Toon posts:

[VB6] Controleren op juiste filename

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Euj iedereen! Het is een tijdje geleden, maar hier ben ik weer met een nieuwe VB vraag! :)

Hoe controleer ik of een path wordt ingevoerd volgens mijn zin. Ik wil bijvoorbeeld d.m.v. een inputbox van de gebruiker een path weten om een filename op te slaan. Nu moet ik er van controleren, of het bestand al bestaat en of het path wel geldig is. Ze mogen bijv geen "c:\" invullen, maar alleen "c:\blabla.doc". En niet "s:\blabla.doc", want "s:\" bestaat misschien niet!

Iemand enig idee? De dir() functie geeft alleen of een bestand bestaat volgensmij!

Verwijderd

Waarom maak je geen gebruik van het standaard dialoogvenster met de welbekende browse mogelijkheid naar de juiste drive & dir?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is me eigenlijk nooit echt goed gelukt :( maar als jij een stukkie code hebt waar dat goed instaat, dan wil ik die graaaag hebben ;)

Verwijderd

Als je Microsoft Common Dialogs 6.0 aanvinkt in Project -> Components en je sleept het naar je form, je klikt het aan en je klikt op F1, en je hebt help! Kijk anders op http://msdn.microsoft.com en de KB op www.microsoft.com...
Je moet in ieder geval de methode ShowSave aanroepen, en dan de waarde van FileName uitlezen (wel ff checken of dat niet "" is, want dan heeft de gebruiker op cancel geklikt...)

Nou, vooruit, hier heb je wat code :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
' [bShowOpen] = Is true als je een file-OPEN dialog wilt zien, en voor een file-SAVE dialog moet je 'm op False zetten.
Public Function ShowCommonDialog(strFilter As String, Optional strDefaultExt As String = ".Bio", Optional strDefaultFolder As String, Optional bShowOpen As Boolean = True) As String
Dim Cdlg As CommonDialog

On Error GoTo ErrorHandling

'//// Pas de volgende regel aan! Naar een goede ref. naar een cdlg \\\
  Set Cdlg = frmMain.dlgMain

Cdlg.CancelError = True
  Cdlg.Filter = strFilter
  Cdlg.DefaultExt = strDefaultExt

If strDefaultFolder <> "" Then
    Cdlg.InitDir = strDefaultFolder
  End If

If bShowOpen = True Then
    Cdlg.ShowOpen
  Else
    Cdlg.ShowSave
  End If

ShowCommonDialog = Cdlg.FileName

Set Cdlg = Nothing
Exit Function
ErrorHandling:
  If Err.Number = 32755 Then
    'Cancel is selected, doe dan maar niks
    ShowCommonDialog = ""
  Else
    'Call setError("modMain.ShowCommonDialog")
  End If
End Function

Verwijderd

*oeps*

Wrong topic...