_ ziet niets op al die cartridges.
De QL heb ik open gemaakt en de koppen van de microdrives schoon gemaakt. Helaas braken gelijk de bandkabels van het toetsenbord af, door broosheid denk ik. Nieuw toestenbordmembraam met bandkabels aangeschaft en nu werkt die weer goed.
De koppen schoonmaken heeft niets opgeleverd. Dus zoek ik tips om de microdrives te verbeteren.
Later kijk ik wel naar uitbreidingen zoals meer geheugen en storage op SD kaart (vDrives).
Om eerlijk te zijn verbaasd het mij dat 20% het nog wel doet.
The system acquired a reputation for unreliability,[3] with tapes experiencing excessive wear because of friction. Sinclair stated that improved manufacturing fixed the problem, but BYTE reported that two of 11 QL tapes failed during testing.[2] The tapes stretch during use (giving them a short life span), eventually rendering the data stored unreadable. The "write protection" is software-based; a computer crash can erase the data on an entire tape in 8 seconds.[citation needed] The cartridges were relatively expensive (initially sold for £4.95 each, later reduced to £1.99).
[ Voor 44% gewijzigd door franssie op 25-12-2025 17:43 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Maar wat doe jij jezelf aan de die microdrives te gebruiken. Wat een ellende was dat.
Ik heb zelf overigens nog 2 hele exemplaren en van 1 alleen nog de binnenkant.
edit: ook nog de service manual gevonden met daarin de elektronische schema's
[ Voor 14% gewijzigd door Vishari Beduk op 28-12-2025 12:04 ]
weet het niet meer
De elektronische schemaas heb ik door de Image Composite Editor van Microsoft gehaald en die heeft er 1 groot schema van gemaakt zodat je het overzicht hebt.
Ik ga microdrive / microtape tips zoeken om het lezen en schrijven te verbeteren.
- schoonmaken koppen en rollen
- felt pads van de micro tapes verbeteren
- meten spanningen
- signalen meten met de oscilloscoop
- vul maar aan
Wie heeft hier ervaringen mee?
Ik neem aan dat je deze filmpjes al bekeken hebt?augustow schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:42:
Het Service manual was makkelijk te vinden met Google.
De elektronische schemaas heb ik door de Image Composite Editor van Microsoft gehaald en die heeft er 1 groot schema van gemaakt zodat je het overzicht hebt.
Ik ga microdrive / microtape tips zoeken om het lezen en schrijven te verbeteren.
- schoonmaken koppen en rollen
- felt pads van de micro tapes verbeteren
- meten spanningen
- signalen meten met de oscilloscoop
- vul maar aan
Wie heeft hier ervaringen mee?
Anders zou ik op zoek gaan naar een ervaren persoon die nog 'oude' tapedecks en of bandrecorders kan repareren. Soms is zo iemand in een repair café te vinden, mensen die al met pensioen zijn maar heel veel kennis hebben over de 'oude' technieken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

:strip_exif()/f/image/8tLHCAVB4PtHeFd2fcRE0Piy.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/Ik3ZNDhVdd7aHaWk4efzlDFS.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/TZBeOF8vEgsmms9kT6ybR41g.jpg?f=fotoalbum_small)