Ik zit met een probleempje. Ik heb net debian vanaf diskettes geinstaleerd. IK wil verder van het internet wat bestanden downloaden maar ik heb alleen een adsl modem. Ik heb zelf al bij google gezocht maar ik kon geen drivers vinden voor mijn 3com ethernet kaart(3c905B-TX)heeft iemand toevallig hier ook problemen mee gehad. En hoe moet je dat dan instaleren, want ik heb hiervoor nog nooit met linux gewerkt.
Drivers zitten (uiteraardOp zaterdag 12 januari 2002 13:34 schreef Kick het volgende:
Ik zit met een probleempje. Ik heb net debian vanaf diskettes geinstaleerd. IK wil verder van het internet wat bestanden downloaden maar ik heb alleen een adsl modem. Ik heb zelf al bij google gezocht maar ik kon geen drivers vinden voor mijn 3com ethernet kaart(3c905B-TX)heeft iemand toevallig hier ook problemen mee gehad. En hoe moet je dat dan instaleren, want ik heb hiervoor nog nooit met linux gewerkt.
Ennuh, lees dit verder ook eens ..
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
De driver staat hier:
/lib/modules/2.2.19pre17/net/3c59x.o
waarbij 2.2.19pre17 de naam van je kernel is, die kan wat afwijken.
als root moet je vervolgens
in /etc/network/interfaces moet iets staan als:
(wel de goede ips invullen, 192.168.1.15 is in dit geval het ip van de machine)
en dan
/etc/init.d/network restart
om je netwerkkaart up te krijgen.
(Kijk ook naar /etc/modules.conf en /etc/modules om te zorgen dat je niet bij iedere reboot insmod hoeft te doen)
in /etc/hosts moet iets staan als:
(2e regel aanpassen, zowel ip als servernaam aanpassen)
in /etc/resolv.conf
moet iets staan als:
(eerste regel domein.com vervangen door je eigen domein als je dat thuis gebruikt, anders weglaten, volgende regels zijn de dnsservers, die moet je vervangen door die van je eigen provider)
/edit
voor niets alles lopen tikken/opzoeken
/lib/modules/2.2.19pre17/net/3c59x.o
waarbij 2.2.19pre17 de naam van je kernel is, die kan wat afwijken.
code:
1
| insmod 3c509x |
in /etc/network/interfaces moet iets staan als:
(wel de goede ips invullen, 192.168.1.15 is in dit geval het ip van de machine)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| iface lo inet loopback iface eth0 inet static address 192.168.1.15 netmask 255.255.255.0 network 192.168.1.0 broadcast 192.168.1.255 gateway 192.168.1.1 |
en dan
/etc/init.d/network restart
om je netwerkkaart up te krijgen.
(Kijk ook naar /etc/modules.conf en /etc/modules om te zorgen dat je niet bij iedere reboot insmod hoeft te doen)
in /etc/hosts moet iets staan als:
(2e regel aanpassen, zowel ip als servernaam aanpassen)
code:
1
2
| 127.0.0.1 localhost 192.168.1.15 servernaam |
in /etc/resolv.conf
moet iets staan als:
(eerste regel domein.com vervangen door je eigen domein als je dat thuis gebruikt, anders weglaten, volgende regels zijn de dnsservers, die moet je vervangen door die van je eigen provider)
code:
1
2
3
4
| search domein.com nameserver 192.168.1.2 nameserver 192.168.1.101 nameserver 195.96.96.97 |
/edit
voor niets alles lopen tikken/opzoeken
Verwijderd
FOEIOp zaterdag 12 januari 2002 14:03 schreef shadax het volgende:
blablabla..
code:
1 insmod 3c509x
blablabla..
niet insmodden
code:
1
| modprobe 3c509x |
dan wordt de module alleen geladen als ie 't ook gaat doen (als ie gaat werken dus..) insmod mag je alleen gebruiken als je een module wilt forceren.
en als je dan moet insmodden, dan moet je modulenaam +extensie opgeven , dus insmod 3c509x.0
maar in debian hebben we daar modconf voor, dus die zou ik willen aanbevelen..
verder kun je je netwerkinstellingen veranderen in /etc/network/interfaces zoals hierboven staat..
Bedankt allemaal
heb ik mijn netwerk kaart goed geconfigureerd als ik deze regels heb ingevoerd:
internetserver:~# cd /lib/modules/2.2.19/net
internetserver:/lib/modules/2.2.19/net# modprobe 3c59x
internetserver:/lib/modules/2.2.19/net#
Want er stond een keertje geen error ofzo maar hij zij niet iets van dat de driver juist of onjuist geinstaleerd was. Ik vroeg mij dit namelijk af nadat ik /etc/network/interfaces: Permission denied kreeg te horen. Wat moet ik dan doen. Moet ik een instelling weizigen of is mijn ethernet kaar niet goed geinstaleerd
heb ik mijn netwerk kaart goed geconfigureerd als ik deze regels heb ingevoerd:
internetserver:~# cd /lib/modules/2.2.19/net
internetserver:/lib/modules/2.2.19/net# modprobe 3c59x
internetserver:/lib/modules/2.2.19/net#
Want er stond een keertje geen error ofzo maar hij zij niet iets van dat de driver juist of onjuist geinstaleerd was. Ik vroeg mij dit namelijk af nadat ik /etc/network/interfaces: Permission denied kreeg te horen. Wat moet ik dan doen. Moet ik een instelling weizigen of is mijn ethernet kaar niet goed geinstaleerd
Verwijderd
/etc/network/interfaces is een file, geen executable, en je moet root zijn om 't te veranderen
verder werkt 't nu goed, totdat je reboot, pas modules.conf aan of gebruik modconf
verder werkt 't nu goed, totdat je reboot, pas modules.conf aan of gebruik modconf
"/etc/network/interfaces Ik log in echt al root. bij inloggen tik ik eerst root in en daarna mijn paswoord. Maar dan geeft hij nog steeds die toegans fout aan.En al zet ik een .tar file vanaf win98 op een disk hoe pak ik hem dan in debian uit.
Wat doe je met interfaces? Probeer je hem op te starten, zo dus?Op zaterdag 12 januari 2002 18:49 schreef Kick het volgende:
"/etc/network/interfaces Ik log in echt al root. bij inloggen tik ik eerst root in en daarna mijn paswoord. Maar dan geeft hij nog steeds die toegans fout aan.En al zet ik een .tar file vanaf win98 op een disk hoe pak ik hem dan in debian uit.
code:
1
| # /etc/network/interfaces |
Dat gaat namelijk niet werken, omdat (zoals TheIceCoMan al zei) interfaces geen programma is, maar een configuratiefile.
Je zult hem moeten editen met een editor:
code:
1
| # <editor> /etc/network/interfaces |
vi is een editor die standaard bij Debian zit (en bij elke andere Unix/Unix-alike), maar die is nogal moeilijk als je er niet goed mee om kunt gaan.
joe is een eenvoudigere editor die wat meer werkt zoals je verwacht, maar deze is niet standaard in Debian geinstalleerd. Maar dat is eenvoudig op te lossen met 'apt-get install joe'
Heel erg bedankt voor julie informatie.
Maar op http://www.xs4all.nl/~rj/mxstream
Las ik hoe ik mijn adsl modem kon aansluiten. Dus ik dat proberen. Maar daar heb ik twee vraagjes over. als ik
# ifup eth0 intik geeft hij een ignoring unknown interface eth0. En verder hoe instaleer ik via een flop pptp en pppd. Want dat krijg ik maar niet voor elkaar
Maar op http://www.xs4all.nl/~rj/mxstream
Las ik hoe ik mijn adsl modem kon aansluiten. Dus ik dat proberen. Maar daar heb ik twee vraagjes over. als ik
# ifup eth0 intik geeft hij een ignoring unknown interface eth0. En verder hoe instaleer ik via een flop pptp en pppd. Want dat krijg ik maar niet voor elkaar
Ik durf te wedden dat hij bij zijn floppy-based install geen joe op diskette heeft geinstalleerdOp zaterdag 12 januari 2002 20:53 schreef deadinspace het volgende: Maar dat is eenvoudig op te lossen met 'apt-get install joe'
Die foutmelding over een niet-bestaande eth0 kun je oplossen door je eth0 te configureren. Wat heb je in /etc/network/interfaces staan? Je kunt dat zien met een commando als 'cat /etc/network/interfaces' of 'less /etc/network/interfaces'.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Dan staat er
# loopback interface
iface lo intet loopback
Maar weet ieman hoe je pptp en pppd via een diskette die je in windows maakt op linux kan instaleren.
# loopback interface
iface lo intet loopback
Maar weet ieman hoe je pptp en pppd via een diskette die je in windows maakt op linux kan instaleren.
Pagina: 1