[3DsMAX] Bend-vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Hey all,

ik zit ekkes met een klein vraagje. Ik heb een platte schijf waarvan ik 1 zijde afgerond wil hebben met een Bend-modifier zodat ik de waarden nauwkeurig aan kan geven. Ik heb de schijf tot Editable Mesh geconvert en daarna alle voorste elementen geselecteerd. Maar als ik nu de Bend-modifier er op los laat buigt ie de boel wel oké, maar hij houdt alle segmenten van de schijf even lang waardoor de zijkanten schuin worden. Hoe kan ik dat laatste voorkomen? Zodat MAX de segmenten langer maakt bijvoorbeeld?? Of moet ik dit op een heel andere manier aanpakken?

Ook nog even wat plaatjes voor het inzicht:

Afbeeldingslocatie: http://131.155.237.177/tweakers/maxbend01.jpg

De schijf in oorspronkelijke staat met de geselecteerde faces.

Afbeeldingslocatie: http://131.155.237.177/tweakers/maxbend02.jpg

De schijf na de Bend-modifier, waarbij de zijkanten ook verschoven zijn.

Thnx voor het meedenken alvast.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
kun je niet beter de vorm van boven tekenen en extruderen?

-

specs

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Heb ik ook weleens mee lopen klooien, maar volgens mij is de enige oplossing hiervoor om ná de bend-modifier nog een x-form-modifier toe te voegen. Elke keer als je dan de bend-waarde verandert resize je ook de x-form. Dit is dus elke keer dubbel werk, maar nog wel te doen (met de animate-knop ook in animaties).

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

je kunt daarna de geselecteerde faces toch gewoon resizen )(alleen over de x-as dan) of begrijp ik je verkeerd?

waarom hebbu uw kleuren trouwens donkerder gemaakt in max? :P

• Oogst
Dat resizen is een irritante extra handeling, die volgens mij toch wel te omzijlen valt, maar hoe weet ik niet.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Da's inderdaad ook een methode ja..alleen slaag ik er vooralsnog nog niet in om het op die methode dusdanig nauwkeurig te doen zoals ik het wil.. maar dat zal aan mij liggen.

En die MAX-UI zo donker?? Vind ik prettig werken, zeker gezien het feit dat ik vooral 's nachts werk...vinden mijn oogjes fijn :)

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Oogst
Ik weet niet hoe precies je het wel niet wilt hebben, maar voor 100% exact kun je gewoon een copie maken van je box-zonder-bend en dan bij het resizen van je box-met-bend de randen van de box-zonder-bend aanhouden. Wel lekker ver inzoomen dan natuurlijk.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

de breedte van de face van de niet-gebende kant vergelijken met de breedte van de face met de wel-gebende kant is ook een optie :)

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Zou inderdaad kunnen... Ik heb het inmiddels opgelost met Booleans. Misschien niet de beste methode, maar hij leverde wel op wat ik wilde.

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Dit kun je dus echt heel errug simpel doen. Iemand al es gehoord van FFD Box ? Zal het even uitleggen, Je maakt een box, geeft em de juiste aantal segmenten en selecteerd dan de faces op de manier waarop Dexter dat ook al deed. Dan pak je uit de modifier list FFD 3x3x3. Dan selecteer je het subobject "Control Points" en vervolgens kun je de middelste controlpoints naar buiten trekken. Dan krijg je het effect wat Dexter zocht :)

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• Oogst
Maar FFD-box geeft niet een perfecte cirkelboog, terwijl bend dat wel doet, en met FFD-box kun je ook niet instellen hoeveel graden de buiging moet zijn. Maar over het algemeen is FFD-box inderdaad heel erg goed om dit doel te bereiken.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1